02-07-2022 | 10:52 ч.
Велев-АИКБ, Арабаджиев-СМП: От Василев и Петков ще изискаме обещаното за икономиката
Велев-АИКБ, Арабаджиев-СМП: От Василев и Петков ще изискаме обещаното за икономиката
Васил Велев - АИКБ, Йордан Арабаджиев - Съюз на международните превозвачи, в „Беновска пита" в youtube.com/Беновска пита-Радио К2, във facebook.com/iliana.benovska и по Радио К2 на 93.9MHz на 2-ри юли 2022 г., заявиха позиции по следните теми:
Актуализацията на бюджета.
„Какво ще правим, г-н Велев, разбрахме вчера, че евентуално новият министър-председател ще е Асен Василев, сегашният вице по финансите?", попита Беновска. Васил Велев отговори, че хората избират кой ги управлява, а предприятията се обединяват в браншови организации, работниците и служителите се обединяват в синдикални организации и така се води тристранен диалог с тези, които хората са избрали да ги управляват.
Беновска продължи: „Измъквате ми се нещо, доволни ли сте от бюджета?". Васил Велев отговори, че почти никоя от работодателските и синдикалните организации не са подкрепили бюджета в тристранката по различни причини. Причините, поради които АИКБ не са подкрепили бюджета, част от тях са отпаднали в последния момент. Става дума за компенсации за свръхвисоките цени на електроенергията, мярка, която е отсъствала в проекта за бюджет. Благодарение на парламентарните групи на опозицията тази тема е била вкарана в дневния ред между първо и второ четене и е получила голямо мнозинство в зала. Велев заяви: „От антикризисните мерки най-важна беше тази, която правителството не я предложи, въпреки поетия ангажимент пред работодателите още на 16-и май. Останалите антикризисни мерки е спорно дали са анти или про кризисни, защото те увеличават инфлацията, задълбочават дефицита и не са насочени към хората с проблеми, а разпиляват обществен ресурс. Това са 25 стотинки за всички, 4-те милиарда субсидия за цената на електроенергия за бита. Тя е 82 лева за мегаватчас при 250 лева за предприятията. Тоест работещите хора ще трябва да изработват повече три пъти всъщност за цената на електроенергията, за да може депутатите, министрите, членовете на КЕВР, хората с високи доходи да потребяват ток на цена 82 лева за мегаватчас! Това са популистки решения, а не социални, защото социални са, когато се подкрепят тези, които са в нужда, а не, когато се субсидират заможни хора!".
„Само ще Ви напомня с една малка част от едно видео как на 31-и май Вашият колега, председателят на КРИБ се закани да се протестира!", продължи Беновска и пусна запис от брифинг на Кирил Домусчиев след преизбирането му за председател на КРИБ:
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Илиана Беновска: Г-н Домусчиев, от какво не сте доволни работодателите? И защо обявявате поне 2 дни, засега, за протести срещу правителството на Петков?
Кирил Домусчиев: Вижте, ние казахме на последната пресконференция, на която бяхме всичките работодателски организации заедно! Националнопредставителните работодателски организации, искам да го подчертая, защото има някакви странни работодателски организации, които имам чувството, че са създадени, за да пречат и да противостоят на интересите на бизнеса, да подпомагат управляващите, а не да подпомагат нашата икономика. На последната пресконференция ясно казахме, че протестът не се отменя, а се отлага! Тъй като ясно искахме да видим всичките обещания, които бяха поети, по всичките точки, Вие ги знаете много добре, относно цената на електроенергията, цената за нея, дългосрочните договори, които искаме за енергоинтензивните предприятия, цената на газта, проблемите на строителите, на транспорта! Докато не бъдат решени ние просто отложихме протеста! Но тогава получихме обещания! В крайна сметка нито една наша браншова структура, нито една фирма не отчита някакъв напредък в разговорите. До момента нямаме никакъв напредък, въпреки че това е второто обещание по дългосрочните договори! Няма нищо черно на бяло разписано някъде, включително и по мерките, които бяха предоставени! Научихме за тях от медиите и вчера на тристранния съвет. Няма нищо, което да касае бизнеса. Това са мерки, които ние не приемаме! Не смятаме, че те ще помогнат на българския бизнес и не смятаме, че те ще помогнат за намаляване на инфлацията, от която всички страдат! Не само бизнеса, но най-вече населението!
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Беновска продължи: „Г-н Велев, това интервю беше на 31-и май, вие не направихте протести на 24-и и на 29-и юни, както г-н Домусчиев каза, но удовлетворени ли сте във всички тези показатели, които той изреди?". Васил Велев отговори, че всъщност са отложили насрочения протест, защото депутати от управляващата коалиция са внесли предложението им между две четения. Това са направили Рибарски и Гечев, но в последния момент предложението е било оттеглено по неясни причини.
Комуникацията с правителството на Кирил Петков. Нарушаването на тристранния диалог.
„Чака ли го нов протест това правителство, което евентуално би се сформирало начело с Асен Василев, евентуално без участието на ИТН?", попита Беновска. Васил Велев отговори, че в аванс не може да се каже нищо, защото първо не знаем как би изглеждало евентуално такова ново правителство. Не знаем и какви действия то ще предприеме. „Ние изхождаме в своите позиции от интересите на българската икономика и на българските предприятия! Независимо откъде идват добрите предложения в тази посока, ние ги подкрепяме! Независимо от това кой вреди на добрите икономически политики, ние ги осъждаме!", категоричен бе Велев.
„Знаете ли защо Ви питам за протеста, защото сте с бяла риза, белите ризи са символ на това, че сте носител на истината, на водачеството, говоря го чисто шеговито. Но ще направите ли работодателските организации традиционните срещи, които обикновено правите, когато се сформират новите кабинети, с представителите на политическите партии и с лицата, издигнати като министри?", попита Беновска. Велев отговори, че работодателите ще потърсят такива срещи, както винаги са правили досега. Той обясни, че има национално тристранно споразумение, което новите управляващи така и не са научили. „То е сключено с предишното правителство, но това правителство не е казало актуално ли е то. То е сключено с правителството на България и правителството на България, което е от половин година, не е казало то остава ли, денонсира ли се от тяхна страна или как се променя! Тоест правителството, което и да е то, трябва да бъде запознато, ограмотено с европейския модел на индустриални отношения, дотолкова, доколкото сме в Европа и всички се бием в гърдите какви сме европейци! В Европа индустриалния модел е такъв, хората избират парламенти, правителства, президент, както е по конституция, бизнесът и работещите се самоорганизират и избират свои представители и се водят тристранен диалог. Този легитимен тристранен диалог у нас беше направен опит да бъде подменен с подменени, непредставителни НПО-та!", обясни Василев.
Липсата на адекватна транспорта политика от страна на правителството на Кирил Петков и транспортния министър Николай Събев.
"Г-н Арабаджиев, Вие представлявате СМП, но представлявате и Обединения транспортен бранш, напоследък така се наричате организациите в транспорта, Вие сте един чест говорител по публични събития. Каква е Вашата оценка за това какво би могло да се случи - Асен Василев начело на държавата, евентуално Кирил Петков икономически министър, ама Корнелия Нинова дали ще си даде поста, с която работодателите хубаво работят? Събирахте ли се превозвачите да обсъдите, защото при вас проблемите останаха тотално нерешени!", попита Беновска. Йордан Арабаджиев отговори, че превозвачите ясно са заявили, че не се занимават с политически искания, въпреки че политиката и икономиката са свързани. Той продължи, че през последните 6 месеца и липсвал диалог с правителството, въпреки че многократно е заявявано, че такъв диалог ще има. Такъв диалог обаче не се е състоял и казаното от Васил Велев изцяло е валидно и за транспортния бранш. „Чувахме само обещания, обещания, но в крайна сметка нито едно реално действие, което да даде тласък на автомобилния транспорт през последните 6 месеца!", категоричен бе той.
„Така завърши и вашата пресконференция, която така завърши, Вие цитирахте песента на Тони Димитрова „Обещания" и аз бързичко Ви я пуснах! Нека сега видим началото!", продължи Беновска и пусна запис от пресконференцията на превозвачите в БТА от 29-и юни 2022 г.:
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Илиана Беновска: Здравейте, Беновска! Ние тук с вас се поопознахме покрай вашите проблеми. Ще ми позволите ли да направя една бележка? Вие като „скромни моми" си свивахте полите и винаги заявявахте на пресконференции, че във вашите искания няма политика! Ревизирахте ли този свой възглед сега? Икономиката и политиката, няма да ви обяснявам теорията, са свързани. Вие не може да правите икономика и да развивате вашата дейност, ако нямате корелация с политиката! Моля да ми отговорите на този въпрос, ревизирахте ли този свой възглед? И ще задам и други!
Магдалена Милтенова: Политически искания не сме имали, няма и да имаме! Ако решим да влизаме в политиката - ще си направим партия!
Илиана Беновска: Добре, в такъв случай, ако ще си правите партия, вероятно предстоят парламентарни избори, поредните предсрочни, дали ще поискате под формата на дебат при приключването на това правителство, защо не, един публичен отчет, а не един имейл, който ни беше разпратен, по отношение на политиката на министър-председателя Петков и министъра на транспорта Николай Събев какво се е случвало във вашата сфера? Защото в отчета, който чета, позволете г-жо Милтенова, да зачета кратко - „приоритетите за 2022 е да се поставят основите на работеща транспортна система, която да намали транспортните разходи на предприятията и населението и осигури условия за икономически растеж в страната". Какво е свършено - „подготвителни действия за отпадане на екостикерите, активен диалог с браншовите организации за таксиметров превоз, товарен превоз, обучителни организации, сдруженията за случаен превоз, общините и мотористите". Вие къде сте не знам!
Йордан Арабаджиев: Моля Ви, да не го четем!
Илиана Беновска: Моля Ви, слушайте, „срещи с НПО, заинтересовани страни". Само тогава ще кажа, накрая има един отчет за това какво се е случило с КПП-тата, били са решени на турско, сръбско, румънско, обобщавам, ниво всички проблеми! Отговорете ми и ще задам още един въпрос!
Йордан Арабаджиев: Благодаря Ви! Не бих се затруднил да отговоря на целия отчет. На мен лично ми звучи като едно старо време, когато отчитахме деветата петилетка и някой монтьор или шивачка работеше за десетата вече. Приоритети - да се намалят транспортните разходи на предприятията и населението. Факт, ТОЛ системата го доказва! Тоест наистина има ясно развитие по отношение на основния приоритет на тъй наречения министър Събев да се намалят разходите. Не, не се намаляват! „Да се осигурят условия за икономически растеж в страната". Никакъв икономически растеж не може да се постигне с такива хора като министри!
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Ще изискат ли отчет за свършеното от правителството на Кирил Петков?
Беновска продължи: „Ето, г-да, Вие нямате противоречия всеки в своята област, ще поискате ли това правителство да направи отчет какво е свършило, за да може да продължите разговорите с втория кабинет на ПП?". Васил Велев отговори, че работодателските организации са подкрепили исканията на превозвачите. Самите работодатели имат доста въпроси и забележки към функционирането на ТОЛ системата, на които не са получили. Велев заяви още: „На Вашия въпрос не мога да отговоря, нямаме информация! Нямаме такова кълбо и не знаем какво ще стане!". Водещата уточни, че пита дали ще поискат отчет от кабинета на Кирил Петков, за да може да изразят доверие или недоверие, ако членове от вече бившия кабинет влязат в евентуален нов кабинета на ПП. Велев отговори: „От този кабинет отчет ще иска избирателия! Това, пак ще повторя, което ние правим, представляваме интересите според нас на най-прогресивната част, най-градивната част от обществото, на българските предприемачи и българските предприятия!".
„Няма да се уморя да Ви питам, повторете отново, колко БВП произвеждат вашите членове?", попита Беновска. Васил Велев отговори: „Нашите членове са отговорни, те създават над 86% от брутната добавена стойност в тази страна. Ние сме тези, които създаваме националното богатство, плащаме данъци и плащаме заплатите на управляващите!". Беновска попита: „Тогава за какъв български народ ми говорите, че нямате право вие да поискате отчет, а искате българския народ чрез гласуването си евентуално на едни парламентарни избори да изрази волята си?". Велев отговори, че просто такива са правилата и добави: „Нали не ни подтиквате към корпоративен вот?". Беновска отговори: „Опазил ме Господ! Подтиквам Ви към политиката и икономиката, кое е водещото, политиката или икономиката?". Председателят на АИКБ отговори: „Обществото е устроено така, хората са създали с течение на времето държава, част от създаденото от тях преотстъпват за общо ползване и избират кой да се разпорежда! Това е така даже в един вход на един блок, избират си домоуправител и събират такси!".
„Добре, явно ще ми отговорите по-късно, вероятно, когато се съвещавате с другите работодателски организации, а Вие, г-н Арабаджиев?", продължи Беновска. Арабаджиев отговори: „Аз мисля, че по отношение на автомобилния транспорт не ни трябва никакъв отчет! Ние го видяхме, както видяхме той е нулев! Хвали се един човек, че е свършил нещо, а в същото време няма никаква представа каква е реалната обстановка на границата. Аз във вчерашния ден съм получил 7 обаждания от превозвачи, които по 7 дена чакат на Видин на Дунав мост 2 и държавата не прави нищо! Но, ако четете тъй наречения отчет на министър Събев, ще видите, че той дори е направил така, че граничните пунктове да работят денонощно, макар че те си работят денонощно открай време! Но така или иначе на нас отчет не ни трябва! Но искам да Ви кажа, че ако той е предложен за министър в следващото правителство, транспортния бранш въобще няма да се съобрази с нищо и ще излезе на протест! Ние чакаме с нетърпение момента да разберем първо дали Николай Събев ще бъде кандидат, дали ще бъде избран и тогава ще се съберем. Но засега това, което мога да ви кажа е, че с такъв министър начело транспортът няма да стигне доникъде!".
Водещата пусна края на пресконференцията на превозвачите от БТА от 29-и юни:
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Йордан Арабаджиев: Диалогът с това правителство беше точно в такъв порядък - обещания, обещания, обещания! Песента на Тони Димитрова! Нищо друго! Обещаваха ни всичко - не изпълниха нищо!
Беновска пуска на превозвачите „Обещания" на Тони Димитрова!
Илиана Беновска: Това е поздрав към г-н Арабаджиев - „Обещания" на Тони Димитрова! Какво ще кажете?
Йордан Арабаджиев: Специално това беше целия ни диалог с правителството и това пеят те!
Илиана Беновска: Успех!
Аз вървя по перона
като бедно сираче,
и си свиркам безгрижно,
а душата ми плаче...
Ще захвърля обувки,
ще изтичам на плажа
и сама на морето
свойта болка ще кажа...
Илиана Беновска: Е, и превозвачите споделиха своята болка сами в БТА!
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Арабаджиев заяви шеговито: „Обещаха ни Луната, но в крайна сметка обещания само!".
Какво ще изискват от новото правителство?
„Прагматично в числа какво да изискваме от новото правителство, ако има такова?", попита Беновска. Васил Велев отговори, че в момента най-пострадалите сектори са транспорт и строителство. И особено инфраструктурното строителство, публичните инвестиции от 8,5 милиарда в средата на годината са реализирани около 10%. Това е провал! Той продължи: „Когато за теб са гласували 10% от избирателите не можеш да си мислиш, че ти знаеш всичко най-добре от всички и да правиш каквото си решиш и каквото си наумиш! За тази управляваща коалиция, която се оформя от 3 партии плюс номади, са гласували по-малко от 20% от избирателите. Представете си каква легитимност има такова управление! Така че едно управление, ако и когато се създаде в този парламент, за да е успешно, трябва да разчита не на гениалните хрумвания на някой „вожд", а на обществено съгласие! И то се постига в диалог с такива „неприятни" хора като нас!".
Йордан Арабаджиев заяви, че е напълно съгласен с Васил Велев. Водещата попита и него какъв БВП и заетост създава бранша. Той обясни, че българският товарен транспорт дава над 10% от БВП. Заети са около 100 000 души. В момента обаче не виждаме адекватни мерки от управляващите. Арабаджиев даде пример с поемането на 25 стотинки от цената на горивото от страна на държавата. В бюджета за това има отделени 150 милиона лева. А превозвачите са предложили мярка за биодобавката, която е била заметена под килима. Той обясни: „Ако беше премахната биодобавката за 6 месеца, въобще нямаше да се отрази на бюджета, нямаше да има фискален ефект и с 12 стотинки щяха да паднат горивата за всички! Но понеже нашият „любимец", „етрополският пътник" е от град Русе, най-големият вносител на биодизел също е от Русе, така или иначе тази мярка изобщо не беше дискутирана!".
„За корупция ли намеквате?", попита Беновска. Арабаджиев отговори, че според него става дума за лобистки интереси. Водещата попита ще сезират ли прокуратурата. Той отговори, че ще помислят по въпроса. Арабаджиев обясни: „Правителството излезе с този ход,транспортния министър казал - вие знаете ли, че ако ние не влагаме биодобавка, цял един сектор от земеделски производители, които произвеждат рапица, щяб да пострада! Боже Господи! Целият български народ, който ходи на бензиностанция щеше да се възползва от тази мярка, а в същото време транспортният министър защитава земеделски производители! Абсурдно е! Всички действия в тази посока бяха абсурдни!".
„Разбрах Ви, значи трябва да очакваме реални действия, но първо трябва да се направят реалните стъпки от политиците! Благодаря Ви за това участие! Ще се видим, когато станат ясни нещата кой от коя партия на каква позиция ще бъде!", обобщи Беновска. Арабаджиев отговори: „Ще очакваме в следващите дни какво ще се случи на политическия терен, през това време българският транспорт ще продължи да работи!". Така завърши разговорът между Васил Велев, Йордан Арабаджиев и Илиана Беновска в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 2-ри юли 2022 г.