28-01-2018 | 21:10 ч.

Йорданка Фандъкова: До този момент са продадени 10 000 зелени билета, около 340 000 души на ден използват метрото

Йорданка Фандъкова: До този момент са продадени 10 000 зелени билета, около 340 000 души на ден използват метрото

Интервю на Радио К2 с кмета на София Йорданка Фандъкова от 28 януари 2018 г.

 

Радио К2: Г-жо Фандъкова, ден след призива Ви за придвижване с обществения транспорт сякаш имаше по-малко хора с лични автомобили. Запази ли се тази тенденция и в следващите дни?

Йорданка Фандъкова: Все още не можем да направим извод от днешния ден. До този момент са продадени 10 000 зелени билета. Като първи ден за първи път в София се прилага тази мярка. Целта е наистина да стимулираме хората да оставят личните си автомобили и да използват градския транспорт. Ще преценим, в следващите дни ще направим изводите и анализите, но смятам, че дори като кампания даже трябва да имаме това съпричастие, защото няма как която и да е институция да се справи с това предизвикателство, което е между другото е за цяла Източна и Югоизточна Европа в тези дни. Ние се съсредоточаваме върху София, а и моята работа е да имам ангажимент към София, но ако погледнете картите ще видите, че такава е ситуацията в цяла България и в целия район, така че всички градове ще предприемат мерки, които смятат, че са най-подходящи за тях. Аз лично смятам за сега, че това е важна мярка. Разбира се ще преценим дали има нужда от някакви промени в мярката, защото все пак се прилага за първи път, в организацията, в оповестяването, така че ще продължим да следим внимателно. 

Радио К2: Нека насоча вниманието Ви към един друг важен въпрос към момента за столицата ни и за България. Знаем, че тече европредседателството на Съвета на ЕС. Какви възможности дава то на столицата според Вас?

Йорданка Фандъкова: Огромни са предизвикателствата, но са огромни и възможностите, които дава домакинството на София. Знаете, тук вече се проведоха няколко важни съвещания на високо ниво, работни срещи. Всички тези хора, многоот които не познават реалните условия в България и в нашия град имат възможността да дойдат, да видят и да преценят на място. Могат да видят наистина, че иначе градът ни е представител на държава - пълноправен член на ЕС, стар, древен град. В същото време с много други възможности - съвременни фестивали, възможности за изкуство, с добра кухня и ресторанти. Всичко това безспорно ще допринесе и за увеличаване на дела на туризма в икономиката на града.

Радио К2: Тъй като въпросът с чистотата на въздуха в столицата е наистина важен бих искала да Ви попитам какъв процент от трафика на автомобили се очаква да намалее след като бъде пуснат и третия лъч на метрото?

Йорданка Фандъкова: Наистина за мен най-големият ефект от пускането на метрото като най-удобния градски транспорт е ефектът за екологията. До този момент след построяването на първите две линии спестяваме всяка година по 70 000 тона годишно вредни емисии, а след пускането на 3-тия лъч очакваме да спестяваме около 90 000 тона годишно вредни емисии. Навсякъде, от където минава метрото, в районите, през които минава между 10 и 20% е намаляването на трафика. Господин Братоев изчисли точни числа на намаляването на автомобилите, но това е видимо. Всеки, който минава го вижда. Много голяма част от тези, които се возят в метрото са оставили своите лични автомобили.

Радио К2: Столичният инспекторат и РИОСВ започнаха проверки на пунктовете за вторични суровини и автосервизите за нерегламентирано изгаряне на отпадъците. Какво показаха те и смятате ли, че ако се ограничи нерегламентираното горене проблемът с мръсния въздух в столицата ще бъде решен? 

Йорданка Фандъкова: Да, една от много важните задачи, която е в нашите правомощия е да спрем пътя на отпадъчните материали, които са забранени за изгаряне в домашни условия да стигат до печките на хората. Това са няколко мерки, в компетенциите на Столичния инспекторат. Знаете, че с РИОСВ от последния месец вече има съставени 13 акта. При всички случаи строгият контрол, засиленият контрол ще помогнат, но има усилия за още много мерки и много усилия, за да може в темата за битовото горене да успеем да напреднем чувствително.

Радио К2: Какви проекти готви столичната община за тази година?

Йорданка Фандъкова: Специално по отношение на битовото отопление вече тече реализацията на пилотния проект в район Нови Искър за предоставянето на отоплителни инсталации с екопелети на социално слаби домакинства, заедно с предоставяне на гориво за една година напред. Разговаряла съм с министъра на труда и социалната политика да включат този вид гориво в списъка на социалните помощи, за да може по този начин да подпомагаме хора, които по финансови причини не биха променили горивото. И обратното - останалите, които имат такава възможност наистина чрез нашите призиви се надяваме да го направят, особено в дни с превишение на нивата на фини прахови частици.

Радио К2: Ще останат ли несвързани квартали и след пускането на третия лъч на метрото?

Йорданка Фандъкова: Продължаваме напред, следващите ни планове засягат кв. „Левски", „Слатина", голямата спортна зала „Арена Армеец" - София. Неотдавна преди няколко дни бе преиздаден плана за разширението на втората линия на метрото до Студентски град, така че намеренията са доста сериозни. В нашите планове е свързването на първата линия на метрото със Симеоновския лифт, така че да предоставим по-добър достъп до Витоша.

Радио К2: Имате ли данни колко столичани се придвижват с метрото дневно?

Йорданка Фандъкова: В момента средно около 340 000 души на ден използват метрото. След пускането на третата линия те ще бъдат около половин милион дневно.

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече