02-11-2022 | 19:51 ч.
Беновска-вице Алексиев: Мъжка и министерска дума дадохте на превозвачите на 4.8. Алексиев: Изпълнена мъжки!
Беновска-вице Алексиев: Мъжка и министерска дума дадохте на превозвачите на 4.8. Алексиев: Изпълнена мъжки!
Христо Алексиев, служебен заместник министър-председател по икономическите политики и служебен министър на транспорта и съобщенията - Илиана Беновска „Беновска пита - Радио К2", от 2. 11. 2022 г.
Илиана Беновска: Г-н вицепремиер Алексиев, Вие дадохте преди 4 месеца, на 4-ти август, мъжка дума и дума като министър! Цитирам Ви - да изпълните исканията на превозвачите! Какво изпълнихте?
Христо Алексиев: Всичко, което съм обещал, с изключение на ТОЛ таксите, което е в процес на изпълнение! Мъжка дума дадена, мъжка дума изпълнена! Както към автомобилните превозвачи, така и към таксиметровия бранш, всичко, което е говорено и е поето като ангажимент от наша страна - вече е факт! Остана единствено ангажимента, свързан с намаляване на ТОЛ таксите!
Илиана Беновска: Ангажимента с премахването на второстепенните пътища от ТОЛ системата?
Христо Алексиев: Да. И механизъм, който да таксува по-високо транзитния трафик. Такъв проект на постановление на МС вече е в процес на разработка. Надявам се следващата седмица да има окончателен вариант, който да мине през обществено обсъждане и да бъде приет от МС.
Илиана Беновска: Какво ще стане с увеличението, което се предвижда от 1-ви януари за ТОЛ таксите? Бяхте обещали и това да не влезе в сила!
Христо Алексиев: Постановлението на МС касае точно това, да отпадне това увеличение от 1-ви януари и да бъде въведен механизъм, който да е по-справедлив и да таксува предимно транзитния трафик, който е най-вреден за България.
Илиана Беновска: А означава ли това, че всъщност предвиждате отстъпки за територията на България за българските превозвачи?
Христо Алексиев: По-скоро отстъпки за повече изминати километри. По-малки отстъпки за по-малко изминати километри. Което означава, че транзитния трафик, който изминава много по-малко километри, ще бъде таксуван по-високо.
Илиана Беновска: А част от второстепенната пътна мрежа, те искаха да бъде премахната от ТОЛ таксуване?
Христо Алексиев: Една част ще бъде премахната. Друга част обаче няма как да бъде премахната, защото това са реално, макар че е второкласна пътна мрежа, това са транзитни пътища.
Илиана Беновска: Добре, продължете за това, което сте изпълнил!
Христо Алексиев: Граничните преходи. Имах среща с турския ми колега, министъра на транспорта, там също бяха набелязани мерки. Но виждате като цяло, че тези големи опашки, които бяха доскоро, ги няма и на Русе, и на турска граница. Трябва да се има предвид, че и трафикът през България неимоверно много се увеличи. Аз казах данни и пред Комисията по транспорт и съобщения. Ето, на „Капитан Андреево" само до октомври тази година спрямо октомври миналата година са обработени 100 000 повече камиона. Съответно успяхме да превозим и тази година 50 000 камиона с железопътен транспорт. Така че и в тази посока работим.
Илиана Беновска: Изпълнихте също и за психотестовете, този чувствителен въпрос!
Христо Алексиев: Това за мен беше много голямо бреме за превозвачите! Защото, както аз казвам, за оръжие се изисква психологическа годност на 5 години да се подновява, пък на международен шофьор или шофьор на автобус се изисква на всеки 3 години. Което от една страна е абсолютно рестриктивно изискване. То по-скоро създава предпоставки за корупция. Нашите превозвачи бяха поставени в абсолютно неравнопоставено положение. Защото за другите, които преминават тук, да кажем турските тирове, които карат като луди, няма изискване за такова удостоверение, а за българските превозвачи имаше. Сега остана само еднократно, първоначално и повече не се изисква. Това беше нещо, което първо беше много нелогично. Създаваше допълнителни административни утежнения върху бранша. И трето - предпоставки за корупция. Защото глобата за неналично психо удостоверение беше от порядъка на 3 хиляди, 5 хиляди лева. Което, поради това, че е много високо, създаваше предпоставки за корупция. А това подновяване на психопрегледите няма никаква добавена стойност по отношение на безопасност, сигурност!