04-09-2021 | 22:07 ч.

Автомобилните превозвачи: Борисов отвори турската граница, служебното правителство бяга от отговорност

Автомобилните превозвачи: Борисов отвори турската граница, служебното правителство бяга от отговорност


Петко Ангелов и Димитър Димитров, КАПБ, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 4-ти септември 2021 г., заяви позиции по следните теми: 


Защо Румъния загражда превоза на България? 

"Защо Румъния загражда превоза на България?" попита Беновска. Петко Ангелов смята, че правителствата на двете държави не са се доразбрали и неглижират проблема. Той обясни, че камионите пътуващи между Франция, Испания, Италия не биват спирани за документи, а Румъния изисква попълване на информационна бланка какви превози извършват българските превозвачи - проверяват се ЧМР - международна товарителница (откъде докъде се превозва товарът и какъв е той) правят се копия на документите. "Ако затворим границата, проблема ще го решат много бързо. Всеки път опитваме с добро, срещи с нашия министър предишния, сегашния министър и само празни обещания" подчерта председателят на КАПБ. Беновска отбеляза, че областният управител на Русе е заявил, че правят всички възможно за трафика на Дунав мост, но въпреки това няма резултат. Димитров сподели, че са правили срещи с румънски представители на Дунав мост 2 при Видин и там са поели ангажимент за среща в Русе - не се е състояла, да има работна група, която да заседава всеки месец - не са излъчили техни представители. По отношение на ЧМР зам.-председателят на КАПБ обясни, че румънците винаги са снимали документите, а това е търговска тайна. "Тяхната служба, приравнена на нашата НАП, на всеки един камион взима тези товарителници и ги снима" подчерта Димитров. Той добави, че на контролния пункт има само един кантар и цялата опашка минава през него, след което се реди на 5 гишета и ако се случи един автомобил да има проблем на кантара, се бави цялата опашка. Димитров подчерта и друг проблем - на място се плащат таксите за преминаване през пътната мрежа на Румъния - винетки, а и много често се искат рушвети по 1-2 евро, с обяснението, че това е традиция.  

КАПБ какво ще предприеме 

"Г-н Ангелов, колко са на брой Вашите членове на КАПБ и каква организация ще предприемете? Вероятно трябва сами да се преборите за ефективността на снемането на това напрежение. Въпросът става леко геополитически" попита Беновска. Председателят на КАПБ обяви, че сдружението има 150 фирми и няколко хиляди камиона, но това не е само тяхно мнение, а и на другите сдружения на превозвачи. Ангелов обясни, че ако сдруженията в България се обединят, ще затворят границата, защото никой от бранша не иска да плаща за седенето на камионите по границата. Той изрази притеснението си, че протестът може да бъде тълкуван различно от всеки, както се е случило в Пловдив с автобусите, а реалният проблем е, че трябва да се затвори румънската граница, за да се реши проблемът, защото освен финансовите проблеми и шофьорите напускат.  

Приносът на превозвачите към БВП 

Беновска попита Ангелов колко процента от БВП се произвежда от превозвачите и не се ли нарушават правата им на международно ниво за извършване на търговска дейност. Председателят на КАПБ заяви, че правата им са нарушени още в България, има недостиг на шофьори, правени са опити за вкарване на шофьори от други страни, но никой не обръща внимание. Ангелов подчерта, че 30 % от камионите в България са без работна ръка и колкото и пъти да е разговаряно с правителствата, обещанията не се изпълняват. Председателят на КАПБ заяви, че ако тези проблеми продължават, ще има фалит на транспортни фирми. По отношение на БВП Димитров коментира, че заедно с целия съпътстващ бизнес около транспорта - около 17 % е дял към БВП на страната. Ангелов отбеляза, че Борисов по време на ковид кризата е разбрал, че не може без транспорт и е направил така, че турската граница да бъде отворена за преминаване. "Редно е, който е министър-председател или министър на транспорта - да отвори румънската граница. Ако това нещо не се случи, няма да обвиняват превозвачите, че пак искат и не правят. Ние си търсим нашите права" заяви Ангелов. Беновска отбеляза, че превозвачите са адресирали редица писма до институциите. Димитров подчерта, че нямат отговор. Писано е и до комисарката по транспорт, която е румънка, но и оттам няма отговор. "За мен отношението на румънците към българската държава е меко казано унизително" смята Димитров. Той коментира, че е трябвало да има среща между румънския и българския министър на транспорта, но такава не се е състояла. Зам.-председателят на КАПБ подчерта, че ако рамките на няколко дни не бъде взето решение и границата не започне да работи по начина, по който трябва да работи, ще я затворят.  

Кампания за дуалното и професионалното образование; Професия Шофьор 

Беновска припомни, че "Радио К2" и "Беновска пита" са започнали кампания за дуалното и професионалното образование и целта, за която са се споразумели с кабинета на Борисов, е да се възвърне техническото образование и техникумите, които подготвят висококвалифицирана работна ръка. "Смятате ли, че трябва да го продължим и да обединим усилията си?" попита Беновска. Тя допълни, че кметове са се включили, бизнесът, църквата, ректорите на ВУЗ-ове, посланици, училища и т.н. Ангелов смята, че това е добра идея и сподели, че настояват от години да се възвърне професията шофьор и техническото обучение за нея в училищата. Според него на този етап трябва да бъде отворен пазарът за шофьори от трети страни, защото в момента 6 месеца се проучва дали даден човек не е терорист, докато в Полша украинецът започва работа на третия ден. "Трябва да се даде голяма гласност, че транспортните фирми и камионите стоят и са пред фалит, което е последствие от неправилно водена политика" подчерта Ангелов. Той заяви, че ако техникумите са продължили своето съществуване, в момента ще има подготвени кадри, а сега са необходими 3-4 години са придобиване на категория C, което изисква и голям финансов ресурс

"На какво се дължи нежеланието да упражняват тази професия българите? Доколкото съм чувала от строителната камара, миналата година се предлагаше възнаграждение от 5000 лева нагоре стартова заплата плюс допълнителни стимули на шофьори в строителния бранш. При Вас как стои този въпрос?" попита Беновска. Ангелов отговори, че се дават до 1200 лева допълнителен бонус при започване на работа, командировките са до 3000 евро. "Ние се борим с европейския пазар. Пазарът е отворен, шофьорът днес си взима от мен шофьорската книжка и документите и отива в немска фирма и започва работа. Има няколко български фирми, които правят изкуствено завишаване на заплатата, защото опитват да вдигнат бройката на камионите и пак няма шофьори" коментира Ангелов. Той подчерта, че тази професия е неблагодарна, шофьорите отсъстват от семействата си и парите, които получават, са за сметка на нещо друго, което куца в живота им.  

Блокаж на София; Писмо до президента Радев 

Беновска отбеляза, че КАПБ работи основно с Европа и света и трябва ли всички от бранша да се съберат и да блокират София. Ангелов заяви, че са диалогични, искат да проведат разговори. Той отбеляза, че са поканили министъра и зам.-министъра на транспорта, но те не са могли да им дадат обещание, че ще дойдат, защото не знаят дали ще бъдат още на този пост след седмица. Водещата подчерта, че като че ли единственият, който ще си е на поста до 14 ноември - изборите за президент - е президентът Радев, който е и летец и би следвало да разбира цялата отговорност. Димитров заяви, че от известно време всички писма са адресирани и до Радев, но и оттам няма отговор. "Ако продължава тази ситуация на безтегловност, единственото, което ни остава, е да затворим границите. Да не говорим за загуби, товари и стоки. Там седят хора, повече от 30 часа чакат, изнервят се, не са създадени елементарни условия, няма възможност дори и за специфични товари като живи животни или стоки на температурен режим" подчерта Димитров.  

Проблем с турската граница 

Ангелов отбеляза, че и на турската граница българските камиони стоят по три дни, а турските пътуват със зелена европейска пломба и за един ден е пристигнал в България. Председателят на КАПБ заяви, че България не може да работи след като е затворена от двете страни. Димитров подчерта, че целият проблем произлиза от липсата на транспортна политика в България. По отношение на турската граница той обясни, че камионите стоят три дни, но се дава приоритет на някои стоки със зелена пломба - изпреварват цялата опашка и минават приоритетно, без такси. Ангелов обясни, че това е вътрешна разпоредба в Турция. "Една и съща стока я товарят два камиона - турският камион излиза, нашият стои. Те си имат преценка на техните си камиони да дадат пломби, за да вървят камионите. Самата митница си преценява кои камиони излизат" обясни Ангелов и подчерта, че таксата е 10 лева за пломба и всеки българин може да я плати. Председателят на КАПБ разказа, че с предишния генерал на Гранична полиция са имали засечка и са разбрали, че от 100 излезли камиона - 90 са турски с пломби, а министърът е бил запознат с това. "България е като разграден двор - който влезе, си излиза" подчерта Ангелов. Той подчерта, че в Турция няма някакъв закон и се е видяло, че в момента, в който отиде министър-председателят Борисов, се пускат стотици камиони.  

Президент Ердоган и молба за помощ 

Беновска припомни, че президентът Ердоган е помагал на България с възпирането на бежанците към страна. "Знаете за личните отношения между Ердоган и Борисов, знаете за много техни общи инициативи. Ердоган прие Борисов преди парламентарните избори. Защо не се обърнете и към самия президент Ердоган? Мога да кажа от личния ми контакт с него, че много заинтересован. Като не Ви обръщат внимание България, потърсете падишаха" попита Беновска. Ангелов каза, че това трябва да се случи от българска страна. Те самите могат да намерят врата, защото ДПС имат хора, но това не би следвало да е начин на работа. Според Ангелов служебният кабинет е на власт и е редно да реши проблемът, защото стотици транспортни фирми внасят милиони левове данъци в държавата и не е редно по частен път да се решават проблемите, но щом не решават проблема, следващото действие е затваряне на границите.  

Пресконференция на превозвачите; Спиране на градския транспорт в Пловдив 

Димитров каза, че другата седмица вторник се очаква отговор на въпроса какво ще се случи оттук нататък, защото се подготвя пресконференция на превозвачите и бранша, на която ще се засегнат и други въпроси - ще участват представители и на автобусния сектор. Ангелов обясни, че Ивайло Константинов и Магдалена Милтенова ще бъдат там от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Председателят на КАПБ обясни, че големите фирми на автобусите не могат да кандидатстват по никакви програми, градският транспорт в Пловдив е пред фалит, поставен е ултиматум на кмета - или ще бъдат спрени рейсовете на 10-ти септември, или ще се таксува на километър, както е по договор. "На 10-ти септември сме обявили, че спираме градския транспорт в Пловдив" подчерта Ангелов и обясни, че кметът на Пловдив Здравко Димитров прави анализи и си мълчи - няма пътникопоток, от карти и билети няма приходи, 3 милиона лева загуба от карти тази година и 0 лева от държавата и бюджета на общината. Председателят на КАПБ обясни, че Иван Тотев - бившият кмет на Пловдив е единственият човек, който е казал, че никой не е питал общините дали имат нужда от пари. 

Среща с министъра на транспорта 

По отношение на границите - след вторник се събират с колегите, отиват при министъра на транспорта и ако не се обърне внимание, границите ще бъдат затворени. Беновска попита дали имат насрочена среща с министъра. "Ще ме приеме, няма къде да отиде" подчерта Ангелов. Димитров обясни, че поддържат връзка с министър Тодоров и той е наясно с проблема с Румъния. Ангелов подчерта, че е имало срещи, но резултати няма и това не може да продължава така. 

Беновска заяви, че е говорила с Ивайло Константинов и има намерени да покани кмета Здравко Димитров, за да се обхване въпросът по-широко. Ангелов призова Димитров да бъде поканен на дебат с превозвачите. 

Подаръците 

Димитър Димитров подари на предаването книгата "Твоето его е врагът". Беновска връчи здрава българска червена ябълка на Димитров, както и виртуално на Петко Ангелов с пожелание да се решат проблемите. 

Така завърши разговорът между Петко Ангелов, Димитър Димитров и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване "Беновска пита" по "Радио К2" и на живо във Фейсбук и Ютюб на 4-ти септември 2021 година. 


Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече