26-04-2020 | 12:02 ч.
Красимир Георгиев и Владимир Тодоров: Предложили сме на НС да се конфискува автомобила при хванат водач, употребил наркотици
Красимир Георгиев и Владимир Тодоров: Предложили сме на НС да се конфискува автомобила при хванат водач, употребил наркотици
Красимир Георгиев, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България, Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадалите в катастрофи, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" заяви позиции по следните теми:
Колко са дрогираните шофьори на пътя
Илиана Беновска покани Красимир Георгиев и Владимир Тодоров в студиото с вълнение, защото вероятно винаги ще се връща към спомена й за миналата неделя по това време, когато тя е разговаряла с главния секретар на МВР, а в този момент е бил отнет живота на Милен Цветков. Водещата попита гостите си повече ли са жертвите на пътя, отколкото вероятно ще бъдат жертвите от коронавируса. Владимир Тодоров отговори, че от началото на годината в България са загинали над 100 души при катастрофи, но пандемията ще премине, а войната по пътищата няма да спре. Беновска попита Красимир Георгиев дали това понятие е изпълнено със съдържание в главите на хората в изпълнителната и законодателната власт. Той отговори, че в изпълнителната власт, когато всичко е спокойно, последното, за което мислят е безопасност на движението по пътищата. За да подкрепи това с факти, г-н Георгиев каза, че се е обезценила инструкторската диплома. Преди се е минавало през тежък изпит, а сега, който пожелае може да стане инструктор. По думите му, дори Беновска би могла да стане инструктор, вероятно по-добър от някои, които са завършили Богословския университет, каквито наистина има. Красимир Георгиев каза, че инструкторската диплома толкова лесно се взима, както и някой да ти даде разписание за влак. Съответно, обучението отговаря на стойността на дипломата. От там, самата шофьорска книжка е обезценена и тя е един атрибут за доказателство на летяща смърт по пътя. Според него, когато това се казва на изпълнителната власт, започват репресивни действия да си затворят устите. Беновска попита кой има интерес от това, а г-н Георгиев отговори, че сивия сектор и чиновника имат интерес, защото ако някой си купи дипломата, означава че не работи качествено и всеки момент е в нарушение и тогава се появява изпълнителният орган, който установява това. Така, когато има глоба, за да не се пишат актове, се дават пари.
Беновска попита Владимир Тодоров като представил на Българската асоциация на пострадалите в катастрофи, какво би направил, ако той е трябвало да защити Милен Цветков като пострадал. Той отбеляза, че дрогираните шофьори в последните години в някои части на страната са повече от пияните и може би това ще е следващият бич, който ще ни застигне. Затова той се обърна към институциите да инвестират в превенция. Г-н Тодоров каза, че застрахователни компании са дали миналата година средства на МВР за закупуване на наркотестове, но те са недостатъчни. Миналата година са задържани 2 500 души, шофиращи след употреба на наркотици, защото толкова са тестовете и толкова са тествани. Той е сигурен, че ако се направи целево масово тестване в петък, събота и неделя пред дискотеките и заведенията в Студентски град, ще се ограничи доста това. Стана ясно, че един тест струва 35 лева. Владимир Тодоров мисли, че както сега всички са се обединили в събирането на средства за тестове за коронавирус и се правят много дарения, така трябва да се обединят и за събирането на средства за наркотестове. Красимир Георгиев предложи щом се хване шофьор, употребявал дрога, освен санкцията, да се начисли допълнителна такава за закупуване на минимум 100 теста. Беновска отбеляза, че това би било много евтино за шофьора, а г-н Тодоров каза, че са предложили нещо по-работещо на НС. В петък са предложили законодателна промяна, която да регламентира конфискуване на автомобила в полза на държавата, независимо чия собственост е, когато водач бива хванат да шофира след употреба на наркотици. Според статистиката от миналата година, това би означавало 2500 автомобила конфискувани за 1 година. Това би могло да има превантивен ефект и тогава родителите биха се замислили дали да дадат скъпия джип на „синчето" си. Беновска се зачуди защо преди родителите да се замислят дали да дадат скъпия си джип на сина си, не се обърнат за помощ и не направят така, че да не се стига до там. Със съжаление г-н Тодоров отговори, че може би има и такива родители, за които скъпият джип е по-скъп от детето.
Какви мерки трябва да се вземат с цел намаляване и превенция на дрогираните шофьори на пътя
Беновска припомни, че по време на разговора си с министъра на правосъдието Данаил Кирилов той е отбелязал, че от повече от 3 000 водачи, хванати след употреба на наркотици, броят за 1 година се е намалил с 1 000 и е станал 2 500, но според нея този брой е относителен. Тя заяви, че когато се е забранило тютюнопушенето на обществени места, е влязла в остър спор с премиера и му е казала, че не пуши при децата си, но когато отиде в ресторант, й мирише на алкохол и това й пречи и защо не се спре употребата на алкохол. Беновска даде пример, че яко някой изпуши 1 кутия цигари, няма да тръгне да убива с колата си, нито ще извършва други престъпления, но ако изпие 1 бутилка алкохол би имало резултат при хора с ниска степен на задръжки. От друга страна, наркотиците са забранени в България, но по време на карантината те могат да се поръчват онлайн и ги доставят куриери. Красимир Георгиев допълни, че може по интернет и да се поръча фалшива книжка, диплома, лична карта. По думите му става въпрос за обща деградация и неправене на разлика между свобода и свободия.
Ще фалират ли автошколите заради коронавируса?
Беновска попита г-н Георгиев какъв е изводът и дали сега ще фалират хората, които се занимават с обучаване на бъдещи шофьори. Той отговори, че във връзка с извънредното положение е пристигнала заповед да се преустанови провеждането на теоретично и практическо обучение на кандидат-шофьори по време на извънредното положение. Във връзка с казаното по медиите от бивш министър на икономиката, че държавата предоставя помощ 60-40, г-н Георгиев би задал въпрос на икономистите реторичен въпрос: колко е 40 процента от 0. Ако фирмата е преустановила 50 процента от дейността си, може би тези 40% биха били възможни. Беновска каза, че работодателите искат на следващия Съвет за тристранно сътрудничество да се обсъжда помощ 60 на 0. Красимир Георгиев се съмнява това да стане, но отбеляза, че никой не се е сетил да спомене за професията за обучение на кандидати за водачи на МПС. Тази професия я има в единния класификатор с професиите, за да си плащат данъците, но за помощите е чул да се говори за автошкола едва за пръв път преди 2 дена по една от телевизиите, която е съобщила, че датските автошколи възобновяват дейност. А за българските никой не казва дума. Красимир Георгиев отбеляза, че те не получават помощи, а вече от банките пристигат съобщения за кредити, от лизингодателите пристигат съобщения за лизинги, от ЧЕЗ пристигат съобщения за сметки, а те слушат относно помощите само „Ще". Според него при тези условия е нормално на автошколите да им писне и да започнат да работят, защото гладът е по-силен. Тогава ще трябва да отговарят тези, които се сещат за безопасност на движението и автошколи, когато се случи нещо трагично, както с Милен Цветков.
Владимир Тодоров допълни колегата си по отношение на качеството на обучение, защото в последните години водят битки колко качествено се обучава в тези автошколи, колко часове се дават, могат ли кандидат-шофьорите да карат по магистрала. Така при изкаран курс в София със средна скорост 30 км/ч, шофьорът не знае как шуми автомобил на магистрала. Беновска отбеляза това като нещо много важно и разказа как преди години, когато е купила една кола и я е карала известно време, шумът на двигателя е станал по-басов. Тя се е обадила там, от където я е купила да попита какво става, а й отговорили, че това от хиляди го казва един, защото колата се е разработила, оборотите са се повишили и шумът на двигателя се е променил. Събеседниците й потвърдиха, че се шофира и по слух и е различно да се шофира в града и по магистрала, особено когато по време на курса развиваната скорост е била минимална.
Беновска попита гостите си дали имат надежда, че нещо ще се промени. Красимир Георгиев разчита на министър Желязков, който определи като интелигентен човек и когато има интелект насреща, във взаимодействие с експертизата, нещата ще се случат. Така завърши разговорът между Красимир Георгиев, Владимир Тодоров и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 26 април 2020 година.