01-03-2020 | 19:36 ч.

Превозвачите и проф. Асенов: Работим в разбирателство по ТОЛ, няма да увеличаваме цените за превози

Превозвачите и проф. Асенов: Работим в разбирателство по ТОЛ, няма да увеличаваме цените за превози


Проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ, Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, Емил Николов, Съюз на международните превозвачи, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" заявиха позиции по слените теми:


Старт на ТОЛ системата

Илиана Беновска покани проф. Олег Асенов, Магдалена Милтенова и Емил Николов в студиото и си размени мартеници с тях по случай 1ви март с пожелание за здраве и да им бъде простено, ако са сбъркали, защото днес е Сирни Заговезни и се иска и дава прошка..

Първият й въпрос бе към проф. Олег Асенов за това какво се е случило днес. Той отговори, че по график днес в 5 часа са стартирали ТОЛ системата с всички функционалности, с които тя разполага за таксуване, маршрутни карти, бордови устройства и уреди за таксуване с GPS-проследяващи устройства. Към момента системата работи стабилно, увери гостът и има вече над 10 хиляди маршрутни карти, които са регистрирани в системата. Проф. Асенов смята, че всички превозвачи и потребители на пътя съдействат за старта на системата и определи това като една от причините за това тя да е успешна.

„Защо министър-председателят не дойде", го попита Беновска а той заяви, че им има доверие. Водещата го попита за данните за това колко километра подлежат на ТОЛ такси, колко са били извадени, колко от второстепенните пътища не подлежат на заплащане на ТОЛ такси и кои са обект на тези такси. Проф. Олег Асенов обясни, че обхватът на системата е 10 800 км, като те са преминали през няколко обхвата - 6 хил. км, 3 115 км, което е последният обхват, до който са стигнали съвместно като консенсус с колегите от транспортния бранш. От тези 3 115 км, 803 км магистрали, а останалите са първокласни пътища. На ТОЛ такси подлежат всички пътни превозни средства с обща максимално допустима техническа маса над 3,5 тона. Има договорено изключение за автобусите, където вече има категория до 12 тона - 8+1 места и над 12 тона. Водещата попита проф. Асенов как ще регулират това, че ако например един камион има право да вози 30 тона, той вози 57 тона. Гостът обясни, че системата може да засича това динамично с вградени в пътната настилка сензори за претегляне в движение, информация за нарушението се получава в реално време, както и за маршрута на превозното средство. Той добави, че имат и разпределени мобилни групи с кантари, които могат да претеглят превозното средство стационарно. Беновска попита как ще ги спрат - може би с хеликоптери или мотори, а проф. Асенов каза, че Националното ТОЛ управление има големи видео стени, на които диспечерите координират разпределянето за проверка на следващия пункт. Стана ясно, че наказанията са в зависимост от това колко е претоварването и има сериозно развита нормативна база по въпроса. Според него е важно, че вече има инструмент в лицето на ТОЛ системата и рамките й за контрол на претоварване, който да дава знак, защото е по-тежък въпрос, ако се очаква репрезентативния контрол, в който контролният орган да отиде на място и да очаква някой да мине от там претоварен и да бъде познат в движение.


Имало ли е протести от страна на превозвачите в петък?

Беновска даде думата на „потърпевшите" и попита „Протестирахте ли сега тази седмица в петък, когато имаше съмнение, че министър-председателят е поканен от опозицията да отговаря за ТОЛ системата, а вие отвън ще го обградите и ще го задържите в парламента?", във връзка с това, че от началото на разговорите за ТОЛ системата превозвачите са дали заявка, че имат собствено мнение и биха протестирали ефективно, ако не го зачетат. Магдалена Милтенова отрече КАП и организации, които са в автобусния транспорт, да са протестирали в петък. Тя каза, че са имали постигнати договорки с премиера от предния ден и не е имало причина да протестират. „Категорично сме се разграничили от това нещо, уведомили сме писмено и премиера.", отбеляза г-жа Милтенова. Беновска попита кой е злоупотребил с техните имена, но председателката на КАП не е чула някой да го е направил, защото протестиращите в петък са били от товарния, а не автобусния сектор. Г-н Емил Николов се представи и каза, че работи от 3 години в Съюза на международните превозвачи. Той също заяви, че не са протестирали.


Как заработи ТОЛ системата?

„Какво ще кажете от днешната гледна точка по отношение на това как заработва ТОЛ системата, разбира се първите часове не са най-меродавните, но стрипулирано във времето ние знаем, че в края на май, 1ви юни ние трябва да разберем дали сте събрали 100 милиона и дали това е белег за ефективна работа на ТОЛ системата. Така ли е?", попита Беновска. Проф. Асенов отговори, че ще седнат заедно с превозвачите да говорят. Магдалена Милтенова отбеляза, че прогнозираните 3 месеца, които са договорили с премиера, може би ще имат някаква промяна. Тя смята, че на базата на следващите 2 месеца трябва да бъде изготвен анализа, а не на 3те месеца, защото март няма да бъде ефективен, защото голяма част от колегите няма да могат да се оборудват. Водещата я помоли да обясни проблема с оборудването, защото според нея това не е проблем, а по-скоро е желание на някои да не се оборудват. Г-жа Милтенова отрече това да е така и каза, че едва на 19 февруари са получили условията за оборудване на превозните средства със срок на доставка от 20 работни дни, а от 19 февруари до 1 март е по-малко време. Стана ясно, че превозвачите трябва да се оборудват по два начина - бордови устройства и GPS, както и маршрутна карта, но тя не спада към начините за оборудване. Тя е по-подходяща за транзитния трафик, който преминава и инцидентни пътувания, но не и за вътрешните превози, особено за автобуси. Водещата попита проф. Асенов дали маршрутната карта ще остане валидна за транзитния превоз и той потвърди и допълни, че първоначално това ще е един от основните инструменти за таксуване, а постепенно и бордови устройства на външни доставчици ще бъдат интегрирани към нашата система. Магдалена Милтенова повтори, че на 19 февруари са получили условията за оборудване и дори да бяха приели всички условия на доставчиците, е нямало как да се оборудват до 1 март.

Беновска я попита дали са протестирали за 7те процента комисионна, които държавата дава на доставчиците, но г-жа Милтенова отрече и каза, че забелязва, че когато говори в ефир я разбират само колегите от бранша. Затова водещата я помоли да говорят по-системно, а не на кодов език. „Ние не сме протестирали за тези 7% и всъщност ние не сме протестирали. Ние имахме претенции по отношение на това, че доставчиците на услуга предоставят към нас бордовите устройства срещу един допълнителен абонамент, който на практика според нас и според договорите, които те са подписали, би следвало да се включва в тези 7%, които държавата ще им плаща", заяви Магдалена Милтенова и допълни, че не са против те да получават възнаграждението, което АПИ е определила за тяхната дейност. Беновска попита дали не е нищожен този абонамент. Председателката на КАП отрече и обясни, че в продължение на 1 година е бил 16 лв без ДДС на бордово устройство на месец. Водещата продължи и каза, че 16 лева е за един автобус на месец и попита той какъв проход има. Магдалена Милтенова заяви, че този абонамент на месец не е такса, която ще отиде в полза на държавата, а ще отиде в полза на дружеството, което има сключен договор с АПИ да извърши тази услуга срещу 7% възнаграждение от общата събрана сума за ТОЛ такси. Беновска каза, че тя в момента е хипотетична, защото се разчита да се съберат 450 милиона до края на годината и попита ако тези пари не се съберат, какво ще им дадат на дружествата. Проф. Олег Асенов отговори, че ще получат 7% от текущо събраното. Г-жа Милтенова отново припомни, че след 3 месеца те трябва да бъдат на среща при премиера, на която ще определят какви ще бъдат тарифите по-нататък и ако в следващите 3 месеца не съберат 100 милиона или по 35 милиона на месец, ще трябва да увеличат тарифите на ТОЛ таксите, имайки предвид всички участници в процеса. „Хубаво е да кажем, че ние имаме много добри партньорски отношения в момента с АПИ, с премиера също, както забелязвате, така че аз смятам, че колегите това, което са поели като ангажимент, ще го изпълнят и след 3 месеца ние ще сме на масата на преговорите и ако трябва ТОЛ системата да бъде увеличена, ще бъде.", заяви Магдалена Милтенова. Беновска предложи да сметнат 16лв по 10, прибавено с 32, става 192 лева, което е равно на цената на автомобилната винетка за 2 години. Г-жа Милтенова каза, че тази такса не отива в полза на държавата за пътищата и на въпрос от водещата дали искат да получат устройствата безплатно, тя отрече и обясни, че става въпрос за такса за обслужване. Беновска попита проф. Асенов какъв е размерът ако абонаментната таксата влезе в 7те процента или ако не влезе в 7те процента, какъв ще е нейният размер. Той отговори, че фактически тази такса от 7 % е влязла и превозвачите получават бордовите устройства срещу 0лв месечен наем и лев депозит, което е споразумението между всички заинтересовани страни. Г-жа Милтенова каза, че това ще бъде разписано в договорите с националните доставчици на услугите. При отговор на въпрос на водещата стана ясно, че това не е завинаги и проф. Асенов поясни, че работят в проект, който предстои да покаже своите параметри и когато това стане, всички страни ще имат възможност да седнат и да ги дискутират. Беновска попита с колко увеличава това разхода на държавата или тези, които доставят устройствата, приемат, че ще получат по-малко приходи. Проф. Асенов потвърди, че прагматически погледнато е точно така. Магдалена Милтенова взе думата и заяви, че в рамките на 1 година са правили многократни срещи, на които са представяли как ще работи ТОЛ системата и благодари на проф. Асенов, който винаги е присъствал и е бил до тях. Тя допълни, че на нито едно от тези мероприятия нито един от 2та национални доставчика не е уведомил превозвачите, че за да ползват бордовите устройства, трябва да плащат абонамент. Стана ясно, че той е бил въведен 10 дни преди старта на системата. Проф. Олег Асенов потвърди, че в договорите пише, че те могат да ги предоставят за продажба или под наем. Г-жа Милтенова допълни, че в тях не пише нищо за месечен наем и те не са искали нищо повече, освен да се спазят договорите. Беновска попита дали ако се развали нещо сервизното обслужване е за сметка на доставчиците, а г-жа Милтенова каза, че има неустойки, ако има дефект, причинен от потребителя и тогава превозвачите дължат неустойка за това устройство, която е 300 лева без ДДС.

В тази връзка Емил Николов каза, че когато се е коментирал този проблем, те са обърнали внимание на 2те фирми, които са национални доставчици, именно за европейските практики. Той обясни, че една такава машинка да се вземе от Австрия от български превозвач струва 5 евро за целия период от време, а на същия принцип в България цената е 16 лева на месец без ДДС. Беновска отбеляза, че в Корея е почти без пари наемането на такова устройство и попита проф. Асенов до колко нещата са адекватно сравними. Той отговори, че са стигнали до консенсус, за да стартира ТОЛ системата и предпочита да се види какво им предстои напред, дали с тази реформа ще осигурят възможност да се финансират пътищата и до колко имат действително влизане в ТОЛ системата с консенсус.

Водещата попита г-жа Милтенова дали имат още бележки по темата, а тя подтвърди, че са стигнали до финала и системата е стартирала, а разговорът, който водят в момента е, за да изяснят на аудиторията защо е имало проблеми. Беновска с каза, че в публичното пространство превозвачите изглеждат като лошите, които не искат да си платят таксите. Магдалена Милтенова отрече те да имат такива намерения, защото те съдействат на 100% ТОЛ системата да тръгне . Тя заяви, че системата ни е много модерна, но създава и доста неудобства заради това. По отношение на обхвата на системата, за който също се спекулира, че те са злоупотребили, направи сравнение с Европа - в България 15% от пътната мрежа ще бъде обхваната от ТОЛ системата, а в Европа е около 7%-8%. Стана ясно, че навсякъде в Европа има алтернативни пътища, а в България няма. Беновска каза, че трябва да се направи сравнение с Европа за пътните данъци, които плащат превозните средства, за да се поддържат пътищата. Г-жа Милтенова заяви, че и те плащат пътен данък, а водещата отбеляза, че до момента сякаш се е очаквало само държавата да ремонтира пътищата, а ние да ревем, че са лоши. Председателката на КАП допълни, че те винаги са си плащали винетните такси, които са 100 лева за лек автомобил, а 1500 лева за камион. Водещата каза, че когато тя вози нейни приятели в колата си не взима билетче, за разлика от автобусите. „Не сме пътували безплатно досега по пътната мрежа, няма и да пътуваме безплатно от тук нататък", заяви Магдалена Милтенова. Беновска предположи, че се стига до извода, че не е ефективно и достатъчно плащането, а г-н Асенов отбеляза, че нашата инфраструктура е доста специфична и не е хубаво да се правят директни аналогии, защото няма европейска държава, в която 21% от първокласните пътища да са в урбанизирани територии и това създава затруднения на която и да е пътна инфраструктура да го управлява. От там идва и дискусията за покритието, за това кой какво ще плаща.


Ще има ли увеличение на превозите за потребителите?

Беновска попита превозвачите дали автобусният транспорт, който засяга гражданите и превозния на товарите, който касае бизнеса ще доведе до увеличение на билетчето или таксите са възлагателя на превозните товари. „Стойността на автобусните билети няма да се увеличи. Вие знаете, че ние не можем да ги увеличим и по договор, което беше основното наше притеснение с въвеждането на ТОЛ системата.", увери г-жа Милтенова. Водещата каза, че има скрити форми, а Магдалена Милтенова потвърди, но според нея това е работа на контролните органи и съответните възложители да ги изчистят. Тя даде пример със случая Пловдив-София: половината автобус е 9 лева цената, а другата половина е ВИП класа. Беновска попита дали става дума за техен конкурент, но председателката на КАП отказа да цитира имена. Според нея има контролни органи и възложители, в случая Столична община, която е възложила договора следва да го провери. Магдалена Милтенова припомни случай по линията Пловдив-София, от фирмата „Витоша Експрес" са имали проблем с цената на услугата, за която им беше прекратен договорът, но се е сключил нов договор с „Карат С", по който се извършва същото нарушение, но Столична община не реагира. Тя каза, че са сигнализирали СО преди няколко месеца и на коментара на Беновска, че така е и самолетите - първа класа и икономична ги дели една завеса, открои като разлика това, че те имат сключени договори, в които са фиксирани цени. Ако това не е сключено в договора, е проблем, не е проблем да се предлагат напитки в автобуса, но да не са включени в цената на билета , а потребителят отделно да ги заплаща. Беновска попита дали е незаконно една фирма, която предлага стандартната превозна услуга, да въведе в салона на автобуса интернет, телевизори и др. Магдалена Милтенова отрече това да е незаконно и определи това като допълнителна услуга, която дава предимство на фирмата, когато участва за съответната процедура и ако предоставя възможност за консумация и други услуги, трябва да е включено в договора, защото те участват в обществена поръчка. „Категорично по линиите, които се обслужват от наши членове, няма да има увеличение на цената на билетите във връзка с ТОЛ системата.", завърши тя.

За товарния трафик Емил Николов каза че към днешна дата не предстои увеличение на цените във връзка с въвеждане на ТОЛ системата, защото към предходна дата са се заплащали годишни винетки.

„Може ли да се каже, че има мирно съвместно съжителство в момента и то може би ще трае 2-3 месеца?", попита Беновска. Проф. Асенов отговори, че има устойчива линия на диалога и са намерили „ваксата" във взаимодействието и по този начин, вървейки напред, ще осигурим бъдещето на тази реформа. Водещата го попита колко често ще „сверяват часовниците си" и колко често ще информират обществото какво се случва с този стартирал проект, който предизвиква много политически хейт, желание от опозицията за оставки, изпитване на премиера в НС и т.н. Олег Асенов смята, че сега са се събрали експертно ориентирани хора, които трябва да си свършат работата и да работят заедно, а към момента вече на седмична база обменят информация. Той сподели, че често, когато има въпрос се обажда на г-жа Милтенова, за да го обсъдят и според него това е начинът. Беновска каза като свидетел и активен участник в темата, че превозвачите по някой път твърде дълго сдържат енергията си, но както гласи третият закон на Нютон - когато дълго сдържат една енергия, тя после се оттласква в обратната посока със същата сила. Проф. Асенов не вижда как това може да се случи, когато те са на един бутон разстояние.

Беновска попита може да се разчита, че ще има диалог от страна на управляващите и от страна на превозвачите. Г-жа Милтенова потвърди и каза, че и в момента има открит диалог, а на срещата в петък с националните доставчици на услугите и доставчиците на декларирани данни са уточнили, че от утре те ще имат възможност да сключват договори, а на членовете на КАП са пратили информационна кампания, дадени са оказания до 6 март всички да сключат договори със съответните доставчици. „В момента имаме наистина добра комуникация. Ще се срещаме ако трябва всяка седмица, ако е необходимо и всеки ден, докато нещата се стабилизират, така че резултатите от ТОЛ системата да бъдат положителни за държавата.", завърши Магдалена Милтенова.

За финал водещата попита проф. Асенов дали е вярно, че един от доставчиците на ТОЛ устройствата е свързан с Васил Божков. Той каза, че е виждал всички документи на всички доставчици и никъде не е видял директна връзка.

Беновска подари клубната тениска на Емил Николов, както и червена ябълка, с пожелание тя да остане здрава и да продължи диалогът им, а той от своя страна й подари книгата „Възвишение" на Милен Русков. Водещата му подари и книгата й с Ахмед Доган. Магдалена Милтенова подари на Беновска книга на Здравка Евтимова. Така завърши разговорът между проф. Олег Асенов, Магдалена Милтенова, Емил Николов и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 1 март 2020 година.

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече