02-10-2011 | 09:55 ч.
В страната няма свобода, ред и конкуренция
В страната няма свобода, ред и конкуренция
Интервю с Прошко Прошков, радио K2, октомври 2011
Водещ: Вие слушате седмичното обзорно предаване на радио „К2" „На шестия ден". „На шестия ден" радио „К2" продължава да вярва, че да е успешна една нация, трябва да има идеали, закони, правосъдие, работеща икономика, свободни медии, гражданско общество и здрава нация. Тема: Аз ще направя София най-развитият град. С това казвам добър ден на г-н Прошко Прошков, кандидат zа кмет на София от Синята коалиция. Добър ден.
Прошко Прошков: Здравейте, г-жо Беновска.
Водещ: И добре дошъл.
Прошко Прошков: Благодаря.
Водещ: Дали можете да се подпишете под темата, която аз обявих, „Аз ще направя София най-развитият град"? Нека да звучи романтично, нека да звучи мечтателно, но когато човек си поставя високи цели, постига част от тях.
Прошко Прошков: Страхотна ви е темата. Аз вече се подписах под нея, защото думите, които виe казахте току-що присъстват на много места и в програмата ми. За моята програма казва следното: една нормална община, едни прибрани и смислени хора могат да решат всичките тези битови проблеми, за които се говори пет мандата вече. Едно и също, 20 години. Говорим си за 5 неща, които не можем да решим: дупки, кучета, санитарна ситуация и т.н. Аз казах и друго, това, че трябва да се реши, трябва, но трябва да говорим за визията, как градът ни, как София се превръща от просто национална столица на България в град от друго ниво, град от международно значение, град, който е на картата на Европа и света и помнят с нещо и знаят. Това присъства като тъкан в цялата ми програма, защото моята мечта за София не е свързана само с това, че трябва да запълним дупките. Това трябва да бъде направено, защото това е първият атестат, че ние вършим нещо нормално. Не може едно семейство да се кара 20 години кой да измие прозорците и как да бъде изчистен хола, а да не мисли затова как да се развие тази къща, как да създава деца, които да не избягат от нея, как да почисти и да създаде нещо, което да я направи запомняща се? Това е наистина затова, че вашата тема, аз не само се подписвам, адмирирам я.
Водещ: Аз ви благодаря за това и оттук веднага. Г-н Прошков, за да осъществите нещо, което ще бъде полезно за всички нас, вие като кормчията на нашия кораб, трябва, както казахте, да ни ангажирате да бъдем ваши партньори, ние, гражданите на София. Не само да седим и да гледаме и да казваме тоя Прошко, тука не събира боклука или не знам какво си и ние, безучастно да си хвърляме боклука по улиците. Как ще направите софиянци, избирателите, ваши партньори?
Прошко Прошков: Това е наистина ключът, защото без участието на всеки столичанин, на повечето софиянци няма да се случи нищо. Не може никой кмет и най-великолепният, не може никой общински съветник да бъде решението на проблемите на града. Трябва всеки от нас, а това става по един прост начин. Основна теза, за мен е, че е необходимо, това ще го чуете, разбира се, от всички, но...
Водещ: Няма значение. Въпросът е кой ще го осъществи, на кого ще повярваме.
Прошко Прошков: ... но основната теза е следната: Проблемите на София не са гореспоменатите, дупки, кучета, озеленяване, презастрояване и така. Това са симптоми на болестта. Болестта е друга. Aз искам да подходя към болестта. Болестта е начинът на управление на града. Ако начинът се промени, ще спрем да си говорим за тези неща, защото ще ги решим в рамките на 2 до пет години, повечето от тези неща. Какво имам предвид? Два компонента основни в управлението са проблем. Едното е липсата на политическа воля в кмета в момента за решаване на тези неща. Ще ви кажа какво имам предвид. Кмет, който може да има добри намерения, но не може да ги осъществи, в зависимост от много фактори, в зависимост от много недобросъвестни хора, дори и да бъде симпатичен и желаещ да направи нещо, кметът е неспособен да го направи. Аз, в качеството на кандидат, преминал досега през ситото на избори, както в моята партия, така и в отворени...
Водещ: През практиката си на кмет на кмет на „Лозенец"...
Прошко Прошков: ... през практиката ми като спечелил мажоритарни избори преди 4 години...
Водещ: Точно така...
Прошко Прошков: ... през силния период на ГЕРБ. И как ги спечелих? С доверие наистина, с разговори и доверие. Политическата воля е това, което аз наричам доверие и моето доверие към тези, които са ме изпратили. 22 хиляди човека гласуваха зa нас на последните предварителни избори. Аз съм техен пратеник, а не на някои политически лидери, защото нашите политически лидери в Синята коалиция, бяха най-зрелите хора и в случая дадоха възможност на млади хора и силни политици да се състезаваме един с друг, да спечелим доверието и в този смисъл, единствената коалиция, която влезе в крак с времето, какво изисква новата политика, новото поколение, новия град, сме ние. Отиваме оправомощени, както с подкрепата на партиите си, така и с подкрепата на много хора от столицата. Това е първото. Тази воля аз я имам, независимо от никой. Всеки един, който не си върши работата, всеки един, който иска по някакъв начин да ме притисне, ще удари на камък. Както се е случвало и досега в „Лозенец", никой не може да го отрече. Второто...
Водещ: Това е провокация. Вие ли ще спечелите или ще се явите на балотаж?
Прошко Прошков: Аз ще спечеля...
Водещ: На първия тур?
Прошко Прошков: На първия тур, може би няма да спечеля.
Водещ: Какви са ви прогнозите в момента?.
Прошко Прошков: Нямам прогнози, но nа първия тур може би няма да спечеля. Това е реалистично и нормално. Не трябва да очакваме невъзможни неща. Все пак градът се управлява от ГЕРБ и те имат всички възможности в момента да използват властовия си ресурс и го правят, за да направят добро впечатление.
Водещ: И ще се явите на балотаж със?
Прошко Прошков: В момента с г-жа Фандъкова. В момента вие виждате, че се полива, чисти, мие, засаждат цветенca като за последно.
Водещ: Няма лошо.
Прошко Прошков: В това няма лошо, но защо не се прави през цялото време? Трябва да има избори през три месеца ли, за града да изглежда добре и второто, което е, защо това се прави по начин, по който пилеят се огромни средства за неустойчиви проекти? Засаждането на цветя е прекрасно. Когато това не е свързано с последващо поливане, те си отиват. Създаването на нови тротоари е прекрасно, но когато те нямат сляганията, за да могат хората с увреждания и майките с колички да се качват на тях, означава, че утре аз пак ще трябва да ги преправям, за да си отговорят на стандартите.
Водещ: Мога ли за малко да ви попрекъсна с една забележка? Стига вече сме , някак звучи почти като индулгенция, ние правим тротоари, заради майките, количките, за хората с увреждания! Аз пък искам да ви кажа, че искам да има тротоари, за да мога аз да ходя с високи токчета по улиците.
Прошко Прошков: Това е същото.
Водещ: Не, не е същото. Ние все се прикриваме зад някакви социални тези. Защо w Париж мога да ходя и посред зима с високи токчета по улицата? защото тя е изчистена, по време на снега...
Прошко Прошков: Така е.
Водещ: ... а тука в София, ако направя пет крачки, ще се разделя с обувките си. Може да звучи много превзето...
Прошко Прошков: Не звучи. Ние сме се шегували, дори с колегите от екипа ми, че сякаш общината е в съдружие с магазините за обувки, тъй като...
Водещ: Да! Аз съм си чупила ток!
Прошко Прошков: Повечето дами в града страдат от това нещо, но аз, да кажем, това е един проблем, останалите са по-важни, свързани с достъпността, защото има хиляди хора, които не могат да си излязат от вкъщи, нали?
Водещ: Това е задължително, но това не бива да го коментираме , нали разбирате?
Прошко Прошков: И въпросът е в харченето на средства без устойчивост. Аз се връщам към вашия въпрос на двата компонента, защото ви споменах първият, който е политическата воля, а вторият е начинът, по който работи общинският съвет и самата администрация и въвличането na гражданите в процеса ще стане само по един начин. Концепцията ми за създаване на автоматична електронна община е нещо повече от това, за което в момента ГЕРБ говорят. Те направиха процедура, в която искат софтуер, програми, за да сe създаде автоматизиран процес самата община.
Водещ: Да.
Прошко Прошков: Добре, хубаво. Ще автоматизираме начинът, по който работим, вероятно ще намалим разхода на хартия. Няма да отворим данните за столичани. Без това ние си оставаме в XX век. В новия век, в XXI-ви, всички администрации в западния свят, в нормалните демократични страни, публикуват всичко свързано с дейността си.
Водещ: И то е лесно достъпно?
Прошко Прошков: Когато имаме информация като граждани къде, какво се прави, за какви пари, с кого е сключен договор, в какъв срок изтича този договор. Когато ние имаме информация какво се случва в комисиите nа столичния общински съвет и то имаме информация наистина за дневния ред на комисията, за документите, придружаващи този дневен ред, какво се случва там и го следим по интернет, или да го следим през медиите, било то интернет-медии, било чрез партньорство с медия като вашата, ние следим процес, в който всеки гражданин в тоя момент може да скочи и да каже, о, ето, какво се гласува. И да знае, че общинските съветници Иван, Драган и Петкан са гласували недобросъвестно. Това утре ще им се пише и на сметката. Когато след 4 години завърши този мандат, за който аз се боря за доверие, всеки ще може да влезе и да види 61 общински съветника какво са правили по дни, по комисии, колко пъти са отсъствали, дали въобще са присъствали. Ще се учудят хората колко от хората с гръмогласно говорене в София и с големи претенции, имат може би 10 % посещаемост на сесиите на общинския съвет. Имат нулева посещаемост комисии, нулева активност, обаче добре гласуват, щом стане дума за някакви регулационни преписки.
Водещ: Тука възниква въпросът с тяхната подготовка да присъстват и да гласуват, нали така?
Прошко Прошков: Общинският съветник е длъжен да бъде подготвен. Длъжен е да чете. То това не е лесна работа. От друга страна, това, което трябва да се направи, за да могат по-лесно да четат, е да се въведе наистина електронен общински съвет. Знаете ли, че много пари се пръснаха и хвърлиха. Общинските съветници разполагат с преносими компютри, които са евтини и от друга страна, пред тях, на всяка комисия, започва с това, че пред всеки общински съветник има...
Водещ: На хартиен носител?
Прошко Прошков: 100 или 300 листа. Първо това, че отделно не коментираме екологичния ефект от това безумие, но това трудно се чете. Не можеш да тръгнеш по ключови думи да търсиш нещо, за да откриеш къде е заровено кучето, дори и да си добросъвестен общински съветник. Това е проблемът. Аз искам утре всички общински съветници да получават това в електронен вид, да могат да търсят по точка, по ключова дума. Искам всички решения на общинския съвет, защото, когато говорим, че по времето на Борисов също имаме недобри практики и можем да цитираме решения. Ако ви ги кажем, вие ще трябва да търсите едно по едно сега. Те са картинки, не са като текстове.
Водещ: Да.
Прошко Прошков: Нарочно е направено. Пълна липса на всякаква прозрачност и на отвореност. Къде отиде генералната промяна? къде отидоха заявките за това? Няма ги, няма ги!! Това са двата начина. въвличаш гражданите и медиите. Всички са на къс повод. Не смеят да мръднат, защото самата администрация, най-добрият кмет да дойде, с най-големия мерак за работа, с най-силната политическа воля, винаги може администрацията да се подхлъзва на моменти. Винаги се изпуска някакъв процес. Имаш ли я тази обратна връзка, контрол, те не смеят и мотивът е съвсем друг. Това е да мотивираш администрацията, за да ... по друг начин. Общинската работа трябва да стане престижна. Аз самият се опитвам да привличам млади хора в моята администрация.
Водещ: Точно това щях да ви питам. Възраст и компетенция на листата?
Прошко Прошков:Не съм маниак на тема възраст, въпреки че аз съм...
Водещ: И аз не бих казала, че бива да сте, но за компетенция мисля, че трябва да сте маниак, защото вие преди малко сам дадохте картинен пример. Слагат ми едни 150 листа, които аз трябва да прочета за домашно, вероятно в рамките на месец може би, за да вникна, ако нямам...
Прошко Прошков: Не. В рамките на две нощи.
Водещ: Нее Не.
Прошко Прошков: ... трябва да ги прочетете.
Водещ: Аз казвам би следвало, ако съм аз, но в рамките на 2 нощи някои може би в момента, когато сядат на заседанието, се опитват да ги прочетат. .
Прошко Прошков: Това е масово.
Водещ: Това е масово. Виждала съм го. И когато той примерно е учил пиано, а трябва да реши въпроса, да кажем, за изразходването на бюджетни средства за X проект в областта на екологията, на строителството или на социалната сфера, каква компетенция би имал той?
Прошко Прошков: Той е политик. Политикът е общински съветник.
Водещ: Ето, че ме изненадахте!
Прошко Прошков: Общинският съветник, истинският общински съветник е политик и те разполагат с възможността да наемат експерти. Това го знаете вероятно и лошото е, че като изключим дoбрата практика, защото можем да споменаваме, дори и именно, но може да забравя някой, експертите, които са около групата на сините в общинския съвет са архитекти, строители, енергетици, инженери. Имаме хора, които се занимават с екология, сериозни хора. Порочната практика да се дават експертните длъжности на всякакви хора...
Водещ: Баби, дядовци, дъщери...
Прошко Прошков: Не. Не става дума, но може дори и на пенсионна възраст и да e страхотен специалист, но даването...
Водещ: (...)
Прошко Прошков: ... даването на някакво малко заплащане на т. нар. наши хора, която ми е любима. Те са наши хора. Е, тука така работиха сериозно. Няма наши, няма ваши, компетентни хора и тогава политическото решение се взима на базата на съвестта.. Дори общинският съветник да е музикант, той има достатъчно здрав разум, ако е читав и е политик по душа и усеща какво е, като чуе пет човека експерти, да вземе решение, за ли съм, против ли съм и да си носи отговорността за това решение. Общинският съвет в Кьолн въведоха, говорил съм с тях, практиката по време на заседание, гражданин, който е от района на съответния общински съветник. Да кажем, общинският съветник се грижи за няколко района, от които той се счита за избран. Това го няма административно в България, но обикновено те така работят. Има право да му задава въпроси и да изисква от него, по време на сесия, онлайн да взима отношение по тема. Включването на гражданите, тука огромното различие между мене и социалистически идеи примерно, които Кадиев развива, за гражданските съвети. Ето това е фундаменталната разлика. Гражданските съвети могат да се превърнат в съпридружен инструмент на властта. Чрез граждански съвети можеш много добре да манипулираш гражданите, обяснявайки, Вижте сега! Тука има един съвет, което истината е,че властта винаги ще флиртува с подобни...
Водещ: Да. Това винаги работи, защото ние си казваме, тука е гражданското общество. Само за момент ще ви прекъсна. Сложете си слушалките, да чуем слушател. 94566-17-18. Разговаряме с кандидата за кмет от Синята коалиция , г-н Прошко Прошков. Слушаме ви, добър ден. Ало! Ало!
Слушател: Ало!
Водещ: Слушаме ви! Задайте си въпроса!
Слушател: Въпросът е следният: Технически г-н Прошков нарисува блестяща картина. Технически всичко може да се постигне, обаче как ще стане моралът и нравствеността на съветници и на кмет да не крадат, когато не ги виждат? Как тогава ще се действа?
Водещ: Страхотен въпрос. Благодаря ви! Важен въпрос. Г-н Прошков, тука трябва да сте в стихията си.
Прошко Прошков: Аз, донякъде отговорих на въпроса на господина.
Водещ: Да.
Прошко Прошков: Не бива да разчитаме априори, особено на фона на разочарованието на хората от политиката. Отдръпването последните години, което има и своите сериозни основания. Не се разчита изцяло на морала. Аз, затова казвам, на къс повод. Всичко, като виждаш какво прави съответния общински съветник,дори и да не е морален, ще си направи сметката, дали иска или не, да бъде захвърлен на бунището политическото и да носи отговорност. Той трябва да прецени за себе си. Истината e в контрола. Трябва да има много сериозен контрол. Не можем да го правим само вътрешноадминистративно, защото, както се казва, една администрация не може да контролира сама себе си. Контролът идва отвънка и той трябва да е популистки, не през някакви граждански съвети. И аз съм правил такива опити.
Водещ: А как?
Прошко Прошков: Това не функционира. Има достатъчно неправителствен сектор, който е отвън. Той стои и следи. Мониторинг на общината, те правят.. Аз просто ще ги улесня. Без да ги викам и да ги събирам и да флиртувам с тях. Това е нечестно. Това е най-експлоатираната нечестност в момента в политиката -флиртуването с гражданския сектор по този начин. Хайде, да бъдем откровени!
Водещ: Добре! Ще имам ли право, аз като гражданин, изключете, че съм журналист и представлявам радио, да дойда най-сетне на ваше заседание на общинския съвет, на заседание на комисия? Не само да ви наблюдавам мълком от някаква стаичка с екран по интернет, а да мога да стана и да се изкажа, дори и да не съм толкова подреден човек, колкото в случая съм аз? Гражданинът, който се обади, например? Ще има изненади, разбира се, в това присъствие.
Прошко Прошков: В това има технически проблем и той е следният. Ако една комисия от 12-13 човека заседава...
Водещ: Да?
Прошко Прошков: ... и около тях има около 200 човека наблюдаващи, nяма работа в това. Работата е обаче следната: Когато вие можете да следите дистанционно и дистанционно да задавате въпрос...
Водещ: Да задам въпрос, да.
Прошко Прошков: ... и този въпрос, има модератор, който всъщност трябва накрая да обобщи въпросите и да ги зададе на всички в комисията и вие да чуете отговора. Онлайн всичкото това. Софиянци са технологични хора. Вече всички
Водещ: Така е.
Прошко Прошков: То това е по-добрият начин, за да има спокойствие в работата. Не бива да превръщаме...
Водещ: Аз бих казала, че даже може би трябва да се сключи и договор с мобилните оператори, да може и през телефоните, както редица...
Прошко Прошков: Вижте! Интернетът вече е навсякъде. Интернетът е в телефоните ни, интернетът е в малките ни преносими компютри...
Водещ: Добре. Имам къса връзка с общината и да мога, докато вървя...
Прошко Прошков: Това, което ви казвам, аз не искам. Аз не съм див популист. Напротив! Аз искам реална връзка, защото, да ви кажа, всеки гражданин ще може да влезе, това е див популизъм. Ще влязат 300 човека. Не всеки гражданин не винаги...
Водещ: Ще влязат тези, които нямат работа и...
Прошко Прошков: Има хора, които примерно се маскират като граждани, идват да защитават определен интерес на дадена фирма, корпорация. Това съм го виждал не веднъж. Аз съм човек с опит в тези обсъждания, защото съм правил десетки. Много е важно тука волята в това, да отсееш кое е смислено и кое не. Нека да не прекаляваме с това. Трябва да има достатъчно контрол. Той става през интернет и когато са зададени въпросите и не е отговорено адекватно, то тогава имаме възможност за реакция, преди самия общински съвет. Тогава се намесват медиите. Тогава се намесва самият кмет. Nе мога да приема отсъствието на кмета на Столична община от това, което се случва в общинския съвет. Не мога да приема, че кметът отива, изнася един-два дoклада, даже не ги и чете, не ги внася той самия, те са подписвани от него и да си тръгва след 20 минути седене там и да не следи нищо и сега да вдига ръце и да казва примерно, то и при г-жа Фандъкова се появява, за жалост. Казва, аз не зная, аз не съм информиран...
Водещ: И тя се появява на вратата в момента.
Прошко Прошков: има Има я тази опасност, има го този момент.
Водещ: Да ви питам за нещо много важно, според мен. Обикновено, когато се говори за управление на София, но вие поставихте и в началото на разговора високата рамка, се разговаря в един битов порядък, в което няма нищо лошо, за битовите проблеми на управлението. Аз искам да ви попитам за проблемите на философията на управлението и то, по отношение на сигурността. Взимам повод от предстоящия днес консултативен съвет по национална сигурност, който с доста голяма забава се свиква, по повод случилото се w Катуница. Отварям една скоба. Само за ваша информация, че аз предложих всички медии да имаме право да излъчим този консултативен съвет, за да видим технологията на решенията.
Прошко Прошков: Да.
Водещ: Това ми беше отказано доста пренебрежително, но вие вече казахте как ще правите, ако станете кмет. Но ми кажете, доколко отговорността на кмета и на общинския съвет за сигурността в София, ще бъде гарантирана, ако вие станете кмет? Аз искам да няма проститутки по улицата, да преследват хората, да няма наркопласьори около училищата да преследват децата ми и да мога да мина през „Борисовата градина" вечер, без да се страхувам, че някой ще изскочи от храстите и да ме зaвлече някъде? Много обикновени неща. Това, ще кажете е роля на МВР, но вие сте тука министър-председателя на държавата София.
Прошко Прошков: Разбрах ви. Апропо, по отношение на консултативния съвет днес, ...
Водещ: Да. Искам да чуя вашата политическа позиция.
Прошко Прошков: Самото свикване, дори и да не бъде медийно отразено, това има своите аргументи. Защото, когато заседава съвет по националната сигурност, вероятно се казват неща, които не бива да стигат до...
Водещ: Г-н Прошков, това стана пред очите ни. Ако имаме нещо страшно тайно, ще бъде скрито, ще излезе и ще...
Прошко Прошков: Говорим, по отношение на това, да дадем възможност най-накрая, дали службите могат да свършат своята работа в тази страна, да осигурят този ред. Те могат да си имат методи, които не искат да излизат пред нас. Но...
Водещ: А защо ние да не чуем отчета на министър-председателя и на министъра на ...
Прошко Прошков: има нещо повече неща искаме да чуем. Аз лично по този повод, събитията...
Водещ: А защо не и на политическите лидери в парламента?
Прошко Прошков: Ние, за жалост, чухме фрапиращи неща в последните дни. Аз чух от г-н Плевнелиев, че Катуница не била дневен ред на българите. Това беше казано от кандидат-президент, което много ме изненада, признавам.
Водещ: Не съм го чула това.
Прошко Прошков: Да, да. Цитирам ви дословно: „Катуница не е проблемът, който вълнува хората". Това не е възможно да бъде така.
Водещ: Добре. Кажете ми вашето. Оставете г-н Плевнелиев!
Прошко Прошков: По отношение на това, вие сте абсолютно права. Трябваше да чуем мнението на министър-председателя. Ние не чухме такова. Чухме, че в момента има някакво откриване или някаква лента се реже и затова няма време за дискусии. A по отношение на...
Водещ: Не, без шеги! Сериозно ви питам!
Прошко Прошков: Не. Аз не се шегувам. Ще ви кажа къде е проблемът.
Водещ: Искам да чуя ясната позиция на политиците.
Прошко Прошков: Проблемът, той е следният: Министърът на вътрешните, г-н работи Цветанов е в Трифонци в момента, министър на вътрешните работи, който трябва да гарантира честността на провеждането на изборите и ги подсигури. Шеф на предизборният щаб на собствената си партия и отговорник за интеграцията на ромите в България. Това е троен конфликт на интереси, точно троен, троен. Той не може явно да разреже този възел. Сега въпросът е министър-председателят да се опита да го развърже този възел, защото това е конфликт на интереси. Истината за Катуница е следната: Безпросветността, тази безпровестност, я която се държат ромските малцинства, рефлектира и върху протестиращите, за жалост, млади хора, навсякъде в страната. Случаят е следният: В коя малка община в България, в кое село, в кое градче, няма някакъв дерибей, независимо от неговата етническа принадлежност.
Водещ: А ще се пренесе ли на територията на София? Това също е проблем за София.
Прошко Прошков: Да.
Водещ: Ромско население по кварталите.
Прошко Прошков: Да.
Водещ: В кой квартал няма ромски дерибей?
Прошко Прошков: Това е другият аспект. Аз говорих по принцип за дерибей или някакъв улигарх.
Водещ: Но частично не може да се реши. Да?
Прошко Прошков: Дали го няма това в Дупница, дали го няма това в Сливен...
Водещ: Така, така.
Прошко Прошков: ... Дали го няма в Балчик? Където и да хванем, ще намерим такъв проблем и това са потискани с години хора и интегрирането на малцинствата сякаш се отлага. В последните години имаше такива, бяха правени такива опити, но спряха. Спряха тези опити. След 2001-2002-ра няма. Въвежда се безумната практика едни безпросветни хора да бъдат купувани, което си е репресия срещу тях. Това, да купуваш глас, си е репресия срещу тези хора и те трябва да го разберат. Тези, които в момента са принудени да протестират, не знам какво се случва. Не знам защо трябва да се маргинализират някакви млади хора. Помпат рейтинга на Сидеров или какво се случва, точно не ми е ясно. Всъщност ясно ми е, ама не мога да го докажа.
Водещ: Добре. Аз пак ще ви върна в София.
Прошко Прошков: В София...
Водещ: Как ще просветим ние тук ромското население? Вие знаете ли всъщност какъв процент, аз забравих да проверя, в София? Има ли ясна статистика? Второ: Как тези хора ще бъдат научени на култура на популация? Как ще бъдат научени на култура на живеене, защото те живеят при страшни битови условия и това ражда престъпност, естествено?
Прошко Прошков: Така е. Средата ражда...
Водещ: Да. И как ще бъдат научени да се трудят?
Прошко Прошков: Когато отидете в прословутите виетнамски общежития например, виждате ромски семейства, които живеят, има и такива, абсолютно като всяко нормално средностатистическо семейство, с обзавеждане, със сравнително подреден дом.
Водещ: Така.
Прошко Прошков: В опит да живеят нормален живот. Около тях, разбира се, е цялата тази наркомания, престъпност, проблеми. Започваме и това няма някаква тайна тука особено, започваме чрез промяна на околната среда. Не можеш като живееш в бунище, да не цапаш самия ти, да не бъдеш... Не. Не е до етническия произход. И нас да ни сложат в подобни условия, и ние вероятно ще се държим така, всичките. Трябва да променим. Трябва да се разбие този модел.
Водещ: Добре, имате примери...
Прошко Прошков: В „Красна поляна"...
Водещ: Извинявайте, че ви прекъсвам! Построяват се жилища на ромите, заселват се, след което те почват да горят паркета, дограмата и да живеят като ... вътре...
Прошко Прошков: Трябва да се въвлекат самите те в процеса си.
Водещ: ... и да разрушават.
Прошко Прошков: В момента се говори. Има и някакви опити за държавна политика в това нещо, но и общината трябва да участва.
Водещ: Как?
Прошко Прошков: Да ги въвлечем в процеса на изграждане на домовете.
Водещ: Така.
Прошко Прошков: Да ги въведем в този процес. Ако те желаят да се заселят наистина, да бъдат стационарни на територията на нашата община...
Водещ: И да не живеят по фургони.
Прошко Прошков: ... защото те имат и този момент, че обичат да се местят, да мигрират от едно място на друго. В този случай те нека бъдат въвлечени в този процес и да носят отговорност за него. Да си изградят сами, с наша помощ, разбира се, своите домове, но да не живеят. Не са пригодни, според мен, условията в големи блокове, безумни като във виетнамските общежития, да настаняваме толкова много...
Водещ: Но все пак да ги задържите тук да живеят в тези жилища, трябва да им се осигури и поминък и образование за децата.
Прошко Прошков: То всичко идва от образованието. Трябва много сериозен и строг контрол, по отношение на тези, които не изпращат децата си на училище, защото несигурността е следствие nа ниската образованост.
Водещ: Така.
Прошко Прошков: По-големият въпрос е образованието. Винаги е първият въпрос това. Няма система за сигурност, която да успее да оправи един гетовизиран град. Ако ние вземем и забравим това, отиваме към Рио де Жанейро. Средата е важна. Знаете за тези психологически експерименти, които са правени в доста градове. Замърсява се някаква малка част от квартала. Хората, които минават от там се държат брутално, независимо от техния етнически произход. Когато това се почисти, те си променят и манталитета.
Водещ: Респектът към по-доброто, така ли?
<