
03-08-2025 | 12:57 ч.
Беновска: Съдя НС за Пеевската КПК по ЗОДОВ! Депутати избраха 5-ма ибрикчии на Пеевски без документи!
Илиана Беновска в youtube ТВ Беновска пита-Радио К2, фейсбук страницата на предаването "Беновска пита", профила Iliana Benovska, Радио К2 и Канал 3 на 2-ри август 2025 година.
Беновска: Съдя НС за Пеевската КПК по ЗОДОВ! Депутати избраха 5-ма ибрикчии на Пеевски без документи!
Илиана Беновска в youtube ТВ Беновска пита-Радио К2, фейсбук страницата на предаването "Беновска пита", профила Iliana Benovska, Радио К2 и Канал 3 на 2-ри август 2025 година.
Илиана Беновска: Днес е 2 август, 2025, 122 години от Илинденско-Преображенското въстание! Много ви моля да ме слушате внимателно, защото аз ще заведа иск срещу държавата за отговорността на държавата! Аз, Илиана Беновска! Вие ако искате трайте колкото си искате! Търпете каквото ви сервират! Плющете наденица, пийте хормонална бира, ходете у Гърция, моя любим предлог! Търпете! Но в четвъртък и петък се разигра в България, не че го виждам за първи път, не че вие не сте го виждали, но вие сте изтръпнали вече и не ви пука! Аз ще заведа дело срещу НС за отговорността на държавата. Какво имам предвид? НС е държавен орган, той не е недосегаем. Те носят отговорност за всичко, което правят! Оставям настрана как се нарушава правилника, как се нарушава кворума, какви решения се взимат, как подмолно си намигат. Но затова не ми се говори. Ще заведа дело за това, което се проведе в четвъртък. Събра се заседание на, каквото и да значи това, комисия за противодействие и превенция на корупцията! Жива да не бях! 29 народни представители, които не знаят за какво са се събрали и взеха незаконосъобразно решение да изберат шестима юнаци и юнакини, които нямаха пукнат документ, който се изисква в такъв момент! Да се легитимират, да знаем ние за какво ги избираме! Те правоспособни ли са, имат ли конфликт на интереси, имат ли морал, чест и достойнство? Чест и прави на Лена Бориславова, беше единственият оратор. С извинения моят приятел Кирил Добрев от БСП се опитваше да прислужничи на Делян Пеевски, който задължава тази комисийка да избере тези незнайни герои, които ще видите във втората част на комисията! Тази комисия за противодействие и превенция на корупцията избра абсолютно в противовес на закона и аз, като гражданин, и вие, като граждани, сме с нарушени граждански права и държавата този път ще си плати! Освен че ги храни с евтини кебапчета и кифтета, нека да ги глоби и за нарушение на закона. И така да ги почваме. Толкова нарушения прави това НС! В това число и всички временни комисии, които разследват тоя и оня! Какви временни комисии, вие да не сте ДАНС, Прокуратура, какво си приписвате? Над вас небе ли? Някои, като генерал Гном и Тошко Африкански трябва да си купят столчета, че не се подават над банката, та над тях небе!
Та тази комисийка за противодействие и превенция на корупцията избра абсолютно нелегитимна номинационна комисия за избор на членове на КПК! И се събраха, няма да ги споменавам, ще ги видите, че ме хвана вчера гнус! И те се събраха и не знаеха за какво са се събрали, представяте ли си? Чак се закашлях от възмущение! Тупам се като кмета Терзиев, който се тупна, когато го питах отворен ли е дюкяна на общината, като дюкяна на Кирил Петков. Тупам се по главата и не мога да повярвам! Те не си бяха чели дневния ред. Това е ужас! И ще вземат и пари. И ще изпълнят на Делян Пеевски нареждането! Евала, каква чест! Така че гледайте първата част, заседанието на тази комисия на НС. И втората част, заседанието на комисийката, която НС избра да обслужи Делянко Пеевски! Приятно гледане! Учете се! И се консолидирайте към моето дело! Аз ще съдя НС по Закона за отговорността на държавата!
Заседание на парламентарната комисия за превенция и противодействие на корупцията от 31 юли 2025 г. в състав председател Мая Димитрова, БСП ОЛ,, заместник-председатели Александър Рашев, ИТН, Рая Назарян, ГЕРБ-СДС, Свилен Трифонов, ПП-ДБ и Хюсни Адем, АПС и членове Айтен Сабри, ДПС Ново начало, Богдан Богданов, ПП-ДБ, Бранимир Балачев, ГЕРБ-СДС, Георги Георгиев, ГЕРБ-СДС, Георги Иванов, „Възраждане", Даниела Дженева, ГЕРБ-СДС, Дафинка Семерджиева, ГЕРБ-СДС, Димитър Гърдев, ИТН, Емил Янков, „Възраждане", Ертен Анисова, ДПС Ново начало, Йордан Тодоров, „Възраждане", Кирил Веселински, МЕЧ, Кирил Добрев, БСП ОЛ, Лена Бориславова, ПП-ДБ, Любомир Христов, ГЕРБ-СДС, Стелиана Бобчева, „Величие" и Шендоан Халит, ДПС Ново начало. Основни говорители са Мая Димитрова и Кирил Добрев от БСП ОЛ и Лена Бориславова от ПП.
Мая Димитрова: Имаме кворум от 14 човека, можем да започнем заседанието, вече сме 15 с колегата. Имаме дневен ред, който сте получили. Първа точка е конструиране на номинационна комисия и насрочване на нейно първо заседание съгласно правилата за дейността на номинационна комисия и провеждане на процедура по номинация и избор на членове на КПК. И ако позволите една втора точка, тъй като вчера пристигнаха писма от Българския институт за правни инициативи, искам в една точка разни да ви запозная с тях. Да гласуваме, 15 за, трима въздържали се, дневният ред е приет. Преминаваме към първа точка, а именно конституиране на номинационна комисия и насрочване на нейно първо заседание, съгласно правилата за дейността на номинационната комисия и провеждане на процедура по номиниране и разглеждане на кандидатури за членове на КПК. Съгласно член първи от правилата, които сме приели, комисията се състои от петима независими членове, по един член от състава предложен от ВКС, Висш адвокатски съвет, МП, омбудсмана и Сметна палата. Знаете, че сме изпратили покани до тези органи, в срока, който трябва да върнат отговори от всяка една институция. От Висшия адвокатски съвет предложението е Нина Николова Седефова, от МП предложението е г-жа Венера Любенова Милова, от ВКС предложението е съдия Калин Калпакчиев, от омбудсмана предложението е г-н Айсун Авджиев и от Сметната палата предложението е г-жа Силвия Къдрева. Освен че трябва да определим състава, съгласно предложенията, трябва да определим и датата на първото заседание на комисията. Откривам дискусията. Заповядайте, г-жо Бориславова!
Лена Бориславова: Това, което бих искала да ни представите, преди да решим дали да сформираме тази номинационна комисия, ако е възможно някакви документи за това, че те отговарят на изискванията за състав по член 1, ал. 2, защото ние сега за първи път чуваме имената на кандидатите. Освен това искам да помоля да не насрочваме първо заседание преди да са подадени декларациите и информацията по чл. 3, ал. 2, 3 и 4. А именно преди да узнаем какво ще декларират така предложените членове относно това дали те имат лични, професионални, политически, партийни или бизнес отношения с кандидатите, които са предложени за членове на новата антикорупционна комисия, които трябва да бъдат избрани от НС. Също така е хубаво да се запознаем с изискванията за декларации за това дали са работили по трудово или друго взаимоотношение с политическа партия и да се запознаем с техните декларации за имуществени интереси по закона за противодействие на корупция, за да видим дали не се намираме в хипотезата на чл. 3, ал. 5, а именно дали спрямо някои от предложените кандидати за номинационна комисия не са основания налице, въз основа на които да искаме определяне на друг член, тъй като поне за един от изчетените от вас има сериозни индикации от публично изнесена информация за това, че той е несъвместим с това да бъде безпристрастен член на тази номинационна комисия. Визирам за яснота на всички членове на тази комисия, кандидатът Силвия Къдрева, която допреди месец беше в ръководството на антикорупционната комисия и на КОНПИ и сега трябва месец по-късно да оцени обективно и безпристрастно дейността на двама от кандидатите на управляващото мнозинство, които са били нейни служители. Става въпрос за Петър Колев и за Стоян Петков. Тези двама души в момента работят в антикорупционната комисия, допреди два месеца Силвия Къдрева е била техен ръководител или казано по друг начин шеф! И очакваме тя безпристрастно да оценява тяхното представяне! Затова трябва да видим техните декларации, преди да има каквото и да било първо заседание на номинационната комисия. И правя предложение такова да не се определя и насрочва преди да видим дали няма конфликт на интереси спрямо всички членове, не само спрямо госпожа Къдрева и тогава да насрочим първо заседание.
Мая Димитрова: Аз ще подложа вашето предложение за гласуване, но първо искам да отбележа няколко неща. Съгласно чл. 1, ал. 5, по-скоро чл. 1 ал. 4, след представяне на предложенията Комисията за превенция и противодействие на корупцията с решение определя обявяването на интернет страницата на НС състава на номинационната комисия, като свиква първото заседание в срок не по-късно от 7 дни от датата на решението. Тоест ние първо трябва да определим състав на тази номинационна комисия. Ние сме получили предложение от органите, но не сме определили нейния състав. Едва след това по чл. 2, това е от правилата, които са приети от НС, в чл. 2, ал. 4, момент, обърках ви, съгласно чл. 3, което касае декларациите за които говорите, чл. 3, ал. 2, 3 и 4, членовете на номинационната комисия са длъжни да декларират пред председателя и така нататък всичко, което изброихме. Но те първо трябва да са членове на тази номинационна комисия. Ние трябва да конституираме такава, да съществува такава и след това да изискаме декларациите. Във връзка с тези изисквания към членовете на номинационната комисия съответно съм подготвила писмо, което ще бъде връчено на всеки един от членовете, в което се казва - „До членовете на номинационната комисия по избор на членове на КПК, уважаеми членове на номинационната комисия, съгласно чл. 3, ал. 2 до 4 от правилата за избор на номинационната комисия и правилата за номиниране, разглеждане и избор на членове на КПК, приети с решение на НС от 11 юли 2025, като членове на номинационната комисия имате задължението да декларирате пред председателя на комисията по превенция и противодействие на корупцията към НС всички обстоятелства относно ваши лични, професионални, политически, партийни или бизнес отношения с кандидати за членове на КПК, както и всички други обстоятелства, които могат да повлияят на вашата обективност и безпристрастност. Второ, работа по трудово или друго правоотношение за политически партии или организации с политическа цел през последните две години преди определянето ви за член на комисията. Както и да представите декларация за несъвместимост и декларация за имуществени интереси по чл. 49, ал. 1, точка 1 и 2 от закона за противодействие на корупцията. Моля декларирането и представянето на декларациите да бъде извършено в срок до 17 часа на 4 юли. Председател Мая Димитрова". Това е писмото, което ще бъде връчено на всеки един от членовете на номинационната комисия след нейното конституиране. Благодаря!
Лена Бориславова: Г-жо председател, аз искам да обърна внимание на следното обстоятелство. НС, след като днес конституира тази комисия и тя започне да работи целия месец август, ако приемем, че тя ще работи бързо, добросъвестно и така нататък, ще заседава нашата комисия едва след месец и нещо, имайки предвид колко редовни са заседанията на тази комисия. Тоест, ако е налице някое от обстоятелствата за конфликт на интереси на членове на номинационната комисия, ние няма да можем да обсъдим, ако приемем, че е декларирана добросъвестно, някоя от тези пречки в рамките на месец и половина, в който тези хора, въпреки че са в конфликт на интереси и по правилата би трябвало да бъдат заменени с друг член, ние няма да можем да вземем отношение по този въпрос. В рамките на месец и половина тези хора с конфликт на интереси ще извършват действия по отношение на представянето и изслушването на кандидатите, тъй като те ще си изготвят свой график. Така че ние, като народни представители, които имат ангажимент към това да спазват най-добрите практики за прозрачност и да създадем убеденост как този процес по номиниране на новото ръководство на антикорупционната комисия ще протече прозрачност и без да е в конфликт на интереси, ние имаме задължение сега да обсъдим с вас как в рамките на правилата да измислим нещо, което да ни даде възможност, въпреки депутатската ваканция да имаме контрол върху това дали има конфликт на интереси в членовете, посочени за извършване на дейността на номинационната комисия. Това е същината на моето предложение. И тук отправям апел за дискусия как август месец да не става така, че да има заседания на номинационната комисия, в тях да участват хора, които имат конфликт на интереси, което ние няма как да установим, ако не видим тези декларации преди тяхното първо заседание.
Мая Димитрова: Благодаря, г-жо Бориславова! Пак трябва да прочета ал. 3, 4 и 5 от чл. 3. Алинея 3 - членовете на номинационната комисия са длъжни да декларират пред председателя на комисията за превенция и противодействие на корупцията обстоятелствата, които преди малко изчетох. Алинея 4 - членовете на номинационната комисия са длъжни да представят пред председателя на комисията по превенция и противодействие на корупцията декларация и така нататък. Алинея 5 - случаят на деклариране на съществуващи обстоятелства по ал. 2 и 3 и установяване на несъвместимост на конфликт на интереси, както и затаяване на такива обстоятелства, председателят на комисията по превенция и противодействие на корупцията уведомява съответния орган по чл. 1, ал. 1 от настоящите правила за посочване на друг член от номинационната комисия в тридневен срок от уведомяването им. Искам да кажа, че всъщност това е вменено като задължение на председателя на комисията.
Лена Бориславова: Аз искам да кажа, че макар и да е вменено това задължение на председателя, ние, като членове на комисията, имаме право да имаме достъп до тази информация. Бидейки това ваше задължение на второ място, Вие искате ли да ми кажете и това ли е твърдението Ви, че през ваканцията, целият август месец, Вие ще събирате тези декларации от членовете на номинационната комисия, ще анализирате дали има конфликт на интереси, и въпреки че сте във ваканция, ще изпълните задължението си по член 5, ако има конфликт на интереси? Защото това е рискът, който аз подчертавам, че сме изправени пред него, излизайки във ваканция. И това аз подчертавам, че е недопустимо като обществен резултат.
Мая Димитрова: Искам да Ви кажа, че няма да събирам цял месец декларации и други документи, тъй като срокът, посочен в писмото, е 4 август.
Лена Бориславова: Тогава трябва да имаме заседание след 5 август, за да видим дали няма член с конфликт на интереси. Защото в противен случай те ще заседават през август и началото на септември и никой няма да осъществи контрол за този конфликт на интереси. Те ще си го решат. Веднъж конституирайки ги, ние трябва да дадем гаранции, че това няма да се случи. Затова и моето предложение беше да определим дата за първо тяхно заседание, това бе и първата процедура, която взех, след като е имало редовно заседание на тази комисия, на която са обсъдени тези данни. Това е единственото, към което ви приканвам да се обединим, за да създадем усещането в гражданите, че този процес има поне минимални шансове да протече прозрачно и при спазване на ограниченията за конфликт на интереси.
Кирил Добрев: Тук изпадаме малко в следния казус, ние още не сме ги избрали, пък искаме те да отговарят на всички изисквания. Нека да конструираме тази комисия, тези неща са вменени доколкото разбирам на председателя. Ако председателя не си е свършил работата, ние, като членове на комисията може да искаме да се събере комисията. Защо да не можем да се съберем? Комисиите могат да се събират по всяко време и на всяко място. Така че можем да Ви дойдем и на гости. Не е проблем, стига да констатирате проблем в членовете и конфликт на интереси. Това някой къде е работил, вие като сте народен представител, означава ли, че утре не можете да бъдете адвокат на друг народен представител, с който сте работили на едно и също работно място? Нека да преминем, или искате да отложим този процес? Не знам от коя страна сте, от тази, която иска да закрие комисията, или от тази, която иска да работи! Затова предлагам да стартираме процеса, да имаме по-голямо доверие на г-жа Димитрова, която ще прегледа документи, и ако има нещо, което я притеснява, имаме имейли, ще разпратим нещата и ще се съберем в удобно на всички време. Но да не губим време!
Лена Бориславова: Колеги, единственото, за което ви призовавам, е не да губим ценно време, а да го направим по смислен начин! Да има заседание на комисия, която е съставена от хора, които не могат легитимно да бъдат нейни членове, защото се намират в конфликт на интереси. И поне един от предложените членове е такъв член с конфликт на интереси и трябва да бъде заменен, ние не трябва да допускаме тази комисия в този състав и по този начин да заседава. Във време, в което освен всичко общественото внимание и наше, като народни представители е намалено, защото е почивка. И поради тази причина ви приканвам да определим дата за първо заседание на тази комисия едва когато са подадени тези декларации, госпожа председателката е имала възможност да се запознае с тях и ни уведоми. За да можем и ние да осъществим обществен контрол, за което сме народни представители и членове на тази комисия, върху този процес по подбор. Не искам нещо невъзможно, някакво свръхусилие. Единственото, за което ви призовавам, е да спазваме собствените си правила, в които пише в ал. 5 на чл. 3, че трябва да имаме възможност преди комисията да е завършила своята дейност да поканим за попълване на друг член на номинационната комисия, ако има конфликт на интереси.
Кирил Добрев: Как установихте Вие, че има конфликт на интереси между госпожата, на която днес научихте името и двама от кандидатите? Как решихте изведнъж, че има конфликт на интереси? Там има правила дали имаш или нямаш конфликт на интереси. Две, ние правим номинационна комисия, ако не се лъжа, за да свалим ръцете на политиците от начина на формиране на тази комисия. И Вие искате да си влезете пак вътре и да участвате в този процес! Нали затова правим отделен орган, отделна комисия, която да извърши прослушване и избор на КПК без да имат отношение политиците по това. Но вашето желание да участвате в този процес е огромно. И правя предложение да го гласуваме и да вървим напред, защото имаме работа и в зала!
Мая Димитрова: Заповядайте, г-жо Бориславова! И след това ще гласуваме вашето предложение за насрочване след дата, макар че ако следваме правилата би следвало да определим състава на номинационната комисия и след това да изискваме каквото и да било от тях!
Лена Бориславова: Г-н Добрев, виждам, че ви напряга това да има независими членове в номинационната комисия, обаче има правила и тези правила казват, ако искаме да спазим тези правила и духа на това, за което сме се събрали днес тук, че тази комисия не трябва да заседава с членове, които са в конфликт на интереси. Ако ние отложим действието на чл. 3, ал. 5 за след ваканцията и през това време тази комисия си свърши работата, ние няма как да обезпечим, че лица с конфликт на интереси няма да участват в работата на комисията. Откъде знам за Силвия Къдрева? Силвия Къдрева преди един месец я избирахме в пленарна зала. Съжалявам, че съм си прочела документите по нейната кандидатура, запознала съм се с професионалната ѝ биография и знам, което е обществено известен факт, от 2018 до преди месец тя беше член на антикорупционната комисия. Това трябва да го знаете и Вие, както и всеки народен представител. Преди месец го гласувахме, вие го гласувахте. Вие сте се подписал под тези неща. И как да не знаете, че тя бе началник на двама от кандидатите, под които стои подписа ви като номинация за антикорупционната комисия. Не може работодател, който допреди месец ви е назначавал, толерирал на длъжности, безпристрастно да оцени как се представят. Това е апропо конфликт на интереси. И го пише, трябва да се декларират всички лични и професионални обстоятелства, които са имали. Госпожа Къдрева доскоро им е разписвала бонусите на тези хора, за добре свършена работа. Това не е външен, недамисим от конфликт на интереси поглед! И това не е защото искам да се намеся в работата на номинационната комисия. Това е, защото искам тя да е съставена от хора, които нямат конфликт на интереси по правилата, които ние сме приели, които сте разписали и внесли и които, между другото, са одобрени от ЕК.
Кирил Веселински: Колеги, мисля, че на всички ви е ясно, че аргументите на колегата Бориславова са валидни. Това са правилата, които вие си избрахте, г-н Добрев, добре го знаете. Вие знаете, че ще нарушите собствените си правила. Хайде поне веднъж да спазите правилата, които самите вие избрахте! Веднъж да има един избор, който да бъде прозрачен и да бъде съобразен с правилата, които вие си избрахте. Ясно е, че има пропуск и не сте догледали. Доколко тези хора могат да номинират чисто политически няма да коментирам, но поне не нарушавайте правилата, които вие избрахте! Моля ви!
Рая Назарян: Искам да попитам г-н Веселински в какво точно се състои нарушението? Имаме изпратени 5 писма от председателя на комисията до петте институции по закон и по правила, обнародвани в Държавен вестник. Те са изпратили своите номинации, върху които ние контрол нямаме. Такива, каквито сме дали, такива са ни изпратили. Преценката е на органа, който ги излъчва. Ние по правила имаме да я конституираме. След като я конституираме имаме да получим съпътстващи документи от всеки от членовете на тази номинационна комисия. И ние трябва да я констиуриме и да вървим напред. Затова ви питам какви правила сме нарушили, след като днес сме се събрали, за да можем от получените от петте институции писма и кандидатури да вървим към следващата крачка, а именно да ги конституираме, за да може те да изпратят всички необходими документи относно тяхното участие в тази комисия. Конкретно към г-н Веселински къде той вижда нарушението и кое смята, че трябва да променим?
Кирил Веселински: В дискусията стана дума, аз мисля, че проследихте, чл. 3, ал. 5. Ето ги правилата, номинациите, колегата ще ги обясни сега!
Богдан Богданов: Колеги, ако оставим емоциите назад, това, което искаме да постигнем, е следното, прозрачни номинации както и по отношение на това да си свърши работата. В момента ние стартираме изцяло по начин, който е против нашите правила. И веднага ви казвам къде. Във въпросния чл. 3, ал. 5 ясно е казано, че ако имаме деклариране или установяване на такъв тип факти, съответния член на номинационната комисия следва да бъде сменен. Ние ви дадохме дори за имената, които споделихте, хората, които са номинирани, един от тях ние имаме съществен проблем с него. Не ние, а този човек има сериозен конфликт на интереси от работното място, което е заемал допреди един месец. Единственото, което искаме е, първо, Вие сега ни информирате за членовете на номинационната комисия. Да, те са предложени, но не са декларирали нищо до момента. Затова отлагаме решението ни до момента, в който ние нямаме декларациите на тези хора. За да е ясно дали те могат да изпълняват своите ангажименти, за които са номинирани, съгласни ли са да изпълняват своите ангажименти, могат ли, в конфликт на интереси ли са? И ако могат, тогава да си свършат работата по най-добрия начин. Но искаме да видим тези декларации преди те да започнат да си вършат работата. И тъй като ние няма да имаме следващо заседание, за да видим декларациите, искаме работата на комисията да започне след първото заседание на нашата парламентарна комисия, на което като точка от дневния ред да разгледаме декларациите на тези хора и да сме сигурни, че те не са в конфликт на интереси. Това е, което искаме ние. Нито ние, нито вие можем да повлияем каква ще бъде ситуацията, след като ние сформираме комисията към днешна дата!
Рая Назарян: Г-н Богданов, за да стигнем до това, за което Вие говорихте дълго и пространно, ние трябва да ги конституираме, за да получим техните документи. Отделно, преди да бъдат изпратени от институциите като номинации, във всяка институция е проведена вътрешна номинация. Затова им е даден и такъв срок. Тоест те знаят много добре на какви условия трябва да отговарят, за да бъдат излъчени от самата институция за членове на номинационната комисия. Но за да видим документите, ние трябва да ги конституираме, така е по процедурни правила. Няма изисквания по процедурните правила с номинацията да пристига съпътстващия пакет от документи на всеки един от номинираните членове на тази комисия, за да можем ние да проведем такава дискусия. Трябва да ги конституираме, за да може да се върви напред. Това е!
Мая Димитрова: Позволете една реплика и от мен. Аз започвам малко да се притеснявам, защото имам усещането вие как ще се съберат и ще започнат да работят. Аз се притеснявам и имам усещането, че вие знаете какъв ще бъде графика на тази номинационна комисия, което всъщност е нейно задължение! Аз не мога да кажа кога ще работи тази комисия, тя може да работи септември месец, може да работи август, може да работи и октомври. Мен ме притеснява това, че вие имате графика на тази комисия и смятате, че в момента, в който те са приключили работа си, тогава ще се установи, че има конфликт на интереси. Това е едно. И другото, сега помолих експерта да донесе поканата до институциите и мисля, че в поканата е изписано на какви условия трябва да отговарят кандидатите за членове на номинационната комисия. Но за по-точно тя ще донесе. Предполагам, че всяка една от тези институции се е запознала с нашите правила.
Богдан Богданов: Дупликата ми е следната. Ние не казваме, че тези хора, които са номинирани, не трябва да започнат работа. Ние казваме, че те трябва да започнат работа, когато ние тук като народни представители, които трябва да дадат глас, сме сигурни, че те изпълняват условията на правилата, които ние сме приели. Това е, което искаме. И ако ние днес отложим работата на тази комисия да започне, когато ние, като народни представители, се уверим. Нека да я сформираме тази комисия, да я конституираме тази комисия, но да започне работа, след като имаме всички документи тук и сме сигурни, че те отговарят на изискванията. И ако се вземе решение, да започнем работа след следващо заседание на нашата комисия, когато са представени всички документи. Когато искат да започнат работа, това е тяхно решение. Но това да не се случи до момента, в който ние не сме сигурни, че те отговарят на условията.
Александър Рашев: Ние се въртим в един кръг. Мисля, е колегите от ПП-ДБ и МЕЧ бяха достатъчно изчерпателни с начина, по който те виждат правилното тълкуване на правилата. Запознахме се и с мнението на Рая Назарян и Мая Димитрова, което аз също подкрепям. Предлагам да прекъснем тази дискусия, защото всички бяха достатъчно изчерпатели и да подложим на гласуване предложението на колегите от ПП и да вървим напред и с гласуване на точката от дневния ред.
Мая Димитрова: Подлагам на гласуване предложението да прекратим дебатите. Който е съгласен, моля да гласува! 10 за, един против, въздържали се 4. Прекратяваме дебатите! Подлагам на гласуване предложението на колегата Бориславова първото заседавие на номинационната комисия да бъде след получаване на декларациите по чл. 3, ал. 2, 3 и 4 от правилника и следващо заседание на комисията. Само да кажа, че ние нямаме задължение да проведем такова заседание на комисия. Който е съгласен, моля да гласува! 5 за, 0 против, 10 въздържали се! Това предложение не се приема! Тъй като прекратихме дебатите, предлагам да преминем към решения. Като първа точка от това решение, комисията за превенция и противодействие на корупцията определя номинационна комисия в състав Невена Милова (главен секретар на Министерството на правосъдието), адв. Нина Седефова (член на Висшия адвокатски съвет), Калин Калпакчиев (член на Върховния касационен съд), Айсун Акджиев (главен секретар на омбудсмана на Република България), Силвия Къдрева, (заместник-председател на Сметната палата). И точка две, свикване на първо заседание на номинационната комисия на 1 август от 11 часа в зала 4 на Народното събрание! Като първо заседание е съгласно правилата ни, а именно на първо заседание комисията избира председател и заместник-председател и изготвя график за работата си! По проекта на решение? Не виждам желаещи! Който е съгласен с така направеното предложение моля да гласува! 10 за, 5 против, въздържали се няма!
Лена Бориславова: Г-жо председател, току-що Вие ни представихте поканата, която сте изпратила до институциите за определяне на представители в номинационната комисия и в нея единственото изискване, на което искате да отговарят, е това по чл. 1, ал.2! Тоест институциите, които са номинирали тези членове, са проверили единствено дали отговарят на изискванията по чл. 1, ал. 2. Проверка за конфликт на интереси, имуществено състояние, трудови и други взаимовръзки с бъдещи членове на антикорупционната комисия не е извършена и не е изисквана. Тоест, дори да приемем по презумпция, че институцията си е свършила работата, разбирате ли, затова няма как да позволим такова нещо с този състав на комисията!
Мая Димитрова: Благодаря Ви, колега Бориславова! Няма да вземам реплика, тъй като в началото Ви изчетох писмото, което е до членовете на номинационната комисия. След като ние сме взели решение такива да бъдат определени, писмото е подготвено и всеки един ще го получи утре на заседанието. Поисках точка разни, казах ви в началото, вчера са получени писма от българския институт за правни инициативи. Тези писма са до кандидатите за членове на КПК чрез мен. Не смятам, че имаме такова задължение, но все пак искам да запозная членовете на комисията и да чуя вашето становище. Вижте ги!
Лена Бориславова: Аз използвам тази точка и това, което ни представихте, да Ви призова със същата прозрачност да бъдат предоставени и декларациите по чл. 3, ал. 2, 3 и 4 на бъдещите кандидати за членове на номинационната комисия на нашата комисия. И също така Ви призовавам да поемете ангажимент за свикване на заседание на нашата комисия незабавно след като има отговор от бъдещите членове по тези изисквания на закона, за да можем да упражним правомощията си по ал. 5 преди първото заседание на тази комисия!
Мая Димитрова: Не чух само становището ви дали да изпратим на кандидатите!
Лена Бориславова: Това, от което имаме нужда, е да видим тези декларации по ал. 2, 3 и 4! Това е истински важното в случая!
Мая Димитрова: Благодаря ви! Колеги, срокът, който давам в писмото, е 5 август, което означава, че до 5 август те ще предадат своите декларации. Вие искате сега да определим дата за следващо заседание?
Лена Бориславова: Да, за да сме сигурни, че няма да се стигне до заседание с конфликт на интереси.
Мая Димитрова: Искате да ги изпратя до експертите? Не, аз няма да ги изпрая, експертите ще ги изпратят на мейлите. Личните данни съответно ще бъдат заличени, няма как!
Лена Бориславова: След като видим тези декларации ние трябва да обсъдим дали трябва нов член да се посочи!
Мая Димитрова: Добре, колеги! Поемам ангажимент след пето число съответно експертите да изпратят на електронните ви пощи декларациите на членовете на номинационната комисия. Благодаря ви колеги и желая приятна почивка!
Заседание на Номинационната комисия за избор на членове на Комисия за противодействие на корупцията от 1 август 2025 г. в състав председател Силвия Къдрева, (заместник-председател на Сметната палата), Венера Милова (главен секретар на Министерството на правосъдието), адв. Нина Седефова (член на Висшия адвокатски съвет), Калин Калпакчиев (член на Върховния касационен съд), Айсун Акджиев (главен секретар на омбудсмана на Република България)
Силвия Къдрева: И провеждане на процедура по номиниране, разглеждане на кандидатури и избиране на членове на КПК. Ние току-що се представихме и сформираме първото си заседание днес. По точка първа от правилата, съгласно правилата следва първо да се избере председател на номинационната комисия, както и заместник-председател. Аз предлагам, колегата ще вземе отношение!
Венера Милова: Съгласно чл. 2, точка 1 на първо заседание членовете на номинационната комисия избират председател и заместник-председател, както и изработват график за дейността си. В този ред на мисли предлагам да бъдат изчетени членовете на номинационната комисия, за да бъдат гласувани председател и заместник-председател. Първи Венера Милова (главен секретар на Министерството на правосъдието). Втори, адв. Нина Седефова (член на Висшия адвокатски съвет). Трети Калин Калпакчиев (член на Върховния касационен съд). Четвърти Айсун Акджиев (главен секретар на омбудсмана на Република България). И пети Силвия Къдрева, (заместник-председател на Сметната палата). Предлагам по реда да започнем да гласуваме за избор на председател на номинационната комисия. В състав сме 5 човека. Гласуваме Венера Милова за председател на номинационната комисия. Който е за, моля да гласува! Втори е адвокат Нина Седефова, който е за да вдигне ръка! Трети е г-н Калин Калпакчиев, съдия от ВКС. Г-н Айсун Акджиев, главен секретар на омбудсмана на Република България!
Айсун Акджиев: Аз си правя отвод! Защото моето мнение е, че за да е председател на тази комисия, човек или трябва да е с опит в тази сфера, или трябва да е юрист. Аз не отговарям и на двете условия и не искам да бъда гласуван. Искам само да бъда член на комисията.
Венера Милова: И пета, госпожа Силвия Къдрева, заместник-председател на Сметната палата, гласуваме. Двама за! Ами колеги, за адвокат Нина Седефова имаме един глас, за колегата Калпакчиев един глас, Айсун Акджиев си даде отвод и за госпожа Силвия Къдрева два гласа. Нямаме избор. Така че, ако искате, всеки един от нас да помисли, ако някой има нещо да каже, да се представи.
Калин Калпакчиев: Аз мисля, че трябва да постигнем някакъв консенсус. Все пак председателят на комисията ще е натоварен с тежката задача да администрира заседанията. Всички останали ще помагаме, няма да е такава тегоба. Да се обединим около една кандидатура, или госпожа Седефова, или госпожа Къдрева, те получиха гласове. Едната да бъде председател, другата заместник-председател, нещо такова.
Венера Милова: Адвокат Седефова предлага при това положение да е госпожа Къдрева. Така че ви предлагам да прегласуваме!
Калин Калпакчиев: Да се обединим тогава около това!
Венера Милова: Добре, колеги. Сега трябва да изберем заместник-председател. Венера Милова, който е за да гласува. Няма. Адвокат Седефова - 4. Калин Калпакчиев - 2. С 4 гласа за избираме адвокат Седефова за заместник-председател на номинационната комисия. Давам думата оттук насетне за програмата!
Силвия Къдрева: Аз предлагам да започнем работа по правилата по чл. 8 събиране на допълнителна информация. Чл. 8, ал. 2, в рамките на 7 дни след публикуването на номинациите всеки кандидат трябва да подаде пред номинационната комисия писмена концепция за своята работа като член на КПК, както и декларация за несъвместимост и декларация за имуществени интереси в съответствие на закона за противодействие на корупцията. Всички концепции и декларации би следвало да се публикуват на страницата на НС до 3 работни дни от изтичането на срока по изречение първо. Ал. 2, номинационната комисия следва да отправи публична покана до юридическите лица с нестопанска цел в обществена полза, висшите училища и научни организации също могат да подадат становища да съответния кандидат за член на КПК, включително въпроси, които да бъдат отправени до него. Анонимни становища не се разглеждат. Тоест по ал. 2 следва да изготвим писмена покана до визираните лица в разпоредбата. Да очакваме в 7 дневен срок да изпратят съответната информация, писма, запитвания, въпроси. Също така следва да информираме комисията за разкриване на документи и обявяване на принадлежност на българските граждани към службите за държавна сигурност и разузнавателните служби на БНА за лицата, които подлежат на проверка. Тоест за кандидатите за ръководство на КПК. Отговорите, които ще получим от съответните служби, следва да бъдат публично оповестени на интернет страницата на НС. Това са двата документа. Една покана до юридическите лица, висшите училища и второ, да изготвим текст на писмо до службите за държавна сигурност. Както е предвидено в ал. 3 на чл. 8. Също така в текста на тези писма трябва да бъде посочено, че не по-късно от 6 август следва да ни отговорят, за да може комисията да продължи да работи по сроковете, които са визирани в правилата. Следващата задача, която предстои днес да извършим, това е изготвяне на писма съгласно чл. 9, проверка на законовите изисквания на допустимост, така, както аз зачитам в правилата проверката е за професионалните и нравствени качества на кандидатите за ръководство на КПК. Може би по ал. 2, точка 1 следва да уведомим ГРАО за българско гражданство. Точка втора, да не са осъждани за престъпление, независимо от реабилитацията и да не са били освободени от наказателна отговорност за умишлено престъпление, може би до съда трябва да отправим такова писмо?
Калин Калпакчиев: Ние трябва да изискваме справки за съдимост от районните съдилища по месторождение на лицата. По-добре те самите да си ги представят. Аз прегледах документите, които са налични на страницата на НС. Колегите са представили дипломи за завършено висше образование, трудови книжки, но мисля, че не видях справки за съдимост. Защото в разпоредбата, която Вие сега четете, чл. 9, там е записано, че обстоятелства, по ал. 1, точка 1-6 се установяват служебно. Което означава, че Вие сте права, трябва да съберем ние доказателствата. Което означава, че трябва да установим всеки един от кандидатите къде е роден. Предполагам, че в автобиографичните справки тази информация съществува, и да поискаме от съответните районни съдилища справки за съдимост. Те служебно са длъжни да ни ги издадат. Системата е електронна, така че ще стане бързо. Не е небоходимо, както преди се пращаха писма. Мисля, че сега е така. Но трябва да го проверим това. Точка 3 също ще ни даде информация справка за съдимост, защото това са по наказателния кодекс, ако те са били осъждани, трябва да бъдат вписани. Може би изрично трябва да изискаме, тъй като тук информацията, независимо от реабилитацията, тоест включително за престъпления, за които има реабилитация, трябва да бъде вписана информация. Най-вероятно никой от тях не е осъждан, но ние сме длъжни да поискаме тази пълна информация.
Силвия Къдрева: Точно така, съдия Калпакчиев! По точка 4, да нямат изискуеми публични задължения, надвишаващи размера на минимална работна заплата. Може би тук към НАП трябва да се обърнем. По точка 5, да не са били членове на управляващ или контролиращ орган на политическа партия през последните 5 години. Това към съда ли е?
Калин Калпакчиев: Регистъра се води в СГС, да!
Силвия Къдрева: И точка 6, през последните години да не са били членове на Народното събрание, на Европейския парламент и на Министерски съвет. ЦИК може би трябва да ни предостави документи!
Калин Калпакчиев: А за МС може би трябва от самия МС, може би главния секретар да питаме!
Силвия Къдрева: Точно така, към МС също едно писмо! Аз предлагам до точка 6 за днес, да се изготвят всички тези документи до институциите и да определим срока до 6-и, за да може на 7-и да проведем следващото си заседание, за да разгледаме постъпилите документи!
Калин Калпакчиев: Аз обаче имам опасения, че до 6-и едва ли. Защото тук имаме до СГС, до МС. В понеделник е 4-и. Не знам, струва си да опитаме, но съдийския ми опит за искане на информация от институции, и то в отпускарски сезон! Не знам. Може би по телефон трябва да се обаждаме!
Силвия Къдрева: Напълно съм съгласна с Вас, съдия Калпакчиев, за искане за срочност на предоставянето на информацията. Аз допускам, че ще получим в срок информацията и с оглед и ангажиментите, които имаме, все пак да си направим един план график, за да сме приключили задачата си в срок, но и да сме си набавили всички документи, които са по правилата.
Калин Калпакчиев: Да, защото ние в момента събираме всички документи, които ще ни позволят да вземем решението за допустимост, което е по чл. 9 на практика. Ние трябва, след като съберем всички документи, да ги прегледаме и да излезем с решение, че допускаме всички кандидати или евентуално някой не допускаме. Да се произнесем по допустимостта на всички кандидатури и оттук нататък да насрочим изслушването. Има ли някой представа дали концепциите, защото по правилата концепциите трябва да бъдат предоставени в 7 дневен срок от обявяването на кандидатурите на сайта. Аз видях, че кандидатурите са обявени на 21 юли, което означава, че те може би са пристигнали в НС. Или не знаете?
Силвия Къдрева: И аз така предполагам, нямам такава информация. Може да изискаме от секретариата, ако са постъпили тези документи, да ни ги предоставят, така че да са налични!
Венера Милова: Колеги, на сайта са публикувани 3 концепции. Очаква се най-вероятно на г-жа Аделина Илчева.
Силвия Къдрева: Аз предполагам, че в рамките до 6-и може би ще са налични концепциите на всички кандидати и ще имаме възможност да се запознаем. Относно графика, аз предложих да е до 6-и, с оглед оперативност на нашата работа. Първото заседание да уточним кой е тук, защото сезонът е такъв, че си имаме планирани някакви отпуски. Аз предлагам дата 7-и, но нека да чуем и другите, за да решим всички заедно.
Нина Седефова: Аз ще бъда в София на 11-и, а на 7-и нямам и възможност по интернет да се включа. Така че предлагам 11-и.
Калин Калпакчиев: Щом вие не можете, нека да е 11-и. Дотогава вероятно ще са получени и всички документи.
Силвия Къдрева: Добре, нека да е 11-и. Графика ще го правим за всяко заседание. И решаваме единодушно следващо заседание да се проведе на 11-и август, понеделник, от 10.30!
Калин Калпакчиев: Само да видим нещо не пропускаме ли. Чл. 4, аз това гледах, на първо заседание номинационната комисия изготвя програма и график, която включва запознаване с предоставените документи на кандидатите, проверка на персоналните качества, събиране на допълнителна информация и изискване на допълнителни документи. Значи програма и график.
Нина Седефова: Може би графикът да го направим в края на месеца, ако продължаваме, защото този сезон наистина е отпускарски и за всяко заседание да определяме следващото заседание кога да се проведе.
Венера Милова: По отношение на програмата ние вече прегледахме основните точки, така че след като съберем всички документи ще преценим дали имаме нужда от допълнителна информация за следващо заседание.
Калин Калпакчиев: Аз също, защото нашата най-важна преценка в момента е за допустимостта на кандидатите, оттам нататък, като преминем този етап, нещата вече са ясни.
Айсун Акджиев: Само да попитам, има ли възможност следващото заседание да е на 8-и, защото имам ангажименти след това? Но ще си отменя, всичко, което е като празници, ще ми бъдат отменени, няма проблем. Добре, на 11-и остава, така ли?
Силвия Къдрева: Аз предлагам последно следващото заседание да бъде на 11-и от 10.30 в същата тази зала. Като предлагам съгласно разпоредбите в правилата да помислим за следваща дата все пак да поканим за изслушване кандидатите. Ние ще сме се запознали на 11-и и ако вие не възразявате да направим изслушването в сряда на 13-и?
Калин Калпакчиев: Какво ще е това изслушване?
Силвия Къдрева: Публично изслушване.
Калин Калпакчиев: Ама ние първо трябва да обявим решение за допустимост.
Силвия Къдрева: Именно!
Калин Калпакчиев: Ал. 3 на чл. 4 е в срок от 30 дни от заседанието за допустимост номинационната комисия провежда публичното изслушване. Според мен на 11-и трябва да решим кога да го насрочим.
Силвия Къдрева: Така се разбираме, добре!
Калин Калпакчиев: Мисля, че така е най-логично, иначе няма да сме подготвени.
Силвия Къдрева: Колеги, аз предлагам да минем към оперативна работа, да седнем и да започнем да изготвяме писмата, да разработим текстовете сега. За да може още днес да бъдат изпратени.
Калин Калпакчиев: Аз мисля, че администрацията на комисията ще ни помогнат.
Силвия Къдрева: Но все пак трябва да изготвим проекти на писма. Колегите от администрацията може би имат функциите да изпратят тези писма, а ние трябва да изготвим текстовете.
Калин Калпакчиев: Ние всъщност набелязахме, трябва да изпратим до председателя на СГС да ни изпратят информацията дали четиримата кандидати са били членове на ръководни или надзорни органи на политически партии, ще видим в закона. Това е едното писмо. Може би секретарят на МС ще ни помогне тук, вие имате ли достъп до единната електронна система за свидетелствата за съдимост?
Венера Милова: Тя се поддържа от МП, така че писмото ще бъде до нашето министерство.
Калин Калпакчиев: Значи пишем до вас да ни издадете справки за съдимост, независимо то реабилитацията, така да го запишем. И до комисията с дълго име за проверка за принадлежност на бившите служби на ДС.
Силвия Къдрева: Съдия Калпакчиев, може ли да помоля, техническо прекъсване се налага.