07-10-2015 | 11:51 ч.

Десети предизборен дебат в ефира на „Радио К2” на тема: 21 век сме, как ефективно да изпълня програмата си за деня? - Транспорт, информационни технологии и съобщения, електронно правителство

Десети предизборен дебат в ефира на „Радио К2” на тема: 21 век сме, как ефективно да изпълня програмата си за деня? - Транспорт, информационни технологии и съобщения, електронно правителство

Водещ: Клара Маринова


Гости в студиото:

Екатерина Йорданова, кандидат  за общински съветник в Столичен общински съвет от ПП „ГЕРБ"

Визитка: Екатерина Йорданова е  завършила висшето си образование в УНСС със специалност „Международни отношения". Магистър е по „Управление на европейски проекти" от ПУ „Паисий Хилендарски". Допълнителни сертификати: „Организация на стратегически кампании" - 2003 г., Виена, Австрия, 2006 г., Лондон, Обединено Кралство; 2007г., „Подготовка за обучаващи кадри на мултинационални групи - Еврообучители", Констанца, Румъния; 2008 г., „Публично-частни партньорства", Маастрихт, Холандия; 2011 г., „Лидерство, стратегии и организационни методи", САЩ, Harvard Law School. Член на постоянната комисия по финанси и бюджет и на постоянната комисия за децата, младежта, спорта и туризма. Председател на Съюза на транспортните синдикати в България към КНСБ.


Иван Ковачев, кандидат за общински съветник в Столичен общински съвет от Местна коалиция „БСП лява България"

Визитка: Иван Ковачев експерт към комисията по „Транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението" в СОС, общински съветник от 1996 до 2003 г. 


Димитър Самодумов, кандидат за общински съветник в Столичен общински съвет от Местна коалиция „Сердика (АБВ, БЪЛГАРСКИЯ СОЦИАЛДЕМОКРАТИ)

Визитка: Димитър Самодумов е икономист, МБА, Магистър по финанси и маркетинг от Университета Кардиф, Великобритания; Изп. директор на компания „Соравия Груп", която се занимава с публичен транспорт, бивш съветник по транспорта и финансите в 42-ро и 43-то Народно събрание 

Екатерина Йорданова

     Екатерина Йорданова заяви, че транспортът в Европа заема 5% от БВП на ЕС и 5% от работните места. Това се равнява на около 11 милиони заети, което превръща транспорта в изключително важен отрасъл за обществото. Чрез транспорта се гарантира един от стълбовете на ЕС - придвижване на стоки и хора. Транспортът играе важна роля за доближаване на различните икономики. Необходими са големи публични инвестиции в транспортна инфраструктура. Тези инвестиции станаха възможни в България благодарение на европейските фондове, близо 2 млрд. евро са усвоени за транспорт. На европейските програми дължим софийското метро, което е много голям плюс за града. Изградени са скъпоструващи системи за управление на трафика. София е имало възможност да обнови транспортния си парк си ОПОС и ОПРР.

    Екатерина Йорданова заяви, че и като политик, и като председател на Съюза на транспортните синдикати в България към КНСБ не може да остане безучастна към проблемите на БДЖ. Те са резултат от тежко наследство, което задържа развитието на сектора с години. Каквито и да проблемите са в транспорта, България остава важен транспортен възел и име в транспортната среда. Днес отбелязваме деня за достоен труд, заяви Йорданова. Тя призова да направим труда в България по-достоен и по-добре платен.

     В отговор на въпросите от опонентите си Йорданова, заяви, че промяната в отношението към въздушния транспорт започва с разрухата на авиокомпания „Балкан", за което ГЕРБ няма вина. „Балкан" е била прехвърлена в група компании без стратегическо значение, което е позволило съсипване и продажба за 150 000 долара. Въпреки недалновидните политически решения през последните години, летище София се развива добре. ГЕРБ спря недалновидно решение, което е щяло да задръсти града, ако е бил изграден интермодален терминал на „Подуяне", сподели Екатерина Йорданова.  Тя заяви, че транспортът в София се развива устойчиво. Благодарение на оперативните програми е модернизиран парка на градския транспорт с 30 автобуси, 20 трамваи, подменени са почти всички тролейбуси и е изградена система за управление на трафика. Софийското метро е получило награда за най-достъпно метро в Париж. Тя отговори, че няма политически назначения в управителния съвет на Центъра за градска мобилност, а той се назначава чрез конкурс и в него влизат експерти. Общината и държавата дофинансират системите в интерес на гражданите на София и на страната. Транспортът в София е бърз и предвидим, категорична е Екатерина Йорданова.

Иван Ковачев 

      Иван Ковачев заяви, че летище София е пропуснало възможността да стане регионален център на Балканите, а не може да се сравнява с големите летища в Истанбул, Анкара, Белград. Софийският жп възел практически не участва в пътуванията на град София. В Генуа има 6 гари, които се ползват за градски пътувания, въпреки силно пресечения терен. С влак от Валуяк до София може да стигнем за 18 минути. Метрото е гръбнакът на масовия градски транспорт. Но ако един чужденец ако влезе в метрото, той трудно може да се ориентира. Оказва, че хора с проблеми трудно го ползват въпреки положените усилия. Иван Ковачев предложи да се въведе допълнителен контрол на входа и изхода на метрото. Той заяви, че за някои проблеми в сферата на транспорта и нецелесъобразно харчене на средства вина има управлението на Стефан Софиянски в София. Кандидатът на столетницата заяви, че няма управителния съвет на ЦГМ не са доказани експерти, а политически назначения на управляващите. Неговите загуби на година са 20 млн. Трябва да бъде намерено решение на проблема или чрез бюджета на общината, или да се оптимизират разходите на ЦГМ.

Димитър Самодумов

     Димитър Самодумов заяви, че не е съгласен, че в България има „страхотна" пътна мрежа, тъй като неговите 7 влекача са всеки ден на ремонт. Това се случва, защото няма добри транзитни пътища. Една магистрала до Бургас транспорт не прави, заяви Самодумов. Той каза, че загубите на ЦГМ са 144 милиона, 11 милиона на „Метрополитен", 60  милиона на „Автотранспорт" и  26,4 милиона „Електротранспорт". Тези дружества имат администрация, която се е увеличила 2 пъти и половина за последните години. Ако метрото ще поеме пътникопотока, защо се увеличава администрация на електротранспорта и автотранспорт, попита кандидатът на МК „Сердика". Според него, европейските фондовете трябва да се инвестират по правилния начин. Транспорта в София не е ъпгрейдван, за да се съобразява с растежа на града. Някои ключови подлези на метрото се заключват в 24 часа, което създава риск са пресичащите.

    „Общинските съветници са представители на народа, които трябва да защитават интереса на избирателите" - каза Димитър Самодумов. 21 км метро не решават транспортния проблем на София. Градският транспорт е потресаващ. Няма информационна кампания за това как и къде се движат велосипедите на пътя.  За да се намали трафикът, трябва да  накараме софиянци да слязат от колите. Самодумов обвини ГЕРБ в липса на стратегическо планиране в сферата на транспорта.

Градският транспорт като алтернатива на автомобилния превоз


Иван Ковачев


    Според Иван Ковачев най-важните неща са - завършване на втори и поетапно изграждане на трети метродиаметър, обвързане на регионалните пътувания по БДЖ като елемент на единната транспортна система, преимуществено развитие на трамвайния и тролейбусния транспорт, въвеждане на електробуси и хибридни автобуси, периодично актуализиране на системата на обществения транспорт на основа развитието на метрополитена, нова тарифна политика, въвеждане на комбинирана транспортна карта, ефективен контрол на маршрутните автомобили, квота за таксиметровите автомобили, велосипедни стоянки. Иван Ковачев подчерта, че е важно и доразвиването на околовръстния път на София. Той изрази мнение, че изграждането на кръстовището на „Лъвов мост" е било ефектно мероприятие, в същото време кръствовището на „Сточна гара" е много по-необходимо да бъде ремонтирано. Необходимо е и актуализиране на синята и зелената зона, цената, според него, трябва да бъде на себестойност, а не с печалба на едно търговско дружество. Най-важното нещо обаче е активан комуникация с гражданското общество за всеки обществено значим проект.


Димитър Самодумов


     Според Димитър Самодумов неговите колеги отлично са си написали програмите, въпросът е обаче защо ГЕРБ и БСП след участието си в досегашни състави на СОС не са направили нещата по-рано. Той продължи, че строежът на метрото е хубаво нещо, но попита защо не се развиват няколко метродиаметъра едновременно. Кандидатът на коалиция „Сердика" продължи, че липсват интерконекторните връзки между кварталите, освен това спирки на градския транспорт дори върху току-що ремонтирани булеварди се поставят върху активни ленти за движение. „Може ли някой да ми обясни защо в нито един град по света няма различен превозен документ за градския транспорт и метрото?", попита Димитър Самодумов. Той подчерта, че „дяворът е в деталите, а не в големите еврофондове, с които разполагаме!". Кандидатът на коалиция „Сердика" изрази мнение, че според него, а и според колегите му, 1/3 от бюджета на общината потъва или се краде.


Реплики и въпроси


 Екатерина Йорданова   


     Екатерина Йорданова започна своето изказване с това, че е част от един успешен екип, който няма нищо общо с модела „Софиянски". Тя продължи, че мотото на кампанията на Йорданка Фандъкова е „Видими резултати за София" и това е много точно, защото българите имат поговорка, която казва: „Когато фактите говорят и Боговете мълчат!". Според кандидатът на ГЕРБ хубавото на нейната политическа сила е, че не пази ревниво идеите си, ако те не са достатъчно добри. Екатерина Йорданова изтъкна, че велоалеите са започнали да се строят по време на мнозинството на ГЕРБ в СОС. В програма на ГЕРБ също така е записано обновяване на 25% от трамваите и създавен на депо за ремонт на влакови и трамвайни мотриси. Тя изтъкна като постижение и запазването на дейноста на „Трамкар", което е отишло в дружеството „Столичен електротранспорт".


Иван Ковачев


     Иван Ковачев изтъкна, че „БСП-лява България" от април говори за развитието на София на две скорости и с радост забелязва, че през последните дни столичният кмет също е започнал да говори за развитието на крайните квартали, което показва позитивните резултати от кампанията на левицата. Кандидатът от „БСП-лява България" продължи, че интервали на движение на коли на градския транспорт повече от 15 минути са ненормални. Иван Ковачев коментира и качеството на ремонтите в София, според него реалните санкции за некачествени ремонти са твърде малко. Според него в управлението на транспорта в София има сериозни резерви.

    Иван Ковачев изтъкна също, че районните кметове трябва да имат доста повече правомощия, защото те стоято близо до хората. Това би било и предпоставка за намаляване на корупционните практики.


Димитър Самодумов


     Димитър Самодумов каза, че спасяването на „Трамкар" наистина е нещо положително, но относно успешните управленски проекти - околовръстното на София е национален проект, финансиран от АПИ, Столична община е трябвало да финансира само отчуждаването и то ненапълно. „Не е вярно, че в центъра е по-хубаво, в „Лозенец" е кошмарно, аз съм израснал в „Лозенец", има програма 1220, тя е грешна, ако продължите да управлявате самостоятелно София, ще продължите тази грешка!", категоричен беше кандидатът на коалиция „Сердика". Той добави, че контролът на изпълнение на инфраструкурните проекти е трагичен и подчерта: „Много хубаво е, че някой прави нещо, още по-хубаво ще е, ако това нещо не се разпадне на другия ден!". „Зелена София означава да не строим в „Борисовата градина" и в междублоковите пространства, но главният архитект е назначен от ГЕРБ и той си ги застроява!", добави Димитър Самодумов.

    Екатерина Йорданова отговори, че за ГЕРБ не е небоходимо да бъдат в коалиция, за да управляват заедно с хората, които не са гласували за тях, защото ГЕРБ чува проблемите на гражданите и се съобразява с тях. Столична община е една от най-прозрачните общини. Относно това дали София е зелена, според кандидата на ГЕРБ тя става все по-зелена, красива и привлекателна. 


Европейско ниво, как ще го постигнем?


Екатерина Йорданова


    Според Екатерина Йорданова България спазва основните евроепйски принципи в областта на транспорта и доказателство за това е липсата на конкретни предписания от страна на ЕК. В този смисъл ние сме в правилната посока в областта на транспорта.

 

Иван Ковачев


    Иван Ковачев също изрази мнение, че засега нямаме проблеми относно забележки от страна на ЕК и добави: „Ние сме царе на програмите, куца ни тяхната реализация!".


Димитър Самодумов


    Димитър Сазодумов изтъкна, че основните изисквания от страна на ЕС са намаляването на замърсяването и повишаване на безопасността, а за да се случи това е небоходим изцяло нов подход от страна на Столична община. Той продължи, че за да се реалира нова транспортна схема, трябва да я направят нови хора. „Софиянци плащат по 1000 лева, някой да ми каже дали те получават услуга, която да струва 1000 лева?", попита кандидатът на коалиция „Сердика".


Електронното обслужване


Екатерина Йорданова


   Екатерина Йорданова заяви, че що се отнася до този въпрос, наистина оценката на ЕК, че качеството на електронните услуги е ниско. Все още има слабости по отношение на електронното управление, за София обаче има по-добро добро развитие отколкото на общонационално ниво. В никакъв случай проблемите не произтичат от липса на човешки капацитет, много международни компании се насочват към нашата страна.


Иван Ковачев


    Според Иван Ковачев проблемите по отношение на електронното правителство са, че всяка система и всяко министерство работи сама за себе си, което значи излишно хвърлени пари на вятъра. Трябва да се направи по-подредена програма с по-ясни приоритети. „Що се отнася до Столична община, в момента нашите райони представляват едни пощенски кутии, даже районният кмет, когато иска да асфалтира една улица, ще напише писмо до Столична община, а него го избират пряко хората по новия закон!", изтъкна кандидатът на „БСП-лява България".


Димитър Самодумов


     Според него проблемът за електронното гласуване се състои в това, че едни и същи хора, на национално и местно ниво, с едни и същи методи постигат едни и същи резултати. Според него фирмите, които са занимават с това са едни и същи, всъщност става въпрос за една голяма доилка за изкарване на пари. „Скоро намя да имаме електронно правителство и електронна община!", категоричен беше кандидатът от коалиция „Сердика". „Ще се справим, просто не трябва да го прави ГЕРБ!", завърши Димитър Самодумов.


Финални обръщения


Екатерина Йорданова


    „Днес със самочувствие от видимите резултати в София и увереност, че сме на правилния път, заявяваме нашата готовност да продължим, защото смятам, че в екипа с моите колеги общински съветници, изключителни професионалисти, в екипа на кмета на Столична община Йорданка Фандъкова доказахме, че работим с коректност, честност, грижа, прозрачност, партньорство, планиране, търпение, постоянство. С нашата вяра, надежда и любов за София и България, заслушаваме да бъдем подкрепени, за да продължим това, което започнахме и да превърнем нашия град в един от най-атрактивните, успешните, най-зелените, уютните и най-обичаните градове в Европа, да върнем нашите деца в него!", завърши Екатерина Йорданова своето участие в дебата.


Иван Ковачев

 

 


 

 

     Иван Ковачев заяви, че от „БСП-лява България" неслучайно са започнали кампания по друг начин - с кръгли маси и широко допитване до хората. Моделът на София трябва коренно да се промени, защото сегашният модел не може повече да се развива в добра посока. Крайно време е столицата да спре да се развива на две скорости, трябва да се продължи децентрализацията на града. „Ние и досега с присъствието си в СОС сме доказали, че сме една конструктивна опозиция, аз вярвам, че гражданите на София ще повярват в нас и ще подкрепят нашата бюлетина за едно по-добро управление на София!", завърши своето участие Иван Ковачев.


Димитър Самодумов

 

 


 

 

     „Простичко е - професионално управление, това са мажоритарни, а не политически избори, от друга страна избираме представители на народа, които са общински съветници, ако представителите на народа или кмета не са професионални управленци и хора, които да управляват процеси, ще постигаме едни и същи резултати - незадоволитени. Смятаме, че нашият екип е много по-добре подготвен във всички области и можем да се справим много по-добре, най-вече с повече пари ще разполагаме, защото няма да имаме корупционни практики и партийни хранилки!", завърши Димитър Самодумов своето участие.

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече