26-10-2013 | 19:19 ч.

Георги Янакиев: Обществото да проявява нетърпимост към неспазването на правилата по пътищата

Георги Янакиев: Обществото да проявява нетърпимост към неспазването на правилата по пътищата

Георги Янакиев, председател на СБА и на БФАС, почетен вицепрезидент на Международната амтомобилна федерация и кавалер на орден „Стара планина", в разговор с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:


Подготовката на бъдещите шофьори и корупцията при получаването на шофьорски книжки.

     Георги Янакиев заяви, че всичко опира до човешкия фактор. Инфраструктурата ни наистина е най - лошата в Европа, но това нещо не може да се промени за няколко години. В закона обаче е казано, че водачът трябва да е така подготвен, че да се съобразява с тези условия, така че всичко е до моженето. Председателят на СБА заяви, че вяка трета книжка в България е купена. Освен това има фирми, които предлагат шофьорски курсове на цена от 250 лева, което е несериозно. Трябва жесток контрол от Министерството на транспорта.


Обучението в категорията В1.

    Георги Янакиев заяви, че тук също има много неща, които трябва да се коригират. В Европа действително има страни, в които се дават свидетелства за управление на 17 години, при нас законът е такъв, че няколко месеца преди навършването на 18 години може да се започне курса, но книжката са взима на 18 години.


Проблемът с употребата на алкохол и наркотици и шофирането през различните сезони.

    Георги Янакиев заяви, че тук трябва и обществото да помага, хората не трябва да позволяват на човек, който е консумирал алкохол, да сяда зад волана. Той се съгласи със забележката на Илиана Беновска, че сред хората трябва да се създаде нетърпимост към всичко това. Освен това България е страна с голяма разлика в атмосферните условия през различните сезони, има водачи, които излизат през лятото и не са готови да карат в зимни условия. Георги Янакиев продължи, че на 5 ноември СБА организира една голяма пресконференция, наречена „Акция зима". На нея ще бъде обяснено как да се подготви автомобила за зимата и какво трябва да бъде поведението на водача. 


Как да регулираме пешеходците.

   Георги Янакиев заяви, че пешеходците също са участници в движението и затова към тях също трябва да има по - голяма разяснителна дейност. Пешеходците също трябва да пазят водачите и да бъдат внимателни, когато пресичат пешеходните пътеки. Георги Янакиев коментира и предложението да не се разрешава на велосипедисти да карат по улиците, ако нямат свидетелство за управление на МПС, заявявайки, че това не е добро решение. Истина е обаче, че велосипедът масово е навлязъл отново в употреба и трябва да се помисли за регламенти, като например наличието на отразителни знаци, отразителни жилетки. Велосипедистите имат нужда от по - равностойно представяне в движението. СБА участва в обучението на велосипедисти, но е хубаво това да присъства масово в училищата.


Нов закон за движение по пътищата или промяна в стария.

   Според Георги Янакиев ако се окаже, че 30 - 40 % от нещата се нуждаят от промяна има логика да се направи нов закон. Има десетина - петнайсет неща, които трябва да се помислят много сериозно и да се съобразят и с европейската практика. Той продължи, че в момента има чуваемост сред неправителствените организации, медиите също дават възможност за изява, дори понякога нещата се преувеличават. Държавата от своя страна може да подобри знаците и инфраструктурата и да завиши контрола. Например 50 % от глобите влизат в специален фонд, парите от който се ползват само за камери и превантивни съоръжения, а това е стъпка в правилна посока. Така стъпка по стъпка се подобряват нещата


Проведената в Народното събрание по инициатива на депутатите Георги Свиленски и Татяна Буруджиева дискусия около промените в Закона за движение по пътищата.

    Георги Янакиев заяви, че неправителствените организации не участват пряко в изготвянето на законите, но са съпричастни към този процес. Последните няколко парламента не са успели да доведат до край тези промени. Има норми, които трябва да бъдат приведени в съответствие с европейските практики. Георги Янакиев продължи, че не е голям оптимист, защото живеем в доста размирно време. Мнението на СБА е, че европейските практики трябва да се адаптират към българските условия. Според него не могат да се дискриминират младите водачи, като не се пускат по магистралите и не им се позволява да шофират след 22 часа. Според него за младите водачи има друга алтернатива, най - важно е те да се донаучат. В много страни има така наречените временни книжки. Георги Янакиев продължи, че не тази широка дискусия ще реши въпроса с промените в закона, трябва да се отиде на експертна база да се направи нещо смислено и след това то да се представи на обществото и тогава да влезе в Народното събрание. Според него в последните години в България като цяло има подобряване на положението, но все още сме много далеч от това, към което се стремим. Ще последват още няколко такива дискусии, защото не са могли да се изчерпят всички теми. „Дай Боже ако можем до първите месеци на 2014 година, ако може да се направи, това ще бъде добра стъпка и добро постижение" завърши Георги Янакиев разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2".

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече