02-04-2022 | 22:36 ч.
арх. Здравко Здравков: Кирил Петков да реши проблемите на КСБ по ЗОП и ЗУТ, военният Заков – метрото под Военната академия
арх. Здравко Здравков: Кирил Петков да реши проблемите на КСБ по ЗОП и ЗУТ, военният Заков – метрото под Военната академия
арх. Здравко Здравков, главен архитект на София, в „Беновска пита" в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и във facebook.com/iliana.benovska и и по Радио К2 на 93.9MHz на 2-ри април 2022 г., заяви позиции по следните теми:
Проектът за реконструкция на площад „Света Неделя".
„И казвам добър ден на главния диригент на архитектурата в София! Започва да се оправя времето, хората се раздвижват и започват да обръщат влияние на градската среда!", започна разговора Беновска. Здравков отвърна, че темата за градската среда, за пешеходната достъпност е наистина много важна. Той продължи, че като главен архитект основната задача, която си е поставил, е да започне промяната в историческия център на София, да се оправят всички липсващи пешеходни връзки. „На никой не са приятни така наречените „пльокащи плочки"! Затова трябва да си поставим за цел ударно ремонт на тротоарите, както и бързо и спешно оправяне на „Света Неделя", за да можем да свържем града ни пешеходно!", категоричен бе той.
„Не е ли малко обречен този проект за „Света Неделя"?", попита водещата. Арх. Здравков отговори, че е бил организиран един изключително сериозен международен конкурс, с международно жури, с представители на най-авторитетните архитекти от целия свят. Той продължи: „Класира се архитектът, който е архитект и на Джорджо Армани да работи в центъра на София. Самият факт, че този архитект се ангажира да работи за България, „Масимилиано Фуксас" е бюрото! Фонд работна заплата на това бюро е 700 000 евро на месец. За да работи един проект, който се намира в сърцето на града за сравнително малък хонорар, общият хонорар е около 250 000 евро, като ние ангажирахме това бюро да работи за нас повече от година! При първата среща, когато „Масимилиано Фуксас" спечели конкурса, попита колко ще е хонорара. Аз казах - г-н Фуксас, хонорарът е определен съгласно договора, той е 250 000 евро. Той ми каза - Вие шегувате ли се? Аз казах, че не се шегувам. Той ми каза - арх. Здравков, благодари се, че не съм тук с жена ми, защото трябваше да стана и да си тръгна. Аз му казвам - Вие ще направите този площад, защото за Вас е предизвикателство. Той ми каза - не, ще го направя заради теб, защото си достатъчно упорит!".
Арх. Здравков продължи, че в момента проектът е готов. Има известни проблеми със съгласуването с Министерството на културата, защото те имат някои забележки. Надеждата му е на 14-ти април 2022 г. да се сложи точка на всякакви забележки и препоръки. Главният архитект на София заяви: „С ръка на сърцето си казвам, че този проект искам да стане, защото всеки минава през това място!". Здравков обясни, че проектът включва промяна като настилка на 33 000 квадратни метра - от „Тодор Александров" до „Алабин". От другата страна се затваря бул. „Стамболийски" пред Министерството на културата, подменя се цялата настилка до „Леге" с улиците „Съборна" и прилежащите улици. Става дума за изцяло нова настилка, градско обзавеждане, подмяна на трамвайни трасета, входове на метрото.
„Колко ще струва това, вие не можете на Фуксас да платите, пък искате такъв голям проект?", попита Беновска. Арх. Здравков отговори: „Стиснахме си ръцете, сключихме договор! Оттам нататък работата ни наистина е свързана с намиране на средства! „Св. Неделя" наистина ще трябва да намери своето място с връзките между градската градина и „Витоша". Ако го няма този проект, ние ще продължим да се препъваме в плочките, паркингът да стои на това място, а и недовършената и запечатана временно археология ще продължи да дразни гостите ни! Моите лично гости, като главен архитект на София, всички ги настанявам в „Хотел Балкан". Хубаво място, центъра на София, но отгоре вместо да видят един хубав площад около храма, се вижда един паркинг плюс една запечатана археология! Разчитам, след като получим бележките от МК, да вървим към тръжни процедури и да търсим изпълнител!".
Влиянието на инфлацията върху строителния бизнес.
„Ще имате големи проблеми с изпълнителите! Тук беше председателят на КСБ инж. Терзиев, който сподели, че имат големи проблеми, започнали с ковид кризата и усложнени около войната в Украйна, поскъпва доставката на материали. Той очаква от правителството да се преразгледат договорите, защото строителите не могат да си ги изпълнят. Вие искате тръжни процедури!", продължи Беновска. Арх. Здравков отговори, проблемът наистина съществува и Столична община също има подобни проблеми. Например изпълнителят на проекта по улица „Алабин" до площад „Македония" в момента работи на загуба. Той обясни, че в крайна сметка инфлацията довежда до проблеми с крайни строителен продукт. Случващото се на пазара на имоти също е резултат от инфлацията, защото хората вадят спестяванията си и искат да ги инвестират в недвижими имоти. Здравков каза: „По традиция българинът обича да си съхранява парите основно в тухли! Не искам да обвинявам никого, но пазарът прегря, защото усещането за нестабилност в банковата система накара всички ни да реагираме спонтанно и много от инвеститорите решиха да запазят своите средства, като залагат основно на недвижими имоти. Именно това създаде стрес на пазара, защото много хора са инвестирали своите лични спестявания, теглили са заеми в един пазар, който е относително нестабилен. А и с неясен край, защото необходимостта от нови жилища в София е недоказана. Последното преброяване показва, че миграцията към София годишна е между 3 и 4 хиляди човека. Годишно в София се правят между 10 и 15 хиляди жилища. Тоест има диспропорция 4-5 пъти между новите жилища и идващите в София!".
Водещата отбеляза, че в същото време има много стари жилища, които стоят празни. Събеседникът ѝ разказа, че според проучване на студенти в радиус 500 метра около площад „Възраждане", съгласно плановете за бъдещо застрояване, може да има 1,5 милиона квадратни метра разгъната жилищна площ. Един човек се нуждае от между 30 и 40 квадратни метра жилищна площ. Тоест в тази територия спокойно биха живели между 30 и 50 хиляди души. А в момента на тази територия живеят 7 200 човека.
Главният архитект на София беше категоричен, че имаме огромен сграден фонд, който стои празен. В същото време хората продължават да инвестират парите си в недвижими имоти, защото инфлацията се увеличава непрекъснато.
Таксите за разрешителни за строеж.
Водещата постави въпроса за таксите за разрешителни за строеж. Арх. Здравков отговори, че таксите биха се вдигнали, ако строителите и предприемачите имат уверение, че тези такси отиват не в „общата чанта" и да изразходват за неща като подпомагане на градския транспорт или социални услуги. Строителите биха имали доверие в таксите, ако с тях се прави публичната инфраструктура. Основният проблем е, че няма достатъчно финансов ресурс, за да се достигне до всеки нов строителен обект със съответната инфраструктура. Според Здравков трябва законово да се измисли как фонд „Благоустройстово на територията" да започне да работи. Тези средства трябва да бъдат използвани целево за инфраструктура. Например таксите за туризъм отиват целево за туристическа инфраструктура. „Така че можем да намерим своя прецедент, така че парите от разрешения за строеж да отиват наистина за подобряване живота на хората! Аз съм убеден, че рано или късно ще узреем за тези неща! Във Франция например са въвели един допълнителен данък към новото строителство, но този данък отива отново целево! В Белград таксата е 100 евро, но отива за съответните ангажименти. А ние какво правим? Следим процеса, тоест Столична община е един наблюдател на процесите в инвестиционното проектиране, нагласите на хората са, че ние трябва да поемем този непосилен ресурс!", категоричен бе Здравков.
„Да, но сега възложихте ЗУТ на строителите, което срещна доста съпротива!", отбеляза Беновска. Здравков отговори, че строителите търсят ползи от своите инвестиции, което е напълно нормален процес, все пак сме в пазарна икономика. Не можем да ги обвиняваме по никакъв начин. Въпросът е за общинския бюджет, а той трябва да бъде концентриран в определени зони, за да бъде разходван правомерно. Не може да се разчита, че Столична община може да покрие цялата територия на града.
Отчуждаванията.
Здравко Здравков изрази мнение, че средствата в бюджета на Столична община за 2022 г., предвидени за отчуждаване, ще покрият инвестиционната политика. В момента например се работи по отчуждаване на терени за бул. „Тодор Каблешков". Той трябва да свърже „Цариградско шосе" с бул. „България". В момента цените, които се плащат за отчуждаване, са съпоставими с цените за строителство. Главният архитект заяви: „Ами моите извинения, но това са бивши ниви! Когато през 1938 г. арх. Адолф Мусман направи първия план на София, София е била в пъти по-малка. След това 1945 г. и процесите с одържавяването и 90-те години ние казахме - ще възстановим справедливостта и ще върнем на хората! Но ние върнахме бившите земеделски земи, а в момента ги плащаме като урбанизирани територии! Общественият интерес е да се случат всички тези публични мероприятия, но те не могат да се случат при положение, че всеки собственик на такъв имот вижда в общината „брашнян чувал", който да изтупа, за да може да получи средства за бившата нива! Трябва да се намери правилен механизъм за защина на обществения интерес".
Водещата отбеляза, че този проблем стои за цяла България от години. Арх. Здравков заяви, че си е направил труда да се запознае с мащабите на проблема. През последните 30 години в София сме резервирали за отчуждаване терени с площ около 45 милиона квадратни метра. За тези терени трябва да бъдат предвидени публични средства, за да бъдат изкупени. Това изисква между 5 и 10 милиарда бюджет.
Метрото.
Арх. Здравков заяви, че строежът на метрото е основна задача. За съжаление 6 метростанции са отпаднали от Плана за възстановяване и устойчивост. Водещата попита защо. Събеседникът ѝ отговори: „Аз не съм политик и мисля, че този тип политизиране на един урбанистичен проблем е изключително грешен. Г-жа Фандъкова имаше своите срещи с министър Василев и министър Петков, имаше уверение, че ще бъдат включени в бюджета. Този проект е в изключително напреднала фаза. За съжаление обаче при съгласуванията имаме становища от МО, които смятат, че трасето на метрото, което минава на една значителна дълбочина под Военна академия ще увреди техни сгради. Аз не мисля, че е така. Този проект се прави от повече от 5 години!".
„Това да не би да се политизира сега, едното правителство иска да го върне на другото, все едно не са били компетентни?", попита Беновска. Здравков отговори, че не би искал да се политизира тема, свързана с градоустройството. Той беше категоричен: „В София живеят 1,5 милиона души и при ежедневните си трудови пътувания никой не се интересува дали метрото е построено от този или онзи кмет! Той просто иска редовен градски транспорт! Мисля, че развитието на метрото трябва да ни е основен приоритет и успоредно с него да коригираме наземния транспорт!".
Беновска попита: „Как ще се реши този въпрос, доколкото стана ясно общината ще дофинансира строежа на метрото със свои пари?". Арх. Здравков отговори, че общината ще дофинансира, въпросът е да се намери решение на казуса с МО. В понеделник ще има среща на Йорданка Фандъкова и Стоян Братоев с министъра на отбраната. Главният архитект на София изрази надежда, че ще се намери решение на казуса. Дълбочината е достатъчно голяма, копае с тунелен способ, а не открито.
„Ако не се получи, това не е ли голяма драма за целия проект на метрото и развитието му?", попита Беновска. Събеседникът ѝ отговори, че е сигурен, че ще се намери съгласие в крайна сметка трасето на метрото да минава пов Военната академия, защото са направени достатъчно добри експертни оценки, че няма никаква опасност за сградите. Здравков още веднъж призова: „Метрото е основен приоритет! Трябва да съберем сили, да забравим политиката и да намерим правилни експертни решения, за да можем да развиваме правилно града си!".
„След разговора с министъра на отбраната ще огласите ли резултата, или деликатно ще си замълчите?", попита Беновска. Гостът ѝ отговори: „Г-жа Фандъкова ще прецени как ще продължим темата със софийското метро. Аз мисля, че ние трябва да си поставим основни цели - развитие на околовръстния път, метрото, площад „Св. Неделя"! мащабни теми! Започнем ли да се ритаме по кокалчетата, тогава, слезем ли от столовете, на които сме седнали и се обърнем назад ще си кажем - аз можех да направя това и това! Но вместо да направя големите стъпки, аз ритах по кокалчетата този и онзи!".
Околовръстният път.
Арх. Здравков заяви, че откакто е главен архитект са се сменили какви ли не варианти за кръстовището на „цар Борис III" и околовръстното. „Това някаква хаотичност ли е, или отново борба на лобита?", попита Беновска. Събеседникът ѝ отговори, че по-скоро е систематично търсене на решение за един проблем, който с времето е започнал да се драматизира. В началото заинтересованите лица са били между 10 и 20 човека. При последното му съобщаване е бил затворен бул. „Никола Петков". Последното решение обаче удовлетворява всички. Става дума за четириклонно кръстовище. Проектът е бил разделен на 2 - от АМ „Люлин" към „Цар Борис III" и от „Цар Борис III" втори етап към бул. „България". В момента е предаден проекта от АМ „Люлин" до река Владайска.
Арх. Здравков обясни, че това ще е един от най-тежките строителни периоди за Софийски околовръстен път, защото минава през изцяло урбанизирана територия. Временната организация на движението ще е много сложна. Едновременно с това има и ремонт на язовир „Суходолски". Имало е идея този микроязовир да бъде премахнат, но в крайна сметка се е наложило предложението той да бъде запазен.
Борбата с корупцията. Процесът на дигитализация.
„Трудно ли е да си архитект на София, кой Ви атакува и кой Ви подкрепя?", попита Беновска. Арх. Здравков отговори, че управлява процес зад които стоят много капитали. Той разказа: „Веднъж кметът на „Подуяне" дойде в приемно време, когато имаше още хора, влезе в нашата сграда и беше като кошер. Каза ми - Здравко, при теб е като на „Уолстрийт". Казах ѝ - за 2019 г. в Столична община се издават разрешения за строеж за около 2 милиона квадратни метра. Сметнете ги в евро и ще видите за какъв огромен капитал става дума и всеки един от тези инвеститори бърза!".
„Каква е степента на корупция във вашия сектор?", попита Беновска. Събеседникът ѝ отговори: „Не мога да кажа, че съм успял да се преборя! Аз от 150 човека се разделих с около 40 и въпреки това непрекъснато разбирам за хора, които са пробити. Единственият начин напълно да се преборя с корупцията е, ако насреща сложа машина! Това ми е основната битка! Основната ми битка е за дигитализация. Искам, когато сляза от стола на главен архитект и затворя вратата след себе си, да знам, че съм дигитализирал този процес! Дали ще успея докрай зависи най-вече от фактора време и от помощта, която бих получил от страна на държавата!".
Арх. Здравков заяви, че проектирането е в душата му и би се върнал към това. Той обясни, че в момента управлява един процес, който го удовлетворява. Водещата отбеляза, че има доста административна работа. Събеседникът ѝ отговори, че по-скоро е мениджърски процес. Ако човек е добър мениджър, ще се справи и с тази задача.
Разликата в поколенията.
„Знам, че Вашият син следва първа година архитектура, каква е разликата в поколението баща и син?", попита Беновска. Арх. Здравков отговори: „Опитвам се да не му се меся в знанията и най-малкото да не го възпрепятствам с авторитета си!". Водещата попита: „Как се живее под сянката на главния архитект?". Гостът ѝ отговори: „Много добре си спомням, моите родители не са архитекти, но във випуска си имах колеги, на които родителите бяха един архитект на главен град в страната, друг на председател на Камарата на архитектите. И всички казваха - това е детето на еди кой си! Аз казвах - какво от това, нали в крайна сметка и той е човек! Архитектурата е изкуство, там трябва да можеш да покажеш себе си. Ние сме самотни бегачи. То е като при зъболекарите. Когато отидете да си правите зъбите при един добър зъболекар и той Ви каже - я седнете при моя студент, тогава сигурно ще станете и ще си тръгнете! Ние продаваме занаят! Макар и добре платен, той е занаят! Архитектурните бюра в България трудно събират огромни екипи, първо заради спецификата на работата и второ, защото ние продаваме таланта си, ако го имаме разбира се!".
Контактите с изпълнителната власт.
„Горе долу Ваши връстници управляват в момента България, какъв диалог водите?", попита Беновска. Арх. Здравков обясни, че с Кирил Петков е имал среща още докато последният е бил служебен министър на икономиката. Разговаряли са за бизнес зоната в „Божурище" и проектът държавата да инвестира в продължаването на бул. „Царица Йоанна". За съжаление все още няма никакво развитие по темата. Той обясни: „Не знам каква е позицията му сега, като министър-председател. Една бизнес зона се разви, без да има пряка връзка за тировете. Имаче наблюденията ми за взаимоотношенията с прякото ведомство, ръководено от министър Караджов - поставиха се мащабни цели и намирам общ език по темите, които са ни контактни. Това са промени в нормативната уредба и облекчаване процеса на администриране на инвестиционния процес. И по темите, свързани със София, околовръстния път и надявам се да намерим решение по темата за метрото.
Подаръците.
„Сега нашия шеговит подарък, напоследък Харвард е модерен, Вие не сте завършил Харвард!", обърна се към госта си Беновска. Той благодари за подаръка и облече тениската с надпис Harvard low just kidding. Здравков каза: „Не съм завършил Харвард, завършил съм УАСГ и съм горд със знанията в България! Но поздравявам хората, които завършват в чужбина, надявам се да се връщат. Защото, бидейки баща на едно момче, което сега ще направи 20 години, ми е адски болно неговото поколение да излита! А главният архитект на Барселона, който отдавна вече не е такъв, беше казал - в следващите години градовете ще се борят за две неща - за вода и за таланти!". Беновска отвърна: „Добър финал, пожелавам на Вашия син Калоян да успее! Подарявам Ви и Конституцията на България, символичен подарък, защото законите трябва да се спазват!". Така завърши разговорът между арх. Здравко Здравков и Илиана Беновска в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 2-ри април 2022 г.