10-07-2021 | 12:23 ч.

Мариус Донкин: Методиката за финансиране на изкуствата е покварена, нужна е нова философия

Мариус Донкин: Методиката за финансиране на изкуствата е покварена, нужна е нова философия


Мариус Донкин, актьор, директор на Народния театър, в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и  по Радио К2 на 93.9MHz на 10-ти юли 2021 г., заяви позиции по следните теми:


Пиеси с пари или с талант се правят? Финансирането на културата?

    „Пиеси с пари или с талант се правят?", попита водещата Илиана Беновска. Мариус Донкин отговори, че са необходими и двете, въпросът е каква е функцията на парите, дали правиш пиесата за пари, или за да изразиш това, което искаш да кажеш. Той продължи, че сегашната методика е покварена в частта на парите. Трябва да има промяна във философията на методиката за финансиране на изкуствата. Но за да стигнем до нея, първо трябва да знаем философията на държавата.

Как се е запознал с Илиана Беновска?

    Мариус Донкин разказа, че с Беновска са се запознали във второ студио на БНТ, когато той е произнесъл фразата „45 години стигат" за клип на СДС. Илиана Беновска добави, че ѝ е било възложено да избере гласа. Явили са се повече от 40 души.

   „Ти се беше изкушил да влезеш и в политиката?", продължи Беновска. Донкин отговори, че не би казал, че се е занимавал с политика, защото не може да бъде подвластен на партия или на каноните на тази партия.

Подаръците.

    Водещата подари на госта си книга с интервюто ѝ с Ахмед Доган. Мариус Донкин каза, че харесва Доган като интелект, като ум, като личност. Той продължи: „Човек обикновено чува това, което може да чуе, но аз от него чух и не съм срещал друг политик, който може да ти изрецитира стихотворение от край до край, а той ми изрецитира „Лудият" на Шандор Петьофи. Това са деветстрофни стихове и самото стихотворение е много дълго. То беше казано с изключително разбиране и философия, с особено отношение. Аз съм си говорил с него за софизъм!".

    Водещата изрецитира първата строфа от стихотворението „Лудият" и добави: „Дано не ни обвинят в предизборна агитация!". Донкин отговори, че говорят за личности, а не за партии.

   Мариус Донкин подари на Беновска „Разкази" на Даниел Вълчев. Водещата му подари и здрава, българска, червена ябълка с пожеланието да бъде верен на себе си!

Любими стихотворения.

    Водещата разказа на Донкин, че стихотворението на Киплинг „Ако" е любимото на „Радио К2" и така е било създадено и самото радио, това стихотворение е станало символ на сблъсъка им със съдебната система и с корупцията. Тя продължи, че това стихотворение е и едно от любимите на Доган и той дори го е държал в рамка в квартирата си. Беновска прочете последния стих:


Ако в тълпата Лорда в теб опазиш,

        в двореца - своя прост човешки смях;

Ако зачиташ всеки, но не лазиш;

                ако от враг и свой не те е страх;

Ако запълниш хищната Минута

        с шейсет секунди спринт, поне веднъж;

Светът е твой! Молбата ми е чута!

        И главно, сине мой - ще бъдеш Мъж!


    Мариус Донкин каза, че има любим сонет от Шекспир, това е 33-тия. Бил е 15 годишен, когато е бил впечатлен от него:

 

 

Следил съм как изгряващите дни

ласкаят с царствен поглед планините.

След туй докосват с устни равнините

и позлатяват бледите вълни.

Но често позволяват небесата

на низшите мъгли да ги осеят,

и те до здрач под слънцето вилнеят,

лишавайки от светлина земята.

И мойто слънце грейна тъй за час,

и то над мен запали утрин ясна.

Но легна нисък облак между нас

и гордата му светлина угасна.

Това не ме изпълва със презрения.

Дори слънцата имат и падения

 

 

   Донкин продължи: „Да впечатли 15-16 годишен човек, не знам какво го е боляло тогава, малкият Мариус!".

Моноспектакълът „Г-н Ибрахим и цветята на Корана".

   „Като говорихме да Доган, за Шекспир, не мога да не кажа за един спектакъл, който много ме е впечатлил, водила съм на него и децата си, това е твоят моноспектакъл - „Г-н Ибрахим и цветята на Корана" от Ерик-Еманюел Шмит. Освен големите награди, които си получил - награда за най-добра адаптация на литературно произведение на Втория международен фестивал за спектакли с един актьор в Корча, Албания от 2007 г., голямата награда и златен плакет на фестивал на монодрамата в Битоля през 2007 г., голямата награда на международния фестивал за монодрама в Габрово през 2008 г., първа награда на фестивал на монодрамата във Фуджайра, ОАЕ от 2008 г.. Какво е посланието на моноспектакъла „Г-н Ибрахим и цветята на Корана", твоето лично послание? Скоро попитах служебния министър-председател каква е свръхзадачата на правителството, това е термин от нашата професия. Каква е свръхзадачата на спектакъла? Той явно не ме разбра и каза, че те нямали свръхамбиции. Предполагам, че и ти нямаш свръхамбиции в този спектакъл, но каква е свръхзадачата, голямата задача?", попита Беновска. Мариус Донкин отговори, че ако искаме да ни уважават, трябва и ние да уважаваме другия. Трябва да се държим с хората така, както искаме те да се държат с нас. Той продължи, че въпросният спектакъл в началото не се е гледал много, дори е бил посрещнат двусмислено. Тогава директорът на театъра е предложил да сменят името на спектакъла, но Донкин не се е съгласил, защото авторът неслучайно го е написал така. Ако хората не го искат, тогава няма да го има. Ако има промяна, ще се продължи в тази посока, е заявил Донкин тогава.

   „Бях потресена от лицето на канцлера на Австрия Курц, не знам дали проследи наскоро, две същества от мъжки пол, поне привидно, на 16 и 18 години изнасилиха едно виенчанче на 13 години по страхотен начин и я захвърлиха в един парк. Няма да забравя лицето на младия канцлер Курц, когато той съобщи за това. Нищо не искам да кажа за различността на религиите, нищо не искам да кажа за бежанците, но може би произведение като това „Г-н Ибрахим и цветята на Корана" трябва повече да се осмислят?", продължи Беновска. Мариус Донкин отговори, че хората слушат и гледат спектакъла изключително съсредоточено, което означава, че те имат разбирането за това. Трябва обаче след това нещо да се промени, а за да променим нещата, трябва основно и първо да променим себе си.

    Беновска продължи: „Сещам се нещо лично, но ще бъде добър пример. Моята дъщеря Карина и дъщерята на Ахмед Доган бяха съученички и сигурно са били втори или трети клас, когато аз ги заведох на този спектакъл. Освен че цялата зала мълчеше и те мълчаха и плачеха през цялото време без да се крият. После ги заведох още три пъти поне!". Мариус Донкин каза, че проф. Шишманов при откриването на Народния театър през 1907 г. е казал, че сградата е много красива, но ще стане театър тогава, когато творците в него станат социални възпитатели. Това е и смисълът на изкуството.

   Водещата Илиана Беновска каза, че се сеща за един православен паралел на пиесата. Чехов и разказът му за Ванка Жуков, едно малко дете, пратено от баща си да слугува. То по същия начин е в самота и мъчение. Дядото на Ванка Жуков е паралел на Ибрахим. Мариус Донкин каза, че за съжаление сме започнали да забравяме неписаните закони, които създават справедливостта и истината.

Обвиненията към Донкин, че заради Доган не се се поставя пиесата „Хъшове".

 

 

    Мариус Донкин каза, че през последната година безцеремонно са нахлули безумни обвинения към него, характерни за нашето време. Той продължи: „Изкараха ме агент на ДС, заведох дело и съдът реши, че няма нищо такова. Мен ме нарекоха „педераст", мен ме нарекоха „депесар", че те са ми началници и затова едно представление не се играе. Това е пълен абсурд! Този философ ще се занимава с това да не се игаре. Напротив!". Водещата уточни, че обвинението  е било, че заради Доган не се играе постановката „Хъшове". Събеседникът ѝ заяви категорично, че тези обвинения са абсурдни.

   Беновска разказа: „Когато издадохме интервюто с Доган аз бях на двадесет и няколко години, той на тридесет и няколко. Запознавам се с Николай Хайтов, великия писател, някак си се сближаваме. Той все ме кани да мина през село Яворово. Един ден реших да се отбия, но съм с токчета, с поличка, с костюмче, тръгвам към това село Яворово, стигам до една поляна, срещам една баба с козички и я питам къде е селото. Тя ми казва още нагоре и накрая къщата му се оказа на най-големия връх. Изненадах го, той с боси крака, навити панталони, сяда на един пън, аз сядам на една люлка и изведнъж става и казва - „Искам да ти се извиня!". Аз го питам за какво. Той казва - „Държа си едни книги до главата и не ги чета. Така държах и книгата ти за Ахмед Доган до главата и все не я четох. Знаеш ли защо не я четох? За това, за което ще ти се извиня. Извинявам се, ти не си любовница на Ахмед Доган!". Аз скочих от люлката и казах - „Моля!". Той продължи - „Бяха ми казали, че понеже си любовница на Доган, затова сте направили тази книга!". Аз го потиха как е разбрал, че не съм. Той ми каза: „Аз съм писател. Като я прочетох и видях какви въпроси си задала и как сте разговаряли, аз съм и психолог и разбрах, че това не се е състояло!". Така че не обръщай внимание на клеветите!". Донкин отговори, че се опитва да не обръща внимание, но като актьор е емоционален човек. Пита се на кого е било нужно всичко това. Директорът на Народния театър добави, че омразата в момента е голяма, а тя се появява от липса на доверие. Трябва да се преборим с омразата, защото сме духовни същества и сме на тази земя, за да се усъвършенстваме, а не за да правим зло. Необходим е обаче и личен пример. „За да бъде друг, този народ се нуждае от обич, каквото е било и поколението на Вазов. Аз не виждам такава преданост и искреност в любовта, както в следосвобожденското поколение!", категоричен бе Донкин.

Работата на Робърт Уилсън в Народния театър.

     „За да чуят хората това твое послание, на нас ни трябват средства да го направим. Ти например как ще оцениш, преди малко употреби един термин, че трябва да има усещане за взаимност, получи ли се взаимност между теб и служебния финансов министър Асен Василев, защото аз зададох темата - „Народният театър - пиеси с пари или талант прави?"", попита Беновска. Мариус Донкин отговори, че една от задачите, които си е поставил като директор на Народния театър, е връщането на успелите българи в държавата. Този етап е завършил и сега започва идването на големи европейски и световни режисьори. Сега първата си работа у нас започва Робърт Уилсън. Той ще постави „Бурята" на Шекспир на 17-ти и 18-ти октомври. „Това в момента върви навсякъде по света и аз не мога да не се чувствам горд, защото пише Народен театър - България!", заяви Донкин.

     Робърт Уилсън обаче е казал през юни какви са му изискванията, за да продължи работата му в България, а за това са необходими много пари. Донкин обясни, че през 2019 г. Народният театър е направил 615 представления и е имал над 140 000 зрители, поради което финансовият му резултат е много добър и са изкарали 1,4 милиона лева над бюджета си. Част от тези средства за дадени на служителите като допълнително материално стимулиране. Друга част са били запазени са закупуване на необходимата техника, за да се отговори на изискванията на Уилсън. Донкин заяви: „Държавата ми взе тези пари 837 432 ги прибраха. Вкараха си го набързо като закон без да ни предупредят! Сега аз пиша три писма - до министър-председателя, министъра на финансите и министъра на културата в служебния кабинет, че моля тези пари да ми бъдат върнати, защото трябват за техника. Първият човек, който реагира изключително бързо и това е и благодарение и на теб, Асен Василев. Аз се обадих в кабинета на този човек и казах - благодарете от мое име на този човек! Това е отношение на разбиране, културност, интелигентност и грижа за културата. Искам да благодаря и на заместник-министърката Танева!". 

    Водещата разказа, че преди интервюто ѝ с Асен Василев му е споделила за проблема. Той веднага е извикал заместник-министърката и ѝ е възложил тази задача.

Театър пред театъра.

     Мариус Донкин заяви, че най-актуалното пред Народния театър е 100 годишнината на Вазов, която съвпада с деня на Независимостта. Тогава ще се проведе и „Театър пред театъра", ще бъде дадена и наградата за цялостен духовен принос. Ще бъдат показани всички спектакли за Вазов. Ще участват различни театри, както и Софийската филхармония. Така завърши разговорът между Мариус Донкин и Илиана Беновска в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и  по Радио К2 на 93.9MHz на 10-ти юли 2021 г.


Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече