29-07-2012 | 00:24 ч.
Лютви Местан: След пълен мандат ГЕРБ ще бъде нежелан коалиционен партньор
Лютви Местан: След пълен мандат ГЕРБ ще бъде нежелан коалиционен партньор
Искат или не, ГЕРБ вече актуализират властовия си концепт и разработват вариант за оцеляването си чрез участие в следващото управление като съсубект. Няма никакво съмнение, че те биха искали да повторят пътя на НДСВ и на Негово Величество Симеон Втори, който от основен носител на властта, стана неин съсубект в следващия мандат. Ако обаче мандатът на ГЕРБ бъде пълен, те може и по-скоро ще се изправят пред една изключително тежка криза, в която не само да не могат да избират евентуалните си партньори, а и да се окажат нежелан - не само от Движението за права и свободи, а и от другите партии - субект в едно евентуално коалиционно управление, заяви заместник-председателят на ДПС Лютви Местан в интервю за Илиана Беновска, Радио К2.
Случилото се през последната сесия на 41-то Народно събрание само на пръв поглед се свежда до убийствения доклад на Европейската комисия и до кървавия атентат на летище Сарафово. Зад политическата видимост вече тече не толкова видим, но определящ тенденции, процес на демитологизиране на образа на министър-председателя Бойко Борисов, резултат от отрезвяването на българския избирател, улавянето на което е по силите дори на услужливата социология, заяви Лютви Местан.
Вчера правителствено услужливият НЦИОМ обяви, че в сравнение с всички останали министър-председатели, Бойко Борисов има най-висок рейтинг в третата година от управлението си, напомни Илиана Беновска.
Важното в случая е тенденцията - каза Местан и допълни: „Трябва да се улови движението на стойностите на доверието в самия министър-председател. Спад от три-четири пункта за кратък период от време е достатъчно сериозна индикация за необходимост от предсрочни избори, за организирането на каквито в късната есен, освен ако властта не се заинати и не превърне в самоцел пълния мандат, все още не е късно. Мисля, че в отношението на българските граждани е настъпила трансформация, която проблематизира мнозинството на ГЕРБ в този парламент, превръща го в изкуствено мнозинство, което далеч не отразява реалните настроения в българското общество. Ние вървим към управленска формула с друга философия - възстановяване на първенството на демократичните процедури. Моделът на настоящото управление е дотолкова изчерпан, че допускането на промяна в последната година от мандата му е абсурд".
ГЕРБ спекулира с тезата, че едва ли не половината от доклада на ЕК визира управлението на Сергей Станишев, но никой от предишните доклади не съдържа обвинение, че се управлява без цел и посока. Заслугата за наличието на такъв запис в последния доклад е изцяло на ГЕРБ, подчерта Лютви Местан. - Как няма да се появи такъв запис, след като един вицепремиер, в лицето на Симеон Дянков, дойде на власт с гръмко заявената като стратегическа цел за влизане в Еврозоната? Две държави си поставиха такава цел -- Естония и България, но Естония успя, а България съпроводи своя неуспех с поведение в стил „Гроздето е кисело" - напомни Лютви Местан: „Изведнъж се оказа, че Еврозоната е нещо твърде лошо, там по-скоро се поемат солидарни отговорности и прочее. Нахалството им стигна до обявяването на Шенген за недотам сигурна зона, защото, видите ли, камикадзето дошъл от страна-член на Шенген".
Няма ли обаче печелившите от предсрочни избори да се окажат тъкмо ГЕРБ? - попита Илиана Беновска.
В отговор Лютви Местан не отрече, че предсрочните избори са по-добрият вариант за ГЕРБ, „само че спасяемата част от рейтинга на управляващата партия е последната ни грижа. Това, което ни интересува, е случващото се с България и с българските граждани".
Страната има нужда от друга философия на управлението, която да я върне в европейския коловоз, да снеме мониторинга и да осигури членството в Шенген - посочи Лютви Местан и допълни: „Трябва ни компетентно правителство - не използвам думата „експертно", защото ще навляза в други политически хипотези. Основните дефицити в управлението на ГЕРБ са последователността и компетентността, с които да бъдат поети и реализирани управленски отговорности. Пълният управленски мандат би бил опасна, но осъществима чрез желязна парламентарна бригада цел, но един вот на недоверие е успешен или не, в зависимост от успеха при комуникирането на реалните настроения в българското общество. В този смисъл, петият вот на недоверие към правителството на Борисов беше успешен".
Има едно „кръвосмешение" - забеляза Илиана Беновска: „Освен всекидневната подкрепа, посредством медиите на Делян Пеевски, с отсъствието на Ахмед Доган и на Пеевски ДПС подкрепи, макар и пасивно, правителството и на вота на недоверие".
Отговор на въпроса дава един тривиален анализ - отговори Местан: „Колко пъти присъства абревиатурата ДПС във визираните медии? Не познавам партийни вестници, които не пишат за своята партия".
Какви са вариантите на ДПС за противодействие, в светлината на работата по приемане на закони, които улесняват купуването на гласове от ГЕРБ? - попита Илиана Беновска.
ДПС предложи един изключително сериозен законопроект, който обхваща препоръките на ограничената мисия наблюдатели от ОССЕ и от Парламентарната асамблея на Съвета на Европа. Целта на тези предложения е преодоляването на пороците на Изборния кодекс, демонстрирани на последните местни и парламентарни избори. Отхвърлянето на неоспоримите текстове, които съдържаше нашият законопроект, е сигурна индикация, че ГЕРБ планират да повторят случилото се на предишните избори - каза Лютви Местан и подчерта: „Как се обосновава несъгласието, броят на оригиналните протоколи да бъде равен на броя на членовете на Секционната избирателна комисия и всеки член на СИК да получи оригинален протокол с мокър печат, за да бъде невъзможна промяна на данните в писани впоследствие служебни протоколи, и пренасянето на тези данни в чували, включително от страна на знакови фигури от управляващата партия?
Ние сме против възможността, такъв висок процент жалби до избирателните комисии (между 32% и 35% на последните избори) да остават без отговор, когато жалбата засяга управляващата партия, против забранителните списъци или за тяхното отпечатване - наред с основния избирателен списък и достатъчно рано, месец преди вота, за да имат време българските граждани да потърсят правата си и в съда - подчерта Местан.