06-09-2015 | 21:22 ч.

„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ – област Монтана

„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ – област Монтана

„България - регионално развитие, сигурен път към Европа и света" съвместна рубрика на програма „Радио К2" и Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България.

В рамките на Оперативна програма „Регионално развитие" 2007-2013 г., приоритетна ос 2 „Регионална и местна достъпност", операция 2.1 „Регионална и местна пътна инфраструктура" се изпълнява схема за безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища". Конкретен бенефициент е Агенция „Пътна инфраструктура". Общият размер на средствата по схемата е 665 млн.лв., от които 565 млн.лв. съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие и 100 млн.лв. национално съфинансиране. Към 2014 година  рехабилитирани са 843,27 км. пътни участъци на територията на страната по проекти с бенефициент АПИ.

Подобряването на достъпността до основните транспортни дестинации в регионите в България чрез реконструкция и рехабилитация на второкласните и третокласни пътища намалява значително времето за пътуване, подобрява достъпа на периферните и икономически слаборазвити територии до регионалните пазари на стоки и услуги, както и до големите икономически центрове.

Второкласните пътища в България са предназначени за транзитно движение на средни разстояния. Те изпълняват разпределителни функции в транспортната система, като уплътняват мрежата от първокласни пътища и осигуряват оптимални маршрути на транзитното движение към отделни региони в страната. Дължината на второкласните пътища в България е 4014,1км.

Пътищата от трети клас в България са всички останали републикански пътища, които не притежават характеристиките на автомагистрали или пътища от първи и втори клас. Те служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, принадлежащи към пътищата от по-висок клас, или осигуряват връзки между отделните общини. Те уплътняват държавната пътна мрежа в страната и осигуряват връзки с местните пътища.



Представяме на вашето внимание проекти, реализирани на територията на област Монтана.

Лот 1 Рехабилитация на път III-112 Добри дол-Монтана от км 16+174 до км 20+575 и на път II-13 Кнежа-Искър от км 82+987 до км 89+728.  Общата дължина на рехабилитираните участъци е 11,142 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 9 758 095,50 лв.

Инж. Генчо Георгиев, главен експерт в Дирекция „Изпълнение на проекти по ОПРР и ПТС на ЕС" заяви в ефира на Радио К2, че рехабилитацията на лот 1 е повишила връзките и достъпността в рамките на англомерация Монтана. Пътният участък е въведен в експлоатация от 5 март 2014 година с издаване разрешение за ползване от ДНСК. Преди настоящата рехабилитация основен ремонт е правен преди повече от пет години. Използваните консултанти по проекти са фирма „Пътинвест-инженеринг" АД, изълнявала строително-монтажни дейности и строителен надзор на обекта и фирма „Виа план", осъществила авторския надзор. Достъпността преди рехабилитацията на пътя до съотвените населени места е била затруднена. След ремонта трафикът и броят на моторните превозни средства се е увеличил двойно, от 2264 единици на 4362 на денонощие. Това се дължи на пускането в експлоатция на „Дунав мост 2". Много шофьори предпрочитат да се движат по лот 1, вместо по Е-79 Видин-Монтана-Ботевград. 7377 евро е годишното спестено време. Дължината е пътният участък Добри дол-Монтана е близо 4 км, а дължината на целия лот 1 е 11,2 км.

 

Дейностите по настоящия проект са свързани с подобряване на инфраструктурата на II-13 и III-112. Те имат ключова роля за икономическото развитие на Северозападен район. Републикански път II-13 е най-важната връзка на областен център Плевен с област Враца, свързва общини Кнежа, Искър и Долни Дъбник с областен център Плевен и с републикански път I-3, Бяла-Ботевград. Провежда движението по направление ферибот „Оряхово"-Плевен-Ловеч-Южна България.

ЕТАП I      

На 30 януари 2009 г., в качеството на конкретен бенефициент по схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на ОП „Регионално развитие" 2007-2013 г. (ОПРР), по приоритетна ос „Регионална и местна пътна инфраструктура", АПИ депозира пред Управляващия орган (УО) на ОПРР документи за кандидатстване с проекти от първия етап на ОПРР. Документите съдържат Средносрочна рамкова инвестиционна програма (СРИП) и проектни фишове за обектите.

След успешно приключилата оценка на качеството (техническа и финансова) на подадените от АПИ документи на 5 юни 2009 г. между МРРБ и АПИ е подписано Рамково споразумение. С него се определя реда и условията, при които МРРБ възлага на АПИ управлението на проектите, включени в Средносрочната рамкова инвестиционна програма по схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища".

Одобрената Средносрочна рамкова инвестиционна програма е на стойност 501 091 393 лв.

На 8 октомври 2009 г. между УО на ОПРР и АПИ са подписани договорите за безвъзмездна финансова помощ за 13 лота от първия етап на обща стойност 184,892,349.71 лв. След подписване на договорите за строителство и строителен надзор, с избраните изпълнители, общата стойност на договорите за безвъзмездна помощ е 119 847 568 лв. Стойността е формирана от бюджетите на отделните проекти, които включват строителната стойност, разходите за строителен и авторски надзор, за одит, за публичност и др. допустими разходи по изпълнението на проектите и прилагането на програмата.

Успешно са завършени 13-те проекта от първия етап на ОПРР, за които има подписан Протокол образец 16 съгласно Наредба №3 от 31 юли 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството към Закона за устройство на територията. Размерът на изразходваните средства за проектите от първия етап на ОПРР е 110 634 381,46  лв. Общата стойност на верифицираните средства, от страна на УО на ОПРР за обектите от първия етап, след тяхното завършване е 110 635 718,99 лв.


Валентин Зарев, управител на фирма „Пътинвест-инженеринг" АД заяви в ефира на Радио К2, че строително-монтажните дейности са продължили 66 дни. Изпълнението на лот 1 е започнало през май 2013 година и е завършило през ноември 2013 година. За това кратко време обектът е завършен в срок, благодарение на сериозната мобилизация. От 22 години не е бил рехабилитиран обектът. Осигурени са били непрекъснато хора на обекта, които да работят събота и неделя, по време на празнични дни, от сутрин до мрак, за да бъде завършен за 66 дни, което е било сериозно предизвикателство пред строителите. Качеството на пътната настилка и положеният асфалт е много добро. Най-усилена е била работата през месеците юли и август, благодарение на подходящите метереологичните условия. Валентин Зарев, управител на фирма „Пътинвест-инженеринг" АД заяви, че приветства ОПРР 2007-2013, благодарение на нея са осигурени средства за ремонт на второкласни и третокласни пътища, който не са били рехабилитирани от 20 и повече години. Фирмата може да предложи много добри цени за изпълнение на обектите, тъй като не командирова хора, а ангажира хора от съответното населено място. Препоръките по ОПРР 2007-2013, които инж. Валентин Зарев даде, са критерият за оценка да не включва срока за изпълнение, защото срокът влияе върху избора на изпълнител и при неблагоприятни климатични условия работата по обекта се налага да се преустанови, след което да се работи в къси срокове, с извънредно работно време през събота и неделя, което се отразява на качественото изпълнение на обекта. Строителните фирми трябва добре да оценяват своите възможности и да дават нормални оферти, с нормални цени и срокове за изпълнение.

Лот 42 Рехабилитация и реконструкция на път II-13 Крапчене-Стубел-Липен-границата ОПУ Враца от км 0+000 до км 10+060, с обща дължина 10,060 км. Пътният участък се намира в област Монтана, община Монтана и обслужва населени места Крапчене-Стубел-Липен. Път II-13 е единствената входно-изходна артерия за населени места и осигурява подхода към първокласен път Е-79. Той осигурява достъп на населението до общинския и областен център на град Монтана.

Обща стойност на проекта: 6 526 693,02 лв.

ЕС: 5 547 689,06лв.

Държавен бюджет: 979 003,96лв.

Гаранционен срок: 31.03.2017 г.

ЕТАП IV

Успешно са завършени 15-те проекта от четвъртия етап на програмата, от които е част и Лот 42 Път II-13-Крапчене - Стубел - Липен- границата ОПУ Враца  от км 0+000 до км 10+060,с обща дължина 10,060 км, област Монтана Общият размер на изразходваните средства за проектите от този етап е 128 423 365 лв. Общата стойност на верифицираните разходи от УО на ОПРР за обектите към октомври 2014 г. е 117 812 281 лв.

Със спестените средства от първия и втория етап на ОПРР на 7 декември 2011 г. са подписани договори за безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 155 461 928 лв. Те са за 15 проекта от четвъртия етап. Общата дължина на предвидените за рехабилитация второкласни и третокласни пътища е 234 км. След подписване на договорите за строителство и строителен надзор общата стойност на договорите за безвъзмездна помощ е 136 015 762 лв.

Руси Статков, гражданин от област Монтана сподели впечатленията си от рехабилитацията на Лот 42 Път II-13-Крапчене - Стубел - Липен- границата ОПУ Враца. Според него, преди е имало много нарушения на пътната настилка и дълго време не е осъществявана рехабилитация на пътя. След рехабилитацията на пътя се пътува много комфортно и удобно.

 

Кратко техническо описание:

Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за реконструкция и рехабилитация на второкласни и третокласни пътища". Управляващ орган: Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Бенефициент по схемата: Агенция „Пътна инфраструктура". Механизъм на финансиране на програмата:

Европейски фонд за регионално развитие: 85%

Държавен бюджет на Република България: 15%

Общ размер на средствата: 664 517 866 лв.

Целта на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е да се подобри достъпността до основните транспортни дестинации в районите за планиране чрез реконструкция и рехабилитация на второкласни и третокласни (извън Трансевропейската транспортна мрежа) републикански пътища.

Програмата предвижда да се рехабилитират републикански пътища ІІ и ІІІ клас на територията на 27-те областни пътни управления. Проектите, които Агенция „Пътна инфраструктура" предложи на Управляващия орган, са подбрани на областен принцип и се изпълняват етапно, в зависимост от техническата им готовност.

С осигуреното финансиране се рехабилитират над 900 км второкласна и третокласна пътна мрежа. Към октомври 2014 г. е завършила рехабилитацията на близо 840 км.


Една продукция, финансирана със средства на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г.

Предаването се излъчва по проект „Осигуряване на прозрачност на процеса по изпълнението на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г. и популяризирането й чрез електронните и печатни медии", финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България.

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече