03-07-2018 | 20:19 ч.

Беновска пита учредителите на Конфедерацията на автобусния бранш: Кой иска да придобие контрол, пари и влияние в транспортния бранш?

Беновска пита учредителите на Конфедерацията на автобусния бранш: Кой иска да придобие контрол, пари и влияние в транспортния бранш?


София, 2 юли 2018 г.


 

Магдалена Милтенова: Предвид изминалата седмица и събитията през нея, и оттеглянето на законопроекта за Българска автомобилна камара - на 28 юни сдруженията, които са национално представителни, подчертавам национално представителни в пътническите превози, се събраха на свое общо събрание, на което се взе решението за обединението на бранша, за което ние многократно загатвахме, че имаме ясна визия и представа какво то трябва да бъде. Днешната ни пресконференция има за цел именно това - да представим пред Вас решението, което сме взели, принципите и начина на бъдещото обединение на автобусния бранш и съответно да представим предизвикателствата, пред които сме представени с „Мобилен пакет 2". Бих искала да дам думата на г-н Ивайло Константинов и съответно да представя и участниците в днешната пресконференция. От дясно на мен г-н Ивайло Константинов - Национално сдружение на автобусните превозвачи. До него г-н Дошков, също представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. От ляво на мен г-н Кузман Вълев, председател на Корпорация на автомобилните превозвачи в България и г-н Георги Милошев - Българска федерация транспорт. Така че сега оставям г-н Ивайло Константинов да представи пред Вас концепцията ни за обединение на бранша.


Ивайло Константинов: Първо да благодаря за това, че уважихте поканата ни! Съвсем кратка ретроспекция да направя на събитията в последния месец. На 18 май 2018 година - група народни представители внесоха законопроект за Българската автомобилна камара, който законопроект окачествихме като лобистки и опит на група хора да „приватизират", в кавички, автобусните превози! Смисълът на това ни твърдение се състоеше в това, че в законопроекта, който вече беше оттеглен, всъщност беше казано, че членове на Общото събрание, на Учредителното събрание всъщност, всички 17 000 в България... Ние реално, като пътнически бранш, сме 1500 фирми, товарните превозвачи са 15500 - съотношението е едно към десет. Това съотношение очертава рамките на един изключително ясен Управителен съвет! Тоест Управителен съвет, който ще бъде назначен от товарните превозвачи, не коментирам имена и хора, а коментирам това, че един такъв Управителен съвет на практика ще работи единствено и само за решаване проблемите на единия от двата сектора. Изхождайки от ситуацията, в която бяхме поставени, многото съмнителни текстове, за които Вие бяхте уведомени многократно, както и афиширалите се като инициатори и вдъхновители на този закон, които в нашите очи се ползват от липса на доверие - ние всъщност заявихме категоричната си позиция, като внесохме няколко становища до всички институции, заинтересовани от случая, с което заявихме нашето несъгласие с този законопроект и поискахме той да бъде оттеглен. За наша радост никоя от институциите не ни покани! Единствен, който се отзова на поканата ни беше министър-председателят, който ни покани на разговор, където нееднозначно заявих, че преди бранша да бъде единен по отношение на решението си, което иска, законопроект няма да има, за което му благодарим! Благодарим му за разбирането за това, че прояви мъдрост в конкретната ситуация, така че да се съобрази с нашата концепция и с нашите доводи за това, че този законопроект е вреден! Не мога да твърдя за товарния, но за пътническия - категорично да! В следствие на което законът беше изтеглен. Имахме една среща, която беше неформална, с заместник-министъра на транспорта и заместник-председателя на Комисията по транспорт в парламента, където, в чисто приятелски разговор, ние поставихме въпроса - каква е концепцията, нали, каква е идеята на този законопроект, защото на практика ние не съзираме никаква идея, към този момент той не беше изтеглен, освен това - група хора да имат влияние по някакъв начин върху  пътническия сектор. Чухме от тях един сериозен довод, който довод сега ще споделя, той именно е, че те не знаят с кой от бранша да си говорят. Хипотетично ние можем да се съгласим с тяхното твърдение, в смисъл такъв, че утре всеки един от нас може да отиде и да каже, че представлява много голяма част от бранша или целият бранш, или няма значение какъв процент от него, но изхождайки от този довод, че те трябва да идентифицират субект, с който да говорят, още на следващия ден ние пуснахме покана до всички всичките сдружения в пътническия сектор. Пак повтарям, както и колежката акцентира - национално представените сдружения в пътническия транспортен сектор, където всъщност маркирахме жалоните на бъдещото обединение. Евентуалната конфедерация ще се случи седмица, след като дойде и последното решение на Общото събрание на всяко едно от нашите сдружения. Ще членуват само сдружения. Тези сдружения всъщност ще представляват членовете си, като всички фирми, които не са членове на тези сдружения, а Вие знаете, че голяма част от фирмите, които са малките фирми, с автобус, два или три, които всъщност бяха най-ощетените от този законопроект в момента, ще имат право да учредят собствено сдружение, да учредят дори собствена конфедерация. Целта на заниманието е в Закона за автомобилните превози да бъде дефинирано понятието „национално представителна организация", което трябва да отговаря на определени критерии. Което сдружение или конфедерация отговори на тези критерии - да бъде национално представително, ако има повече от едно, няма нищо лошо и повече от един субект да бъдат национално представителните организации, които да бъдат участници в социалния диалог, които да бъдат всъщност индивидуализираните субекти пред институциите, така че за тях да  бъде достатъчно лесно да комуникират. На нас на този етап не ни е ясно има ли, по-скоро мислим, че няма такива субекти, които са извън тези, които се събрахме тогава. Бяха поканени абсолютно всички на въпросната среща, и уточнихме принципите. Принципите са, че една фирма може да членува в едно сдружение. Това сдружение всъщност да представлява фирмата в Общото събрание. В Общото събрание ще има същия квотен принцип, какъвто беше залегнал и в Закона за българските автомобилни превози. Разбира се това е предмет на устав, който тепърва ще се коментира между всички участници. Може да бъде представително, може да бъде индивидуално участие на всяка една от фирмите. Най-важното обаче, с което всички се съгласихме е, че трябва да реципрочност в управлението, че трябва да има ротационен принцип в ръководството. Тогава, понеже моето име беше споменавано едва ли не като вдъхновителя на тези протести, аз декларирах пред всички присъстващи там, че нямам каквато и да е амбиция да ръководя и си подадох, така да се каже, отвод още преди да бъде учредена въпросната конфедерация, защото според мен темата не е междуличностна, не касае отношенията между двама души, а касае отношенията между два бранша, които браншове имат своите проблеми и много, много теми за разрешаване напред, които не биха могли по никакъв начин да видят бял свят, ако ние продължаваме да коментираме нашите междуличностни отношения с г-н Столарски, който пък спрягат за главатаря на опонентите ни. Тоест аз казвам пред всички Ви - категорично отказвам да участвам в междуличностни битки! Арената не е, най-малкото, такива форуми като днешния, нито пък проектозакони! Който си има проблем с някого и той е в личностен план, трябва да си решава проблемите на нивото, на което може. Съвсем накратко, надявам се да Ви представих концепцията за обединението, което надявам се да отговаря и на очакванията на държавата, на парламента и на министъра. Ще имате достатъчно време за въпроси. Сега да дам думата на г-н Вълев, може би той има нещо да допълни.


Кузман Вълев: Аз няма какво това, което г-н Константинов си каза, да го повтарям, това е така. Когато се събрахме, всеки доброволно изрази обединението, което трябва да направим. Другото, което е - автобусният транспорт, който извършва превоз на пътници, на ученици, на специализиран превоз, на случайни превози, е съвсем различен от товарния!Превозните средства са изградени за превоз на хора, а товарните автомобили са изградени за превоз на товари, опасни товари, лесно развалени, така че и документите, по които работят, съответно се използват за движение на превозни средства, на база на които се издават и фактури за превоза, са различни! Лицензите също са различни! При нас също превозите се възлагат от общините по одобрени автобусни линии от републиканската транспортна схема и от министъра на транспорта, от областния управител за областните транспортни схеми и за общинските транспортни схеми - от общинския съвет. Когато участваме в тия конкурси по Закона за обществените поръчки, там има условия, които винаги са заложени според линиите и според броя на автобусите и резервни автобуси, които може да стоят и цял месец. Трябва да бъдат резервни, защото нашите автобуси се движат, когато извършават превози, по разписание, които са одобрени, казах, от съответните инстанции, и стриктно трябва да се спазва разписанието, защото се превозват хора, които отиват на работа, на училище - всеки си е тръгнал по някаква задача. Работим по съвсем различни тарифи, изискванията са съвсем други и за превозвачите. Всички знаете, че автобусите не могат да превозват деца извън светло време, през другото време не могат да превозват. Автобусът трябва да си тръгне на часа, не може да наваксва след това, защото има разписание, трябва да го спазва. Отделно аз вчера гледах предаването на г-жа Беновска. Там, когато тя запита: „C какво ще ги защитите?", те казаха за водачи. Водачите са също с различна категория. Товарните автомобили се управляват с категория С, Е, а автобусите с C, D. Даже шофьор, който е с C, Е, и да желае някой да го  назначи да кара автобус, тъй като няма това право, и съответно шофьор с C, D не може да управлява товарен автомобил с тези права. Така че съвсем основателно искам да заявя - няма никакви лобита, всичко е станало на база на това, че ние видяхме един закон, който е в нарушение на основни закони. Никога не сме обвинявали никого, а недоволствахме и протестирахме срещу съдържанието на проектозакона, който беше внесен, друго няма.


Магдалена Милтенова: Г-н Милошев!


Георги Милошев: Добър ден на всички! Самият факт, че сме тук пред Вас с изложения, които ни засягат, трябва да Ви подсказва за голямата отговорност в автобусния бранш! Ние превозваме Вас, Вашите деца, Вашите роднини и самите нас. Отговорността действително е голяма и браншът е развълнуван да каже истината за него, за да може Вие, като медии, да разпространите тази новина и да имаме позиция за всичкото това нещо. На най-голямата конференция в Кортрейк, която е посветена на автобусния бранш, логото години наред е „The bus is not a truck" - „Автобусът не е камион"! Това го казва световната организация за обединение на автобусите в бранша, с нужните изложения, изложби и тем подобни неща в света. Никой няма  против някакво обединение, но то излезе „някакво обединение"! Аз ще цитиран само една точка от проектозакона, която се афишираше и по медиите, тя беше: „Ако не накараш един месец автобус или автобусите си, ти се взима лиценза". Един месец, дами и господа! Тогава какво да кажат тези хотели на морето и в планината, дето затварят по четири-пет месеца, те всички са с лиценз! Внимавайте, това е лицензионен бранш! Лицензите се защитават с финансова стабилност, с хора, които са издържали приемни изпити по програмата на Юро, за да упражняват транспортна дейност. Това не е така - от улицата дошли и решили да правят автобусен бранш или транспорт! Да вземем ли всички лицензи на петзвездните хотели, които затварят по морето или в планината, аз ги знам, знаете ги и Вие! А тука, в автобусите, които, както беше споменато в различните типове случайни превози - превоз на ученици и тем подобни, има понякога принудителни ваканции в месеци, в които няма екскурзии. Да унищожим ли бранша, много лесно, с един замах? А знаете ли колко струва един автобус? Колкото три чисто нови камиона влекач! Това знаят ли го колегите от другия вид транспорт? Един автобус струва колкото три чисто нови камиона! Втора ръка автобус струва колкото два чисто нови камиона! Какво ни обединява, те знаят ли, че в България все още няма автобуси с обслужване за сервизни бази, все още няма места за източване на тоалетните, има принудително по програма, по закон! Те знаят ли ни проблемите? И последно, за да не Ви дотягам, понеже сега ще започна да се говори за прословутия Закон „Макрон" - автобусните превози работят по европейски норми от много отдавна. От около десет години ние поддържаме шофьори в Европа, включително и хората на тази маса, които имаме международни превози, и им плащаме хотели, и ги прехвърляме в шофьорските екипажи на автобусите в Европа! Това не е нещо ново за нас! Когато се казва: „Трябва да защитим водачите!", хубаво, да направим нещо само за водачите, където ще членуват и водачи, но трябва да Ви кажа, че ние действително поддържаме големите фирмите фирми и плащаме скъпи хотели, спазвайки европейските норми за транспорт! 2007-ма сме се присъединили към предприсъединителните програми за транспорт и автобусните превози отдавна ги изпълняват! Много Ви благодаря за вниманието!


Магдалена Милтенова: За да приключим темата, по отношение на обединението на бранша - чухте от колегите каква е нашата концепция за развитие. Хубаво би било обаче да кажа, като финал на това нещо, да се има предвид, че колегите от товарните превози, които отказват доброволно обединение, във вчерашни медии прочетох интервю на г-н Илиян Филипов, който казва: „Ние ще излезем на протест на 4-ти, защото сме единни! Да покажем, че сме единни за приемането на законопроекта!". Аз питам, след като колегите от товарния сектор са единни, защо не направят доброволно обединение, или просто зад идеята за този законопроект в никакъв случай не стои обединението на бранша, а стои идеята за контрол върху бранша! Мисля с това нещо да приключа и да преминем към втората тема. Ако имате питания? Да, г-жо Беновска!


Илиана Беновска: Прощавайте, искам да попитам, Беновска, „Радио К2", понеже ми се струва, че цитирахте едно снощно предаване, в което беше и г-н Константинов, реплика към последното, което казахте - къде са другите, Вашите опоненти? Ако Вие сте имали наистина за цел да се обединявате помежду си и с тях - защо те трябваше да научават снощи? Г-н Константинов любезно ги покани, между другото, по време на предаването - да дойдат тук, на тази пресконференция. Само че в момента не ги виждам, но техническият ми въпрос е - защо не ги поканихте и тях тука, защото излиза, че има някакъв сепаратизъм? След като ми отговорите, ако може още два въпроса?


Магдалена Милтенова: Да, ще Ви отговоря! Значи, лично аз съм поканила г-н Столарски, г-н Филипов, г-н Рашков, които представляват БАСАТ и Съюзът на международните превозвачи. Лично аз съм отправила към тях покана да се присъединят на срещата, която ние проведохме на 28-ми, в хотел „Рила", в заседателната зала. Съответно единственият представител, който дойде от тях, беше г-н Димитър Рашков, който категорично заяви, че те се противопоставят на идеята да има доброволно обединение на бранша, във формата на конфедерация, и настояват това нещо да стане със закон. Тоест ние, при всички случаи, сме отворени за диалог! Ние ги поканихме на диалог, защото няма нищо по-разумно от това да се обединят двата бранша в собствени конфедерации! Съответно ние да постигнем съгласие по темите, които са общи, по темите, по които трябва да изразим становище. За съжаление не получихме ответната реакция положителна! Именно заради това аз казвам, че след като един бранш може да се обедини доброволно и той не удовлетворява нашите опоненти - да бъде в доброволната му форма - какво значение има браншът как ще бъде обединен, дали със закон, дали с конфедерация доброволна? Тук наистина прозира идеята за контрол върху бранша, не за обединение на бранша!


Илиана Беновска: Чий контрол?


Магдалена Милтенова: Всички текстове, които са записани в законопроекта, който беше оттеглен, категорично казват, че ще се осъществява контрол от големите върху малките фирми. Това мога да го кажа категорично! Тоест презумпцията, която се тиражира, че малката фирма, с един камион, ще има един глас и голямата фирма също ще има един глас, е абсолютно невярна! Това, което записано в законопроекта е, че тези хора ще бъдат представлявани от делегати в съответната област, в която работят, като този делегат ще бъде избиран с един глас на всяка от фирмите, но той всъщност ще отговаря за броя копия в населеното място, както и да Ви звучи! Най-вероятно звучи доста сложно, но да го обясня с прости думи. Ако в едно населено място има пет фирми, тези фирми имат 200 камиона, тези пет фирми ще имат един представител или максимум два представителя в Общото събрание. Тоест презентираното до момента, че една малка фирма, с 1 камион, и една голяма, с 1400 камиона, ще има един глас - няма общо със записаното в законопроекта!


Ивайло Константинов: Само ако ми позволите да допълня, защото очевидно има едно неразбиране, ние, под думата обединение, никога не сме имали предвид обединение на пътническия и товарния бранш. Понеже твърдението е, че в средите на нашите опоненти има пътнически превозвачи. Да, има, две фирми има със сигурност. Ние всъщност визираме винаги разговори с точно тези две фирми, за да стигнем до взаимно приемлив вариант. Но ние да бъдем обединителите на товарния бранш - опазил ни Бог! Нито можем, нито искаме, нито някога ще чуете от нас подобно нещо, както те всъщност не би следвало да имат претенции да ни обединяват нас! Ние днес на масата сме сложили това, което иска държава. Държавата иска ние да бъдем единни и казваме - да, ние сме единни! Не диктуваме правила и условия, аз с това започнах. Не искам да водя бащина дружина! Направих си отвод преди каквото и да е да се е случило. Значи, целта на заниманието е да се чуят всички, да има ротация, да има прозрачност, да има демокрация в това, което се случва! По никакъв начин, пак повтарям, не ни свързвайте с товарните превози. Ние не искаме, не можем и няма да чуете от нас думата - „обединение с товарните превози", поради простата причина, че, пак повтарям, никъде в Европа, по никакъв начин, по никаква технология, не се е искало такова обединение и не се е случило!


Илиана Беновска: Добре, но, казах, че ще задам още два въпроса, премиерът Борисов призова, Вие бяхте там на тая среща, г-жо Милтенова, да, цитирам го дословно: „да се разберете". От всичко, което лично аз, не знам, колегите може да са по-умни, мъгляво разбирам, защото това са Ваши специфични проблеми, които много подробно излагате, остана на страна главното. Как ще се разберете, като, ето сега, г-н Константинов каза, че товарните и автобусните превози са различни, сигурно е така? Второ, с лека ирония ще кажа, че преди малко във Вашите встъпителни думи, г-н Константинов, Вие нарекохте Миролюб Столарски „главатаря" на опонентите. Надали той ще се съгласи да дойде тука. И не на последно, а на първо място - защо всъщност не вдигнете завесата? Става дума за много пари и много влияние! Знаете, че един протест от автобуси, камиони, таксита - имаме в историята на България, но имаме и в историята на Турция и на Гърция много такива примери - може да свали цяло правителство! Това е големият въпрос, който сякаш и двете страни прикривате! И накрая, казахте снощи, че Кирил Домусчиев нищо не знаел и че Ви е писал SMS, председателят на КРИБ. Вие май всичките сте членове на КРИБ, и Вашите опоненти и те. Добре, махайте с пръст (адресирано към Магдалена Милтенова - бел. авт.), ама тези снощи, дето бяха, бяха членове на КРИБ, нали така?


Ивайло Константинов: Там сме всичките!


Илиана Беновска: Там сте всичките, добре!


Магдалена Милтенова: Хората, които присъстваха във Вашето предаване, са членове на КРИБ. Хората, които сме на тази маса, сме членове на Асоциация на индустриалния капитал, членове на Българска стопанска камара, имаме браншови организации, които членуват и в Българската промишлена палата, които са национално представените работодателски организации. Разбира се Националното сдружение на автобусните превозвачи е член на КРИБ. Именно заради това възникна и основния проблем!


Илиана Беновска: Константинов е даже съпредседател на..., какъв съвет беше?


Магдалена Милтенова: Точно така, г-н Константинов е и съпредседател на Комитета по транспорт, за пътническия транспорт отговаря там, но всъщност да се върнем на това, което Вие казахте. Аз неслучайно казах, че това, което прозира зад този законопроект, е всъщност опита за контрол върху бранша и опита за влияние на товарните превозвачи върху автобусните превозвачи! Именно заради това ние категорично казваме, че няма как да бъдем обединени в един закон, няма как проблемите, които ние имаме за решаване, да бъдат решени от товарните превозвачи, както ние няма да можем да решим техните проблеми! Идеята за законодателни промени, идеята за създаване на някакъв режим за работа, за бранша като цяло, беше добра! Тя беше употребена, беше използвана по един много груб и грозен начин, опитвайки си да си вземат функциите на министерството, и върху хората, които извършват този вид дейност, да се осъществява един вид репресия, защото нали сами разбирате, че ако Вие сте застрашени варианта да Ви бъде отнет лиценза, защото той ще бъде отнеман и издаван от конкурентни на Вас фирми, кой може да гарантира лоялната конкуренция? Кой може да гарантира, в едно такова обединение, принципите на морал, защото аз мисля и настоявам, и считам, че основното, около което едни хора трябва да се обединят, са моралните ценности, техните идеи, техните проблеми, техните неща за решаване, защото ние не можем да обединим един бранш, просто защото някой е решил, че браншът има нужда от обединение! Да, ние имаме нужда от обединение, защото ние имаме проблем с общините! Ние трябва да направим нашата конфедерация, и тя съществува като идея преди внасянето на законопроекта, категорично, защото ние реално имаме нужда да можем да комуникираме адекватно и пълноценно с общините, да комуникираме с държавата, да комуникираме с туроператорите, с министерство на туризма и с всички заинтересовани от това страни. Неслучайно Договорът за Европейския съюз се основава върху принципите за социалния диалог и за развитието в тази му сфера. Нищо социално няма в това - ние да задължим хората да членуват задължително в една камара!


Илиана Беновска: Не ни замъглявайте, г-жо Милтенова, аз дадох много ясен пример! Става дума за пари и за влияние! Вие оня ден, с протеста си, накарахте министър-председателя да Ви приеме! На 4 юли те пък се гласят, Вашите опоненти, с „главатаря" Столарски, да изкарат минимум 1000 камиона, каза снощи Филипов!


Магдалена Милтенова: Ясно и...


Илиана Беновска: Отговорете какво искате? Искате да си премерите лобитата ли? Кого ще послуша министър-председателят ли, това ли е?


Магдалена Милтенова: Ясно и категорично заявяваме, че за да се стигне до проста, ние не сме ползвали нито наше лоби, нито сме ползвали наши привилегии по някакъв начин! Този законопроект по никакъв начин не е бил написан и разписан от нас. Ние не сме хората, които искаме да контролираме бранша, които искаме да контролираме правителството! Ние сме хората, които искаме да работим, достойно, по правилата, които държавата създава! Много ясно в нашата Конституция е разписан следния текст: „Държавата създава условия за обединение на бранша". Никъде се пише - държавата създава закони, за да обедини бранша! Това е нещото, което е много важно да разграничим. Условията, които се създават за обединение на брашна с европейските принципи за свобода на сдружаването. Нищо свободно няма в това да създадеш един закон! Пак казвам, хората на тази маса, хората от автобусния сектор - по никакъв начин не желаят да упражняват контрол и влияние! Да, факт е, че хората вносители на този законопроект, хората, които са го разписали и са вписали текстовете, определено желаят точно това - контрол, влияние и пари от членски внос, това е факт! Няма как да има човек, който може да опровергае това нещо, което ние казваме. Именно ние срещу това се борим - опитът за влияние и за контрол върху бранша и върху държавата, от страна на хора, които смея и свободно мога да твърдя в момента...


Илиана Беновска: Кажете им имената?


Магдалена Милтенова: Значи спокойно мога да кажа, че на срещата, която беше в Народното събрание, г-н Филипов, сега само ще забравя името на колегата от  КРИБ, който каза, че те са разписали закона и са запазили името?


Ивайло Константинов: Христов!


Магдалена Милтенова: Христов, да, г-н Христов, г-н Столарски, който е запазил името на камарата. Те тогава казаха, че няма нищо лошо в това и че все някой трябва да запази това име! Те го казаха в присъствието на всички Вас и на Вашите колеги! Ако никой не разбира какво лошо има в това - Вие да лобирате, да си внесете предварително законопроект, да си запазете името за този законопроект, и аз не случайно тогава аз попитах, ако аз запазя името - първо частно транспортно министерство и напиша един законопроект, дали ще се намери народен представител, който да го входира и аз да стана първият частен министър в страната, това е абсурдно, ако някой не го разбира! Аз смятам, че г-н Борисов именно това разбра много бързо в рамките на нашия разговор и това беше причината, поради която той оттегли законопроекта, а не защото ние лобираме. Мисля, че хората, които стоят зад законопроекта, трябва да Ви отговорят защо искат да осъществяват контрол върху държавата и върху фирмите превозвачи!


Медия: Може ли един въпрос да Ви задам? Как виждате решението на проблема? Очевидно те искат камара, Вие не, Вие искате конфедерация. Как виждате решението на този проблем, за да не е - ние протестираме, те протестират? Какъв е изходът?


Ивайло Константинов: Сега, нека не възприемаме нещата като битка на лобита, като битка на личности, дори не ги възприемайте като битка на браншове - товарен срещу пътнически! Ние показахме, че сме единни и ги подкрепихме срещу „Мобилен пакет 1", и ще го направим, ако се наложи утре и в другиден отново! По никакъв начин не възприемайте нещата, че ние имаме конфронтация с някого. Това някой във времето го изкриви в пространството. Аз с това започнах - не става дума за междуличностен конфликт, междубраншов конфликт! Става дума за това, което каза г-жа Беновска, че някой иска много пари и контрол върху един бранш! Ето, иска се от нас да бъдем единни - ние слагаме на масата нашето единство! На нас не е известно да има субект извън това единство, който да бъде присъединяван, извън двете фирми, с които трябва да се разбираме, за които отново ги каним! Снощи ги поканих в предаването на г-жа Беновска, каня ги и днес. Ние с всички можем да се разберем и нищо не е затворено! Дали ще бъде законопроект, дали ще конфедерация - нали разбирате, че една птичка пролет не може да направи! Това не е междуличностен конфликт и междубраншов! Не ни слагайте в противоречие с товарните превози, ние сме в перфектни отношения! Дори, ако ви направи впечатление, че голяма част от сдруженията в товарните превози също излязоха на протест срещу този законопроект. Аз не искам по никакъв начин да идентифицирам проблема като битка на целия бранш срещу трима, четирима, петима или шестима! Но много държа да видя - да има протест и да видя на този протест на 4-ти колко фирми ще излязат! Колко фирми говоря, а не колко автобуса или колко камиона, защото ето тогава ще се преброим!


Илиана Беновска: Филипов има 3000 камиона. Ако той излезе само с 1000, това ли намеквате?


Георги Милошев: Нека аз да отговоря на този въпрос, г-жо Беновска. Във всеки един бизнес има пари и влияние. Дайте да не злоупотребяваме с това колко хиляди камиона ще излязат и кой колко си го премерим, има една българска приказка, че ми е неудобно да говорим, защото изпускате една много важна и тънка тема, тя беше засегната по повечето от медиите и телевизиите. Тя е следната - афишира се закон от незаконотворци, който внушава, че Министерство на транспорта, без да съм му адвокат, не си изпълнява достатъчно ролята добре и трябва да бъде направен нов закон! Повтарям, от хора, които не са законотворци. Вие знаете, които са и които не са.


Илиана Беновска: Нека да не знаем ние, казвайте им имената!


Георги Милошев: Имената нямат значение!


Илиана Беновска: Имат значение! Вносителят е Станислав Иванов, кой му е писал този закон?


Георги Милошев: Абсолютно нямат значение!


Илиана Беновска: Кой му е писал този закон?


Георги Милошев: Много хора...


Илиана Беновска: Кажете ги!


Георги Милошев: Само ще Ви кажа едно нещо, понеже търсим под вола - теле! Няма в България човек, който да разбира как се ремонтират 3 автобуса и как се управляват 300 тира! Когато дойде една чуждестранна делегация в България, в Министерството на транспорта и попита: „Кой се занимава с този вид лицензионен транспорт?", един каза - аз, много важен човек!


Илиана Беновска: Хайде, кажете имена!


Георги Милошев: Това беше миналия век.


Илиана Беновска: Имена кажете! 


Георги Милошев: Това няма значение, това беше миналия век!


Илиана Беновска: Сега кажете кой е писал закона?


Георги Милошев: Това няма значение! Един човек не може да пише закон, защото от две години се върти този закон!


Илиана Беновска: Как да няма? Все едно Станислав Иванов го обвинявате, че е взел нечий закон и го прокарва лобистки, това излиза!


Георги Милошев: Ама това, в случая, няма значение!


Илиана Беновска: Народен представител е!


Георги Милошев: Опорочава се ролята на Министерството на транспорта, забележете, въз основа на което всички тези тираджийски фирми, автобусни фирми сме на това ниво! Тираджийските, камионджийските фирми са с големи лицензи, с хиляди камиони. Те са стигнали до тука благодарение на административната или неадминистративната роля на Министерството на транспорта. Казва се - Министерството на транспорта няма вече административен капацитет! Затова или Светослав Иванов, или разни други: „Ние ще направим нов закон". Казва се тука - не обръщай внимание...


Илиана Беновска: Кои са другите, иначе звучи несериозно? Кой е писал закона?


Георги Милошев: Кои са другите? Ами питайте го Светослав Иванов, аз не съм депутат!


Илиана Беновска: Няма да го питам, Вие го твърдите!


Магдалена Милтенова: Г-жо Беновска, ние не го твърдим! Най-вероятно не сте били на срещата в Народното събрание, на която...


Илиана Беновска: Била съм, много объркано е всичко! Кажете кой го е писал?


Магдалена Милтенова: Не, не, значи, категорично на последната среща в Народното събрание, на която присъстваха повечето от тук присъстващите колеги, колегите от КРИБ - г-н Христо Христов, г-н Столарски, г-н Илиян Филипов, които са част от сдруженията БАСАТ, сдружение на международните превозвачи и са членове на КРИБ, ясно заявиха и казаха, че този законопроект е подготвен от тях и той е даден на г-н Станислав Иванов за внасянето му в Народното събрание. Те потвърдиха, че са запазили името Българска автомобилна камара. Аз мисля, че преди малко Ви отговорих на въпроса - кой е писал законопроекта. Това е публична тайна, защото те го обявиха. Ние нямаме причина да не го кажем, защото те го обявиха сами на тази среща.


Илиана Беновска: Благодаря Ви, просто има нужда от подреждане цялата история, защото тя е във Вашите глави, а ние я следим отвънка!


Медия: В цялата тази говорилня, ако може да систематизирате - разбрахме, че смятате да създавате собствена автомобилна камара?


Магдалена Милтенова: Не сте разбрали правилно!


Ивайло Константинов: Не сте разбрали изобщо!


Магдалена Милтенова: Това, което ние ще създадем е доброволна организация, на браншовите сдружения в автобусния транспорт, която ще наречем конфедерация, защото това е формата за доброволно сдружаване за тези браншови организации. Браншовите организации са национално представителни, тъй като членуват в Асоциация на индустриалния капитал, Българска стопанска камара, Българска търговско-промишлена палата и КРИБ. Тогава, когато тази организация членува в национално представителна работодателска организация, отговаря на изискванията да има минимум десет члена по кодекса на труда, тогава тя е национално представена. Тези национално представителни браншови организации ще обединят своите усилия в една конфедерация, която ще бъде на доброволни начала. Всеки един наш колега в страната, който припознае своята браншова организация, който припознае хората, които биха защитили неговите интереси, ще има свободната воля да избере къде да членува. Може да избере и да не членува никъде, защото това е неговото конституционно право, което ние искаме по този начин да защитим, защото всичко останало, създадено със закон, нарушава конституционните ни права, нарушава принципите на доброволно сдружаване, и една организация, която ще иззема функции на държавата и ще властнически правоотношения със своите субекти, в случая превозвачите, няма да доведе до нищо добро! Нищо доброволно няма в това! Ние не сме корпоративната държава от 40-те години в Италия, когато по този начин са обединявани сдруженията в икономиката!


Медия: Аз не можах да разбера само следното - това, че Вие ще създадете конфедерация, това не отменя идеята на Вашите колеги да прокарат този закон по никакъв начин! Тоест къде Вие намирате допирната точка след тоя конфликт, който се разрази между техните тези и Вашата идея за нов закон. Тоест Вие какво мислите за този нов закон? Ще го подкрепите ли?


Магдалена Милтенова: В никакъв случай не отменят!


Ивайло Константинов: Ако позволите, аз ще Ви отговоря. Сега, нали знаете всички, че мачът е свирен!


Медия: Не зная за такъв мач!


Ивайло Константинов: Резултатът е 0:0, ако има нов мач, тогава ще има ново раздаване! Законопроектът е изтеглен, не знам какво толкова коментираме. То всичко свърши общо взето! Това, което предстои, го знаят колегите от товарните превози. От нас се иска обединение и ние пристъпваме към такава стъпка, като каним всички колеги, всички, всички, всички, повтарям го за 300 пъти! Всички колеги да си кажат мнението, да направим така, че да се чувстват защитени! Във всеки един момент да се чува и техния глас. Не знам какво трябва да коментираме повече. Ако някой иска закон, то не сме ние. Трябва да го попитате него. Ако ни бъде предложено на масата обединение чрез закон, ще седнем, ще го обсъдим, ще видим предимствата и недостатъците. Ако браншът се чувства застрашен, ще кажем - не, ние сме против! Ако видим позитив в този закон, ще кажем окей, ние сме за! Нашите искания са отчетени, чувстваме се достатъчно защитени. Ако някой иска закон, то не присъства на тази маса тук и ще трябва този въпрос да го зададете към него.


Медия: Г-н Константинов, Вие казвате, че...


Илиана Беновска: На Вас не Ви е нужен закон, така ли?


Магдалена Милтенова: Ние нямаме нужда от закон! Нямаме нужда от такъв вид регулиране на бранша. Браншът има съвсем други нужди, които този закон по никакъв начин не би решил!


Медия: Премиерът поиска обаче обединение! Очевидно от всичко, което казахте дотук, обединение няма. Как ще се реши тогава проблема в бранша?


Илиана Беновска: Аз го казах също, ще каже и г-жа Милтенова. Още в понеделник, кога беше тази среща?


Ивайло Константинов: Ние точно затова сме тук. Аз пак повтарям, че това обединение, което беше поискано от г-н Борисов, ние реагирахме буквално дни след това, като направихме още на 28-ми среща на всички сдружения в пътническите превози, и сме тук пред Вас да кажем - ето, ние сме готови да се обединяваме и се обединяваме! Значи, ако някой има предвид, че под обединение се има предвид обединение на пътническия и товарен сектор, значи не го е разбрал г-н Борисов! Никога не е било на дневен ред подобно обединение, освен с печално известния проектозакон!


Кузман Вълев: Нещо има неразбиране или ние не го обясняваме правилно! Конфликт не е имало. Ние, автобусните превозвачи, се противопоставихме в съдържанието на закона. Може ли в една демократична държава, където законите казват как става сдружаването, да пише в закона, че членуването е задължително? Второ - лицензът ще се предлага от ръководството на тази камара! Ние сме конкуренти! Ако предложат на министъра, ще издаде, ако предложат на министъра да го отнеме, ще го отнеме!


Ивайло Константинов: Не на министър, записано е, че председателят на камарата го издава.


Кузман Вълев: Отделно - регистърът, обучението, професионална компетентност... Аз не знам дали са публични стенограмите от заседанията, които са били в транспортната комисия. Там можете да проверите кой какво е говорил, за да се уверите Вие. Ние застанахме против това, което аз Ви казвам. Тия върло застават, начело с г-н Столарски, че поддържат закона! Това, което казаха пред Вас, г-жо Беновска, снощи, че тия са против тоя закон, не е вярно, не е вярно, аз съм присъствал! Даже ще Ви кажа, че тия, по средата на последното заседание, напуснаха! Защо напускаха никой не знае! Вие го попитахте - какво казаха народните представители? Те не могат да кажат, защото те не знаят. Аз се убедих, че някъде 95 процента от присъстващите народни представители разбраха за какво става въпрос. И друго ще Ви кажа, по-предното  заседание, на което сме били в Народното събрание, от 12 браншови организации 10 са против, само 2 са ЗА! Да, можете да го проверите. Да сте чули някога от нас някой да обвинява? Можете да проверите в предаването и в телевизията, в която Вие предавате, и в други телевизии - почнаха да се хващат на бас, че няма да излязат превозни средства, че това са 2-3 фирми, че 100 автобуса, че не знам какво, че сме най-големите нарушители, че фирмите ни били - брат, сестра и братовчед! Никога ние не сме казали и не сме против никого! Аз обясних в началото, че нямаме нищо общо. Общото е само, че превозните средства имат двигатели, за да се движат. Друго всичко е различно устройство, различни изисквания към автобусите, към водачите, всичко! Това е браншът, който представлявам и завършвам, пътническият бранш. Обединихме се доброволно, никой не караме на сила. И нещо, което е по-важно, ние не сме имали никога проблеми с това, което те искаха да вкарат - лицензът, това е важното! Ако не си член, не можеш да извършаваш превоз и утре, каквото ти кажат, ще го изпълняваш! Отделно при това, което го искат, от опита, който имаме ние, от толкова години работим в транспорта - щеше да има една администрация, по-голяма от администрацията на изпълнителната агенция. Ще се дублират! Това, което не е необходимо и не пречи на никого - се взимат тези дейности! Така че, разберете го, няма конфликт! Ние не искаме някой да ни задължава да членуваме, да се сдружаваме насила! Ако ние направим нашето сдружение, което ще направим, то ще бъде с добро, което хората да го разберат! Сами дойдат, никой няма да ги накара насилствено и задължително. Никого няма да защитаваме, ако той нарушава, но там, където сме прави и нашите членове са прави, ние ще отидем твърдо да ги защитаваме, да се спазват законите!


Медия: Може ли да задам само един въпрос, който стои в позицията на Вашите опоненти, и да получа отговор? Идеята за този закон е борба със сивия сектор в пътническите превози. Как Вие ще се изсветлите без закон?


Магдалена Милтенова: Аз мога ли да ви отговоря?


Медия: Разбира се!


Магдалена Милтенова: Така, от 10 години ние настояваме, пред всичките тези народни представители, включително и г-н Станислав Иванов, от 10 години ние настояваме в Наказателния кодекс да бъде регламентирано, че извършването на превоз на пътници подлежи на санкции по този закон. Значи ние там регламентирахме риболова, лова, въгледобива, дърводобива, всичко останало, което няма отношение към човешкия живот. 10 години ние получаваме отказ, и това е нещото, което аз лично поставих като въпрос на срещата с г-н Борисов - защо на нас ни се отказва регламентация на този вид нерегламентиран превоз в Наказателния кодекс, а в същото време създаваме един неефективен закон! Аз Ви гарантирам, ако намерите един текст в този законопроект, който се бори със сивия сектор, лично аз ще кажа - да, приемете закона! Няма един текст, разбирате ли? Другото, което е много важно да кажа, защото дават за пример Строителната камара, ами аз ще Ви помоля от днес, в една от Вашите медии, няма да се сетя сега къде, прочетох интервю с председателя на Строителната камара, който казва, че те не могат да се справят със сивия сектор! Ами извинявайте, ние тогава за какво говорим? Нали даваме за пример Строителната камара, която работи много ефективно, която работи много добре и на базата на която ние се опитваме да обединим останалите браншове в страната. Тази камара, в конкретния случай, по думите на нейния председател - казва, че не могат да се справят със сивия сектор в бранша си! Аз пак твърдя, че няма нито един текст! Всички фирми, които работят в страната, които имат лиценз, извършват превоз на пътници - подлежат на контрол от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация". Дали някой осъзнава, че ние всъщност може би имаме проблем в последващия контрол на всички действия на транспортните фирми, а не със самото им лицензиране! Тоест ние тръгнахме в една посока да създаваме едно нещо, което в нашия край, извинявайте, казват: „Такова животно нема!". Не можем да създадем една хибридна структура между Министерство на транспорта и между една частна организация и да твърдим, че това е добра практика!


Ивайло Константинов: Аз искам да взема отношение, че това е поредният сапунен мехур, тъй като всичко, което казвам, до момента нито едно не беше опровергано от опонентите ни. Говорят, че камарата всъщност щяла да предлага на министъра да издава лицензи, само че там пише, че председателят на камарата ще издава лицензите! Говорят, че членството ще стане доброволно, но там пише, че е задължително! Говорят, че ще бори сивият сектор, само че сивият сектор е, освен сред лоялната конкуренция, сивият сектор е всички тези нерегламентирани превози, които извършват редовни автобусни линии, под формата на случаен превоз! Една думичка, една запетайка няма. Говори се как една фирма всъщност ще има 20 лева, при 1 автобус, членски внос, пък другата, с 1000 автобуса, ще има 20 000 лева, само че там не пише такова нещо! Цитират се някакви устави, каквито устави ние не сме виждали! Аз, включително и снощи, попитах: „Как Вие знаете за някакъв устав, който ние не знаем? Къде е този устав?". Внушават се някакви аналогии, видите ли, че тука ние сме някакви „сиви" превозвачи, като директно цитирам г-н Столарски, който казва: „От София до Бургас нощем трябва да пътуват двама шофьори", ама, не е той, който го казва, а законът казва колко трябва да пътуват и какви са изискванията! Внушават се едва ли не, че тука фирмите, включително и моята, не спазват принципи, регламенти и правилници! Нека погледнем неговата фирма какви договори има, какви възлагания има, какви нарушения ежедневно извършва, включително на съществуващото законодателство! Ежедневно превозва нерегламентирано пътници. Този, който е един от най-големите нарушители, ще прави етичния кодекс и ще създава правилата в новата камара! Защо да вярваме точно, как да се случи, на кое да вярваме? Ние просто нямаме доверие на авторите на този закон, не е друг проблемът! Всичко се случва чрез внушения. Аз вчера дори дадох пример - казва, че аз съм бил „Фликсбус"! Ами аз общо имам с Фликсбус, колкото Вие имате общо с Фликсбус! Казва, че фирмата била катастрофирала еди къде си и показва някакъв друг автобус, ама иначе пише, че „Юнион Ивкони" била катастрофиралата фирма! Всичко става с внушения и някакви активни мероприятия! Има живи колеги, попитайте ги. То не става с доноси, на ден по 30 доноса вървят в каква ли не посока! В момента страда колега за това, че не му отстъпил линия и участвал в процедура, и го разнася всяка вечер по медиите! Друг колега има проверка от НАП, ако трябва ще Ви кажа имената на фирмите, за това, защото шофьор от неговата фирма започнал в другата фирма, и донос веднага срещу него! Аз разполагам с 30 доноса до какви ли не институции - държавни, международни, включително гранични служби по цяла Европа - какви контрабандисти сме били ние! Всеки ден вървят и се търсят някакви разследващи журналисти, да ме разследват, ами, разследвайте ме! Бил съм два мандата председател на общинския съвет, след това съм бил 8 месеца депутат, като намерите да съм откраднал 2 лева - заповядайте, ще е извиня на всички!


Илиана Беновска: И само да питам - кой ги пише?


Ивайло Константинов: Пише ги г-н Столарски и никой друг, всекидневно! 


Магдалена Милтенова: Колегата, понеже каза, че се правят активни мероприятия, аз искам да Ви обърна внимание на нещо много важно, което потвърждава нашите думи, че този законопроект е написан от четири човека. Ще ви помоля да попитате нашите колеги, пак казвам, ние нямаме никакъв личен конфликт, имаме проблем единствено относно законопроекта за Българска автомобилна камара, моля да ги попитате - защо те сега правят информационната си кампания? Те това заявиха и във Вашето студио, г-жо Беновска, че от няколко дни тече информационна кампания от тяхна страна във фирмите, които не са запознати със законопроекта. Вярвайте, това са всички фирми в страната, които те в момента посещават! Проблемът е, че тези срещи се организират през органи на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", през кметове на общини, даже ще Ви кажа, че миналата седмица, в гр. Петрич, в залата на Общинския съвет, е проведена тази среща, на която разбира се е присъствал и секретарят на общината. За нас това е недопустимо, защото се осъществява един безпрецедентен натиск върху хората, защото когато Ви се обади представител на кмета, който Ви е възложил линията да изпълнявате, когато Ви се обади представител на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", за да отидете на среща с превозвачите, Вие няма как да не отидете, защото това означава обратната връзка и Вие след това ще бъдете тормозен, хайде да използвам тази дума разговорна, за това, че Вие не сте се явили на тази среща! Аз лично бях на срещата в Стара Загора. Разбира се отидох непоканена. На тази среща бяха г-н Столарски, г-н Филипов, г-н Рашков и други колеги разбира се. Бяха превозвачите от Стара Загора. Аз трябва да Ви кажа, че лично техни членове, които са членове на сдружението на международните превозвачи, попитаха : „Защо Вие не ни дадохте тази информация педи да внесете законопроекта?". Защо, в момента и аз питам, защо сега тече информационната кампания на колегите, които са толкова големи поддръжници на този законопроект? Защо те не направиха съответните срещи с колегите, да ги информират какво всъщност искат да направят. Точно това потвърждава нашите думи, че този законопроект е написан от няколко човека, които желаят да осъществяват контрол върху целия бранш, и това в никакъв случай не е идеята и желанието на бранша! Бих помолила колегите, преди да излязат на протест, хубаво да си направят информационната кампания, защото тя, към настоящия момент, не върви добре, определено не върви добре, защото хората в никакъв случай не са за идеята да се случи тази камара, въпреки, че много хора са положили подпис върху един списък, така да го нарека, или една подписка, на която пише: „Автобусните превозвачи се обявяваме за подкрепа за автомобилната камара". Казвам Ви как събират подписите, по какъв начин, и Вие познайте хората, които са на тези срещи имат свободната воля и желание да кажат да! Имаме хора, които са се разписали на тази подписка и които бяха с нас на протеста. Така че, много голяма част, аз наистина искам тази подписка да бъде официализирана, за да можем да излезем и да кажем - ето това са фирмите, които са се разписали под натиск. Много е грозно това, което се случва! Аз многократно помолих колегите, в ефира дори, от Вашите медии, че това, което се случва е грозно, и те мисля, че дължат едно голямо извинение на целия бранш, защото сдружението на международните превозвачи, което представлява 450 ли казаха членове, г-жо Беновска, във Вашето предаване снощи?


Илиана Беновска: Да.


Магдалена Милтенова: Тоест, ако приемем, че там членуват 450 човека, дори да приемем, че те изразяват мнението на всичките тези 450 фирми, остават още 16 600 фирми, приблизително, които не споделят мнението на колегите, които не са заявили желание за тази камара, които не са заявили желание да се случи това обединение чрез закон и Вие много правилно зададохте въпроса - дали ще правим камара или камора! Така че Ви благодаря за това! Мисля, че отговорът го дадохте Вие! 


Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

27-04-2024 | 21:52 ч.

Прочети повече

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

04-05-2024 | 21:04 ч.

Прочети повече