02-02-2013 | 15:14 ч.

Иво Инджов: Хората да спрат да четат и гледат медиите, разхваляващи властта

Иво Инджов: Хората да спрат да четат и гледат медиите, разхваляващи властта

Политологът Иво Инджов, заяви пред Илиана Беновска в ефира на "Радио К2", че 162 дни преди парламентарните избори със сигурност вече тече предизборната кампания, а тя е започнала още с процеса на реализация на референдума. Противостоящите си политически сили, играчи и актьори се опитват да овладеят онези обществени ресурси, които да ги позиционират най-добре преди изборите. Води се и битка за контрол върху информацията в обществото и нейното тълкуване. Трудно е да се каже, че може да се установи тотален контрол в епохата на толкова много вестници и телевизии и Интернет, но се правят опити да се овладеят основните информационни потоци от страна на управляващата партия, според Инджов.


"Забелязал съм, че когато министър-председателя каже една истина, обикновено премълчава друга истина. Да, премиерът каза, че около Делян Пеевски има кръг от медии, които обслужват интересите на ДПС, но пропусна друга публична истина, а именно, че той е любимият герой на тези медии и че те му правят един вид пропагандно обслужване", обясни Инджов.


Издига ли ДПС на висота авторитета на Бойко Борисов, попита Беновска. Инджов поясни, че дали е ДПС, дали са кръгове от ДПС, дали са медии свързани с ДПС е трудно да се каже поради липсата на прозрачност на собственост в българските медии. "Факт е, че тези медии, чиито собственик е майката на Делян Пеевски финансирани от Корпоративно търговска банка, в която има пари от държавните фирми, пари на държавата, издигат на пиедестал Борисов и ГЕРБ, охулват опозицията, но забележете- мълчат за ДПС." Според Инджов, това е шизофренно поведение или е резултат на стратегия. Тези медии бяха силно критични към Бойко Борисов преди да дойде на власт, така че сега въпросът, според политолога е: "Ако той загуби изборите, дали ще направят рязък завой? Все още не са се обърнали срещу него, съдейки по честотата, с която той и Цветанов гостуват в политическите предавания на телевизия, за която се предполага, че е свързана с тези медии."  


Не трябва да се отдава, такова голямо значение и такава голяма тежест на тези медии, обясни Инджов. Факт е според него, че и групите, които обслужват Борисов и другите традиционни медии пропуснаха голяма част от обществените проблеми. Те реагираха със закъснение за разлика от малки радиостанции, сайтове и най-вече Фейсбук, където се случват гражданските протести, организират се и се формират. След това традиционните медии започват да тичат след тях, загубили журналистическите умения. Хората започнаха да се ориентират и за това намаляха тиражите на вестниците, които обслужват политически и корпоративни интереси, смята Инджов. Това е форма на тих медиен бунт, според него. Като се съпоставят по един лесен и бърз начин новините от няколко сайта, хората си правят заключения.


Явно властта не желае да провежда медийна политика, която да гарантира свободата на словото. Тук вече въпроса е как реагират медиите и как реагира гражданското общество. Инджов вижда спасението в медийни бунтове на гражданското общество. Хората да се информират от малки и независими източници, малки независими медии, защото това е форма на медиен плурализъм. Има необходимост от сдружения на критично мислещи журналисти, неправителствени организации, които да поставят под натиск властта.


"От една страна, гражданското общество трябва да се организира по някакъв начин, така както има екологични протести и бунтове. Аз в скоро време очаквам и медийни бунтове, чрез натиск от Фейсбук, да не бъдат гледани или слушани определени телевизии", допълни Инджов. Най-новата европейска история познава форми на такъв медиен бунт, когато хората отказват да гледат и да вярват на казионните медии. Това е форма на пренасочване и информиране в друга сфера, но това действително още е абстрактно, тъй като гражданското общество трябва да се самоорганизира, няма как да бъде организирано, обясни Иво Инджов. "Критично мислещите журналисти и експертите трябва да се опитат да отидат на директен диалог с властта и да поставят искания по линия на медийната саморегулация, която е "мъртва".


"Очаквам до изборите да си остане възможността политическите партии (с финансови възможности) да плащат не само за реклама, което е легитимно, но и за PR отразяване и ще се появяват един куп новини всекидневно, за които няма да пише, че е платена информация. Ще си бъдат "платени новини", феномен известен от дефектните демокрации като Индия, Перу, Филипините и др".


Ако една партия иска да финансира прозрачно и честно кампанията си, може да го направи като я проведе във Фейсбук, ако има ответна реакция от гражданското общество. Тя трябва да е много иновативна, да предполага решения на много граждански проблеми, според политолога. След последните местни и президентски избори и след референдума се видя, че въпреки, че има страх в обществото, хората гласуват за алтернативи. При една смислена кампания, при повече активност и нововъведения, някои партии също ще имат шанс, обобщи Инджов.


Поне до изборите промяна в медийната обстановка в България няма да има, защото никой не иска да рискува да се конфронтира с медиите, от политиците. "Дали ще има промяна след изборите- аз съм песимистичен", заяви за финал на разговора с Беновска в ефира на "Радио К2, политолога Иво Инджов Той поясни, че при смяна на властта ни очаква коалиция, а при управление в коалиция, такива смели реформи се правят много трудно.

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече