06-02-2021 | 21:23 ч.

Ивайло Константинов: Автобусният превоз е добре подпомогнат, но помощта да стига и до големите фирми

Ивайло Константинов: Автобусният превоз е добре подпомогнат, но помощта да стига и до големите фирми


Ивайло Константинов, председател на НСАП и член на УС на Конфедерацията на АП, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване "Беновска пита" по "Радио К2" коментира следните теми:


Трудностите пред автобусните превозвачи заради коронакризата.

     „Използвах малко шеговито една метафора, имаше една песен в изпълнение на Камелия Тодорова „Летят последните таксита", сигурно я помните. „Накъде летят автобусите в COVID-19", говорим непрекъснато за ресторанти, за хотели, за туристическия бизнес, автобусите са част не само от него, но и от живота на хората, достатъчно внимание ли ви обръща правителството?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че автобусните превозвачи са сигнализирали доста време преди да има пандемия, че средата не е хармонична, за да има нормална конкуренция, така, както нормално би следвало да функционира сектора. Той продължи, че има доста голям дял сив сектор, нерегламентирани превози, както и доста регулации, които са излишни. Така за 15 години браншът се е свил наполовина. Като добавим към всичко това и пандемията, то ситуацията за автобусните превозвачи става доста тежка. Константинов подчерта, че за разлика от много други браншове, автобусните превозвачи трупат ежедневно допълнителни загуби под формата на преки оперативни разходи. Автобусите пътуват, но тези, които трябва да ползват тази услуга, вече са доста по-малко.


Помощта от страна на държавата за сектора.

    „Добре, но държавата ви даде пари тази седмица!", отбеляза водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че не могат да се оплачат от загърбване на проблемите от страна на държавата. Секторът е достойно подпомогнат, като се има предвид, че има и специализирани мерки конкретно в посока автобусните превози. Той продължи: „Радвам се, че проблемите се забелязват, но структурата на транспорта в България е такава, че 15 големи фирми осигуряват транспортната свързаност в страната. Тези фирми обаче са изключени от всички възможности, защото са големи. Оказа се, че тези, които са най-потърпевши, до тях не достигат никакви икономически мерки!".

   „Както се изразява лидерът на ГЕРБ и министър-председател Бойко Борисов - тези, които имат повече натрупани „мазнинки" им е по-лесно да оцелеят. Вярно ли е във вашия бранш това?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори: „В този бранш не е известно да е имало „мазнинки" някога, обикновено това е бранш, който се дотира, така че „мазнинките" са чужда дума за сектора като цяло. Ако някъде е имало „мазнинки", то това в никакъв случай не е при автобусните превози!".

    „Но в крайна сметка вие имате доста добре организирани съсловни организации, вие сте председател на едната от тях и член на УС на другата, председател сте на НСАП и сте член на УС на КАП, какво очаквате и имате ли право да го очаквате от държавата?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че в ситуация, в която много бизнеси гледат към държавата за помощ е много трудно да се доказва кой е по-потърпевш. Той продължи: „Далеч сме от мисълта да се надскачаме с проблематиката си и да алармираме всички администрации колко е невъзможно да продължим. Лошото не е в това, че не биваме чувани, лошото е, че когато бъдем чути, вече е късно или невъзможно да се спаси конкретното предприятие. Така че правим всичко възможно помощта да стига навреме!".

    Водещата помоли своя събеседник да представи официалните данни за състоянието на сектора. Той обясни, че активните предприятия официално са около 1100, като около 700 от тях оперират на пазара. От тези 700 фирми, с изключение на 15 най-големи, всички останали са стигнали до помощ, от която не могат да бъдат недоволни. Константинов обясни: „Имаше мярка 8% от оборота между 3400 и 50 000 бяха допустими малките и средни предприятия, нещо, което даде много сериозна глътка въздух, бяха допустими малки предприятия по мярката от 3 до 10 хиляди, което също подпомогна най-малките представители в сектора, отделно голяма част от предприятията са допустими, с изключение на тези, които реализират градски превози, по мярката от 30 до 150 хиляди за оборотен капитал, всички предпртиятия са допустими по 60/40, отделно от това по специализираната мярка „Транспорт и туризъм" 290 лева на ангажиран. Всички тези мерки подпомогнаха сектора до такава степен, че да не се стига до драстични съкращения, поне на мен не ми е известно за такива. Това е добре за ангажираността в сектора, но в никакъв случай тези мерки не подпомогнаха този дефицит на оборотни средства и този дефицит на рентабилност, който съществуваше преди пандемията. Така че от тази гледна точка всъщност ние не можем да искаме от държавата нищо повече, освен да продължим разговора и за мерки, които да подпомогнат и големите предприятия!".


Как работят с транспортния министър?

    „А как работите с министъра на транспорта Росен Желязков, той чува ли ви, стига ли му времето?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори: „Браншът е единодушен, че такъв министър не сме имали, той влиза в детайлите на проблемите ни и се опитва да помогне както може. Разбира се казвам, че ние сме един от всички сектори, наистина най-засегнатия, който се нуждае от някаква помощ. За радост голяма част от дружествата бяха подпомогнати навременно и с достатъчен ресурс, за да спаси оцеляването им, което е радващо. Сега остава темата да спасим големите предприятия, защото това е транспортът на София, Варна, Бургас, големите фирми, които виждате по републиканските пътища на България, където нещата стоят по един и същ начин и положението е изключително затруднено!".


Санитарните мерки в автобусите.

    „Но доколко вие полагате грижи, очевидно е, че не само автобусите, но траспортът като цяло е нехигиенично претъпкан в условията на пандемия, вярно ли е?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че ако има такива случаи, те по-скоро са епизодични и са базирани на конкретен проблем. Той продължи, че средната плътност на автобусите е по-малко от 10%. Автобусите в София например пътуват с не повече от 10-15 човека.


Организацията на транспортната свързаност в България.

   „Добре е, че защитихте тезата, но това колко време може да продължи и какъв е европейският опит, навярно имате поглед?", попита водещата. Събеседникът ѝ отговори, че във всяка една държава в Европа начините, по които се реализира общественият транспорт са различни от нашите. Затова автобусните превозвачи отдавна алармират, че начинът, по който е организирана транспортната свързаност в България е далеч от добрите европейски модели. Той продължи, че презумпцията на Регламент 1370 е, че всеки извършва транспорт до степен да е рентабилен 6%, 7% до 10%. А за това какъв е пътникопотокът не може да бъде отговорно само дружеството, което оперира. Той продължи: „Навсякъде в Европа възложителят е този, който плаща музата. В България нещата са объранти до степен такава, че възложителят иска колкото повече, толкова повече. Няма такава държава в Европа, където да има такава наситеност на графика и е нормално кметовете да искат максимална свързаност, но за това каква е плътността на тези обслужвания не го е грижа нито кметът, нито държавата, грижата е единствено на оператора. Тази регулация, която изкривява картината, по никакъв начин не помага на бизнеса, защото най-важното в този сектор е сигурността на пътниците. Дай Боже да се случи така, че това нещо да бъде реализирано по начина, по който става в цяла Европа, имам предвид възлагането и цялостната организация. Това е и нашата битка, че транспорт трябва да има толкова, колкото и търсене, а не колкото иска съответният възложител!".


Борбата с нерегламентираните превози.

    „Но ако мога да се изразя така, вие имате и един голям „душманин" - така нареченото споделено пътуване. Много пъти сме говорили с Вас и с Ваши колеги в „Беновска пита" за този проблем, който кокетно остава позволен от управляващите!", отбеляза водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че от 8% до 10% са истинските споделени пътувания, така че това не е най-големият проблем. Истинският проблем е всичко това, което се крие зад споделеното пътуване, защото нормативните документи ясно дефинират какво означава споделено пътуване, а това е такъв превоз, при който организаторът няма икономическа облага, тоест разходите се поделят между пътуващите.

   Водещата отбеляза, че това се доказва много трудно. Събеседникът ѝ отговори, че ако човек тръгне да го доказва, за това ще са необходими 3 ведомства и доста свидетелства, които вероятно в съда няма да издържат. Той заяви: „Така че зад благовидната форма на споделено пътуване се крият около 30 000 превоза на територията на цялата страна, организирани от десетки групи от пътуващи между различните градове в България и цяла Европа. Така че там има реален бизнес, който е 90% от всичко това, окето е в сивия сектор!".

  „Да, но разбирате, че освен сивата икономика, Вие преди малко говорихте и за сигурността на пътуванията, нямам представа от процента, това не е изследвано и можем само да гадаем, но е застрашена сигурността на хората, съответните превозни средства може да не са в добро техническо състояние, шофьорът може да не е в добро здравословно и психологическо състояние, да не се изразявам по-твърдо. Как ще преборим това нещо, казахте мерки, да, взимат се мерки, но доколко?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че регулираните превози са до такава степен регламентирани, че по отношение на сигурност не може да има никакви пропуски. В сивия сектор обаче не е така. Той даде пример с нерегламентирани пътувания, които се извършват например до Португалия от шофьори, които буквално две денонощия и половина не почиват. „Става така, че в единия случай пътникът се жалва за това, че не е имало курс в 10 без 10, нищо, че е имало в 10 и 10 и дружеството, което обслужва въпросното разписание, трябва да се обяснява почти докрай какво е наложило тази корекция, а в другия случай имаме шофьор, който реализира курс с превозно средство, което никой не знае колко технически изправно е в рамките на 3 денонощия до далечна държава. Така че това изкривява картината като цяло!", обясни Константинов. Той добави, че в Европа установяването на нерегламентиран превоз се прави само от един органи, който взима решението на момента.


Какви стъпки трябва да бъдат предприети от бъдещите управляващи за решаването на проблемите в сектора?

 

 

    „Финално изречение, предстоят изборите на 4-ти април за 45-то Народно събрание. Какво очаквате във вашия сектор да бъде извършено, надградено, усъвършенствано?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че настоящото правителство е първото, което е обърнало сериозно внимание на проблемите на автобусните превозвачи, част от тези проблеми са започнали да се решават, например нормативните промени по отношение на сивия сектор. Това обаче е само първата стъпка. Крайното решение се състои в регулиране на транспортната рамка, транспортната свързаност в страната съответно Реграмент 1370, тоест възлаганията да бъдат правени от възложители, които носят икономическа отговорност за това, което правят. Другото нещо е решаването на въпроса с единен контролен орган, който да констатира нарушенията. Константинов заяви: „Това е моментът, в който всички тези опоненти, които казват „ненаядоха се" за сектор, в който няма рентабилна фирма, ще видят автобусите, които виждат във Франция, Испания, Германия, Австрия. Ние не искаме да печелим, ние искаме да бъдем поне рентабилни, дали ще бъде с 1% или 3% няма значение, но да не работим на загуба, каквото се случва от много години. Това е причината са свиването на сектора!", с което завърши разговора си с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по „Радио К2" от 6-ти февруари 2021 г. 


Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече