16-06-2022 | 20:45 ч.
Чайков и Лазаров, ББКП: Петков и Василев до 30 юни и даваме на прокуратура и на ЧСИ
Чайков и Лазаров, ББКП: Петков и Василев до 30 юни и даваме на прокуратура и на ЧСИ
Инж. Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Българска браншова камара „Пътища" и инж. Лазар Лазаров, изпълнителен директор на Българска браншова камара „Пътища" отговарят на въпроси на Илиана Беновска на пресконференция в БТА от 16-ти юни 2022 г., излъчена директно в youtube.com/Беновска пита-Радио К2, във facebook.com/iliana.benovska и по Радио К2 на 93.9MHz.
Илиана Беновска: Инж. Чайков, госпожи и господа, Беновска се казвам! Малко на разговорен език! Всички ние шофираме по тези пътища, но не си обясняваме технологията на тяхното изграждане и ремонт. От тези 34 договора, които са изредени в доклада на Междуведомствената комисия, има ли тук някой от вас, който е бенефициент по договорите, насрещна престация?
Вторият ми въпрос е какъв интерес има вицепремиерът и министър на финансите Василев вчера да говори така иронично и с подтекст за цената на километър път? Сравняваше, че някъде струвал два милиона и нещо, милион и нещо, 100 000, изреди! Какво подхвърля това?
Третият ми въпрос е защо се бавите, защо няма да дадете на прокуратурата този доклад? Гроздан Караджов вчера обяви, че го дава. Ако вие сте изправната страна, би трябвало да не се бавите!
И не на последно място - представете моля ви Камарата! Хората трябва да знаят кои сте вие, какъв БВП произвеждате, колко работни места създавате! Защото за вас се носят, извинете, вие ги знаете, митове и легенди, че сте несметно богати от измами с парите от пътища!
Стефан Чайков: Добре, ще започна отзад-напред. Браншова камара „Пътища" има 86 членове, като пътностроителни, проектантски и надзорни фирми, които реално покриват целия пътен сектор в страната. За съжаление БВП, който произвеждаме, пряко зависи от парите, които предоставя държавата за изграждане на пътища. Но тъй като не се занимаваме само с това, според мен не по-малко от 5 до 6 милиарда годишно са обекти от различна инфраструктура, които са изпълнявани от фирми, членове на камарата. Тъй като смисълът на един управителен съвет е да осигурява максимална представителност на бранша, съвсем естествено е на тази маса да има доста хора, които фигурират под една или друга форма в този доклад. Да не кажа, че всички фигурираме под една или друга форма! Но в това не виждам нищо лошо, това е съвсем резонно!
По отношение на интереса на министъра на финансите да говори по този начин, аз не съм политик, ама си обяснявам по разговорному нещата по два начина. Първо иска да „удари" някой свой политически опонент с подобно говорене. И второ, не иска да ни плаща, защото няма пари в държавата! Защото все повече се получават твърдения, и вие сте свидетели, че всъщност бюджетът и декларираното добро здраве - всъщност пари няма!
Аз имах възможност да го кажа, но ще го повторя и сега - не могат да се сравняват цени на километър път! Пътищата са съвършено различни. Повредите по пътищата са съвършено различни. Но единичните цени на основата на които са формирани тези стойности на километър път са практически еднакви за цялата страна. Защото са минали през конкурентна процедура за възлагане по Закона за обществените поръчки!
По отношение на това защо се бавим. Защото първо, какво вече казах, този доклад все още не е подписан! Второ, защото не знаем каква щета за бюджета ще доведе този доклад! Нашата цел е да докажем, че тези хора с некомпетентността си и с желанието си да обслужат нечий политически интерес, причиняват драматична щета на бюджета! И искаме да я дефинираме ясно, по възможност до стотинки. А как ще разпредели прокуратурата, ако въобще нашият сигнал трябва да се разследва и какви действия ще се предприемат оттам-нататък - това не е наша работа. Затова казвам - ние ще изчакаме да мине ...
Илиана Беновска: Колко ще изчакате? И строите ли в момента, ремонтирате ли?
Стефан Чайков: В момента реално дейностите са спрени! Всички дейности по текущ ремонт са или спрени, или ще спрат всеки момент. Дейностите по ново строителство поради липса на финансиране също са спрени. Макар че имаше реална възможност до края на тази година да бъдат пуснати нови участъци от АМ „Хемус"! Включително и участъци от пътя Видин - Ботевград!
Илиана Беновска: Докога ще чакате? Кажете някакъв срок!
Стефан Чайков: Ние срокът го дефинираме! Срокът е 30-ти юни! Това, което ние поискахме и все още се надяваме, понеже днес е 16-ти юни, все още се надяваме, че народните представители ще проявят мъдрост и загриженост за живота и здравето на хората, на гражданите на Република България, все още се надяваме, че в рамките на актуализацията на бюджета тези средства, които ги има, в разписания бюджет на държавата ги има! Само ще Ви дам един пример. В капиталови разходи бюджетът на България за 2022 г. предвижда близо 8,4 милиарда. Днес сме 16-ти юни, изпълнението на капиталовите разходи е под 1 милиард! В бюджета на АПИ има капиталови разходи 1,1 милиарда. Изпълнението към 15-ти юни е 32 милиона лева! Да, защото няма за какво да се плащат тези капиталови разходи и се премятат по общини, по фондове, по не знам къде си! И затова ние с писмото си до Народното събрание се обърнахме към народните представители - вие сте абсолютно в правомощията си да преразпределите по разумен начин бюджета на Република България! Да го направите изпълним, а не изведнъж през декември да се окаже, че в перото за капиталови разходи има останали едни 6 милиарда, които за 6 дена, защото такава е скоростта, която се установи, за 6 дена изчезват нанякъде! Не, ние искаме, за да продължим да работим, да видим от Народното събрание разписани в бюджета на Република България първо средствата, които ни се дължат по решение на същото Народно събрание! Второ, средствата за започнатите ремонти също по това решение на Народното събрание!
Изчакваме датата 30-ти юни първо, защото такъв е графикът за приемане на актуализацията и второ, защото след 30-ти юни получаваме право да си предявим исковете и да оценим щетата на бюджета, която ще нанесе този доклад!
Лазар Лазаров: Аз съм представител на една от „зелените" фирми. Вчера ги даваха за пример, но това е несправедливо, което се случва в този доклад. Аз представлявам една от тези фирми. От тези фирми, които вчера ги даваха за пример. И г-н Цеков, който беше на пресконференция заедно с финансовия министър. Въпросът не е в това, въпросът е, че този доклад е манипулативен!
Илиана Беновска: Извинявам се, Вие сте похвален от тях, вие сте „отличник"!
Лазар Лазаров: Да, аз съм от „отличниците" там!
Илиана Беновска: Браво!
Лазар Лазаров: Но това не значи, че това е справедливо! Този доклад е пълен с манипулации и с лъжи! Казвам го най-отговорно! И мога да го дискутирам с всеки един. И отделно от това, пътният бранш, това, което исках да Ви кажа, защото Вие питате за срокове, кога ще спрете? Ние сме били винаги на обратната теза, защото по тези пътища и ние пътуваме, и всички хора, наши приятели и роднини! Всички пътуват по тях! Никога не сме абдикирали от задълженията си да поддържаме тези пътища!
Зимното поддържаме, тоест първите споразумения, които бяха сключени от служебния кабинет през ноември 2020 г., първите споразумения бяха до 30-ти март. От 30-ти март ние не трябваше нищо да правим по пътищата, а това е веднага след зимата! Нито една от фирмите не си е позволила да спре работа. Уверявахме и министъра на регионалното развитие г-н Караджов, и премиера, че ние няма да спрем да работим, въпреки че имаше неразрешени казуси по плащанията. И на срещата при Кирил Петков, която беше в МС, на която отидохме, когато щеше да се гласува това решение на Народното събрание, той ни обеща и го изпълни в интерес на истината, че ще се внесе и ще започне изплащането на тези 50%, ние казахме, че до този момент и от срещата ние няма да спрем да работим и държавата може да разчита! И служебния кабинет, премиерът Янев, когато бяхме в неговия кабинет, също казахме, че няма да абдикираме! Така че пътният бранш охулен с всякакви видове манипулации и лъжи, използван за политическа дъвка - няма как да се съобразим с това нещо!
Илиана Беновска: Извинете, г-н Лазаров, но Вие сега субсидирате ли ремонтите и строителството?
Лазар Лазаров: Не, банкови кредити! Затова тези пари, които те са ги дали, банките ги прибраха! И ние пак нищо не сме получили! 20% от общата сума отива ДДС и остава 30%, които банките ги прибраха! И то нормално, защото нито една от фирмите, дори и тези на масата, дори и тези извън масата, не работи без кредитни институции! Не може да си го позволи! Това са огромни строителства, забавени плащания във времето. Това не е от сега! Механизмът е такъв, че има факторинг, има кредитни институции, финансови институции, които кредитират пътното строителство. Това са лизингови компании и така нататък!
Стефан Чайков: Тук взимам повод, за да кажа още нещо изключително важно, което е интересно на всички. Колегите от пътно-строителния бранш са финансирали дейността си от ноември месец насам на основата на кредити и факторингови плащания, получени от банките и от съответните факторингови къщи, които са направени въз основа на факта, че държавата е поела ангажимента до 30-ти юни да се разплати! Тоест те са със срок 30-ти юни. За всички останали кризи, които в момента са в държавата, Министерството на финансите и правителството на Република България опитват в момента да предизвикат криза и в банковия сектор! Защото това са почти 500 милиона лева, които след 1-ви юли те трябва да провизират по някакъв начин или самите банки да предявят искове към АПИ. Неслучайно ние си позволихме да посъветваме председателя на УС на АПИ да си намери добри адвокати, защото ще си измият ръцете се него!
Лазар Лазаров: Съжалявам, че напредва времето, не знам колко пресконференции трябва да дадем, за да може да се изчистят всички простотии, които са се изговорили по наш адрес! Обаче аз друго искам да кажа. Вече мина година и три месеца, говоря за ин хаус, това е другата „дъвка" - нито една от строителните фирми, които са доставчици, няма ин хаус договор! Договорът е между АПИ и „Автомагистрали", и двете са държавни дружества! Едното е бюджетно, другото е държавна фирма. Но от една година и три месеца, при положение, че имаше изготвени, ама това нямало ЛОТ 7, 8 и 9 - ами не е вярно! За ЛОТ 9 има технически проект, приет от възложителя на технически съвет, отстранени са всички видове забележки и една година не се правят отчуждения! Фирмата, която е взела аванса, тя ли трябва да направи отчуждения?! За ЛОТ 4,5 и 6 е същото! Фирмата ли трябва? Коя фирма е отказала, да й кажат - Пешо, излизай да работиш и тя казва - взех едни 2 милиарда, обаче няма да вляза да работя, отивам си на Малдивите?! Кой го е казал това? Коя фирма е абдикирала от задължението си да я поканят и тя да влезе да работи? Нито една! Всички чакаме! Аз съм написал, лично аз съм написал 10 писма до възложителя - „проектът ви е приет, ако не знаете", защото се сменят като носни кърпи там, опашката върви бързо! Проектът ви е приет, има едикакво си, имате изготвен ПУП! Нямало ПУП, нямало ОВОС за ЛОТ 9! Всичко има! Дадоха ни частично разрешение за строеж преди един месец, за да можем да пуснем следващия ЛОТ, който е готов, защото без него не може да се пусне! Ние вадим организация за движение, ние влизаме в ситуацията на възложителя, защото няма административен капацитет! Окей, дават пълномощно, нашите хора тичат по общините, нашите хора тичат по организациите, по КАТ! С кое фирмата е виновна, та станахме нарицателно! Ние не смеем вече да кажем къде работим!