19-04-2020 | 11:40 ч.
Банов: Артистите ще са на първа линия, за да дърпат нашия дух след коронавируса
Банов: Артистите ще са на първа линия, за да дърпат нашия дух след коронавируса
Боил Банов, министър на културата, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване "Беновска пита" по "Канал 3" и "Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Религията и вярата; Кой ни причини това?
Беновска посрещна министъра на културата Боил Банов в студиото на "Беновска пита" с подарък Великденско яйце. "Вие религиозен ли сте? В каноничния смисъл на думата или по-широкия?" попита Беновска. "Религиозен съм, наистина. За мен неходенето вчера на Великден си беше проблем" сподели Банов. Той сподели, че така го чувства и ако не присъства в храма в дните на Страстната седмица има особено чувство за загуба и за несъстоятелност. "Религията не е ли вяра в доброто, вяра в любовта, в хармонията, в морала, в човешките отношения? Трябва ли да бъде опредметено с влизането в храма и не на последно място, леко иронично да попитам - тук Митрополит Антоний се опитах да го нахраня с една лъжичка и него и себе си, както се причестяват и той каза, че ако сме били в църквата, там е свято място и Бог пази, но тук в студиото не е свято място и лъжичката ням да ни опази. В такива моменти трябва ли да търсим предметността на иконата, на лъжичката, на върбовата клонка?" попита Беновска. Министърът на културата заяви, че в такива моменти не трябва, защото нищо не може да ни опази нито в църквата, нито извън нея, но за духа църквата е много важна не че този, който намира упование в религията не може да го намери и от дома, както и той е направил. "Направихме всички ритуали и заедно семейно изгледахме от малкия екран цялата служба, така че нашата съпричастност си е същата, но дано не ни се случва повече" надява се Банов. "Може би, има нужда от едно вътрешно самовглъбяване. Може би, има нужда да се огледаме в очите на другия, да погалим децата, да седнем спокойно да вечеряме, да месим заедно козунака..." сподели Беновска. Министърът на културата коментира, че съществуваме в едно консуматорско общество и тази пауза има своите позитиви за този, който може да ги почувства и да ги открие. "Този, който има сетива, ще преоткрие доста неща от посоките си на съществуване" смята Банов. "Песента и клипът "Денят" много ми хареса с нормалността си и с търсенето на позитивното. Дори това да съумеем да търсим позитивното в рамките на голямата криза е много ключово. Така се устоява. То няма друг начин. Само с позитивното, само с търсенето на това, което може да бъде нов ключ към живота утре. Много хора, според мен, погрешно мислят и го казват и на глас и го споделят, че някак си като свърши това, то животът ще продължи същият. Не, няма да е същият. Той ще бъде друг, което не значи, че ще бъде по-лош. Въпросът е как ще се настроим за това и как всеки в себе си ще погледне и в семейството си, и в тези обстоятелства, и как ще се рестартира. Със сигурност този, който иска да се рестартира просто както е било, ще срещне още по-големи трудности. Финансово всички ще се стабилизираме, но ще срещне трудности вътре в себе си" сподели министърът на културата.
"Кого не виждаме в 25-тия кадър? Този невидимият за окото. Много теории - кой пуснал коронавируса, кой ни наказал, какъв знак ни се дава, даже четох, че коронавирус и страх по звучене предизвикват едни и същи психологически процеси в съзнанието на хората, така било конструирано названието. Кое е в 25-тия кадър?" попита Беновска. Министърът на културата смята, че с тежката глобализация, в която сме, се е очаквало да се стигне до нещо такова и сподели, че изкуството в много отношения го е предричало във времето - много филми са направени за подобни ситуации. "Това прихващане за материалното, тази обща безидейност, това гонене на най-големите задачи на човека или на едно семейство са ако може да се изстреля някъде, на някаква екзотична почивка, ако може да вземе колкото може по-нова кола, ако може и съвсем нова и някак с това се изчерпват мечтите, ако може да е подсигурено с пари 5 поколения напред. То не е лошо, но когато това се превърне в единствената цел на огромна част от обществото, то започва да се маргинализира и да забравя същински неща. Не може да се зарадва на дребни работи, не се страхува от нищо и тогава идва една такава гадост и изведнъж едните потъват в страх, а другите считат, че "Какво е това, бе?! То ще мине и ще замине!". Никой не е подготвен за това нещо" коментира Банов.
Изкуството - променя света бавно, но задълго; Отговорността на политиците
"Казахте, че изкуството е създало доста примери, които сега ни служат като ръководство. Само ще добавя нещо, което вярвам, че и Вие знаете, може би и зрителите и слушателите. Много от големите нации, които могат да си позволят пари за изкуство, правят подобни филми по поръчка на НАСА, ЦРУ, турския президент, руския президент, за да подготвят хората за определени явления. Това са държавни инвестиции, но ще Ви напомня една мисъл - политиката променя света бързо, но за кратко, изкуството променя света бавно, но задълго.
Като говорехте за алчността на живота ни - къде е Вашата отговорност на политиците? Не изтървахте ли възпитанието?" попита Беновска. Министърът на културата смята, че политиците със сигурност имат своята тежка отговорност за всичко, което се случва, за материалното усещане, което е завладяло хората, но не може да са виновни за всичко. "Политиците сме функция на обществото, функция на реалността, функция на обикновения човек" каза още той. "Вие като министър на културата каква функция сте? Отключваща новина, първата новина - изнасилиха баба на 83 години. Това не Ви ли удря силно?" попита Беновска. Министърът на културата подчерта, че това го омерзява и с подобен ефект са и песни, които се доближават до изкуството, но не са, а и много други отвратителни неща са видени през годините, но за съжаление не може всичко с магическа пръчка да бъде оправено, а и понякога не може да се намери изход. "В момента да си политик, вероятно е най-сложното нещо в света на политиката, откакто я има, заради огромната свободна информация, която върви. Еманацията на това, което би трябвало да е свобода на духа, то има и друг полюс - то е слободия, разгул на мисълта. Свободното споделяне на гледната си точка, ама дали тя е премислена, дали се основава на нещо, свободният анализ на всичко, достъпът на млади и неориентирани хора, които не могат да прецизират в тази плеяда от информация къде наистина има същност и къде наистина има дълбочина. Това е страшен бич" коментира Банов. Министърът на културата сподели, че през това, през което минаваме, САЩ са преминали преди 3-4 години и само "здравите кълнове в обществото и времето лекуват". "Слободията може да бъде лекувана със свобода, слободията може да се превърне в свобода, но иска време" подчерта Банов и обясни, че ваксината е зараза, която блокира първата зараза. Министърът на културата сподели, че в изследване във Великобритания масово хората смятат, че ще живеем по друг начин и са осъзнали много неща. "А, Вие какво ще промените в живота си?" попита водещата. "Аз съм променил много неща. В момент на криза действам много бързо. Така съм устроен. Действам с перспектива, никога просто за днешния или утрешния ден. Много позитивни неща видях в това да останеш вкъщи, в това да имаш възможност, да имаш повече време да общуваш с децата си, със семейството си" каза Банов.
Душата на артиста
"Как ще оцелее душата на актьора на артиста? Гледах, че "Вуйчо Ваньо" се излъчва онлайн. Малко ми е трудно, да Ви кажа честно, като режисьор и Вие сте режисьор, да си представя как може "Вуйчо Ваньо" да стигне до ума и до сърцето онлайн. Много директори на театрите са рухнали, бюджетите им отиват на кино, плановете им отиват на кино. Тия хора са без работа. Вие направихте усилия да дадете минимални заплати на някои, но знаете, че слънцето Ви не е голямо и не огрява навсякъде" коментира Беновска. Министърът на културата обясни, че огромната част от изкуството и от заетите в изкуството са подсигурени на 100 % и то сравнително дългосрочно в рамките на извънредното положение и до 6 месеца след него. "Минимални заплати дадохме на свободните творци, които са с нисък доход, за да могат да премостят тази ситуация в тези 3 месеца, но всъщност голямата ни задача и това, върху което работим, е след извънредното положение - създаването на възможности за всеки, които има своя талант и своите интересни идеи, защото то не е раздавачница. Раздавачница е сега, с оглед на абсурдните обстоятелства, но след това през проекти ще създадем много сериозни перспективи във всички изкуства. Акцентът ще бъде много агресивен, за да дадем възможност за съживяване. Сега сме приели, че е някаква точка 0 за изкуствата и по-лошото точка 0 за духа на тези, които правят изкуство. Трябва да дадем възможност и то веднага тази година, сега, днес и утре, тези хора да повдигнат своя дух, защото сега са лекарите отпред и полицаите, и всички знаем кои са на първа линия. Генерал Мутафчийски да ни е жив и здрав, че го има. Утре ще бъдат артистите отпред и техният дух трябва да е наред, за да може да дърпат нашия" подчерта Банов.
Финансиране на филмовото изкуство
Беновска попита министъра на културата сега, ако се появи проект за филм за последиците от коронавируса върху духа, как и къде може да се кандидатства. Министърът на културата отговори, че в Националния филмов център нищо не е спряло да работи, но заради вируса е блокиран законът за киното, който е бил пред влизане в парламента и който ще даде по-сериозна възможност с почти двойно финансиране. "Винаги за културата са били малко парите. Дадох Ви преди малко пример с Америка, с Русия..." каза Беновска. Банов коментира, че е важно какво сравнение се прави, за да се твърди, че са малко парите. Беновска даде за пример филма "На следващия ден" и попита Банов дали си представя с какъв бюджет се снима такъв проект. "Бюджета на този филм аз мога да го обясня. Вероятно грубо той е 100 милиона, само че има предварителни разчети колко ще върне и те знаят, че ще върне минимум 120 милиона. Първо е англоезичен филм и те могат да го прогнозират до стотинка - разпространението му в САЩ и в целия свят. Той е филм с по-популярно съдържание, по-гледаем е. Филм на ръба на екшъна. Американският екшън е нещо отделно от Европейското кино. Те са се научило. Трилърът е нещо, което те родиха. Европейското кино, включително и нашето, има съвсем други търсения, съвсем други механизми и пазари. Затрудненията и подкрепата на държавата, която е необходима в България, тя е необходима по същия начин и във Франция и в Италия. Нашето кино, Европейското кино не може да съществува само. В Америка няма един лев от държавния бюджет за кинопроизводство. Затова казвам, че е много интересно като се каже, че тук няма пари за изкуство, но няма пари сравнено с какво? Може да се окаже, че тук държавата подпомага по-сериозно, защото в Америка се подпомага с 0 лева, а тук се подпомага с 15 + новия проект още 10 милиона" коментира Банов.
Културата накъде?
"По какъв нов път ще поведете културата, когато тази епидемия приключи? Какво ще се окаже - коронавирусът и културата е по-силна?" попита Беновска. "Културата винаги е по-силна не само при коронавируса. Тя е по-силна при всичко, което е преживяло човечеството, така че тя и тук ще се окаже по-силна, а пътят е само същност и това, което наистина вълнува твореца тук вътре, без съобразяване с политически обстановки, с коронавируси... това тук вътре е незаменимото. Това е акцентът, който е извеждал културата винаги във всякакви кризи и всякакви ужасни периоди за човечеството. Така ще се случи и сега. Тук вътре има една чистота в твореца, която е непобедима!" завърши Банови.
Така приключи разговорът между Боил Банов и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване "Беновска пита" по "Канал 3" и "Радио К2" на 19-ти април 2020 година.