22-03-2020 | 22:35 ч.
Димитър Зоров: Производителите сме против редакцията в Закона за потребителите, искаме максимум 20% надценка
Димитър Зоров: Производителите сме против редакцията в Закона за потребителите, искаме максимум 20% надценка
Димитър Зоров, Асоциация на млекопреработвателите и НС на говедовъдите, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" заяви позиции по следните теми:
Хигиенните и дезинфекционни мерки в предприятията на „Пършевица".
„Темата на нашия разговор, днес съм озаглавила - „коронавирусът ще зарази ли и храните?". Преди десетина дни се видяхме на една пресконференция в МС, аз попитах не само Вас, но и Ваши колеги производители на храни и вносители на такива - как стои въпросът с хигиенните условия? На сплит сега виждаме онова, което ни пратихте като видео от производствения процес. Хайде отговорете сега как работите в тези полеви условия?", попита в началото на разговора водещата Илиана Беновска. Димитър Зоров отговори, в сегашната обстановка се работи доста по-сложно, с повече изисквания, дисциплина и организираност, както от ръководството, така и от служителите. Той продължи: „Ако говорим за безопасността на храните и дали при тях има някаква опасност от коронавируса - твърдо мога да отговоря не! Защото в хранителните предприятия се полагат огромни усилия, даже преди обстановката с коронавируса. Всички млечни и месни предприятия имат хигиенни пропуски, където се дезинфекцират изцяло ръцете, обувките с които влизат. Разбира се, че обувките, с които влизат, не са обувките, с които влизат от къщи, защото в предприятието в работен режим се сменя както облеклото с работно, така и обувките, които се ползват в предприятието! Допълнителното, което се прави, е меренето на температурата на служителите, беседата с тях, защото може някой да има симптоми и да не ги сподели и да не се покаже на температурата, за да може да гарантираме не сигурността на храната, защото тя е гарантирана, защото при млечните продукти температурата на заготовка на млякото, което е суровина за всички продукти, се пастьоризира на 72 градуса, така че това е много над температурата, над която коронавирусът и другите вируси могат да устоят! Но говорим да гарантираме здравословното състояние на работниците, защото в тази обстановка най-голямото предизвикателство е да задържат работниците и персонала живи и здрави, за да могат да произвеждат и да изхранят населението! Смятам, че има достатъчно организация в хранителните предприятия!". Зоров увери, че персоналът е снабден със защитни маски и ръкавици, защото още в самото начало на епидемията, когато вирусът все още е бил само в Китай, са взети предохранителни мерки. Новото е, че в момента се използват еднократни предпазни средства, докато в обичайната обстановка защитните средства са за многократна употреба, дезинфекцират се и след това се ползват отново.
„Колко души работят при Вас и понеже виждам от предишното видео, което излъчихме преди малко, че при вас е снежно, казват, че коронавирусът се развива активно при ниска температура, а високата температура го убива. Как предпазвате служителите си, те прибират ли се вкъщи, общуват ли със семействата си, как ги тествате?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че температурите по високите части не се различават много от тези в София. Той продължи, че предприятието има служебен транспорт, а вътре има климатична система, която поддържа температурата една и съща. Доста топло е, защото на млечните продукти им е необходима около 25 градуса температура, за да се развиват нормално процесите. В близост е и овцекомплексът, там повечето работници живеят на място, защото такъв е типът на работата, но от две седмици със заповед е забранено изобщо напускането на комплекса. Затова на служителите е осигурено централно снабдяване, всички пишат в един списък от какво имат нужда и човек от фирмата пазарува в София. Целта е работниците в овцекомплекса да имат колкото се може по-малко контакти с външни лица. „Да, ние не можем да им сложим чип, но от предприятието вътре в семейството, никакви външни контакти и затова ние подсигуряваме всички хранителни и други стоки, които са им необходими. Купуваме всичко, което им е необходимо, за да може по-малко контакти да имат!", обясни Зоров.
Хигиената на животните.
„Как се справяте с хигиената на животните, доколкото съм запозната, Вие знаете повече, засега не се говори, че този вирус се предава от животно на човек или от човек на животно и като че ли не е пагубен за животните. Вие знаете ли повече?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че вече е излязла информация от СЗО и от Европейската агенция по безопасност на храните, че няма никакви доказателства, че вирусът може да се предава от човек на животно. Той подчерта, че въпреки това мерките в животинските комплекси на предприятието са изключително строги с много тежки мерки. Това се налага не заради коронавируса, а поради наличието на най-различни болести по животните. „Така че всички тези средства гарантират една сигурност и безопасност на храните, но разбира се, че те изискват и повече капиталовложения и повече средства за постигането им, както дезинфекцията на помещенията, както дезинфекцията и почистването на вимената на животните преди доене. Мога да кажа, че се работи при най-високи световни мащаби!", категоричен бе Зоров.
Финансовото измерение на допълнителните хигиенни мерки.
„Хайде да поговорим малко за пари, вашите служители искат ли някакъв тип обезщетение за това, че живеят по една седмица извън семействата си, заради това, че търпят много лишения? Второ, каква е инвестицията в поддържането на високата хигиена, не че се съмнявам, че сте я поддържали и по-рано, но сега може би трябва да е още по-засилено, каква е инвестицията в тези предпазни облекла, които са новост за вас? И не на последно място - подготвен ли сте за това да има някакъв спад на пазара за храните, засега не се очертава такава тенденция, даже се очертава едно презапасяване, което вие може би не можете да удовлетворите дори, производителите и вносителите на храни, но хайде Вие да кажете?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че става въпрос за допълнителни средства, които се инвестират за по-висока хигиена. Той продължи, че лично за неговата фирма за десетина дни това му струва около 40 000 лева. „Преди тази ситуация работниците се дезинфекцираха средно по 4-5 пъти, сега да Ви кажа, че самите те имат тази нагласа, може би от страха, тичат до дезинфекционните материали през 15-20 минути, което е хубаво, но изразходва и средства!", обясни той.
Ще доведат ли до увеличение на цените на продуктите допълнителните средства за хигиена в извънредната ситуация?
„Колко пъти това надвишава обичайното дезинфекциране в нормална обстановка, като разход?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че поне 10 пъти за първите 10 дни. „Готов ли сте, ако това екстраполира в една геометрична прогресия, да го поемете?", продължи водещата. Димитър Зоров обясни, че през миналата седмица към МС е бил създаден и щаб „Храни и напитки", който обединява всички производители на храни и напитки. „Ние заявяваме, че никой не е „стотинкаджия", защото чухме преди малко премиерът да казва, че някакви бизнесмени започнали да искат пари. От нас, от хранителния бранш, това не сте го чули! Ние сме се разбрали чисто морално да държим контра докогато можем и успеем, защото вчера бяхме упрекнати от модерна търговия, че едва ли не производителите са тези, които искали вдигане на цените. Това категорично не е вярно, проверихме в целия хранителен бранш, още повече хранителните вериги в момента не приемат и известия за вдигане на цените, а още повече техните промени са много тежки след месец, два и така нататък! Ние сме се разбрали с колегите, че ще работим на тези цени, дори да се завишават доста нашите разходи. Готови сме да седнем с правителството и ако ни даде някаква гаранция, че след като премине тази криза, да говорим тогава повишили ли са се суровините, както при месото се повишават, показват се доказателства с документи и фактури от референтна дата началото на кризата и това да бъде по някакъв начин компенсирано! В този бранш хората са отговорни, както медиците, и затова искам да им изкажа една благодарност, така че ние няма да прибягваме до методи да извадим една стотинка и да искаме да ни я възстановят, стига това да е в рамките на поносимото!", категоричен бе Зоров.
Искането на производителите на храни и напитки за максимум 20% надценка.
„Малко като черен хумор ще прозвучи въпросът ми, но искам да чуя Вашия категоричен отговор, като председател на Асоциацията на млекопреработвателите и Националния съвет на говедовъдите, в 12 часа президентът Радев направи изявление, сам говореше и никой нищо не го пита, че ще върне Закона аз извънредното положение в Народното събрание за поправки, като визираше клауза, която БСП предложи, за 15% увеличаване на цените на стоките, за свободата на словото и за намесата на армията евентуално, ако се наложи. Хайде да Ви попитам за този член в този закон, Вие категорично казвате, че Асоциацията на млекопреработвателите и Националния съвет на говедовъдите, а може би говорите и от името на този щаб, който сте направили производителите и вносителите на хранителни стоки, как се отнасяте към тези 15%?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че в редакцията на Закона за потребителите, в която се казва в чл. 177, че цените на стоките няма да се вдигат и ще се гледа средноаритметичното от последните 3 месеца, производителите категорично са против това. „Това от една страна обвързва цените да не се променят, а от друга страна запазва на някои големи търговски вериги големите надценки и бонусите. Ние подкрепяме и вече имаме писмо в точка 3, в която се казва, че когато търговецът предлага стоки, които досега не е предлагал, максималната надценка може да е 20%. Ние искаме, когато говорим за такава кризисна ситуация и всички си слагат на ревера на яката, че са патриоти и мислят за хората, а това в голяма степен не е така, ние предлагаме 20% да е максималната надценка от цените на придобиване от производител до крайния потребител на всички стоки от хранителната индустрия. По този начин може да кажем, че цените в никакъв случай няма да станат по-високи, в най-лошия случай, а ще станат по-ниски, защото в момента се работи с по-големи надценки и бонуси. Нашата организация призовава търговските вериги и всеки да положи усилия и да даде своя принос, а да не се крие зад запетайки и изречения! Говорил съм с колегите, ние ще положим неимоверни усилия, дори и при вдигане на някои от суровините - да не се променят цените! И ако тази надценка от 20% бъде фиксирана, това ще гарантира на потребителя една сигурност! Ако един литър мляко излезе от мен опакован в бутилка, образно казано, на 1,8 лева, потребителят ще може да го придобие на 2 лева, гарантирано и със законодателство, а не на 2,5 или 3 лева! Това смятам, че е отговорното в един такъв момент, всеки да покрие своите разходи и ако може да спечели малко, а не да трупа на гърба на производителя и потребителя!", категоричен бе Зоров.
Призивът му към политиците и обществото.
„Обърнете се с няколко думи, какво искате да знаят за храните потребителите и какво трябва да знаят политиците, за да може да продължите да съществувате, може би да се обърнете и към самия президент!", призова своя събеседник водещата Илиана Беновска. Зоров заяви: „Аз искам да се обърна и към президента, и към премиера, и към всички политици - в този момент няма място за конфронтация, няма място за стрели, ние всички искаме по-бързо и с по-строги мерки да преминем тази криза! Относно храните - ние сме отговорни хора, ще направим и невъзможното и потребителите да знаят, киселото мляко е с доказан здравнопрофилактичен ефект. Консумирайте кисело мляко, то ще ви помогне, няма да ви навреди. А ние сме хората, които ще ви го доставят, стига търговските вериги да си правят коректните поръчки и да не оставят регалите без стока. Защото в първите дни с някои артикули така се случваше, но явно това е недостатъчно планиране от голямото струпване. И моля ви, не се струпвайте пред магазините. Затова и щабът „Храни и напитки" поиска премахването на всички промоции, защото това води до струпването на хора, човекът отива за един търговски артикул в една верига, за друг в друга, което крие много повече възможности за контакт и рискове! Затова трябва да бъдем отговорни, да си стоим вкъщи и ние ще направим всичко необходимо вие да получите хранителните стоки на възможно най-добрите доставни цени. Зависи от парламента дали ще одобри 20% закована надценка!", с което завърши участието си в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 22-ри март 2020 година.