04-10-2015 | 09:23 ч.

Седми предизборен дебат в ефира на „Радио К2“ на тема: Искам за знам, искам да мога - Образование, наука, култура, спорт

Седми предизборен дебат в ефира на „Радио К2“ на тема: Искам за знам, искам да мога - Образование, наука, култура, спорт

Водещ: Клара Маринова

Участници:

Нина Чанева, кандидат за общински съветник в Столичен общински съвет от ПП „ГЕРБ"

Визитка: Нина Чанева завършва висшето си образование през 1986 г. в Шуменския университет със специалност „Математика". През 2002 г. придобива квалификация „Директор-обучител" по програма на МОН и Френския културен институт, а през 2006 г. завършва „Мениджмънт в образованието" по проект на МОН, Гьоте институт и Културконтакт - Австрия. Към НИОД през 2008 г. специализира „Управление на училището, Управление на проекти, Управление на делегирани бюджети", а към МОН през 2010 г. - „Стратегии за развитие на учебно заведение". До момента е била член на постоянната комисия по образование, култура, наука и културно многообразие и на постоянната комисия за децата, младежта , спорта и туризма. 


Невелина Стойнева, кандидат за кмет на район „Изгрев" в Столична община от Местна коалиция „БСП лява България"

Визитка: Невелина Стойнева завършва  СУ "Св. Климент Охридски" с две магистратури - Стопанско управление и Неорганична и аналитична химия. Работи като специалист „Управление на проектопланирането". През периода 2007-2011 е била заместник кмет на район „Изгрев", с ресор „Образование, култура, младежки, спортни и социални дейности". Има 10-годишен трудов стаж като специалист химик.

Нина Чанева

     Нина Чанева заяви, че проблемите в образованието са различни, но част от тях ще се решат от новия закон за предучилищното и училищно образование, приет в парламента. Проблемите в образованието са адекватни на обществените ни проблеми, на крехката ни демокрация. В училищата и детските градини, когато се говори за образование, независимо от политическата принадлежност, се мисли трезво и разумно.  Разширяването на детските градини е един болезнен проблем. Но Столична община прилага политики за строеж на нови детски градини, ремонт и модернизация на вече изградените и разширяване на групите. Нина Чанева даде пример, че в София са разкрити 80 детски градини с над 13 000 деца, като същевременно това е позволило разкриването на нови работни места за учители, медицински сестри и помощен персонал. За първи път в последните 25 години са построени 3 нови училища. Столична община има сериозна визия за развитие на базите в училищата, издръжката на училищата и подкрепата за нея. Общината инвестира средства в енергийна ефективност на училищата и детските градини, което освен, че намалява сметките за отопление и осветление, подобрява облика на сградите и облекчава бюджетите на училищата. В над 170 училища и детски градини са вложени средства за подобряване на енергийната ефективност. В училищата на твърдо и течно гориво са подменени инсталациите. 9 училища са със соларни системи. Това допринася за икономии на бюджета на училищата.

     Друга важна тема, която беше откроена от кандидата на ГЕРБ, е стратегията за спорта. Спортът трябва да тръгне от училището. Нина Чанева не се съгласи с опонента си от БСП, че не се инвестират достатъчно средства в училищата извън центъра на София. Тя даде пример с кв. „Дружба" и инвестицията в басейна на 68-мо училище там. В Бусманци е открито ново училище с детска градина. В Люлин са заработили два училищни басейна след ремонт. „Оценявам висока Вашето желание за промени,  но то ми звучи малко политическо, че нищо не се прави за крайните квартали" - обърна се Нина Чанева към Невелина Стойнева.

    Кандидатът на ГЕРБ заяви, че всяко дете трябва да има място в училище, включително и децата със специални образователни потребности. Според нея, трябва да извървим дълъг път, в който добротата на българина да приеме тези деца, за да може те като пораснат да изградят това общество, за което мечтаем. Столична община в продължение на 7 години изгражда достъпна архитектурна среда. Изградени са 16 центъра от семеен тип и други специализирани институции.

Невелина Стойнева 

     Невелина Стойнева заяви, че всички полагаме усилия децата да учат и да се развиват в благоприятна среда, но за това е необходимо да има една добре разработена стратегия за образованието, не само разписана на хартия, но и приложима. Столичните училища са се превърнали в добри образователни институции, но училищата в по-крайните софийски райони се намират на опашката. Децата в София са еднакви и трябва да имат еднакво добри условия за образование. Кандидатът на столетницата призова да се разходим из кварталите и да видим сгради на училища, които се рушат, където на места няма огради, а достъпа до училищата става неконтролируем. Според нея, трябва да се разшири системата за достъп до контрол, въпреки поставените камери. Друг проблем, който тя откри, е разпространението на наркотици около училищата. Според Невелина Стойнева, обществените поръчки се разпределят неравномерно и намаляват средствата, които се усвояват от образователния сектор. Тя призова за активната работа с родителите и включване на НПО. Защото родителските настоятелства не са само източник на идеи, те трябва да окажат активно влияние върху работата на училищата.

     Невелина Стойнева заяви, че в „Изгрев" нова сграда на детска градина не е построена, а недостигът на места в детските градини е наболял проблем. Според нея, трябва да се положат усилия за мотивация на учителите, които не са мотивирани в момента, заради лошите финансови условия, за да се подобри качеството на образованието. За децата със специализирани потребности трябва да се осигури достъпна средата , по-специално разбиране и работа с ресурсни учители.

    Невелина Стойнева даде пример с „Овча купел", където е възникнал проблем с ползването на училищния басейн, защото той е даден на външен изпълнител. Тя постави въпроса защо трябва тези басейни, които се намират на територията на училищата, за учениците, да бъдат предоставени на външни изпълнители. Друга тема, която тя засегна е дали е достатъчно ефективен модел средствата да следват ученика.


   Кандидатът на ГЕРБ отговори на обвиненията, че в 80% от училищата и детските градини имат вътрешно и външно видео-наблюдение, а проблемът с наркотиците не може училището и общината сами да разрешат. Според нея, борбата със зарибяването на малките деца е общо дело на всички. Нина Чанева не се съгласи, че средствата за образование в София намаляват, а заяви, че образователната политика е приоритет на бюджета на Столична община и лично на кмета Йорданка Фандъкова.

Как си представяме новия ученик. В състояние ли е общината да поддържа училища, които дават добро образование на всички деца

 

 

 
Нина Чанева


    Нина Чанева заяви, че това, което е заложено в стратегия 1620, но не е показано още, е да се развива във всички райони училище- модел. Има готова стратегия, тя предстои да бъде разгледана от всички заинтересовани. „Представям си как ще грейнат всички райони с по едно такова училище, ако всички обединим усилия, аз съб убедена!", категорична беше Нина Чанева.  

     Нина Чанева обърна внимание и на това, че бизнес средата също е много важна и е хубаво, че бизнесът вече се обръща към образованието. Преди месец е имало среща с аутсорсинговите компании и те са заявили, че искат още в 11 и 12 клас на средното образование да се подготвят млади хора, които да могат да заемат работните места, които те предлагат. Бизнесът е готов да се обърне към образованието, за да няма само едно академично образование. Нина Чанева подчерта, че столичният кмет Йорданка Фандъкова полага големи усилия за подкрепа на дуалното образование, а Столична община предлага на студенти възможности за практики в различни нейни структури, в бъдеще ще се върви по този път.

      „В последните 4 години се научих, че въпросите трябва да се решават веднага, трябва да е ясна отговорността на институцията община!", категорична беше Нина Чанева. Тя обясни, че през последните 4 години вървят проекти, насочени към училищата, които могат да кандидатстват по тях. Те са свързани със спорта, с културни проекти, с безопасност на движението и т.н. „Ето къде формиране гражданската активност, тя не е само лозунг!", подчерта Чанева. Да сме активни граждани, според нея, означава родителят да влезе в училище, родителят и дете са първите, които трябва да променят отношенията на обществото към учителя, на ученика към училището.


    Относно частните училища - има ги по целия свят, едни са успешни, други не, родителят избира, но това няма да промени качеството и количеството на общинските и държавните училища. „Може да има съревнователна среда, аз съм убедена, че общинските и държавните училища си вършат добре работата!", добави тя.

Невелина Стойнева



    Невелина Стойнева заяви, че всички искаме учениците да са образовани, но те трябва да бъдат и граждански активни и това е посоката, в която може повече да се работи. Относно качеството, стандартът трябва да бъде съблюдаван. Има стандарт, но той трябва да бъде съблюдаван и прилаган по начин, който е успешен за учениците. Не може да се говори за стандарт за обучение в София и един малък град например.

     Невелина Стойнева изрази мнение, че е хубаво децата да могат да се обучават и в частни училища, но трябва да се помисли доколко предлаганото там образование е адекватно на единния държавен стандарт.

 
Педагогическите кадри


Нина Чанева

     Нина Чанева категорично заяви, че всеки дължи уважение на учителя.  „Учителите сме различни, със сигурност има какво да променяме, искам да поздравя с утрешния празник, Международния ден на учителя, всички български учители, защото да си учител не е лесна работа!", продължи тя. Много бързо се развиват технологиите, които учителите догонват. Подготовката на учителите във ВУЗ-овете, според Чанева, не е на нивото на реалната практика на хората, когато влязат в училище. Твърде много са се завишили и очакванията на обществото към учителите.

    Към всичко това Нина Чанева прибави и непривлекателното заплащане, защото заплатите на учителите са под средната заплата в страната. Тя продължи, че иска да изкаже уважението си към Синдиката на българските учители, на КТ „Подкрепа" за усилията за увеличаването на заплатите, към което се присъединява и Съюзът на работодателите. „Трябва да променим радикално заплащането, особено на младия учител!", категорична беше Чанева като добави, че българският учител е скромен и трудолюбив човек, който обича децата.

     Чанева обясни също, че децата в момента са по-трудни от тези преди 25 години, повече питат защо, имат модели, които не винаги пасват на училищните правилници, това, което виждат по медиите и в интернет, понякога ги обърква, защото в училището има едни правила, а на улицата и вкъщи са други. Тя подчерта, че сривът между родители и деца след 7-ми клас се случва, защото децата виждат всичко, преценяват и се разочароват. „Децата обичат реда и правилата, но обичат и модела, възрастният човек да им даде модела, да прави това, което изисква от детето!", добави Чанева.

     Нина Чанева се съгласи със своя събеседник, че мотивацията наистина е много важна и продължи, че в този смисъл в Столична община от 5 години съществува награда за най-добро училище, което е постигнало високи резултати. Това се случва през май и е част от стратегията да се мотивира учителят.

      „Защо произвеждаме все още немалък брой неграмотни деца?", попита водещата Клара Маринова, Нина Чанева отговори, че промяната в закона в учебното съдържание в процента нови знания и упражнения ще реши част от тези проблеми, защото през последните години учебниците са станали твърде академични. „Учене чрез правене е моделът, в който децата ще усвояват и ще има резултат!", категорична бе тя.


Невелина Стойнева

     Невелина Стойнева подчерта, че е важен мотивираният учител, защото по този начин той ще зарази децата с желание за образование. Тя продължи, че наистина съществува проблем със заплащането на учителите, добре би било с общи усилия да се очертае и възможността за допълнителната квалификация на тези учители. Те трябва да имат очакване, че работейки с децата биха получили възможност за развитие.

   Подготовката на учителите, според Невелина Стойнева, наистина не е на ниво, но трябва да си зададем въпроса дали това се дължи само на качеството на образованието, което предлагат нашите ВУЗ-ове, дали не се къса връзката между тях и работната среда, за която те ги подготвят. Подготвяме педагози, които попадат в една среда, за която не са подготвени. Така постепенно учителите губят мотивация, затова общите усилия трябва да бъдат насочени именно към това - увеличаване на мотивацията на българския учител.

    „Защо произвеждаме все още немалък брой неграмотни деца?", попита водещата Клара Маринова, Невелина Стойнева отговори, че думите за решаването на проблема са две - координация и практика.


Финални обръщения

 

 

Нина Чанева

 

 


    Нина Чанева призова избирателите да гласуват за нея, защото е застанала зад един кмет, който работи, не краде, не лъже и е готов да се срещне с всеки и да разбере проблемите. Защото работи за образованието, това е мисията на живота й. Защото знае, че от позицията на общински съветник може да променя нещата, да убеждава хората, които не са от нейната политическа сила, че могат да се случват в образованието добри неща.

 

 

Невелина Стойнева

 

 

    Невелина Стойнева призова избирателите да гласуват за нея, защото България може да бъде различна, София може да бъде различна, „София има друго лице и ние можем да го направим такова. Защото район „Изгрев" може да бъде различен, защото са важни не само желанията, но и действията, можем да го направим!", завърши тя.

 

Можете да чуете целия дебат ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече