12-03-2022 | 23:38 ч.
акад. Николай Денков: Харвардско обучение в България, по кампанията на К2 за дуалното образование ще работим
акад. Николай Денков: Харвардско обучение в България, по кампанията на К2 за дуалното образование ще работим
академик, проф. д.н. по физикохимия Николай Денков, министър на образованието и науката, в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 12-ти март 2022 г., заяви позиции по следните теми:
На какво ще ни научи „Промяната"?
„На какво ще ни научи „Промяната"? Вие отговаряте за духа, за духовността, за това българите, по-възрастните да не загубят националното си самосъзнание, а по-младите да култивират в себе си културата, която ще им даде сила да бъдат полезни не само на себе си, а и на обществото?", попита Беновска. Николай Денков отговори, че няма как да направим промяната, ако не направим промени във всяка дейност, която ни е важна. Той продължи, че няма никакво противоречие между патриотизъм и глобализъм. „За съжаление през последните години тези две доктрини непрекъснато бяха поставяни в противоречие, а е точно обратното! Ти трябва да се чувстваш горд българин, за да бъдеш и гражданин на света, в който да се чувстваш равноправен и по-добър от другите, когато искаш да направиш нещо. Ние имаме наши учени и творци, те са българи, но те са известни, защото са по-добри от другите около тях в света!", категоричен бе министър Денков.
Реформата във висшето образование. Обединението на университети в консорциуми. Промените в атестирането и акредитациите.
„Наистина сте прав и аз ще повторя мисълта на Христофор Колумб, която цитирахте, а тя е „никога няма да пресечете океана, ако не съберете смелост да загубите брега от погледа си!". Къде се намира в момента например в реформата във висшето образование? На 22-ри февруари Вие организирахте среща със Съвета на ректорите, на която обсъдихте Вашето предложение за реформа във висшето образование. Сам знаете, че това предизвиква напрежение в ректорите, всеки иска да защити своето учебно заведение!", попита Беновска. Денков отговори, че и във висшето, и в средното образование всеки път, когато се каже, че трябва да се променят някои неща, се получава голяма съпротива. Той продължи, че на практика всички ректори разбират, че са необходими промени и предложенията на МОН срещат и голяма подкрепа. „Аз контактувам с много ректори и има голяма подкрепа по отношение на това, което трябва да се направи с атестацията на преподавателите, акредитацията на ВУЗ-овете. Но когато се стигне до конкретни дейности хората, които са засегнати, в случая са няколко ректори, се опитват да стопират целия процес. Това се случва, но то няма да стане, защото ние имаме обективна, реална нужда от промени. И тези промени, които предлагаме, ще бъдат полезни!", категоричен бе министърът на образованието.
„Миналата седмица тук бяха ректорът на ректорите и ректор на СУ проф. Анастас Герджиков, ректорът на МГУ проф. Копрев и ректорът на ЛТУ проф. Илиев. Нека да чуем какво казаха те!", продължи Беновска и пусна запис от изказването на проф. Герджиков по време на предаването от 5.03.2022 г.:
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Проф. Анастас Герджиков: Нека да започнем с това, че реформата във висшето образование продължава вече много години. 7-8 години се движим в правилната посока. Спряхме порочния финансов модел, който изискваше от ректорите да стимулират количеството, а не качеството и на практика държавата сама беше казала, че качеството няма значение. Сега е точно обратното, парите следват не просто студента, но и качеството във висшето училище, в резултат на което приемът в много висши училища е намалял и не е както допреди няколко години, когато местата бяха повече от кандидатстудентите. Сега е точно обратното. Върнахме се към годините, когато кандидатстудентите са повече. По същия начин сега финансираме качеството, а не количеството. По същия начин не разкриваме нови филиали и специалности и то по предложение на Съвета на ректорите. Изобщо ректорите бяха инициатори и партньори в една реформа, която беше тежка за висшите училища, особено за малките! Затова не е редно да ги упрекваме, че пречат на реформата. Напротив, ректорите бяха главният двигател. Също така не е редно да казваме, че реформата сега започна с някакви нови идеи. Всъщност минаваме към нова фаза. Аз съм напълно удовлетворен от това, което постигнахме досега. Министърът на образованието предишният, пък и сегашният мисля, че ще подкрепят това, че досегашната реформа се движи много успешно. За да е успешна следващата стъпка, тя трябва да стане отново в партньорство с ректорите! Ректорите казаха някои разумни неща на 22-ри. Между тях беше това, че евентуалното обединяване на университетите трябва да стане под формата на консорциуми със запазване на юридическите лица, а не юридическо сливане, така че да остане само един университет със своето име, а всички останали да загубят името и историята си. Казаха също така, че е нужно да имаме ясни критерии за такова обединяване и най-добре то да бъде доброволно, за да може самите университети да преценят по какви критерии да си намерят партньори. Тогава няма да се колебаем между това да обединяваме университети със сходен профил или обратно - университети, които имат различен профил и се допълват. И така нататък поредица от въпроси, които според мен не са решени и изискват поредица от обсъждане. Това беше главната тема на 22-ри февруари.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Николай Денков каза, че на срещата от 22-ри февруари е обяснил какви са проблемите, дал е много примери. Той продължи: „Отворих дискусията и казах - нека да ги направим заедно! Така че ние нямаме никакво разминаване с проф. Герджиков. Той подкрепя всяка една от стъпките, за които говорим. Ние сега отваряме дискусията как да се случат!".
Николай Денков разказа, че е отговарял за висшето образование през 2015-16 г., след това е работил с министър Вълчев по темата. Промените не са ставали лесно. Винаги е имало съпротива. Той обаче беше категоричен, че въпреки съпротивата трябва да работят заедно. „Другата седмица започваме да работим заедно. Имаме излъчени ректори, които да се включат в работна група. В тази работна група ще бъдат и проф. Копрев, и проф. Илиев и още 8 ректори, така че да работим по теми теми!", съобщи министърът на образованието и науката.
Водещата попита как във времето ще се развие реформата във висшето образование. Министър Денков отговори, че през следващите няколко месеца ще заседават работни групи с участието на ректори, които трябва да изработят текстове, претворени в закони. „Законите трябва да се променят, защото тази структура, която предлагам за обединяване на ВУЗ-овете, тя е точно тип консорциум, за който спомена проф. Герджиков. Такъв тип консорциум в нашия закон няма, затова трябва да напишем нов, в който да се казва, че това е възможно. Аз искам да работя с ректорите, използвайки техния опит ние да напишем правилата, така че да работят в българските условия!", категоричен бе министър Денков.
Николай Денков подчерта, че никой не иска да спестява средства чрез тази реформа. Той продължи: „Вчера имах среща с министъра на финансите. Ние искаме да създадем и стимули за тези обединения, но по начин, по който, когато направим това обединение, качеството със сигурност ще бъде по-високо. Това е свързано с материална база, заплащане на преподаватели. Никой не иска да пести пари, но искаме да подобрим качеството значително!".
„Получих много писма от студентски съвети. Дали е редно да се вземе предвид и мнението на настоящите студенти? Аз ще добавя като родител, давате си сметка, че някои деца се подготвят да кандидатстват в определен университет, а той вече може да не съществува като такъв. Каква ще бъде разяснителната кампания?", попита Беновска. Николай Денков отговори, че в каква посока ще се развива висшето образование не може да бъде решение само на студентите или главно на студентите. Това са решения на високо експертно ниво, стратегически решения. Разбира се трябва са чува и мнението на младите. Образователният министър каза, че веднага след срещата със Съвета на ректорите е имал такава и с националното представителство на студентските съвети, където е разказал какви са намеренията. Обяснил е на студентите, че тревогите им са неоснователни. Ясно е заявил, че няма да бъде затворено нито едно висше училище, защото те са ценни с натрупания опит, с преподавателите. Но част от тези училища имат проблем с качеството и то трябва да се подобри. Затова се променя радикално начина, по който се прави атестация на преподавателите. Денков обясни: „Сега всички са отличници. Това е все едно в училище на всички деца да пишем шестици, всички са щастливи, но от това децата дали са стимулирани да учат по-добре? Променяме начина, по който ще се прави акредитирането на ВУЗ-овете. И там всички са отличници! Всички ли са еднакви? Не са! Но така е направена системата, че всичко да изглежда розово! Така че тези промени, следвайки стратегията за висшето образование, заедно с ректорите в дискусия в тези работни групи, ние ще създадем тези стимули, при който - който е добър ще го виждат всички! Който има проблеми - няма да го наказваме, ние трябва да му помогнем как да се оправи! Но ако не е ясен какъв е проблемът, тогава как го преодоляваме? Използвам случая да кажа ясно - и законите са такива, и нашите намерения са такива - всички студенти трябва да се чувстват спокойни! Както са влезли, какъвто е учебният план, каквато диплома очакват, такава ще получат накрая! Такива са правилата и ние няма да ги променим!".
Как ще преодолеем езика на омразата и неграмотността?
Водещата припомни, че Николай Денков е бил заместник-министър на образованието, а след това и служебен министър и попита този опит каква отправна точка дава в днешния ден. „Виждате как езикът на омразата се настанява, социалните мрежи взимат превес, неграмотността взима връх! Виждате как се пише, как се говори, това не е само външен сленг, това е вътрешно съдържание!", добави Беновска. Николай Денков отговори, че през 2016 г. е започнал да се занимава с тези проблеми и не е преставал до ден днешен. Това му помага да знае какви са дълбоките проблеми и кои са точните решения. Той изтъкна, че всичко, което се прави, следва стратегията за висшето образование, в чието подготвяне е участвал и проф. Герджиков. Така че теоретичната част е готова, сега тя трябва да се приведе на практика.
„Колкото до натрупаната умора, натрупаното напрежение в обществото, това има своето обяснение - натрупването на кризи една след друга! През големи изпитания минахме след 1989 г., тъкмо започнахме да подреждаме къщата и ето ви пандемията, която промени живота ни радикално! Тъкмо започнахме да излизаме от пандемията е сега се появи нова криза. Това уморява хората, изтощава обществото и естествена реакция е едно усещане за самота! Трябва да се научим като общество, че начинът да излезем от тази ситуация е да работим заедно, да бъдем заедно, в което другите общества са по-добри!", категоричен бе Денков.
Средното образование, необходимостта от промени в учебните програми.
„Друг проблем е учебното съдържание - кой автор да влезе, колко ще се учи от него, кои са класици, кои са временни автори? Разбираем ли е езикът на „Чичовци" или „Под игото" за съвременното поколение? Чувствителността също се отнася и до различните видове учебници, изготвени от различни колективи. Каква е Вашата стратегия?", попита Беновска. Николай Денков отговори, че трябва да се прегледат учебните програми, защото всичко тръгва от тях - какво е записано, че учениците трябва да знаят, когато завършват даден предмет в даден клас. Там има и добри примери, но има и слабости. Най-сериозно е положението с много академичния стил на много неща. Затова първата стъпка е учебните програми да бъдат изчистени от този излишен академизъм, да бъдат насочени повече към практически примери. Тоест децата да свързват наученото с неща от живота, които са важни за тях.
Николай Денков обясни също така, че трябва да се подобрят междупредметните връзки. Ако децата изучават нещо успоредно да речем по химия, физика и география, те започват по-лесно да разбират защо всичко това е важно. „Ние не искаме децата да запомнят какво е написано в учебника. Ние искаме най-вече децата да се научат да мислят, да могат, като прочетат нещо, да разберат кое е важно, кое е истина и кое лъжа! И най-важното - след това да се съберат всички в един екип и да измислят нещо, което е общо, тяхно! Ние го имаме на хартия, искаме да се случи, но програмите ни не са насочени по този начин!", обясни министърът на образованието и науката.
Продължителността на учебната година.
Николай Денков заяви, че желанието е да се опростят програмите, да станат по-практични, но липсва времето за упражнения. Липсва времето за обща работа на децата, да направят проект и да го покажат на другите деца, да дебатират помежду си. Или да излязат заедно някъде сред природата и да имат урок по биология.
Министър Денков обясни, че българските деца учат много по-малко, отколкото е средното в Европа. В Ирландия и Испания да речем децата учат над 10 000 астрономически часа годишно. В България децата учат по 7 000 астрономически часа годишно и всичко това няма как да се компенсира. Той заяви: „Ние няма да правим резки промени, но искаме да направим възможното да удължим с 2-3 седмици учебната година, при които основната част да бъдат използвани за упражнения, за по-нестандартни методи. Те и сега са записани, но няма време за тях!".
Николай Денков обясни също така, че заради сгъстената учебна година ние нямаме подходящи ваканции вътре в учебната година. Водещата отбеляза, че в Германия например има по-чести ваканции, но учебната година е по-дълга. Събеседникът ѝ каза, че се твърди, че децата и учителите са уморени, но натрупването на умората идва всъщност от това ударно представяне на материала. Правилният подход е учене - почивка, затова са необходими регулярни ваканции.
Третият елемент на промяната е, че извънкласните дейности трябва да се върнат обратно. Денков заяви: „Аз съм живял в този свят, в който извънкласните дейности бяха толкова важни! Те се случваха в училище колкото и редовните часове. Ние прекарвахме цял ден в училище. Следобед бяхме с това, което ни е интересно!".
Беновска разказа: „Ако не звучи като реклама, понеже познавам НУКК, то е училище, което не е към МОН, а към МК. Там всичко така е концентрирано - народни танци, фехтовка, кръжок по химия, по физика и така нататък. Целият следобед децата са ангажирани, родителите са спокойни, че децата са там!". Денков отговори: „Ще се запозная с този модел! Затова разговаряхме и с министъра на финансите, с Министерството на младежта и спорта, защото не искаме всички тези нови дейности да се стоварят върху учителите. Те са достатъчно претоварени и в момента. Ние искаме заедно с тях да работят и треньори, и дейци на изкуството! Те да влязат при децата, за да внесат и този друг дух! Да се види, че крачката от науката, изкуството до училището - тя е една крачка!".
Инициативата учени да преподават в клас в средното образование.
Николай Денков разказа, че преди няколко години е започнала инициативата в училище да ходят учени от БАН, от университетите. Да преподават на децата и да водят извънкласни занимания. Известни са школите на академик Сендов, академик Кендеров, които събират най-талантливите деца. „Искаме тази дейност да я разширим изключително много. Ще има национална програма!", добави той. Водещата каза, че това е наистина много добро начинание, което я е размечтало. Събеседникът ѝ отвърна: „Всяка стъпка започна с една мечта, но както ме поправиха на едно публично събитие - тази мечта трябва да е подплатена със срокове и бюджет! Така че мечтата със срокове и бюджет - това е работата на един министър!".
Дуалното и професионално образование. Кампанията на „Радио К2".
„Изкушавате ме нещо, което бях решила за друг път да оставя! Покоряващо е това, което говорите! Не Ви правя комплимент, дано наистина да успеете! Много ми се иска и ние да помогнем, медиите. Това трябва да бъде осъзната мисия, а не просто една реформа! Имахме разговор с министър-председателя Кирил Петков още преди да стане министър-председател. Аз го посветих в една идея на нашия екип за възстановяване на дуалното и професионалното образование. Той ме помоли да вляза във връзка с Вас и ние може би наистина трябва да задълбочим този разговор! Ние започнахме преди пандемията, тя ни прекъсна в средата, но доста неща сме подготвили, ще ми позволите да видим заедно нашето обръщение!", продължи Беновска и пусна коментара си от 5-ти февруари 2022 г.:
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ДО
Министър-председателя на Република България
Г-н Кирил Петков,
Заместник министър- председателите
Асен Василев, Калина Константинова, Корнелия Нинова, Гроздан Караджов, Борислав Сандов
и министрите
Николай Денков, Бойко Рашков, Стефан Янев, Асена Сербезова, Николай Събев, Даниел Лорер, Атанас Атанасов, Георги Гьоков, Иван Иванов, Христо Проданов, Теодора Генчовска, Александър Николов, Радостин Василев, Надежда Йорданова, Божидар Божанов
НАЦИОНАЛНО-ОТГОВОРНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
За Национана кампания за дуално и професионално образование
ЗНАМ, МОГА, БОГАТ СЪМ И ЩАСТЛИВ
„ПРЕДАЙ НАТАТЪК"
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
На 9 май 2019 г., ТВ youtube.com/Беновска пита-Радио 2 и „Радио К2", стартирахме Национална кампания за дуално и професионално образование „Знам, мога, богат съм и щастлив".
Прекъснахме Кампанията заради карантините и мерките по COVID 19...
Обществената и икономическата нужда от технически подготвени средни кадри Ви е болезнено ясна. Трябва да помогнем и на младите хора да се ориентират професионално. Трябва да помогнем и на икономиката.
Всеки от Вас, г-жи и г-да министри, ще подкрепи с 2 ръце нуждата от подготвени средни кадри:
и в транспорта, и в строителството, и в здравеопазването, и в енергетиката, и в образованието, и във финансите, и в икономиката и индустрията , и в отбраната, и в земеделието, и в околната среда, и в социалния сектор, и в иновациите , и в туризма, и в правосъдието, и в спорта, и в електронното управление, и в МВР, и в дипломацията.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Кампанията е мащабна и по национална отговорност, замисъл, и по обхват на партньорите.
Кампанията стартира съвместно с МС на Република България, работодателските организации в АИКБ, синдикатите КНСБ и КТ „Подкрепа", кметовете на 28-те областни града, Българската православна църква, ректорите на ВУЗ-овете в България, директорите на гимназии и средните технически, и професионални училища, училищните настоятелства, родители, ученическите съвети, директори на прогимназии в България, директори на театри, актьори, музиканти, културни дейци, общественици, медии, журналисти.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Идеята на кампанията, на горе изредените институции е:
в публично-частно партньорство „Власт- Бизнес - Медии" да се възстановят, така наречените по-рано, техникуми, СПТУ и ПТУ. Всеки от вас, министрите, е на ясно, че така ще запълните вакума от подготвени средни кадри във всеки от ресорите ви на управление.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Създадохме песен „На прага" и видеоклип, предназначен за учениците и за родителите, и техните баби и дядовци, с които децата обсъждат бъдещето си.
Автор на текста е поетът Александър Петров, музика - Константин Марков, изпълнение - „Тангра", продуцент и режисьор Илиана Беновска - с участието на студенти от СУ „Климент Охридски", УНСС, МГУ, НАТФИЗ, ученици.
Песента и видеото получиха широко разпространение и популярност, и бяха класирани на първите места в престижните класациите за български произведения.
В делови план трябва:
1.МОН да влезе в същността на замисъла и да го допълним, ако има нужда.
2.Трябва МТСП да организира професионалното преориентиране, да привлече за преквалификация безработни и социално слаби / вкл. ромското население/ - изследвано и систематизирано от нашия екип.
Преди карантините и мерките по COVID 19 систематизирахме какви възможности съществуват и като държавни бази, и като готовност от страна на бизнеса за тази цел .
3. Да се номинира орган за партньорство между настоящия МС и установените до тук партньори:
работодателските организации в АИКБ, синдикатите КНСБ и КТ „Подкрепа", кметовете на 28-те областни града, Българската православна църква, ректорите на ВУЗ-овете в България, директорите на гимназии и средните технически, и професионални училища, училищните настоятелства, родители, ученическите съвети, директори на прогимназии в България, директори на театри, актьори, музиканти, културни дейци, общественици, медии, журналисти.
Нашият екип ще помогне и тук, тъй като и това беше конкретно планирано, и по конкретни стъпки, преди карантините и мерките по COVID 19.
4.МС да реши възстановяването на техникумите и професионалните училища в средното образование - изследвано и систематизирано от нашия екип.
С уважение, Илиана Беновска, журналист
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Беновска продължи: „Това е нашият възглед, мечтите трябва да се осъществяват! Трябва да помагаме, нали?". Николай Денков отговори: „Хубавото е, че през последните години има голям напредък в тази посока. Когато през 2014 г. влязох в МОН, тази кауза изглеждаше почти безнадеждна. Тогава работихме с швейцарското правителство по програма ДОМИНО, започнахме разговори с Германската търговско-промишлена камара. Сега ситуацията е коренно различна. Не казвам, че е идеална, далеч съм от тази мисъл. Но първо ние имаме истински техникуми-шампиони! Онзи ден бях в ТУЕС, професионалното училище към ТУ на хакатон от ученици за ученици. Изключително събитие! Сами си го организираха. 3 дни пишат програми по зададена тема, която научиха докато започваше самия хакатон. Казват им - темата е свързана с косома, имате 3 дни да напишете нещо, което е иноваторско, да се бори с най-добрите в света. Това е пример за реализирана мечта! Не случайно тези деца се вдъхновяват и от първия български „еднорог", който официално се появи преди 2 седмици. Имаме и много други добри примери, например „Хенри Форд". Така че професионалното образование започна бързо да се развива през последните години, защото то изпълнява две различни функции. Едната е да създава най-добрите специалисти, които след това да влязат в техническите университети и да се съревновават с най-добрите в света. Да, с тяхното патриотично образование и възпитание, но също така и с възможностите, които имат да бъдат най-добрите. И другото нещо - да дадем професия на хора, които нямат никакъв афинитет към академични занимания, не искат да ходят във ВУЗ-ове. Това е свързано и с механизъм на обхват, работа с по-бедните деца, с ромите. Но ковид прекъсна това, най-големият проблем беше, че много фирми се оказаха в невъзможност да поддържат дуалното образование. Сега започнахме да възстановяваме тези програми, но дойде нов проблем. Инициативата е много хубава!".
Беновска обясни: „Аз искам по-голям кръг хора да се ангажираме с това, нямам претенции за наше авторство! Идеята се ражда от нуждата!". Министър Денков отговори, че наистина повече хора трябва да се включат. Трябва обаче да се внимава да не се разводни прекалено много. „Има много дейности и форми, които използваме. Това, което казвате, е допълнение към това, което правим. Всяка година имаме норматив как да увеличим процента професионални паралелки, внимателно, стъпка по стъпка! Ние имаме своите дейности, но една кампания би била полезна, за да ориентира децата!".
„Радвам се, че намираме взаимност, ще работим заедно и ще организираме по-широк кръг хора с ефективни действия!", каза Беновска. Денков добави, че трябва да се включи и широк кръг медии, за да не се чувства никой изолиран от процеса.
Подаръците.
Беновска се обърна към госта си: „Изкушавам се да кажа, че Вие сте редовен член на Европейската научна академия, според класацията на Университета Станфорд от 2022 г. сте в първия 1% на най-влиятелните учени в света в своята област! Казвам го, за да набележа равнището, на което се води този разговор от ваша страна и да си позволя един шеговит подарък. Напоследък стана модерно всички да сме завършили Харвард, така че аз ще Ви подаря една тениска Harvard! Това е един шеговит подарък! И да Ви пожелая „Промяната" да успеете наистина!". Денков благодари и каза: „Аз всъщност се гордея, че съм завършил СУ „Св. Климент Охридски"! Но също така съм видял през годините, че завършвайки СУ, моята Национална природоматематическа гимназия ме канеха, аз съм изнасял лекции в Харвард, в Станфорд, така че нямах никакъв проблем да се интегрирам в тази система. За мен това е начинът, по който трябва да се опитаме да възпитаме нашите деца - българи, които са равни на всички останали и по-добри от тях!".
Беновска продължи: „И се изкушавам, Вие сте наистина „червена ябълка" в своята научна област, но „зелена ябълка" ли сте в политиката?". Николай Денков отговори: „Не мисля! След толкова години мисля, че общо взето добре се ориентирам откъде какви удари да очаквам. Разбира се винаги може да има изненади, но не мисля, че съм „зелена ябълка"!".
Беновска подари на госта си и Конституция заедно с флаг на България и обясни: „Това е един особен подарък, както беше казал един мислител - законите трябва да се спазват, каквито и да са те!". Николай Денков отговори: „Аз бих продължил тази мисъл. Действително в началото е Словото, тоест това, което искаме да направим. Конституцията е това, което ни дава не само основните правила, а вътре е закодирано какво искаме да направим, докъде искаме да стигнем. Надявам се да успеем!".
Николай Денков подари на водещата детската книга Ян Бибиян, като каза, че като дете много го е впечатлила. Водещата отбеляза, че по този начин разкрива още една своя същност - освен сериозен човек може да бъде и шеговит. Денков отговори: „Всеки носи в себе си нещо и от Ян Бибиян, и от дяволчето Фют. Те са като близнаци в известен смисъл, понякога надделява едното, понякога другото!".
Николай Денков подари и книгата „Sapiens. Кратка история на човечеството" с думите: „Това е една книга, която излезе преди десетина години и много ме впечатли за това, че неща, които много сме виждали, уж всички знаем, но може да дойде един мислител и да ни ги разкаже по такъв начин, че да си кажем - уау, за това не съм се сетил и не съм помислил!". Беновска отбеляза, че в бъдеще ще организира четене на книгите от библиотеката на предаването с гостите, които са ги подарили и средствата ще бъдат използвани за благотворителност. Така завърши разговорът между Николай Денков и Илиана Беновска в „Беновска пита" във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и по Радио К2 на 93.9MHz на 12-ти март 2022 г.