06-09-2015 | 21:19 ч.

„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ област Кърдждали

„България – регионално развитие, сигурен път към Европа и света“ област Кърдждали

„България - регионално развитие, сигурен път към Европа и света" съвместна рубрика на програма „Радио К2" и Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България.


В рамките на Оперативна програма „Регионално развитие" 2007-2013 г., приоритетна ос 2 „Регионална и местна достъпност", операция 2.1 „Регионална и местна пътна инфраструктура" се изпълнява схема за безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за рехабилитация и реконструкция на второкласни и третокласни пътища". Конкретен бенефициент е Агенция „Пътна инфраструктура". Общият размер на средствата по схемата е 665 млн.лв., от които 565 млн.лв. съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие и 100 млн.лв. национално съфинансиране. Към 2014 година  са рехабилитирани 843,27 км. пътни участъци на територията на страната по проекти с бенефициент АПИ.

Подобряването на достъпността до основните транспортни дестинации в регионите в България чрез реконструкция и рехабилитация на второкласните и третокласни пътища намалява значително времето за пътуване, подобрява достъпа на периферните и икономически слаборазвити територии до регионалните пазари на стоки и услуги, както и до големите икономически центрове.

Второкласните пътища в България са предназначени за транзитно движение на средни разстояния. Те изпълняват разпределителни функции в транспортната система, като уплътняват мрежата от първокласни пътища и осигуряват оптимални маршрути на транзитното движение към отделни региони в страната. Дължината на второкласните пътища в България е 4014,1 км.

Пътищата от трети клас в България са всички останали републикански пътища, които не притежават характеристиките на автомагистрали или пътища от първи и втори клас. Те служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, принадлежащи към пътищата от по-висок клас, или осигуряват връзки между отделните общини. Те уплътняват държавната пътна мрежа в страната и осигуряват връзки с местните пътища.

 В област Кърджали са изпълнени четири проекта по Оперативна програма „Регионално развитие". Това са лот 12, лот 13, лот 28 и лот 41.

Лот 12 и лот 13 са част от първият етап на ОПРР.

На 8 октомври 2009 г. между УО на ОПРР и АПИ са подписани договорите за безвъзмездна финансова помощ за 13 лота от първия етап на обща стойност 184,892,349.71 лв. След подписване на договорите за строителство и строителен надзор, с избраните изпълнители, общата стойност на договорите за безвъзмездна помощ е 119 847 568 лв. Стойността е формирана от бюджетите на отделните проекти, които включват строителната стойност, разходите за строителен и авторски надзор, за одит, за публичност и др. допустими разходи по изпълнението на проектите и прилагането на програмата.

Успешно са завършени 13-те проекта от първия етап на ОПРР, за които има подписан акт 16. Размерът на изразходваните средства за проектите от първия етап на ОПРР е 112 138 336 лв. Общата стойност на верифицираните средства, от страна на УО на ОПРР за обектите от първия етап, след тяхното завършване е 112 044 325.49 лв.

Инж. Татяна Бояджиева - началник отдел в Дирекция „Изпълнение на проекти по ОПРР и по ПТС на ЕС коментира в ефира на Радио К2 изпълнението на лот 12 и лот 13 в област Кърждали. Дължината на рехабилитирания второкласен път II-59 Момчилград-Крумовград е 18,3 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 9 483 498,48 лв. Подобрената транспортна инфраструктура повиши възможностите за икономическа активност на отделните региони в област Кърждали. Обектът е въведен в експоатация с издаването на разрешение за ползване от 13.09.2011 година. Пътният участък е бил рехабилитиран преди това през 2004 година. Пътят осигурява достъпа на населението на обшина Крумовград с област Кърждали. Той обслужва товаро-пътнически поток от област Кърджали до ГКПП Ивайловград и е най-краткия път до Република Гърция. Подобрените условия за преминаване през пътния участък оказват благоприятно въздействие върху целевите групи по проекта и крайните бенефициенти, населението на област Кърджали. Крайният ефект от изпълнението на проекта е подобрена и добре функционираща транспортна инфраструктура, свързваща общините Момчилград и Крумовград. Спестеното време годишно е 64 191 евро.

Дължината на лот 13 рехабилитирания второкласен път II-59 Момчилград-Крумовград е 18,3 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 9 483 498,48 лв. Проектът включва рехабилитацията на път III-5071 Чифлик-Горна Крепост-Стремци-Черноочене, път III-597 Дъбовец-разклон Малки Воден и на път III-663 Чирпан-Димитровград. Трите отсечки са с обща дължина от близо 22,6 км. Третокласен път 597 осъществява връзка с международен път Калотина-София-Пловдив-Турция и Гърция. Третокласен път 663 има важно социално-икономическо значение, тъй като участъкът свързва община Димитровград с общини Чирпан и Симеоновград, осъщесвява връзка с път Маказа-Хасково-Стара Загора-Русе и по този начин осигурява достъп на населението до външните граници на Р.България. Път 5071 е разположен на територията на общини Кърджали и Черноочене, като осъществява достъп до прочутия археологически комплекс „Перперикон" - недвижима културна ценност с национално значение.


Даниела Пенева, фирма „Виа План" ЕООД заяви в ефира на Радио К2, че нейната фирма е осъществила авторски надзор на лот 28 рехабилитация на път ІІІ-591 Крумовград - яз. Студен кладенец. Строително-монтажните дейности са продължили 5-6 месеца. Имало е участъци с недостатъчна ширина на пътния габарит. Наложили са се допълнителни оширения от страна на ската и от страна на насипното тяло. Пътят не е бил рехабилитиран повече от 30 години. В момента пътната настилка и асфалтовото покритие е в много добро състояние и отговаря на класа на пътя и изискванията за третокласни пътища. Спестеното време за пътуване е около 10 минути. Даниела Пенева заяви, че фирма „Виа План" ЕООД би участвала отново по ОПРР. Препоръките, които даде са свързани със съгласователния режим.

 

Лот 28 е част от вторият етап на ОПРР.

Успешно са завършени 12 от общо 15 проекта от втория етап, а останалите три проекта са в изпълнение. Общият размер на изразходваните средства за проектите от втория етап на ОПРР е 126 108 019 лв. Общата стойност на верифицираните разходи от УО на ОПРР по този етап е 114 834 707 лв. Договорите за безвъзмездна финансова помощ за проектите от втория етап на ОПРР са подписани между АПИ и УО на ОПРР на 29 април 2010 г. Включени са 28 пътни отсечки с обща дължина 311,65 км. Общата стойност на договорите за проектите от този етап е 264 969 997 лв. След подписване на договорите за строителство и строителен надзор стойността на договорите за безвъзмездна помощ е 161 440 907 лв.

Инж. Христо Петров,  ръководител на екипа за управление на лот 28 и лот 41 заяви, че дължината на рехабилитирания второкласен ІІІ-591 Крумовград - яз. Студен кладенец е 24,9 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ 11 310 237,66 лв. Пътят е най-пряката връзка между Крумовград и Хасково и осъществява връзка с ГКПП Капитан Андреево. След рехабилитацията на пътната отсечка се е повишила безопасността на движение. Пътят допринася за подобряване на достъпа до туристическите обекти в областта - природо-защитен център Студен кладенец. Обектът е въведен в експлоатация на 15.12.2012 година. Последната рехабилитация преди това е била 1986 година. Изпълнението на лот 41 включва рехабилитацията на път II-58 (Черноочене)-границата с ОПУ Пловдив и III-5904 Крумовград - Дъскари - Голямо Каменяне - Аврен - Гръцка Граница с обща дължина от 13,4 км. Стойността на безвъзмездната финансова помощ 5 584 906,62 лв. Второкласен път 58 е най-пряката транспортна връзка за области Кърджали и Пловдив.  Третокласен път 5904 е пряко транспортна връзка на населените места от област Кърждали с Гръцката граница. Развитието на транспортната инфраструктура има важно значение за социално-икономическото развитие на общината, като връзка с транспортен коридор №9 Кърджали-Маказа-Александруполис.

 

Надя Петкова, управител на „Екоинженеринг Кърджали" заяви, че с рехабилитацията на лот 28 и лот 41 се е подобрила достъпността между населените места в област Кърджали. Рехабилитацията на близо 25 километровото трасе е започнала на 02.11.2011 и е приключило на 12.10.2012 година. Периодът на самото строителство е продължил осем месеца. Състоянието на настилката преди започване на рехабилитацията е било силно компрометирано, поради обстоятелството, че участъкът дълги години не е бил ремонтиран. Поради планинския терен са се появили свличания на откосите и насипите, което е наложило изпълнението на допълнителни подпорни стени. Изпълнени са и локални ремонти за възстановяване на пътната конструкция. Ремонитрани са две мостови съоръжения и подобрено отводняването в пътния участък. Положена е нова хоризонтална пътна маркировка и са монтирани нови знаци.

Байрам Байрам, гражданин от област Кърджали заяви в ефира на Радио К2, че рехабилитацията на пътищата в Кърджали улеснява пътуването и достъпа до републиканската пътна мрежа. Пътят Момчилград-Крумовград е открит през 2011 година, лично от премиера Бойко Борисов и е в много добро състояние. ГКПП Маказа също е в много добро състояние. Има силен трафик от страна на румънски граждани, които отиват да почиват в Гърция. В Кърджали се наблюдава ръст на туристическия поток, към обектите Перперикон и Татул. Увеличили са се почитателите на селския туризъм, които посещават Ардино, Главатарци и други по-малки населени места в региона.

Кратко техническо описание:

Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подкрепа за реконструкция и рехабилитация на второкласни и третокласни пътища". Управляващ орган: Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Бенефициент по схемата: Агенция „Пътна инфраструктура". Механизъм на финансиране на програмата:

Европейски фонд за регионално развитие: 85%

Държавен бюджет на Република България: 15%

Общ размер на средствата: 664 517 866 лв.

Целта на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е да се подобри достъпността до основните транспортни дестинации в районите за планиране чрез реконструкция и рехабилитация на второкласни и третокласни (извън Трансевропейската транспортна мрежа) републикански пътища.

Програмата предвижда да се рехабилитират републикански пътища ІІ и ІІІ клас на територията на 27-те областни пътни управления. Проектите, които Агенция „Пътна инфраструктура" предложи на Управляващия орган, са подбрани на областен принцип и се изпълняват етапно, в зависимост от техническата им готовност.

С осигуреното финансиране се рехабилитират над 900 км второкласна и третокласна пътна мрежа. Към октомври 2014 г. е завършила рехабилитацията на близо 840 км.


Една продукция, финансирана със средства на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г.


Предаването се излъчва

по проект „Осигуряване на прозрачност на процеса по изпълнението на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г. и популяризирането й чрез електронните и печатни медии", финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие" 2007 - 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България.

 

Можете да чуете цялото интервю ТУК

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече