29-05-2016 | 20:45 ч.

Владимир Владимиров: До три години ще имаме нови влакове с парите от концесията на Летище София

Владимир Владимиров: До три години ще имаме нови влакове с парите от концесията на Летище София

Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг Български държавни железници" ЕАД, в разговор с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" коментира актуалните обществено-политически теми


В началото на разговора Владимир Владимиров, с помощта на графики, разказа за финансовото състояние на БДЖ, дълговете и ефектите от реформите, започнали през 2010 г. По думите на изпълнителния директор на „Холдинг Български държавни железници" ЕАД от 2002 г. дълговете на холдинга нарастват лавинообразно, като пикът е през 2009 г., когато задлъжнялостта на дружеството е 850 млн. лв., по-голямата част от които са задължения към банки. Владимиров посочи, че от 2010 г. е започнато изпълняването на план за финансовото стабилизиране на железницата.

„Намаляването на задълженията на железницата от 2010 г. насам се дължи на това, че са правени реформи, които са позволили вътре в железницата да се отделя ресурс, с който да се погасяват задълженията. Към днешна дата почти наполовина са намалели задълженията", посочи Владимиров като допълни, че оттук нататък трябва да се говори не за спасяване, а за развитие на БДЖ.

Владимир Владимиров изрази задоволство, че освен задълженията на холдинга, са намалели и загубите през последните години, като по думите му през тази година реформите трябва да бъдат довършени, за да бъде окончателно стабилизирано дружеството.

„От следващата година, с концесията на Летище София, трябва да започне възходящото развитие", смята Владимиров. В отговор на въпрос по темата за концесията на Летище София и нападките на ген. Атанас Атанасов срещу министър Московски, Владимиров заяви:

„Ако това се случи, железницата наистина ще бъде спасена и освен това ще останат достатъчно средства, които да бъдат инвестирани. Проблемът със задлъжнялостта, който сега е наполовина решен, ще изчезне окончателно", посочи Владимиров, допълвайки, че по този начин целият ресурс ще остава в компанията, а с остатъка от средствата от концесията на Летище София ще могат да бъдат закупени нови мотресни влакове. Това, според Владимиров, ще повиши качеството на предлаганата услуга заради бързината и комфорта, а оттам ще бъде подобрена и репутацията на БДЖ. По думите на Владимиров процедурата по закупуване на нови мотресни влакове трябва да започне веднага след отпускането на средствата от концесията. Ако процедурата е между 6 и 8 месеца, а влаковете пристигнат до 24 месеца след това, до около три години трябва да бъде повишено значително качеството на предоставената услуга, посочи Владимиров.

„Аз мисля, че всички, които се интересуват от проблемите на железницата, трябва да се отнасят с уважение към това, което прави г-н Московски", отбеляза Владимиров. Според него благодарение на усилията на министър Ивайло Московски е намерено решение на проблема със задълженията, които да бъдат погасени със средства от системата на транспорта. Това действие по думите на Владимиров заслужава похвала, а не критики от всички страни.

„Ако има алтернативно решение, хубаво е тези алтернативи да се дават доста време преди реализацията, за да могат да бъдат обмислени", добави Владимиров. Според изпълнителния директор на „Холдинг Български държавни железници" ЕАД дружеството върви в правилната посока и тук няма място за междупартийни борби, защото за БДЖ е нужен консенсус, а не деструктивна политика.

Владимиров обвърза проблемите на всички нива в БДЖ с финансовите проблеми, тъй като по думите му без достатъчно пари няма как, например, чистенето във влаковете да бъде на високо ниво.

„Заплатите в БДЖ са под 1000 лв. Сериозни мениджъри взимат по 1500 лв., а това е една компания с 400 млн. лв. приход - как се управлява с такива отговорности с такава заплата?", попита реторично Владимиров и посочи, че в БДЖ има проблем и с недостиг на кадри.

По отношение на проблема с кражбата на гориво от влаковете, Владимиров отбеляза, че на някои места дизеловите машини са заменени с електрически, а контролът е завишен, с което кражбите на гориво значително са намалели.

Във връзка с товарните превози Владимиров отчете, че големите превозвачи в цяла Европа също изпитват затруднения и минават по пътя на реформите.

„Целият сектор е поставен под напрежение, заради силната конкуренция. Трябва да има окрупняване - за да печелиш в този сектор, трябва да возиш на дълги разстояния, за това големите превозвачи возят на територията на няколко държави", каза Владимиров. Той посочи още, че за разлика от БДЖ големите и печеливши превозвачи не извършват социална дейност, тъй като единичните товари са непривлекателни и не носят печалба.

„Отношенията ни с Христо Ковачки са нормални. От една страна той работи с нас, въпреки че има ЖП превозвач, намеренията му са част от товарите му да се возят с „БДЖ Товарни превози". От друга страна, през 2014 г., когато бяхме върнати в компанията, БДЖ имаше огромни вземания от Ковачки в размер на повече от 10 млн. лв. Към момента те са под 5 млн.", посочи Владимиров.

В края на разговора Беновска обърна внимание на футболния отбор „Локомотив БДЖ", който е част от политиката на БДЖ за корпоративна социална отговорност, по думите на Владимиров.

„Искаме служителите в БДЖ да спортуват - и мъжете, и жените спортуват най-различни спортове. Това е една много стара традиция на БДЖ - Локомотив (София), Локомотив (Пловдив) и др. са били представителни отбори на българската железница", посочи Владимиров.

Владимир Владимиров подари книга за пътническите вагони в българските държавни железници и изрази надежда следващите издания да бъдат за мотрисните влакове с направените нови инвестиции. Изпълнителният директор на „Холдинг Български държавни железници" ЕАД предложи за съвместна инициатива с Канал 3 и Радио К2 разяснителна кампания за опасните места и за това какво не трябва да се прави, по повод на зачестилите инциденти с млади хора на влакове и релси.

Въпросът „Защо...?", изписан на подарената му клубна тениска на предаването, Владимиров довърши с „Защо не се обединят представителите на всички политически партии, независимо от това дали са в управлението или в опозиция около каузата за БДЖ?".


Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Главчев! Чий „Христос“ ще възкръсне на 9.6.24? Вашият или на България?

27-04-2024 | 21:52 ч.

Прочети повече

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

Беновска: Кирчовци, Кокорчовци, Лени, Деляновци, Бойковци, Радевци, Корнелии, Урсули! Фалшив живот! До кога?

04-05-2024 | 21:04 ч.

Прочети повече