06-01-2023 | 23:05 ч.
Беновска- Алексиев: Карти за пътищата? Такси ТОЛ, винетки? Алексиев: Карти-да. Таксите не контролираме!
Беновска- Алексиев: Карти за пътищата? Такси ТОЛ, винетки? Алексиев: Карти-да. Таксите не контролираме!
Христо Алексиев, служебен заместник министър-председател по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията - Илиана Беновска „Беновска пита - Радио К2", от 6. 1. 2023 г.
Илиана Беновска: Г-н Алексиев, вярно ли е, че този мой почти адаш Боновски, който спаси, тоест не спаси, а свали двата, с извинение, за съжаление трупа от връх Вихрен със своя хеликоптер не е бил правоспособен да управлява хеликоптер? Второ, машината не е била технически изправна? И трето, как е кацнал той на така наречения стадион в Банско, Вие сигурно го знаете, там не е много стадион, а едно игрище? Обяснете! Аз не оспорвам благородното дело, но обяснете подробно!
Христо Алексиев: В момента се извършва проверка по този въпрос. Това, което сме установили до момента е първо, хеликоптерът тип „Робинсън" няма експлоатационна годност. Тоест той няма право да лети. Второ, г-н Боновски, да, той няма свидетелство за управление на въздухоплавателно средство!
Илиана Беновска: Е, как управлява?
Христо Алексиев: И ние нямаме данни с този хеликоптер да са сваляни тези тела и да са били превозвани.
Илиана Беновска: Как да нямате? Нали излезе публично съобщение?
Христо Алексиев: Аз Ви казвам какви са фактите, че самият хеликоптер няма лиценз за експлоатационна годност. Тоест той е летял в разрез с всякакви правила!
Илиана Беновска: Тоест незаконно, за това ли говорите?
Христо Алексиев: Да! И поради това има разследване. Защото в крайна сметка мисля, че всички трябва да спазваме правилата. И това са за мен, с извинение, „въздушни джигити"! Това е все едно да управляваш кола без да си минал технически преглед, без да имаш регистрационни табели и без да имаш книжка!
Илиана Беновска: Как е допуснат Боновски да лети, след като няма свидетелство за управление и няма акт за техническа изправност?
Христо Алексиев: Той е летял в зоната под 300 метра, за това не се изисква специално разрешение. Но така или иначе този полет е нерегламентиран със сигурност!
Илиана Беновска: Ще бъде ли наказан нещо?
Христо Алексиев: Тече разследване и след като приключат проверката и разследването, всички факти и данни ще бъдат предоставени на прокуратурата.
Илиана Беновска: Може ли да подхвърля една идея, знаете ли, че една медицинска застраховка струва 10 000 лева, това е таванът, а премията, за да се застраховаш за 10 000 лева за една година е 200 лева! Защо не направите една кампания да просветите хората, които ходят по такива опасни места, да се застраховат? 10 000 лева получават срещу 200!
Христо Алексиев: Това е индивидуално решение на всеки! Има го като опция!
Илиана Беновска: Кажете по ПВУ как ще успеете да възстановите равновесието в България между въглищните централи и натиска от Европа, плюс предложението на Кирил Петков и Асен Василев в ПВУ за спиране на въглищните централи? Кога и как?
Христо Алексиев: Стартирали сме преговори, подготвена е позиция! И пак казвам, не говорим само за въглищните централи, говорим за промяна и модификация на някои от проектите, защото те в момента не отговарят на реалностите!
Илиана Беновска: Да, бих казала да говорим и за ВЕИ-тата, които са, бих казала „бомбастичен" проект! Няма такъв подобен в Европа, Вие май го казахте!
Христо Алексиев: Ако говорим например за проекта за батериите, който е 6 000 мегаватчаса - няма такава мощност в цял свят! Това трябва да се знае! И този проект, ако не бъде модифициран, ако неговият обхват не бъде намален - той няма как да се случи в рамките на ПВУ!
Илиана Беновска: А как го екстраполирате във времето, усилията?
Христо Алексиев: Като цяло сектор „Енергетика" искаме да бъде преформулиран по начин, който отговаря на програмата REPowerEU!
Илиана Беновска: Как? В Народното събрание? Къде?
Христо Алексиев: С преразглеждане на някои от проектите! Тези средства за батерии например, за да се балансират, може да се дават на ВЕИ-та. Този, който има ВЕИ, държавата може да му осигури 50%, той да си осигури другите като съфинансиране, за да може да си закупи батерии за балансиране например! Но държавата да накупи толкова много батерии с такава мощност е неразумно!
Илиана Беновска: Как изглежда във времето това и ще спрете ли изпълнението на ПВУ по този начин, защото това е техническа пречка?
Христо Алексиев: Изпълнението на ПВУ продължава! Просто пак казвам, някои от проектите да бъдат предоговорени и модифицирани.
Илиана Беновска: Кога?
Христо Алексиев: И ЕК, с оглед на новите реалности в енергийния сектор, е отворена за такива разговори.
Илиана Беновска: Ама това може да означава една година! Кажете за сроковете?
Христо Алексиев: Работим по такъв вариант, до края на този месец ще имаме такъв вариант. Но пак казвам, тези предложения трябва да бъдат доста сериозно обсъдени. Не може такива стратегически приоритети да се правят непрозрачно, както се беше случило и предишния път!
Илиана Беновска: Кажете за превозвачите, г-н Алексиев, Вие извършихте преди Нова година, остана не много видимо за колегите, отложихте увеличаването на ТОЛ таксите с половин година. Това едно на ръка. Намалихте винетните такси, но не освободихте второкласната пътна мрежа за превозвачите, камионджиите, от съответните ТОЛ такси. Как се развива този въпрос?
Христо Алексиев: Ами те ползваха преди второкласната пътна мрежа, затова е включена в обхвата.
Илиана Беновска: Те обаче искат да бъде намалена, на определени 3 000 километра и така нататък?
Христо Алексиев: Това решение бе взето поради няколко причини. Първо, Вие знаете, че в момента има много високи нива на инфлация. Всяко едно увеличение на ТОЛ таксите и разходите за транспорт води до увеличение на всяка стока и услуга. Защото транспортът е в основата на всичко. Затова бе взето и това решение. Плюс това за мен е странно как от ТОЛ за тази година бяха събрани само 323 милиона. Самата система трябва да се преразгледа, защото не работи ефективно!
Илиана Беновска: Кой не си върши работата? Какво значи странно?
Христо Алексиев: Системата за мен не работи добре!
Илиана Беновска: Държавата ли, АПИ ли, кой не си върши работата? Посредникът? Кой не си върши работата?
Христо Алексиев: Самата система, по начина, по който е внедрена, не работи добре! Държавата например не получава данни за събрания ТОЛ. Каквито даннни са подадат от така наречените НДУ-та! Държавата няма никакви контролни механизми!
Илиана Беновска: Само да Ви попитам, фондация, която изработва исторически карти, предложи и Вие сте запознат с предложението, на Вас и на Шишков, да се направи една абсолютно подробна карта на пътищата, на състоянието, на ремонта им и по този начин ще можете да регулирате изплащането на ТОЛ таксите. Обаче никой нищо не прави по въпроса!
Христо Алексиев: Да, това е полезно и трябва да се направи!
Илиана Беновска: Вие какво правите?
Христо Алексиев: Вие това ми го представихте преди няколко седмици и ние сме отворени да работим по този въпрос за картата!
Илиана Беновска: Тоест, ще ги повикате и ще работите? Това е много важен за обществото въпрос! Това е историята на пътищата до момента!
Христо Алексиев: Да, ще организираме среща!