13-09-2012 | 12:26 ч.

“Булгартабак” взима спирките в Пловдив до 2033 г.

“Булгартабак” взима спирките в Пловдив до 2033 г.

standartnews.com



Пловдив. Фирма "Булгартабак - трейдинг" получава правото да ползва 314 автобусни спирки до 2 юли 2033 г., съобщава вестник "Марица". В срок до две години концесионерът е задължен за своя сметка да изработи, да достави и да монтира навесите, пейките и търговските павилиони.


Това става ясно от допълнителното споразумение с фирмата майка "Елиза - 1999" ООД, чиито дялове наскоро бяха изкупени от "Булгартабак - трейдинг". С новия собственик на "Елиза" мъчителната 9-годишна сага със спирките придобива нов обрат. Промените в условията на договора са подготвени от кмета Иван Тотев след преговорите с концесионера и ще се обсъждат на сесията на Общинския съвет в четвъртък. Мнозинството подкрепя анекса, сочи проучването на "Марица".



Концесионерът се отказва от претенциите за обезщетения за вреди, претърпени до този момент, гласи първата клауза на споразумението между общината и новия собственик на "Елиза". Това означава, че общината няма да плаща 3 млн. лева на концесионера. Сумата беше изчислена въз основа на трите вноски, направени през годините от "Елиза" в бюджета, плюс лихви по тях и неустойка. Вариантът, обсъждан през пролетта с предишния собственик на "Елиза" Ангел Стефанов, твърдо отпада.



Концесията, сдобила се със злокобна слава, продължава. Старият договор е подписан на 3 юли 2003 г. за 20 години. Според анекса този срок тепърва ще започне да тече чак до 2 юли 2033 г.
За девет години от 314 спирки е предадена на общината само една. Повечето от останалите представляват купчина ръждясали железа, потрошени стъкла и една-две летви вместо пейки. Причината за тази агония беше заплетената схема на самия договор: концесионерът внася пари в общината, общината поръча изработване на спирките на софийска фирма, тя ги докарва в общината, общината ги монтира и ги предава на концесионера. Схема - юридически урод, както каза бившият кмет Славчо Атанасов. От 2003 г. насам бяха подписани три анекса, които не дадоха никакъв резултат.



Сега се прави четвърти и дано последен опит. Допълнителното споразумение задължава концесионера да изработи нови проекти на модулите за своя сметка, да ги внесе за одобрение в Експертния съвет и пак със свои средства да монтира нови спирки в срок до 24 месеца.
За 314 спирки общината ще получава 71 000 евро годишна такса.



Тя ще се внася до края на март всяка година, броено от 2013-а. Таксата се равнява на 10 процента от брутните приходи на "Елиза", така че може да се окаже по-висока, обясни Иван Тотев.
Концесията със сигурност ще носи добри доходи на концесионера. "Булгартабак" има право да събира наеми от сергиите, сложени на спирката. На тези приходи разчиташе и досегашният собственик на "Елиза" бизнесменът Ангел Стефанов. Новият - "Булгартабак трейдинг", вече е вдигнал наемите на търговските обекти. За едни увеличението е с 30-40 лева, за други - със 100-150 лева.



Освен това според анекса концесионерът има право да постави на спирките още 50 павилиона. Това няма да е безплатно, твърди Тотев. За всеки павилион "Елиза" ще доплаща по 240 евро. Очакванията са, че в градския бюджет от спирките ще влизат над 80 000 евро годишно, без общината да е похарчила за тях и един лев като инвестиция.



Предишният договор се провали и заради още една причина - неяснотата коя от двете страни трябва да прекара ток и вода към спирките. В последното споразумение е записано, че външните връзки - ел- и ВиК, се изграждат от концесионера и за негова сметка. Общината обаче се задължава в 7-дневен срок да представи на концесионера изходни данни за присъединяването. А в срок до 60 дни да осигури на "Елиза" сключване на окончателни договори за присъединяване на обектите. Ако общината се забави, дължи неустойка в размер на трикратното дневно концесионно възнаграждение, гласи анексът. Няма да се бавим, но дори и да се случи, неустойката е минимална - само 1.23 лева на ден, пресметна Иван Тотев. Кметът е голям оптимист, че при този договор Пловдив най-после ще има нови спирки.


Арх. Илко Николов: Направиха хубави спирки в Бургас

Аз съм за, заяви шефът на Общинския съвет арх. Илко Николов от Синята коалиция. Новото е, че концесионерът се задължава да изработи за своя сметка нови индивидуални типови проекти, по които да бъдат монтирани модулите. Заслоните, поставени по старите проекти, са изключително грозни. Надявам се, че новите ще бъдат значително подобрени. Знаем, че зад концесията стои много сериозна фирма, направила спирките в Стара Загора и в Бургас. Спирките в Бургас са много хубави и се надявам, че и в Пловдив ще изпълнят договора, каза арх. Николов.


Червените: Няма да плащаме 3 млн. лева неустойки

Личното ми мнение е, че допълнителното споразумение към концесионния договор е в интерес на града, коментира шефът на съветниците от БСП и коалиция Николай Радев. Общината ще получава възнаграждение, а концесионерът ще изгради спирките. Иначе нямаше да получим никакви пари, защото вече 10 години подмяната на заслоните все се отлага за неопределено време. Прекратяването на договора също не беше добър вариант, тъй като трябваше да платим 3 млн. лева неустойки. Смятам, че този вариант е добър, счита Радев.

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

Беновска: Борисов, Пеевски, Петков, Денков: България „плъзгате“ към територия без име ли?

07-10-2023 | 18:43 ч.

Прочети повече

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

Беновска: Пеевски, Борисов, Василев, Петков: Като нестинари ли танцувате в НС/МС по горЯщи въглища/ПВУ?

30-09-2023 | 16:37 ч.

Прочети повече