Новини
Беновска: Ивелин - Костадин - нечестни избори? Евро или лев? В ЕС с Урсулът и Зеленски? Или с Тръмп и Путин?
01-03-2025 15:38
26 февруари 25-та
Конституционният съд възложи на ЦИК преизчисляване на резултатите от последния парламентарен вот. Открити са разминавания между действителния и отчетения резултат в част от проверените от Конституционния съд секции.
Открити са разминавания в 46,75% от проверените секции.
По тази причина Конституционният съд възлага на Централната избирателна комисия да установи на национално ниво общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване.
Това означава да се извърши пълно ново преброяване, да се определи отново прагът на четирипроцентовата бариера, да се изчислят отново мандатите в 51-вото Народно събрание, както и да посочи, с оглед на получените резултати, дали се налагат промени в персоналния състав на Народното събрание, който ЦИК е определила със свое решение на 31 октомври 2024 г.
Конституционният съд иска от ЦИК:
Първо - да се установи общият брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване.
Второ - броят на намерените в избирателната кутии недействителни гласове от хартиени бюлетини.
Трето - броят на действителните гласове, подадени за кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати и броят на действителните гласове за "не подкрепям никого".
Четвърто - да бъде установено разпределението на действителните гласове по кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати; действителните гласове, получени от гласуването в страната и извън страната, без гласовете
"не подкрепям никого".
Съдиите също така искат да се установят партиите и коалициите, които биха получили не по-малко от 4% от действителните гласове в страната и извън страната; разпределението на мандатите в 51-вото Народно събрание и по многомандатни изборни райони.
КС иска от ЦИК и да посочи с оглед на получените резултати биха ли настъпили промени в персоналния състав на 51-вото Народно събрание.
Предоставя на Централната избирателна комисия на хартиен и електронен носител установеното от Конституционния съд при извършената от него проверка на изборните книжа на 2204 (две хиляди двеста и четири) избирателни секции.
Решението е взето, след като са подадени няколко жалби от партии и граждански организации, сред които са "Продължаваме промяната - Демократична България", сдружение БОЕЦ, партия "Величие" и други.
Припомняме, че "Величие" на Ивелин Михайлов получи 3,99% от вота и така остана под 4-процентната бариера.
Определение
София, 26 февруари 2025 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Павлина Панова
Членове:
Атанас Семов
Десислава Атанасова
Красимир Влахов
Галина Тонева
Янаки Стоилов
Сашо Пенов
Соня Янкуловa
Невин Фети
Борислав Белазелков
при участието на секретар-протоколиста Десислава Пенкова разгледа в закрито заседание на 26.02.2025 г. конституционно дело №33/2024 г., докладвано от съдия Янаки Стоилов и съдия Соня Янкулова.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне по същество.
Конституционно дело №33/2024 г. и присъединените към него к.д. №34/2024 г., к.д. №35/2024 г., к.д. №36/2024 г. и к.д. 37/2024 г. са образувани по искане на народни представители от 50-ото и от 51-ото Народно събрание за установяване на незаконност на изборите за народни представители в 51-ото Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г., резултатите от които са обявени с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, съответно за установяване на незаконност на избора на всеки един от обявените с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия за избрани народни представители в 51-ото Народно събрание.
Вносителите оспорват законността на изборите като се обосновават с различни по характер нарушения на Изборния кодекс, което наложи Съдът, за да се произнесе, да събере относими за предмета на делото доказателства, свързани с действията на изборната администрация в периода до произвеждане на изборите и в изборния ден, намерили отражение в изготвените от нея изборни книжа. Предмет на проверка от Съда бяха изборните книжа на 2 204 избирателни секции, което представлява 17,06% от действалите 12 920 избирателни секции на изборите за народни представители за 51-ото Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г.
С определения от 26.11.2024 г., 03.12.2024 г., 10.12.2024 г., 14.01.2025 г., 16.01.2025 г., 21.01.2025 г. и 06.02.2025 г. Съдът изиска доказателства от Централната избирателна комисия, назначи и прие заключенията на назначените експертизи. С определение от 17.02.2025 г. Съдът прие предоставените от Централната избирателна комисия доказателства и даде възможност на вносителите на исканията да се запознаят със събраните по делото доказателства и да представят становище по предмета на делото.
В дадения от Съда срок становище по предмета на делото, след запознаване със събраните доказателства, дадоха вносителите по к.д. №34/2024 г. и к.д. №35/2024 г.
По делото Съдът назначи експертиза със задача (задача 1), като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване във всяка от посочените избирателни секции, да установи: броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия; броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване; протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс (ИК) съставени ли са в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 ИК.
Експертите, в изпълнение на възложената задача, извършиха проверка на изборните книжа на 1 768 избирателни секции. От посочените в определението от 26.11.2024 г. 1 777 избирателни секции в следните 9 избирателни секции не е извършена проверка:
За 01 Благоевградски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 140, но вписаната в списъка избирателна секция 020100029 не е от 01 Благоевградски изборен район, а от 02 Бургаски изборен район и е предмет на експертизата по задача 2. Посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 011110003 не съществува.
За 02 Бургаски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 136, но секция 020100029 не е предмет на експертизата по задача 1, а е предмет на експертизата по задача 2.
За 03 Варненски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 82, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 034610096 не съществува.
За 08 Добрички изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 21, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 082600020 не съществува.
За 09 Кърджалийски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 120, но избирателна секция 092100061 е повторена два пъти.
За 19 Русенски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 69, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата секция 1927000175 не съществува. Проверена е секция 192700175.
За 21 Сливенски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 21, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата секция 213300085 не съществува.
За 23 София изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 169, но избирателна секция 234602022 е вписана два пъти.
Съдът прие заключенията на експертизата, предоставящи в табличен вид за всяка от избирателните секции, предмет на експертизата, установеното при проверката на изборните книжа относно броя на хартиените бюлетини по т. 5, броя на недействителните гласове по т. 6, броя на действителните гласове по т. 7 за „не подкрепям никого" от хартиените бюлетини, броя на действителните гласове по т. 11 от бюлетините от машинно гласуване, броя на действителните гласове по т. 12 „не подкрепям никого" от бюлетините от машинно гласуване, както и разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини и от бюлетините от машинно гласуване съгласно номерацията от протокола на секционна избирателна комисия - Приложение №75-НС-х, Приложение №76-НС-хм, Приложение №77-НС-чх и Приложение №78-НС-чхм, утвърдени с Решение №3706-НС от 16.09.2024 г. на Централната избирателна комисия. Съдът приобщи към доказателствата по делото и изготвените от него протоколи в същия табличен вид за избирателните секции, предмет на извършената проверка на допълнително изисканите и предоставени изборни книжа и на приетата графична експертиза.
В резултат на извършената от експертизата проверка за съответствие на вписания в протокола на проверените секционни избирателни комисии брой на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) с констатираното от експертизата, както и в резултат на приетото по отношение на броя на подадените действителни гласове по кандидатски листи в резултат на приетата графична експертиза Съдът установи, че в 46,75% от проверените избирателни секции е налице промяна в броя на действителните гласове, разпределени по кандидатски листи, като отделно от това е налице промяна и в останалите съпоставяни данни.
По делото Съдът назначи и експертиза със задача (задача 2) да установи: броят на вписаните в протокола по чл. 273 ИК като недействителни бюлетини съответства ли на броя на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от посочени секционни избирателни комисии в избирателните секции.
Експертите, в изпълнение на тази задача, извършиха проверка на изборните книжа на 436 избирателни секции. От посочените в определението на Съда от 26.11.2024 г. 441 избирателни секции не е извършена проверка в следните 5 избирателни секции:
За 02 Бургаски изборен район е посочен брой на избирателните секции 36, но избирателните секции 020400148, 024000149, 020100021 и 020900020 са предмет на експертизата по задача 1.
За 16 Плевенски изборен район е посочен брой на избирателните секции 36, но избирателна секция 162202039 е предмет на експертизата по задача 1.
Съдът, в резултат на извършената от експертизата по задача 2 проверка на изборните книжа, установи, че в 35,78% от избирателните секции, предмет на проверката, броят на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от проверените секционни избирателни комисии, не съответства на установеното от експертизата.
Установената при извършената от Съда проверка разлика в резултатите, отразени в протоколите на проверените избирателни комисии относно броя на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, броя на намерените в избирателните кутии недействителни гласове от хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, броя на действителните гласове, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции и независими кандидати и броя на действителните гласове за „не подкрепям никого", както и относно разпределението на действителните гласове по кандидатските листи на партии, коалиции и независими кандидати, дава основание на Съда да възложи на Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда относно избирателните секции, предмет на проверката, да установи резултатите от гласуването в изборите за Народно събрание на 27.10.2024 г. по методиката по чл. 248 ИК.
Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда, следва да установи на национална ниво: общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, както и броя съответно на хартиените бюлетини и на бюлетините от машинно гласуване; броя на намерените в избирателната кутия недействителни гласове от хартиени бюлетини; броя на действителните гласове, подадени за кандидатски листи на партии, коалиции и независими и броя на действителните гласове „не подкрепям никого"; разпределението на действителните гласове по кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати; четири на сто от действителните гласове, получени от гласуването в страната и извън страната по смисъла на чл. 297, ал. 2 ИК; партиите и коалициите, които биха получили не по-малко от четири на сто от действителните гласове в страната и извън страната; разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание и по многомандатни изборни райони, както и да посочи с оглед на получените резултати и след прилагане на методиката по чл. 248 (чл. 297) ИК биха ли настъпили промени в персоналния състав на 51-ото Народно събрание, обявен с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, и ако да - за кои народни представители.
Съдът, по изложените съображения и на основание чл. 20, ал. 1 от Закона за Конституционен съд
О П Р Е Д Е Л И:
Възлага на Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда, да установи на национално ниво: общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, както и броя съответно на хартиените бюлетини и на бюлетините от машинно гласуване; броя на намерените в избирателната кутия недействителни гласове от хартиени бюлетини; броя на действителните гласове, подадени за кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати и броя на действителните гласове за „не подкрепям никого"; разпределението на действителните гласове по кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати; четири на сто от действителните гласове, получени от гласуването в страната и извън страната без гласовете „не подкрепям никого"; партиите и коалициите, които биха получили не по-малко от четири на сто от действителните гласове в страната и извън страната; разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание и по многомандатни изборни райони, както и да посочи с оглед на получените резултати биха ли настъпили промени в персоналния състав на 51-ото Народно събрание, обявен с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, и ако да - за кои народни представители.
Предоставя на Централната избирателна комисия на хартиен и електронен носител установеното от Конституционния съд при извършената от него проверка на изборните книжа на 2 204 (две хиляди двеста и четири) избирателни секции, предмет на определението му от 26.11.2024 г., за произведените на 27.10.2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание.
Председател: Павлина Панова
ЦИК свика извънредно заседание на 27 февруари от 10:30 часа
Росица Матева: Държа да уточня, че определението на КС не възлага на ЦИК повторно преброяване на бюлетини. ЦИК няма да извършва повторно проверяване на бюлетини, няма да извършва проверка на изборни книжа и материали. ЦИК ще изпълни това, което е възложено от ЦИК, а именно на база на изпратените от КС протоколи, отразяващи резултатите от извършената проверка на изборни книжа и материали от КС приобщени по делото, ще извършим това, което е възложено съобразно разпоредбите на ИК. В тази връзка дотолкова, доколкото ИК предвижда, че компютърната обработка на резултатите и данните от гласуването се извършва от Информационно обслужване ви предлагам да изпратим определението на съда на Информационно обслужване, като поискаме от тях в най-кратък срок да ни информират каква е необходимостта от техническо обезпечаване на екипи и техника и готовността им за това, за да бъде извършено въвеждане на данните от протоколите, които са изпратени на ЦИК в актуализираната база данни, за да можем да направим съответните изчисления, прилагайки методиката, която е част от ИК и да можем да предоставим данните, които изисква от нас КС. Така че ви предлагам да изпратим писмо до Информационно обслужване с изискване спешно на тази информация, срока, който е необходим да се извърши това въвеждане, екипите, които са необходими, както казах техническата обезпеченост, компютри и друга техника, за да можем да предвидим по-нататък нашите действия по определението на съда и предлагам да гласуваме такова писмо!
Камелия Нейкова: Моля за гласуване! 14 гласували, 14 „за"! Извън залата Димитър Димитров!
КС не възлагал на ЦИК да брои?! Нарочно ви пуснахме ДОСЛОВНО определението на КС. Вие как го разбирате?!
Ми. Хубаво.
Аз, Илиана Беновска, ще ги посъветвам - щом не МОГАТ, а и НЕ ИСКАТ да броят бюлетини:
Да си преброят колко пръста имат на всяка ръка и на всеки крак.
Ивелин Михайлов, „Величие" и аз имам по 5 пръста на всяка ръка! Ето вижте!
Ивелин Михайлов: "Величие" ще успеем! Тиквите на тиквеник, Прасето със зеле!
Беновска: Г-н Михайлов, ръка за поздрав!
На 27.02.25 та „Величие" огласи
ПОЗИЦИЯ НА ПП „ВЕЛИЧИЕ"
ОТНОСНО ПРОЦЕСА ПО ОСПОРВАНЕ НА ЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТТА НА ИЗБОРИТЕ ЗА 51-ВОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ПП „Величие" категорично заявява, че прозрачността и законността на изборния процес са от фундаментално значение за държавността в България. Нашата партия предприе безпрецедентни действия за защита на честността на изборите, произведени на 27 октомври 2024 г., в резултат на които бе сезиран Конституционният съд. След още подадени жалби бе даден ход на Конституционно дело №33.
Въз основа на извършените в малко над 2200 избирателни секции проверки, анализи и назначени експертизи по делото, Конституционният съд установи значителни несъответствия в официално обявените резултати. Конкретните констатации включват:
- Разлика в броя на действителните гласове в 46,75% от проверените секции;
- Несъответствия в броя на недействителните бюлетини в 35,78% от избирателните секции;
- Промени в изборните резултати, засягащи разпределението на гласовете между партии, коалиции и независими кандидати.
Това са сериозни нарушения, и то само в малка част от избирателните секции - предмет на проверката. Логиката подсказва, че мащабът на подмяната и изкривяването на изборния резултат в останалите избирателни секции на страната очертават абсолютно неприемлива за демократичните устои на страната ни картина.
Поради първостепенното значение на това конституционно дело и фундаменталното за обществото и държавата значение на неговия изход ПП „Величие" настоява за следните спешни мерки:
1. Ясно дефиниран срок за изпълнение. Поради липсата на изрична законова регламентация за сроковете, в които Централната избирателна комисия (ЦИК) трябва да изпълни възложеното от КС повторно преброяване на бюлетини и преизчисляване на изборните резултати, Конституционният съд следва да определи краен срок на Централната избирателна комисия (ЦИК) за извършване на повторното преброяване на бюлетините и гласовете и представяне на окончателните резултати. Това ще гарантира предвидимост и ефективност на процедурата.
2. Присъствие на независими наблюдатели. За гарантиране на прозрачността в процедурата по повторно преброяване на гласовете ПП „Величие" настоява за допускане на оптимален брой наблюдатели - представители на конституираните заинтересовани страни. Това се налага от обстоятелството, че проверката на национално ниво, възложена от КС на ЦИК, на практика се изпълнява от същата институция, която допусна повсеместните нарушения - повод и предмет на конституционните жалби и на конституционното дело.
3. Прогласяване на нищожността на незаконните решения на РИК. На база предоставените на Конституционния съд доказателства, касаещи незаконните смени на СИК-ове на 25, 26 и 27 октомври 2024 г., ПП „Величие" настоява тези решения да бъдат обявени за нищожни.
Нашата партия ще продължи да следи внимателно развитието на процеса и да предприема всички необходими законови действия за защита на демократичните права на гражданите. Призоваваме всички отговорни институции, включително Конституционния съд и Централната избирателна комисия, да гарантират справедливост, прозрачност и своевременност на всички свои действия.
Привет!
Случвало ли ви се е да ви е срам, но не от себе си, а от постъпките на друг? Мен ме е срам. От управляващите. Но! Ме е срам и от избирателите.
Така че, избиратели, срамувайте се от вота си! И обяснете на децата си, които сигурно никога няма да почувстват като свои моите чувства!
Какво става с нас, Хора - Българи?!
Отглеждаме ли децата си с Любов? Или бачкаме като луди за пари? За да живеят децата, уж, по-добре от нас? Поглеждаме ли, просто, в очите любимия?! Или ходим на някакъв „психоналитик" - той да ни „учи" какво е любов?!
Преди години написах в книгата си „Аз съм!":
„Още преди да се пробудя, се чувствах щастлива.
Носех се, като лятно облаче, на повърхността на съня и знаех, че съм си Аз.
Вятърът лекичко ме носеше в синьото небе и знаех, че докато съм спала не съм се превърнала в някоя Друга. Че съм си останала такава, каквато бях преди да заспя - просто Аз.
Чувствах се Безгрижна и Нова! Готова да преживея Всичко Такова, Каквото е.
Имах по пет пръста на всяка ръка и на всеки крак - значи, приличах на останалите.
Значи и Аз съм като Тях. А, Те са като Мен. Значи, ще успеем да се Разберем.
Усещах се, сякаш, имах рожден ден.
И знаех защо е така. Защото. До мен тихичко похъркваше Той. А до него сладко дишаше Детето ни.
И Те имаха по пет пръста на всяка ръка и на всеки крак. И Те щяха да се събудят с чувството, че имат рожден ден. Защото щяха да знаят, че имат Мен. Приличаща на Тях. Тяхна.
И всичко беше толкова Хубаво, Светло и Празнично, че на мен ми се прииска Цял живот да остана Така - в Това легло, в Тази стая, в Тази къща, на Този свят.
Днес не съм сигурна, че имам Чистотата да почувствам това...
Днес не съм сигурна И че съм това, което отговорих в интервю:
„Една от любимите Ви мисли е: „Не е важно какво си мислят Другите, че знаят за Мен! Важно е какво Аз знам за Себе си".
Какво знаете за себе си и коя е всъщност, Илиана Беновска?
Щастлив човек съм. Обичам да обичам. Обичам да ме обичат. Обичам да работя. Обичам да спортувам. Обичам да знам. Обичам да помагам. Обичам да има ред и правила и те да се спазват. Обичам да се смея. Обичам музиката. Обичам да танцувам. Обичам морето. Обичам планината. Обичам да пътувам. Обичам да летя. Обичам да плувам. Обичам да тичам. Обичам да шофирам. Обичам да карам кънки. Обичам да карам колело. Обичам мечтата си за подреден, добронамерен и хуманен свят. И се опитвам да допринеса за създаването и съществуването му.
Да, написахме и изрекохме много важни думи, засегнахме изключителни проблеми. Но, я да видим... Да не сте си представял, че всички хора по света ще ни чуят?! И в целия свят веднага ще спрат войните, вече няма да има гладни, изоставени деца, крадци и изнасилвачи? Че за всички ще има достатъчно? И ние, хората, ще се спогледаме, лицата ни ще се прояснят, ще се хванем за ръце и ще тръгнем заедно във вярната посока? Защото съм намерила думите, онези думи, които всички, на всички езици ще разберат? И целият свят ще се превърне в една обща, на всички земя - със справедливи закони и мирни граници ?"
Да ви върна в реалността.
24 февруари 25-та
Ивелин Михайлов: Здравейте на всички! Правя прессъобщение от името на ПП „Величие" и то е, че ПП „Величие" и 150 нейни кандидати за народни представители сезират ЕСПЧ във връзка с отнетите права на изборите, които бяха на 27 октомври 2024 г. Ще покажа и документа, с който сезираме ЕСПЧ за нарушените ни изборни права. ПП „Величие" и 150 нейни кандидати подадоха жалба до ЕСПЧ, това е жалбата, заради липса на достъп до ефективен съдебен контрол върху изборите от 27 октомври 2024. Жалбите е адресирана до ЕСПЧ с копие до Комитета на министрите на Съвета на Европа, Съвета на Европа, Венецианската комисия, ЕК и върховния комисар на ООН по правата на човека. В нея се посочва, че жалбоподателите са подали искане за пълно касиране на изборите в законовия срок, като са сезирали всички институции, упълномощени да внесат искане до Конституционния съд по чл. 150 от Конституцията на Република България. Включително президента, МС, НС, главния прокурор, омбудсмана, Висшия адвокатски съвет, ВКС и ВАС. Въпреки наличието на безспорни доказателства за изборни нарушения, нито една от тези институции не е изпълнила конституционното си правомощие да сезира КС в 14 дневния срок, което е направило невъзможно обжалването на изборния резултат. Този отказ от съдебен контрол нарушава правото на справедлив процес, чл. 6 от ЕКПЧ, правото на ефективно средство за защита, чл. 13 от ЕКПЧ и принципа за свободни и честни избори чл. 3 от протокол номер 1 към ЕКПЧ. В жалбата си „Величие" и нейните кандидати за народни представители искат от ЕСПЧ да установи нарушение на правото на ефективния съдебен контрол върху изборния процес и да задължи Република България да осигури реален механизъм за оспорването на изборите, независимо от бездействието на институциите по чл. 150 от Конституцията. Жалбата е част от борбата за демократичния процес и върховенството на правото в България! Пресцентър на ПП „Величие"! С това наше съобщение ние продължаваме борбата за честни избори, справедливи за всички българи, не само за ПП „Величие" и сме сигурни, че ще я доведем докрай! Благодарим ви и ви желаем хубав ден!
А, иначе, на българите им се предлага да се „разбългарят" и да станат само територия за храни с ГМО и евтина работна ръка... Да „гушнем" еврото? Като погребален букет ли???
22 февруари 25-та, протест на „Възраждане"
Костадин Костадинов: Преди малко, когато говорих пред някои медии какво се случва тук, аз им казах - случва се революция! Един народ излиза и се бори за свободата си, това се случва! Това се случва днес и това е само началото! Защото, когато някой, който управлява своя народ престане да слуша народа, рано или късно свършва с присъда в името на народа! Такава ще бъде съдбата на управляващите престъпници. Бойко, ако не искаш да свършиш като Зеленски, ако не искаш да свършиш като един презрян диктатор - спази закона! Искаме референдум! И ще се борим за него. Искаме си референдума!
В Европа има дефицит на демокрация, има диктатура. И това не го казваме само ние от „Възраждане", казва го вицепрезидента на най-голямата държава в света САЩ. Той каза, това, което се случва с диктаторите, ще се случи и с тези, които управляват в момента европейските държави. Тяхната съдба ще бъде на подсъдимата скамейка, там, където е мястото на престъпниците!
България не изпълнява условията за членство в еврозоната, не изпълнява тези условия! Но ако някой си мисли, че ние българите тук можем да бъдем държави в покорство, а някой да лъже от наше име в ЕК и това ще ми се размине - няма да стане! Няма да стане!
Преди да тръгнем обаче към сградата на ЕК, между другото защо към сградата на ЕК? Да не си мислите, че само нашите продажници тук да ви вкарат в еврозоната. Еврозоната е една фалираща пирамида! Днес сутринта излязоха данните за финансовия баланс на ЕЦБ за миналата година. ЕЦБ е с огромни загуби за миналата година. Еврозоната е една пирамида, тя има нужда от нови постъпления, от нови пари, от имидж. Да се вижда, че влизат нови инвеститори. И точно по тази причина ЕК натиска нашите управляващи да подават искания за конвергентни доклади. Нашите еничари нямат нищо против, защото, когато влезем в еврозоната, не дай си Боже, валутния борд престава да съществува и тогава 76 милиарда лева, наши спестени български пари, които са в трезорите на все още Българската народна банка, ще бъдат откраднати. Ще бъдат поделени, едната половина ще открадне ЕК, другата ще бъде открадната от нашите крадци. Ето защо ще отидем да поискаме сметка от ЕК, защото „Възраждане" не е само в този парламент, „Възраждане" е и в ЕП! Защото имаме съюзници там, защото имаме депутати там, защото нашият глас се чува там и защото тепърва ще ставаме все по-силни и все по-свободни! Да живее България!
А сега искам хората, които са в средата, тези чучела, които виждате, са на фигури от ЕК. Сега ще покажем какво ще им се случи на тях и какво ще се случи на техните слуги тук в България!
И Костадинов продължи и в НС. Където останалите се опитваха да осъдят протеста на „Възраждане" ЗА БГ Лев и ПРОТИВ Еврото.
26 февруари 25-та
Костадин Костадинов: Г-жо Киселова, току-що направихте едно признание, което надявам се и българските граждани ще разберат. Питахме Ви дали осъзнавате, че нарушавате правилника и вие казахте - да, осъзнавам го! И това в интерес на истината е нещо много рядко срещано, ценно самопризнание, което рядко се случва и което ви прави чест, че си признавате, че нарушавате правилника. Защото всички проблеми в нашето общество идват от това, че една самозабравила се еничарска тълпа в нашето политическо общество си е присвоила правото да говори от името на всички българи. В резултат на което в нашето общество има високо напрежение, стигащо до разделение, което заплашва устоите на българската държава. Разбира се това е напрежение от една страна поставя обществото, от другата еничарската тълпа, която работи за унищожението на българската държава!
Нас от „Възраждане" това не ни притеснява и ние ще продължаваме да се борим за свободата и демокрацията, както винаги сме го правили, защото свободата и демокрацията в България са потъпкани и са в изключителна опасност. Сградата на НС много пъти е била огласяна от лицемерен плач и фалшиви стенания. Само че това, което се наблюдава от събота и особено в пленарна зала надминава всичко. Всичко, случило се досега по отношение на извъртането и безочливото лъготене!
Кои са основните лъжи, които представителите на правоверните евроатлантически партии и правоверните грантови анализатори, както през последните няколко дни успяхме да се убедим, не спирта да бълват относно протеста на българския народ за запазване на българския лев и българската финансова независимост. Казват, че „Възраждане" е заплаха за демокрацията, защото няма аргументи, че сме си служили с аргументите на силата, че сме посягали на цивилизования ни избор или цивилизационния ни избор! И разбира се, че сме главен инструмент в поредния злокобен план на Кремъл аз унищожението на България. Предполагам, че ще чуем днес или утре как българите, които дойдоха в защита на българския лев всъщност не са българи, а предрешени руски спецназовци, дебаркирали на пристанище Варна, командвани лично от Путин. Или от Тръмп, защото нашата евроатлантическа тълпа напоследък изпитва доста сериозен когнитивен дисонанс и слива Путин и Тръмп. Извинявайте, но аз вече не знам кого от двамата вие в залата мразите повече! Знаете ли, много пъти съм слушал подобни глупости и тяхното механично повтаряне на може да ме изненада. Но нещо винаги ме поразява. Има предвид тоталната липса на принципно преведени и използвани думички, като законност, правов ред, цивилизованост. Само обаче в случаите, когато е изгодно на използващите ги.
Грантовите анализатори както и евроатлантическата тълпа в парламента в последните няколко дни нарича „Възраждане" вандали! Защо? Заради една счупена врата и няколко счупени прозореца на грозната сграда на ЕК в София. Същата грозна сграда, която беше построена на мястото на паметник на културата - къщата на Стефан Стамболов! Същата беше съборена, за да се построи нещо, което нашите медии наричат Дом на Европа. А такова нещо като Дом на Европа няма! Това, видите ли, било някакво невидимо и нечувано посегателство върху правовия ред за което трябва да бъдем жестоко наказани. Само дето още не са решили доживотен затвор ли заслужаваме, или доживотен затвор без право на замяна. Призовавам хората, които издават подобни присъди, да си припомнят нещо, което се случи скоро!
Между другото, уважаеми сънародници, може да видите, евроатлантическата тълпа опразва сградата на българския парламент. Нещо по-хубаво от това отдавна не се е случвало! Можем само да ви кажем - тръгвайте си и никога повече не се връщайте в парламента, защото вашето място не е тук! Когато някакъв ментално увреден субект строши с чук паметната плоча на Паметника на Съветската армия, не знам дали си спомняте това нещо, на армията, която освободи Европа, а и целия свят от нацизма, помните ли каква беше реакцията? Помните ли как реагираха на това нещо любителите на законността и „потрисащите се" от всяка проява на вандализъм евроатлантически мижитурки, които сега напуснаха залата? Дали призоваха за наказание, дали поне една скромна, критична забележка отправиха към въпросния вандал? Точно обратното, превърнаха този ретард в национален герой! Послушните на Брюксел и финансирани от организации като USAID се надпреварваха да правят интервюта с него и да обясняват какъв национален герой е той и каква смелост би проявил.
Още един пример, преди време един индивид, чийто мозък очевидно не е достатъчно развит, като дори висше образование не е успял да вземе, заля с червена боя паметник на български антифашисти. Да ви припомням ли, че това са хора, които са жертвали живота си по време на борбата с нацизма. Да не би върху това лице да се стовари цялата строгост на закона? Разбира се, че не! Българският съд, както и между другото и този в Страсбург постанови, че пошлият бояджия, специалистът по фаянс и плочки в никакъв случай не заслужава присъда, защото той изразявал активната си гражданска позиция. А какво стана, когато една отровна тройка ли беше, двойка ли беше, омаза с боя сградата на руското посолство? Да припомня на евроатлантическата тълпа, която почти в цялост излезе от сградата, както и на намиращите се навън евроатлантици, че благодарение именно на Русия и на дадените от нея жертви, както и на жертвоготовността на българските опълченци, на българските възрожденци по време на Възраждането, България възвърна свободата си след 500 години турско робство. И когато въпросното трио или дуо, както и всякакви други извращенци заливаха с боя руското посолство, нямаше обвинения във вандализъм. Същите тези, които днес пищят, че демокрацията била поругана, в подобен случай пляскат с ръце, цвилят от възторг и се радват на действията на онези персони, по повод на които фразата „имаш два грама мозък" звучи като комплимент!
И в тази връзка да ви припомня, че само ден след протеста на „Възраждане" един субект от същата тази евроатлантическа еничарска тълпа заля с червена боя руското посолство. Нищо не му се случи! Не само, че не беше повикан да дава обяснения, но нищо, даже хвалби по негов адрес! Той не се и крие! И в тази ситуация за пореден път видяхме двойния стандарт! Стандарта, който демонстрира така наречената българска прокуратура, която се е превърнала в организирана престъпна група, ръководена директно от двама човека с прякори на зарзават и на животно. Когато финансираните от Брюксел и Вашингтон украински неонацистки банди палеха сгради и стреляха по представители на реда по време на преврата в Киев преди 11 години, така наречения Майдан, тукашните любители на законността определяха това като борба за свобода. Същите сега леят тежки сълзи заради два счупени прозореца в София!
Мога да продължа още с припомняния от по-близкото и по-далечно минало, от случилото се в България, Грузия, Украйна, Франция и много други. И като казах Грузия, преди няколко дни делегацията на Грузия беше изключена от ПАСЕ. И знаете ли защо, драги сънародници? Заради това, че полицията арестува и бие протестиращи срещу държавната власт. В България обаче е обратното. Тук се подкрепя полицията, когато бие протестиращи. Защо? Защото разбира се не са от правилните протестиращи.
Споменавам тези факти, защото те абсолютно ясно показват, че днешният умнокрасив рев за онази грозна сграда е фалшив от първата до последната нота. Същите тези, които сега живописно истерясват, защото била застрашена свободата, години наред правят всичко възможно да унищожат всяка възможна свобода. Полагаха и продължават да полагат неистови усилия, за да изличат всяко мнение, което се различава от официозното говорене. Да смяташ, че тези лица от ГЕРБ, ПП-ДБ, ДПС и други подобни защитават свободата и плурализма е абсурдно, защото ГЕРБ, ПП-ДБ и ДПС нямат нищо общо със свободата и демокрацията. Те са символ на диктатурата, те са символ на тиранията, те са символ на потисничеството на един поробен народ, какъвто е българският народ! И ние от „Възраждане", като българска национална организация в този парламент ще се борим до последно, за да освободим българския народ от тиранията и потисничеството!
И сега да кажа най-важното! Най-важното, защото то обяснява защо се стигна до протеста в събота и гнева на хората. Първо да припомня, че „Възраждане" събра над 600 000 подписа за запазване на българския лев до 2043 г. Ние изпълнихме всички законови изисквани и този референдум трябваше да бъде проведен. Само че евроатлантическата тълпа на ГЕРБ, ПП-ДБ и ДПС стъпка тази идея. Стъпка и се подигра с изконното право на гражданите да бъдат питани, когато предстои да бъдат вземани важни управленски решения. Не ние нарушихме законите миналата седмица, законите се нарушават постоянно, включително и сега, включително и преди няколко минути, което нашата председателка, временно изпълняваща тази длъжност Наталия Киселова призна. Законите се нарушават постоянно. Но когато се нарушават от ГЕРБ, ПП от управляващите като цяло, това е законно право да нарушиш закона. Когато обаче поробените българи излязат да се съпротивляват и когато искат да бъдат питани, това вече е нарушение на закона!
Вие потъпкахте закона в момента, в който унищожихте референдума! Защо тогава се правите на изненадани евроатлантици? Защо се правите на изненадани от народния гняв? Да, хората са крайни и гневни именно защото се подиграхте с тях, защото направихте така, че накарахте българите да излязат на протест като последна форма на съпротива. Защото, когато правото се превърне в безправие, съпротивата е задължителна! Ние действахме по правилата, вие се изплюхте върху тях. Нещо повече, продължихте с репресиите. Хиляди хора в момента са описвани в полицията, викани за справки. Бухалките на ДАИ, НАП, прокуратурата се включиха. Имаме заложници в момента в българския арест, имаме политически затворници! Заложници буквално. Събличани по бельо, унижавани, държани боси на студено 24 часа без да им се осигурява адвокат. И всичко това защо? Защото се върнаха мутрите на власт! 2025 се усеща същата като 2020, когато ние също бяхме арестувани, бити от полицията. Защо? Защото и тогава, и сега ни управлява една мутра, която всъщност трябва да е в затвора!
Затова в събота получихте това, което заслужавате. И ви предупреждаваме, че този протест е само началото! Ако продължавате да действате по същия безобразен начин, да нарушавате закона и да се подигравате с легитимните искания на народа, ще ви сполети нещо много по-страшно от това, което видяхте. Защото светът се променя! И не са го разбрали само тези, които напуснаха залата. И се надявам никога повече да не ги видим в тази зала! Защото мястото им е в затвора, а не тук. Когато евроатлантиците, тази страхлива тълпа, която сега напусна парламента, не чува справедливите искания на гражданите, когато евроатлантическата тълпа отказва да влезе в диалог с тях, гневът на тези граждани ще се стовари върху собствените им глави! И накрая ще припомня едно много старо определение!
Наталия Киселова: Времето Ви изтече!
Костадин Костадинов: Г-жо Киселова, нашето време тепърва започва! Когато един диктаторски режим откаже да се съобразява с гласа народа, винаги диктаторите свършват с присъда в името на народа! Да живее България!
Нооо... "Кучето си лае, керванът си върви"... Защо ли, настанилите се на топло във властта, ни тикат в еврозоната?! Нали знаете: ако не става дума за секс, значи е за пари... А за какви пари? След малко ще разберете, ако не сте се сетили...
25 февруари 25-та
Росен Желязков: Ние сме подали искане за извънреден доклад на база на разбирането, че сме покрили критериите за конвергенция. Оттук нататък предстои дълъг процес, предстои ЕЦБ и ЕК да направят оценка на това съответствие. След това това нещо ще се разглежда в ЕКОФИН, ще се разглежда в Еврогрупата, след това ще се разглежда в ЕП. Така че има много стъпки, които да покажат България готова ли е за въвеждането на еврото от 1-ви януари 2026 г.
Конвергентният доклад вероятно ще излезе в началото на юни. Ние всъщност от много години сме част от еврото, а от 2021 г. и от И ЕР ЕМ 2!
Знаете, че по оценки сивият сектор в България е около 30%. Нашата цел, която сме заложили, е около 10% да изсветлим и тогава ще покрием и тези опасения.
25 февруари 25-та
Министърът на финансите Теменужка Петкова и управителят на БНБ Димитър Радев подписаха писмото с искане до ЕК и ЕЦБ за изготвяне на извънредни конвергентни доклади
Министърът на финансите Теменужка Петкова и управителят на БНБ Димитър Радев подписаха днес съвместно писмо, съдържащо искане за изготвяне на извънредни доклади за конвергенцията и го изпратиха до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и до президента на Европейската централна банка Кристин Лагард.
Писмото е изготвено и изпратено в изпълнение на Решение на Народното събрание от 26 юли 2024 г. за ускоряване и завършване на процеса по подготовка за приемане на еврото в Република България, в съответствие с чл. 140 от Договора за функциониране на Европейския съюз, както и в съответствие с Решение на Министерския съвет на Република България № 92 от 24 февруари 2025 г. за отправяне на искане до Европейската комисия и Европейската централна банка за изготвяне на извънредни доклади за конвергенцията за Република България.
А сега да ви информираме какво ни чака в „зоната на здрача", ох, лапсус! В зоната на еврото. БНБ „срамежливо" ни информира...
25 февруари 25-та
Какви промени ще настъпят в структурата на баланса на БНБ?
- Активите в баланса най-общо биха могли да се разграничат на „монетарни" и „немонетарни". Монетарните активи са тези, които възникват вследствие на провежданата в еврозоната парична политика, като те включват вземания от банки-контрагенти на централната банка и ценни книжа, закупувани за целите на общата паричната политика. Немонетарните активи са всички други активи, в това число собствените резерви от финансови вземания и злато на БНБ. Монетарните активи и пасиви в баланса на БНБ са общи за Евросистемата, съответно, общите приходи и разходи които произтичат от тях се преразпределят между централните банки и ЕЦБ, докато приходите и разходите от немонетарните активи и пасиви в баланса на БНБ са изцяло нейни.
Към момента на присъединяване в Евросистемата БНБ няма да притежава монетарни активи, възникнали вследствие на провежданата парична политика в еврозоната. Всички активи, които БНБ притежава към момента на присъединяване в Евросистемата, ще бъдат рекласифицирани и включени в позиции, по които се отчитат немонетарни активи. Пример за такава рекласификация са активите на БНБ, които представляват вземания в евро от чуждестранни лица резиденти на еврозоната. До присъединяването на БНБ към Евросистемата те се отчитат като вземания в чуждестранна валута от чуждестранни лица, а след като еврото стане национална валута на България, тези активи ще бъдат рекласифицирани в баланса на БНБ като вземания от резиденти на еврозоната в местна валута. Аналогично, след присъединяването към еврозоната задълженията (пасивите), ще бъдат рекласифицирани, но в пасивната страна на баланса на БНБ ще има монетарни пасиви.
Опитът на Хърватия показва, че непосредствено след присъединяването на страната към еврозоната се наблюдава трансформиране на по-голямата част от депозитите на търговските банки в централната банка от разплащателни сметки, средствата по които служат за покриване на задължителни минимални резерви, към депозитното улеснение. Данните за растежа на кредита за домакинствата в Хърватия показват, че в годината след присъединяването ѝ към еврозоната не се наблюдават съществени различия в темповете на растеж на жилищните и потребителските кредити спрямо тези, наблюдавани преди присъединяването. При кредита за нефинансовите предприятия се отчита значително ускоряване на растежа в годината преди присъединяването и съответно значително забавяне в годината след това вследствие на базов ефект, като не е задължително тези развития да са пряко свързани със самото присъединяване към еврозоната.
- Половин до една година преди присъединяването на България към еврозоната може да се очаква значително намаление на левовите банкноти в обращение вследствие на трансформирането им в депозити в банковата система с цел по-лесно превалутиране в евро.
В Хърватия през шестте месеца преди присъединяването към еврозоната (след обявяването на решението на Съвета на Европейския съюз от 6 юли 2022 г. за приемането на еврото от Хърватия на 1 януари 2023 г.) се наблюдава намаление на банкнотите в обращение с 42.4%. Опитът на Естония, Латвия и Литва също показва, че половин до една година преди самото присъединяване към еврозоната банкнотите в местна валута, които са в обращение, са спаднали с 40% до 50%.
Динамиката на парите в обращение (евробанкноти и евромонети) след присъединяването на България към еврозоната ще зависи основно от търсенето им за транзакционни цели и от предпочитанията на икономическите агенти (домакинства, фирми) да държат пари в брой или да поддържат средства под формата на депозити в банковата система.
Не се очаква присъединяването на България към еврозоната да доведе до промяна във факторите, които определят размера на депозита на правителството в БНБ.
Централните банки използват баланса си за да постигат своите първостепенни цели за макроикономическа и финансова стабилност. Провеждането на парична политика водеща до постигане на основната цел - ценова стабилност - има първостепенно значение за централните банки от евросистемата. Всички останали дейности, които не са свързани с паричната политика в еврозоната, но които може да имат влияние върху нейната ефективност са ограничени значително чрез различни правни актове. Управлението на собствените резерви на националните централни банки е такава дейност, като ограниченията пред нея целят да не се засягат първостепенните цели на Евросистемата за ценова и финансова стабилност в еврозоната.
С присъединяването на България към еврозоната ще отпадне задължението на БНБ да поддържа стабилността на националната парична единица като продава и купува чуждестранна валута при поискване.
Всички финансови и други активи в баланса на БНБ, извън общите за Евросистемата монетарни активи, са нейни собствени, а правителството не може да се разпорежда с тях.
Това означава, че държавите членки не може да използват средства от капитала на националните централни банки с оглед паричното финансиране на публичните дефицити, или за осъществяване на привилегирован достъп на публичните органи до финансовите пазари.
Законът за въвеждане на еврото ще допълни и улесни въвеждането на еврото в Република България и повиши прозрачността и информираността за процеса на въвеждане на еврото в страната в съответствие с пряко приложимото право на Европейския съюз. Този закон осигурява прилагането на съответните актове на Европейския съюз, като определя необходимите мерки на национално ниво за въвеждане на еврото в Република България.
- Дата на въвеждане на еврото в Република България е датата, определена в Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от Република България, прието в съответствие с чл. 140, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз, (наричано „Решение за приемане на еврото") , и Регламент на Съвета на Европейския съюз, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
- - Законът за еврото е приет от 50-ото Народно събрание на 7 август 2024 г. и е обнародван в Държавен вестник, след указ № 200 на президента, издаден на 19 август 2024 г., на основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България.
- Паричната единица е едно евро. Едно евро се разделя на сто цента. Считано от датата на въвеждане на еврото в Република България, валутата на Република България е еврото.
- Официалният валутен курс на лева към еврото е неотменимо фиксираният валутен курс на лева към еврото, определен в Регламент на Съвета, приет в съответствие с чл. 140, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
Съгласно решение на 48 Народното събрание на Република България, прието на 27 октомври 2022 г., Република България ще въведе еврото като официална парична единица при запазване на централния курс от 1,95583 лева за 1 евро.
Периодът на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в евро и в левове започва един месец след датата на влизане в сила на Решението за приемането на еврото и приключва 12 месеца след датата на въвеждане на еврото в Република България. За цените в евро се прилагат правилата за превалутиране, заложени в Закона за въвеждането на еврото, както и за закръгляване.
Създадeн е и действа Координационен съвет за въвеждане на еврото, който се съпредседателства от министъра на финансите и управителя на БНБ. От страна на този съвет са приети Национален план за въвеждане на еврото, Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната. Проведе се и конкурс за изработване на графичен символ (лого), мото (слоган) и разработване на бранд бук за комуникационната кампания за присъединяването на България към еврозоната. Информационната кампания се реализира с финансиране от държавния бюджет, като всички обществени поръчки по нейното изпълнение за видеоклипове, визии на кампанията, събития, социологически проучвания и др., съгласно комуникационната стратегия за въвеждане на еврото, се осъществяват от Министерството на финансите. Разработен е и сайт evroto.bg. На Интернет страницата на БНБ е създадена специална подстраница "Присъединяване към еврозоната", в която се публикуват регулярно анализи, въпроси и отговори, информационни материали и др. по темата за въвеждане на еврото. Съвместно БНБ и МФ разработиха поредица от видеоклипове, които бяха излъчвани в ефира на националните телевизии. Европейската комисия също оказва подкрепа в областта на информация и публичност за въвеждане на еврото. От своя страна БНБ и МФ подкрепиха реализираната кампания за въвеждане на еврото от Представителството на Европейската комисия в София.
При двойното обозначаване на цените на стоките и услугите цените в евро и в левове се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Двете цени са придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, позволяващи лесното им разпознаване.
В процеса на въвеждане на еврото в Република България се прилагат принципът на защита на потребителите, принципът на информираност, принципът на ефективност и икономичност, принципът на прозрачност и принципът на приемственост и автоматично превалутиране на суми от левове в евро.
Превалутирането на цените и другите стойности от левове в евро не може да води до поставяне на потребителите във финансово по-неблагоприятно положение, отколкото биха били, ако еврото не е въведено като парична единица на Република България, в съответствие с приложимите актове на Европейския съюз в областта на защитата на потребителите.
Въвеждането на еврото не може да води до увеличение на цените на стоките и услугите, освен когато това е обосновано от обективни икономически фактори.
Въвеждането на еврото не засяга действието на съществуващите правни инструменти с позовавания на лева или с препратки към лева.
Стойностите, посочени в левове в съществуващите правни инструменти, се считат за стойности в евро при прилагане на официалния валутен курс и правилата за превалутиране и съответно за закръгляване от Закона за въвеждане на еврото или по специалните правила за закръгляване, предвидени в този закон.
Въвеждането на еврото няма за последица промяна на никой от сроковете в правен инструмент или освобождаване от задължение или изпълнение, съгласно който и да е правен инструмент, нито дава право на страна едностранно да измени или прекрати такъв инструмент. Това не засяга договореното между страните. Позоваванията в правните инструменти на лева без посочване на стойността се считат за позовавания на еврото.
Превалутирането от левове в евро се извършва, като числовата стойност в левове се раздели на пълната числова стойност на официалния валутен курс, изразен с шест цифри с всичките пет знака след десетичната запетая. Официалният валутен курс не се закръглява или съкращава при извършването на превалутирането.
Официалният валутен курс не се закръглява или съкращава при извършването на превалутирането.
Получената сума се закръглява до втория знак след десетичната запетая на базата на третия знак след десетичната запетая в съответствие със следното математическо правило за закръгляване:
- когато третият знак след десетичната запетая е по-малък от пет, вторият знак след десетичната запетая остава непроменен.
- когато третият знак след десетичната запетая е равен на или по-голям от пет, вторият знак след десетичната запетая се увеличава с една единица.
Така например, ако един хляб в момента струва 1.70 лв., то цената в евро, след прилагане на правилото за закръгляване при настоящия обменен курс на лева към еврото, ще е под едно евро или 87 евроцента.
Изключение от правилото относно знака след десетичната запетая, на базата на който се извършва закръгляването, се допуска само когато този или друг закон или правен акт на Европейския съюз предвиждат закръгляването да се извършва до знак след десетичната запетая, различен от посочения в това правило.
Възнагражденията за положен труд, обезщетенията, паричните и социалните помощи и пенсиите по част първа от Кодекса за социално осигуряване се преизчисляват от лева в евро съгласно общото правило за превалутиране. За да не бъдат ощетявани гражданите, ако при закръглението третият знак след десетичната запетая е по-голям от нула, вторият знак след десетичната запетая се увеличава с една единица. Това правило се прилага и спрямо възнагражденията за положен труд, обезщетенията, паричните и социалните помощи и пенсиите по част първа от Кодекса за социално осигуряване, които са определени в левове, но не са изплатени до датата на въвеждане на еврото в Република България.
Когато обозначаването на цената за единица мярка на стоката е задължително, съгласно чл. 20 - 23 от Закона за защита на потребителите, търговецът може да ограничи двойното обозначаване на цената само по отношение на продажната цена на стоката, без да посочва цената за единица мярка.
Когато цената за единица мярка е идентична с продажната цена на стоката, търговецът може да направи двойно обозначаване само на продажната цена на стоката.
В периода на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите общата крайна сума, която се заплаща от потребителя, се обявява в издавания фискален/системен бон или в друг документ, регистриращ плащането, издаван вместо фискален/системен бон, в евро и в левове, заедно с официалния валутен курс на лева към еврото.
От датата на въвеждане на еврото в Република България всяко лице, което приема плащания, за които е задължено да издаде фискален/системен бон, е длъжно да ги регистрира и отчита в евро и центове.
От датата на въвеждане на еврото в Република България при теглене на пари в брой чрез машини за самообслужване, включително терминални устройства АТМ, се разпространяват само евробанкноти.
От датата на въвеждане на еврото в Република България за период от един месец банкнотите и монетите в левове продължават да бъдат законно платежно средство на територията на Република България (период на двойно обращение на лева и еврото).
В периода на двойно обращение при получено плащане в брой в левове или в евро търговецът връща остатъка изцяло в евро. Когато търговецът няма достатъчна моментна наличност да върне остатъка изцяло в евро, връща остатъка изцяло в левове.
В периода на двойно обращение търговецът може да не приема повече от 50 броя монети в левове, включително стотинки, при една трансакция.
В периода на двойно обращение при рекламация на стока или услуга, когато потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената от него сума, търговецът връща платената сума изцяло в евро. Когато търговецът няма достатъчна моментна наличност да върне платената сума в брой в евро, връща платената сума изцяло в левове.
От датата на въвеждане на еврото в Република България при извършване от търговци на операции в брой с автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване, се използва само евро.
В периода на двойно обращение търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори.
Българската народна банка обменя безплатно, в неограничено количество и без ограничение във времето банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс.
През първите 6 месеца от датата на въвеждане на еврото в Република България кредитните институции обменят безплатно, в неограничено количество банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс, като за суми над 30 000 лв. на една трансакция кредитните институции обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро след предварителна заявка от 3 работни дни. Това правило се прилага съответно и при внасянето и свързаната с това обмяна на банкноти и монети в левове по сметка на клиента в евро при кредитна институция, в която е извършена обмяната.
Също така през първите 6 месеца oт датата на въвеждане на еврото в Република България „Български пощи" ЕАД обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс в размер до 1000 лв. на ден за едно лице. За суми в размер от 1000 лв. до 10 000 лв. на ден за едно лице „Български пощи" ЕАД обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро след подадена предварителна заявка от 3 до 5 работни дни само в предварително обявени пощенски клонове в страната. „Български пощи" ЕАД не обменя банкноти и монети от левове в евро в размер над 10 000 лв. на ден на едно лице. Важно е да се знае, че „Български пощи" ЕАД обменя банкноти и монети от левове в евро само в населени места, където няма офиси или клонове на кредитна институция.
Съгласно изменения в Търговския закон капиталът на дружеството с ограничена отговорност не може да бъде по-малък от 1 евро. Той се състои от дяловете на съдружниците, които не могат да бъдат по-малки от един евроцент.
Капиталът и стойността на акциите се определят в евро, съответно в евроцентове.
Минималната стойност на капитала на акционерното дружество е 25 000 евро. Минималната номинална стойност на една акция е един евроцент.
26 февруари 25-та 12 часа
Паника - габровският соросоид Томислав Дончев плаче за това, че парата е разпределена комисионна - първо 2,677 мрд - разпределени като комисионни 1000 млн... Божеее...
Томислав Дончев: Днес темата е НПВУ, който е близо една трета от финансирането, на което България има право, който не веднъж се е оказвал в центъра на остри политически противоречия. Оттук идва първия проблем, защото до момента България е получила едно плащане за 2,677 милиарда. Второто плащане за 653 милиона евро не е под въпрос, а то ще ни бъде отказано със сигурност..
Плащанията са малко над 10% за 4 години. Сега за година и половина трябва да разплатим 90%, което е очевидно невъзможно.
26 февруари 25-та; втори път в 16 часа
Габровският соросоид Томислав се пояснява - дааа, явно става дума за пари, не за секс
Томислав Дончев: Щом се налага да се видим за втори път това означава, че при първия път нещо е останало недоразбрано, България да не използва всичките средства от НПВУ, е драстичното забавяне на изпълнението на проектите през изминалите 4 години
И както казват колегите от ЕК, ако тези проекти не ги спрете навреме, те в един момент ще останат за изпълнение от националния бюджет. Което ще натовари неимоверно бюджета за 2026 г. И колкото и болезнено да изглежда, най-разумното, което можете да направите, е да ги извадите от плана. Да, с това се редуцира неговата стойност. Но пак да кажа, въпреки че съм амбициозен, аз не съм убеден, че за година и половина мога да свърша несвършената работа за 4 години. Защото документи се изработват сравнително лесно, но реалният инвестиционен процес е сложен. Той изисква промени във физическия свят, доставка на оборудване, строителство, неща, които отнемат време!
Ми, да, скъпи Томи! Що не казваш, че трудно се намира „куче-касичка"?! Що не казваш, че от предния транш от 2,677 и кусур милиарда по ПВУ сте разпределили напред комисионна 900 и кусур милиони? И сега чакате новия транш да си вземете още и да ПОзавършите тези проектчета. Че иначе - кабинетът Желязков си отива, щото няма да приемете Бюджет 25-та с такъв финансов кратер?!
Беновска: Ивелин - Костадин - нечестни избори? Евро или лев? В ЕС с Урсулът и Зеленски? Или с Тръмп и Путин?
Аз съм Беновска. И питам.