Новини

Мария Атанасова: Пандемията ни научи да гледаме на технологиите като на нещо, което помага


Мария Атанасова: Пандемията ни научи да гледаме на технологиите като на нещо, което помага

18-11-2020 13:17


Интервю на Илиана Беновска със заместник-директора на Езикова гимназия „Иван Вазов", град Пловдив Мария Атанасова в съвместната рубрика на „Радио К2" и МОН „Ще продължим ли да се образоваме" от 18-ти ноември 2020 г.


Илиана Беновска: И в рубриката заедно с МОН търсим отговори как вървят образователните процеси по време на коронавируса. Аз съм Илиана Беновска, казвам добър вечер на г-жа Мария Атанасова, заместник-директор на Езикова гимназия „Иван Вазов" Пловдив! Здравейте, г-жо Атанасова!


Мария Атанасова: Здравейте, г-жо Беновска!


Илиана Беновска: Чухте новината, че от утре, вдругиден ще се въведат задължителни маски в учебните часове за учениците от 5-ти до 12-ти клас и това е поредната мярка, която се опитваме да апробираме доколко ще бъде ефикасна. Използвам това само за въведение и да Ви помоля да ми разкажете как вървят процесите във вашето училище?


Мария Атанасова: Бих казала, че при нас обстановката е нормална, въпреки че вече трета седмица организираме учебен процес от разстояние. Но нещата са нормални, обучението върви добре, качествено и мисля, че и ученици, и учители полагат усилия това да е така.


Илиана Беновска: Накратко казано бяхте ясна, но нека да изясним малко, вашето училище е Google референтно, първото училище в страната, което е безхартиено, какво означава това?


Мария Атанасова: Да, така е. Означава, че имаме учебен процес, но нямаме учебници и тетрадки. Учениците разполагат с устройства и с тях имат достъп до всичко, което им е необходимо като ресурси и разбира се възможност за работа по доста по-различен вид дейност, които предполагат повече сътрудничество между тях. Така че технологиите при нас ги вкарахме преди 3 години с идеята да направим по-модерен учебния процес и да ни даде възможност по този начин да развиваме и други умения, така че след като завършат училище учениците да ги използват и в ежедневието си, след това в работата си и в каквото се ангажират, защото те така или иначе присъстват в ежедневието ни и най-логично е да бъдат и в училище, за да използваме възможностите им да направят обучението още по-качествено.


Илиана Беновска: Да развием още тезата, г-жо Атанасова, сертификацията Google, сдобиването с устройствата на чии разноски стана - на разноски на родителите и учениците или по някаква програма бяхте обзаведени с необходимите устройства?


Мария Атанасова: При нас осигуряването на устройствата е по доста различни варианти. Една част от тях са осигурени от бюджета на училището, друга част е благодарение на програми, в които сме включени, програми на МОН, но най-вече програми на община Пловдив, която през последните 5 години наистина инвестира много за модернизирането на образованието в Пловдив, в училищата в Пловдив. И една част от тях са осигурени от родителите, ние се радваме, че имаме тяхната подкрепа, но всеки е ясно, че няма родител, който да не желае доброто образование на детето си.


Илиана Беновска: Не, то може родителят много неща да желае, но може да няма възможности. Скоро разговаряхме с проф. Анастас Герджиков, ректор на СУ, който е и председател на Съвета на ректорите и той пое ангажимент, ако някой от студентите няма необходимите устройства, да бъде закупено за сметка на университета, защото знаете, че висшето образование е изцяло онлайн. Затова Ви питах.


Мария Атанасова: Със сигурност е така. Има и семейства, които не могат да осигурят устройство, затова споменах и всички тези варианти, които ги има в нашето училище за осигуряване на тези устройства. Естествено, че няма за всички, още повече в мащаба на всички училища в България, но иска време и добро планиране. Виждаме всички, че през последните години МОН започна да прави политики, много проекти и средства отделя за устройства и за дигитализация на учебния процес. Така че нещата ще се случат, естествено, че няма да е бързо.


Илиана Беновска: Но ще продължат. На МС днес се размениха тези между министър-председателя и министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, че трябва да остане либералния подход с правото на ръководителите на съответните учебни заведения те да решават дали да са онлайн, дали частично да са онлайн, за какви периоди. Каква е перспективата пред вашето училище?


Мария Атанасова: Моето лично мнение е, че това наистина е добра възможност и добре е, че тя се дава на ръководствата на училищата. За нашето специално от следващата седмица предстои да организираме учебен процес, в който да редуваме паралелките, които ще бъдат присъствено и тези, които ще се обучават от вкъщи. Мисля, че това е добро решение, когато няма обстоятелства, които налагат всички ученици от училището да бъдат в дистанционно обучение, защото знаете, че освен качеството на образователния процес трябва да си признаем, че и социалната изолация е фактор. А младите хора са още по-засегнати и нетърпеливи, те искат да бъдат с приятелите си, да вършат нормалните дейности и когато са затворени вкъщи и изолирани, това ги натоварва малко повече и психически и може би в някой момент ще ги демотивира да учат по този начин.


Илиана Беновска: Имате ли някаква обратна връзка с ученическия съвет, с настоятелството на училището, с родителите, търсят ли те връзка с психолога по някакъв повод?


Мария Атанасова: Информацията, която имам в момента, ние имаме и психолог, и педагогически съветник и те наистина са на разположение на ученици, учители и родители при нужда да се свържат с тях. Засега както казах нещата са нормални, нямаме някакви извънредни ситуации и случаи, които да налагат по-интензивна работа на психолога и педагогическия съвет в училището.


Илиана Беновска: Скоро обсъждахме с един от събеседниците, че може би тази социална изолация и това престояване извън нормалната среда за общуване по домове води, плахо може би, до свободно време, което може да бъде запълвано, особено от тийнейджърите, с алкохол или наркотици. Имате ли поглед, как стоят тези неща във вашето училище?


Мария Атанасова: За мен това не е проблем, който е свързан или породен от това, че учениците прекарват повече време сами и са изолирани, защото аз бих попитала какво правят през лятната ваканция, когато два месеца и половина не са на училище.


Илиана Беновска: Водим ги на почивки, на море, пътуваме.


Мария Атанасова: Да, така е, но през цялото време, също имат свободно време и са без контрола на родителите, така че също могат да правят неща, които не са приети за нормални и ги наричаме злоупотреби. При нас не мисля, че има такъв проблем, така да се наблюдава някакво изключение. Въпросът наистина е комплексен и е в ръцете на много институции и най-вече на обществото, което трябва да се проявява в такива ситуации на употреба на алкохол, защото въпреки законите всички знаем,че един непълнолетен ученик може да си купи алкохол и цигари от магазина.


Илиана Беновска: И за съжаление наркотици от пласьора.


Мария Атанасова: Да, най-вероятно е така.


Илиана Беновска: Добре, как да завършим този разговор?


Мария Атанасова: Положително! От опита, който имаме и сега в тази ситуация, и по-рано през годината през месец март видяхме, че може да има качествен процес, доста по-уверени сме всички в това. Най-ценното за мен, което се случи, е, че започнахме да гледаме по друг начин на технологиите като възможност, като нещо, което ни помага и второто нещо за мен също така е, че опитът, който натрупаха колегите,  те го споделят с останалите учители, които имат по-малко опит и така си помагаме взаимно. Всъщност това е ключовата дума, когато сме заедно и обединени в преодоляването на един проблем за всички ще е по-лесно и ще може да се поздравим с успех в края на това предизвикателство.


Илиана Беновска: Дай Боже, както се казва амин! Пожелавам Ви да сте здрави и да се чуваме по по-позитивни поводи, свързани с образованието. „Радио К2" се занимава много активно с тези проблеми на обществото и мисля, че можем да си сътрудничим!


Мария Атанасова: Да, те са важни! Благодаря Ви за поканата, и на Вас пожелавам здраве, както и на всички слушатели!


Илиана Беновска: Благодаря Ви още веднъж, желая Ви всичко хубаво!

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?