06-04-2014 | 09:54 ч.

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската ик

„Пари за Вашия бизнес”, съвместна рубрика на „Радио К2” и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.”, Инвестираме във вашето бъдеще.

Клара Маринова: Уважаеми слушатели на „Радио К2", вие слушате „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. В съвместната рубрика на Радио К2 с Министерството на икономиката и енергетиката представяме възможностите на ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", която дава добри перспективи за умните, иновативните. В края на програмния период примерите за успешни проекти не са малко и ние ще ви ги представяме в нашата програма всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа. В ефира на „Радио К2" ви срещаме с успели български фирми, за да поговорим за добрите практики,  реалните действия и възможности пред българския бизнес. Ще представяме не само успешни проекти, но ще дискутираме и проблемите, които срещат фирмите при кандидатстване по ОП „Конкурентноспособност". Голяма част от тях управляващият орган се е опитал да отстрани за новата програма, която ще действа в периода 2014 - 2020 година. И докато тя все още чака одобрение, старата програма все още работи ефективно и предоставя още възможности за проекти на българските фирми. В следващите 30 минути ще бъдем заедно с вас, слушателите на „Радио К2", и с моя събеседник днес Любка Куманова, оперативен директор на фирма „Хан Омуртаг" АД за производство на керамични изделия, град Шумен, здравейте, госпожо Куманова!


Любка Куманова: Здравейте на Вас и на вашите слушатели!

Клара Маринова: Нека започнем нашия разговор подробно с основните характеристики в дейността на вашата фирма, всичко онова важно, което Вие виждате във вашата фирма

Любка Куманова: „Кай Груп" е най - големият български производител на керамични плочки, групата обединява два завода „Хан Аспарух" Исперих и „Хан Омуртаг" Шумен. Най - общо казано продуктовата гама включва стенни и подови керамични плочки, глазирани и неглазирани гранитогреси, както и декоративни елементи - декори и фризове за външна и вътрешна употреба, които се произвеждат по стандартна технология и по технология дигитален печат. Конкретно заводът „Хан Омуртаг" е базиран в Шумен и е основен местен производител на плочки. Производствените мощности на завода са разположени в непосредствена близост до главния път и жп линията София - Варна и Варна - Русе, на около 80 километра от пристанище Варна. Малко история - компанията води началото си от 1976 година под името „Балканстрой". Била е специализирана по това време в производството на фаянсови плочки и бетонови керамиди. Заводът „Хан Омуртаг" е приватизиран през 1997 година, като през 2004 година дружеството е закупено от „Хан Аспарух". За периода от 2005 до 2013 година включително „Хан Омуртаг" е реализирал редица инвестиционни проекти, чрез които инсталираният производствен капацитет на дружеството е нараснал от малко над един милион до над 12 милиона квадратни метра в момента. Производственият цикъл е 24 часов, непрекъснат. Да Ви разкажа малко за продуктовата гама на дружеството, това са стенни плочки или така наречения фаянс, от който има над 150 различни серии, подови плочки или популярното име теракот и гранитогрес, който е последният иновативен продукт на дружеството. Това, което „Хан Омуртаг" предлага, са керамични покрития в различни конфигурации, както обикновени, така и многоцветни, структурни или имитиращи камък или дърво модели, които имат многофункционално приложение. Заводът изнася продукцията си в редица европейски страни и непрекъснато създава нови търговски отношения в страната и чужбина. Нашият основен ангажимент като мениджмънт на завода е да следим развитието на технологиите в световен мащаб и да инвестираме в оборудването му. Избраните машини и производствени мощности следват най - високите постижения в областта и са представени от италианската фирма „Сакми - Имола", която е основен наш доставчик. Другите две фирми - „Групо - Техно - Ферари", както и „Групо - систем". Тези три компании се считат за безспорни световни лидери в производството на машини и оборудване на керамичната индустрия. Последното поколение дигитални машини за нанасяне на декорации позволява разнообразни изделия, които отговарят на най - високи изисквания за качество и дизайн. Чрез внедряването на тези нови технологии ние сме в състояние да постигнем уникалността на естествените материали, всяка плочка е различна и няма повторение в дизайна. Това дава усещане за естествен камък и дърво, като бялата композиция при подреждането на плочките създава усещане за завършеност и съвършенство на интериора. Ние сме сертифицирани по ISO, дружеството следва стриктно управление на качеството започвайки от суровините и материалите, проследявайки целия производствен процес. За да бъде конкурентноспособно производството ни в чужбина, то е сертифицирано по ISO и отговаря на високите стандарти, на европейския стандарт EN 14414. Имаме независим международен одит, който периодично оценява качеството на системата за управление и гарантира, че на всеки един етап от производствения процес ние сме задоволили всички изисквания на клиента. Що се отнася до нашите партньори, повече от 25 страни по света са се доверили на качеството на нашите продукти, заводът ни поддържа отлични бизнес отношения с почти всички държави в ЕС. Продуктите ни са добре известни във Великобритания, Германия, Франция, Италия, Бенелюкс, скандинавските страни, също така в Унгария, Чехия, Словакия, Полша, Словения, Хърватска, страните от балканския регион също са традиционни наши клиенти. Друг голям наш клиент е фирма във Великобритания - „Тимфишър", която е собственик на вериги от типа „направи си сам", има над 350 магазина в Англия, над 100 магазина във Франция, както и други вериги с над 450 магазина във Франция, Полша, Турция. Те провеждат и собствена инспекция и контрол на качеството, контрол върху социалната и етичната политика на компанията, екологичен одит.

Клара Маринова: Колко хора работят в „Хан Омуртаг"?


Любка Куманова: В „Хан Омуртаг" работят общо около 450 човека.


Клара Маринова: Значи вие не сте малко предприятие?


Любка Куманова: Не, и това е предприятие, което работи с 24 часов непрекъснат цикъл, това е гаранция за увеличаване на капацитета на производството.


Клара Маринова: Госпожо Куманова, с какво спечелихте толкова много клиенти?


Любка Куманова: Ние имаме добър екип, стараем се да задоволяваме непрекъснато изискванията на пазара, които непрекъснато растат и се променят. Основен капитал на нашето дружество са нашите служители, ние осигуряваме обучение на персонала, които е пряко зает с производството, тук при нашите условия на работа. Договорили сме фирмите - доставчици на материали и оборудване да се направи обучение при инсталиране на новите производствени мощности, както и последващо обучение, което е съгласувано между нас.


Клара Маринова: Госпожо Куманова, откъде научихте за ОП „Конкурентноспособност" и възможностите, които тя предлага?


Любка Куманова: Информация за ОП „Конкурентноспособност" може да бъде намерена на сайта на МИЕ, както и на сайта на Управляващия орган на програмата. Оперативната програма е една от седемте програми, които са финансирани от структурните фондове на ЕС след присъединяването на България към ЕС. Програмата се финансира от Европейския фонд за регионално развитие, както и от националния бюджет на Република България. Тя е насочена към преодоляването на основните проблеми и преодоляването на бариерите в икономическото развитие на страната. Предвижда редица мерки и дейности, които да помогнат с успешното справяне с предизвикателствата на общия пазар.


Клара Маринова: Изполвахте ли консултанти при подготовката на документите за кандидатстване?


Любка Куманова: Към момента успяваме да се справим сами, работим в тясно сътрудничество с координатора по всеки проект.


Клара Маринова: Имате ваши кадри, които изпълняват тези функции по подготовката на документите?


Любка Куманова: Да, имаме екип, който се занимава с тези дейности.


Клара Маринова: И затова не се е наложило да ползвате консултантски фирми.


Любка Куманова: За момента не.


Клара Маринова: С колко проекта сте кандидатствали по ОП „Конкурентноспособност", бихте ли разказали подробно за всеки един от тях?


Любка Куманова: През последните три години „Хан Омуртаг" кандидатсва и успешно изпълни и приключи два проекта по ОП „Конкурентноспособност". Процедурите са следните - „Технологична модернизация в големи предприятия и инвестиции в зелена индустрия".  В момента сме на финалния етап на третия ни проек, който е по процедура „Внедряване на иновации в предприятията".


Клара Маринова: Сега да започнем подробостите по първия, втория и третия, недовършения проект, в какво се изразяваха те, какво закупихте, машини, какви бяха тези машини, изобщо подробно да ни разкажете за всеки един от трите проекта?


Любка Куманова: Ще Ви разкажа, по първия проект, който беше по „Технологична модернизация в големи предпиятия", дружеството ни закупи нова линия за производство на гратитогрес. След инсталацията на новото оборудване текущият капацитет на предприятието се увеличи с около 40%, това ни позволи значително да разширим дейността си и да увеличим клиентската база в национален и международен мащаб. Новото оборудване осигурява техническа възможност за производство на гранитогрес, който е нов, иновативен продукт, висока здравина и устойчивост на натиск и на ниски температури. Бяхме в състояние да разработим нови модели на наличните формати плочки. Други цели, които постигнахме, са намаляването на брака на произвежданите продукти, гъвкавост на производството, по този начин се намали времето за производство и съответно на доставка на нашата продукция до крайните клиенти, увеличаване на гамата на крайните продукти. Достигнахме по - голям брой потенциални клиенти по този начин, въведохме и нови продукти с по - висока добавена стойност, които са модерни на пазара, това ни позволи да следваме пазарните тенденции и да увеличим пазарния си дял. Не на последно място увеличихме капацитета на производството и по този начин сме в състояние да посрещнем поръчки на клиенти от европейския пазар, както и строителни фирми от местния бизнес. Чрез втория проект основна цел беше повишаване на енергийната и екологична ефективност и разширяването на производството чрез закупуването и внедряването на високотехнологично оборудване, което може да принтира дигитално, както и съоръжения за рециклиране на производствени керамични отпадъци. Най - основно дейности по проекта включваха закупуване на оборудването с цел намаляване на енергоемкостта на производствения процес. Това ни даде възможност да увеличим капацитета и да произвеждаме нови продукти - плочки с дигитален печат. Закупихме и съоръжение, което преработва, смила брака от производствения процес и обратно връща тази суровина като нормална суровина за производство. Постигнатите резултати са намаляване на енергоемкостта, намали се неблагоприятното въздействие върху околната среда от промишленото производство, това стана чрез намаляването на консумация на енергия и респективно намаляване на вредните емисии. Започна производство на продукти с дигитална декорация, които са нови за предприятието. Новото оборудване най - общо казано позволи диверсификация на продуктите и на форматите в нашия производствен участък, това ни даде техническа възможност за производство на гранитогрес, на стенни плочки с големи размери, станахме по - ефективни и не на последно място започнахме повторно да използваме отпадъчния продукт в производствения процес.


Клара Маринова: Което е създало доста икономии.


Любка Куманова: Да, така е!


Клара Маринова: Това е интересно. На каква стойност са проектите, които реализирахте?


Любка Куманова: Проектите са три, както казах, по първата процедура общата стойност на проекта е над 9 милиона лева, от тях 49% са финансиране от ОП „Конкурентноспособност" и 50%, които са осигурени от собствено финансиране. По втората процедура - „Инвестиция в зелена индустрия", дружеството подмени старо оборудване с нови машини, закупи линия за дигитално принтиране, общата стойност на втория изпълнен вече проект е почти 8 милиона, от които финансирането е разпределено поравно. Третият проект, който в момента завършваме, той е по процедура „Внедряване на иновации в предприятията" и е свързан с производството на нови продукти в нашето портфолио, представляващи полирани и калибрирани изделия, е на стойност повече от 2 милиона лева, разпределението е 49% финансиране по програма и 51% собствено финансиране.


Клара Маринова: Става дума, че това финансиране е само за оборудване, разходи за други цели не сте осъществявали?


Любка Куманова: Не, това са оборудване и производствени мощности.


Клара Маринова: Срещнахте ли трудности и какви бяха те при изпълнението на тези проекти?


Любка Куманова: Нормално беше при изпълнението на първия проект да имаме известни затруднения, решавахме ги в процес на изпълнението на проекта, искам да отбележа, че служителите от МИЕ винаги ни консултираха и помагаха, когато сме имали необходимост. Към всеки проект сме имали координатор, с който се обсъждат всички стъпки в процеса на въвеждане и изпълнение на всеки проект.


Клара Маринова: Госпожо Куманова, много е важно да обясните на нашите слушатели как се промени дейността на фирмата след реализирането на тези два проекта, а и третия, който е почти реализиран?


Любка Куманова: Чрез първите два проекта дружеството успя да изпълни няколко цели, които си бе поставило. На първо място новото оборудване осигури техническа възможност за производство на гранитогрес, на стенни и подови плочки с големи размери. 45 на 45, 50 на 50, 60 на 60. Дружеството получи възможност да предлага на пазара нови продукти дигитална декорация, които отговарят на съвременните тенденции в този сектор. Вследствие на изпълнението на нашите проекти компанията успя да увеличи производствения си капаците с около 16% и си осигури възможност за изпълнение на големи поръчки. Новото производствено оборудване даде възможност за гъвкаво производство и за бързи срокове за доставка. Особено важно е, искам да отбележа, че „Хан Омуртаг" успя да намали неблагоприятното въздействие върху околната среда от промишленото производство, намалявайки консумацията на енергия и респективно на вредните емисии от генерирания производствен отпадък. Новото оборудване ни позволява и да диверсифицираме продукцията и форматите в нашия завод и по този начин да постигаме по - голяма ефективност.


Клара Маринова: Разшири ли се номенклатурата на произвежданите от вас изделия, успяхте ли да излезете на нови пазари, какво още се случи след като успяхте да реализирате тези проекти?


Любка Куманова: Основно с третия проект, по който в момента работим, усилията ни са насочени към придобиването на дълготрайни материални активи, с които внедряваме нов метод на производство в дружеството. Чрез него ще се внедрят иновативни за България продукти, иновативни и полирани изделия от керамични плочки или от гранитогрес. Това е продиктувано от стремежа на дружеството да разшири продуктовата си гама чрез внедряването на продукт, който е от по - високия ценови сегмент. Към ностоящия момент няма местен производител на полирани и калибрирани изделия от керамични плочки или гранитогрес, което допъллнително ще допринесе дружеството да повиши своята конкурентноспособност както на местния, ката и на международния пазар. Полираните и калибрирани изделия са едни от най - модерните продукти на пазара на керамичните плочки, тъй като осигуряват възможност за нареждането на продукта без фуга, което намалява водопоглъщаемостта. Вследствие на това повърхността на плочките е по - здрава, подреждането на подови настилки без фуга е едно от основните изисквания на потребителите. На второ място полираната повърхонст води до значително по - лесно почистване на продукта, което е основно изискване на потребителите. Вярваме, че опитът, който „Хан Омуртаг" придоби при реализацията на съществуващата продуктова гама чрез своята изградена дистрибуторска мрежа ще допринесе и за успешната пазарна реализация на новия продукт.


Клара Маринова: Пропуснах да Ви попитам в България къде могат да бъдат намерени вашите изделия?


Любка Куманова: Нашите изделия в България могат да бъдат намерени в дистрибуторската ни мрежа, както и във всички големи вериги от типа „направи си сам". Ние имаме изградена система от мърчъндайзери, които контактуват непрекъснато с крайните клиенти. Имаме телефон на потребителя, на който можем да получим винаги обратна връзка за нашите продукти и за тяхното разпределение на пазара.


Клара Маринова: Наложи ли се допълнително обучение на персонала, госпожо Куманова, след въвеждането на новото оборудване по проектите, в които участвахте?


Любка Куманова: Да, това обучение беше извършено както в Италия и Испания, така и на място в нашия завод. Целта ни е нашите служители да са максимално добре подготвени за работа с новото оборудване и по тази причина обучението беше направено от най - добрите специалисти в областта от Италия и Испания. Наши партньори са фирми - основни лидери в бранша. Основен източник на информация за последните достижения в областта на керамичната индустрия са традиционните изложения в Италия и Испания - „Технаргила" в Римини, „Черсае" в Болоня, „Чивисана" във Валенсия. Мога с гордост да отбележа, че тази година „Каи Груп" предложи своята продукция на собствен щанд на изложението в Испания. В нашите планове е и участие в тазгодишното издание на панаира в Италия - Болоня.


Клара Маринова: Ключови измерители, госпожо Куманова, за ефективността на тези проекти е разкриването на нови работни места и успешната реализация на продукцията. Какви са резултатите при вас? Първо имате ли нови работни места и второ, разширихте ли пазарите и къде?


Любка Куманова: В „Хан Омуртаг" работят над 450 души, в резултат на изпълнението на двата проекта на дружеството бяха открити 62 работни места.  55 работни места по първия проект за инсталиране на нова линия за производство на гранитогрес, 7 работни места по втория проект, който беше за въвеждане на иновативно оборудване дигитален печат. По третия проект, който е за разкриване на производство на полирани и калибрирани изделия ще бъдат разкрити още 10 работни места, тоест с разкриването на третия проект новооткритите работни места ще станат общо 72.


Клара Маринова: Усвоихте ли нови пазари с продукцията, която разширихте, като резултат от изпълнените проекти?


Любка Куманова: Нашите традиционни пазари, освен в региона, включват и пазари в Центлална Европа, в Англия, Франция, Унгария, Чехия, Румъния, Македония. Нашето производство е добре познато в цяла Европа, това е нашият пазарен сегмент.


Клара Маринова: Вие имате вече сериозен опит в кандидатстването по проекти по ОП „Конкурентноспособност", интересно е да споделите опита си с други бенефициенти, какъв съвет бихте дали на хората, които за пръв път възнамеряват да канидатстват по ОП „Конкурентноспособност"?


Любка Куманова: Това, което мога да споделя с вашите слушатели, е да ги окуража да кандидатстват по всички отворени програми, условията са ясни и конкретни, информацията е достъпна за всеки и въпросите във връзка с процедурата и участието в проектите могат да бъдат задавани директно към Главна дирекция европейски фондове за конкурентноспособност в МИЕ чрез сайта на министерството или чрез сайта на Управляващия орган на оперативната програма. В последните години МИЕ провежда серия от обучения и семинари за бенефициенти по договори за безвъзмездна финансова помощ, на които се обсъждат изпълненията на договорите в детайли.


Клара Маринова: Какво значи да си реалист когато кандидатстваш по ОП „Конкурентноспособност", госпожо Куманова?


Любка Куманова: Общата цел на ОП „Конкурентноспособност" е развитието на икономиката, тя да бъде конкурентноспособна на европейския и на световния пазар. За изпълнението на тази цел се насърчават икономиката на знанието, иновациите, развитие на конкурентноспособни предприятия, увеличаване на инвестициите и експорта. Ние не сме се съмнявали и за миг, че ще успеем да се справим с документацията по проекта и това ни помогна да успеем да кандидатстваме вече за три проекта, от които два са завършени, а третият е на финален етап.


Клара Маринова: А как успявахте да осигурите средствата, с които вие участвахте в проектите?


Любка Куманова: Това е въпрос, с който нашият мениджмънт е ангажиран, управлението на фирмата е в добри ръце, показва добри резултати и оттам и средствата, които ние сме отделили за тези иновации. Ние вярмаме, че това е начинът за развитието на една съвременна фирма, като се инвестира в нова техника, оборудване, за да можем да бъдем конкурентноспособни, да бъдем ниско енергоемки, това е бъдещето.


Клара Маринова: Бихте ли кандидатствали отново по друга схема на ОП „Конкурентноспособност", госпожо Куманова?


Любка Куманова: Да, разбира се!


Клара Маринова: Сега предстои да се работи в рамките на новата оперативна програма 2014 - 2020, наясно ли сте вече с нея, имате ли интерес към новата оперативна програма, какво е вашето мнение за новите схеми и какви са вашите препоръки към Управляващия орган?


Любка Куманова: В момента сме ангажирани върху приключването на третата процедура, в която дружеството е ангажирано, а именно „Внедряване на иновации в предприятията". Разбира се следим отблизо информацията за новата оперативна програма за периода 2014 - 2020 година. Към момента не работим по нови проекти, тъй като желаем да завършим третия проект, след което да направи оценка на инвестициите по тези при проекта, които работихме в последните три години.


Клара Маринова: Но се интересувате вероятно какво предстои оттук нататък?


Любка Куманова: Да, разбира се, нашият екип следи и контактува с министерството, при решение от страна на мениджмънта разбира се, че бихме кандидатствали отново.


Клара Маринова: Аз Ви благодаря за Вашето участие, пожелавам Ви успех и хубав ден днес, успех на Вас и на вашата фирма!


Любка Куманова: Благодаря Ви, хубав ден и на Вас!


Клара Маринова: С това завършва днешното издание на „Пари за Вашия бизнес", съвместна рубрика на „Радио К2" и Министерство на икономиката и енергетиката в изпълнение на проект „Осигуряване на публичност и прозрачност на дейностите по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие.", Инвестираме във вашето бъдеще. Вие чухте мнението и позицията на Любка Куманова, оперативен директор на фирма „Хан Омуртаг" АД за производство на керамични изделия, град Шумен. Уважаеми слушатели на „Радио К2", очаквайте и следващите разговори в съвместната рубрика всяка седмица в сряда и четвъртък от 17.30 до 18.00 часа и в събота между 13.00 и 13.30 часа.

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече