12-01-2020 | 09:32 ч.
Превозвачите и АПИ биха подписали споразумение за взаимните им очаквания от тестовия период на ТОЛ системата
Превозвачите и АПИ биха подписали споразумение за взаимните им очаквания от тестовия период на ТОЛ системата
Проф. Олег Асенов, председател на УС на АПИ, Халил Летифов, председател на Kомисията по транспорт в 44-тото Народно събрание, Магдалена Милтенова, председател на Конфедерация на автобусните превозвачи, Йордан Арабаджиев, председател на Съюз на международните превозвачи, Райна Петрова, председател на УС на Национален таксиметров синдикат, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" заявиха позиции по следните теми:
Колко хора , предприятия и с колко ще ощети протестът на автобусите , такситата и камионите?
Илиана Беновска обяви темата на разговора: „Колко хора , предприятия и с колко ще ощети протестът на автобусите , такситата и камионите?" и уточни, че я е формулирала така преди гостите й да се разберат с министър-председателя за 2ри път и при 2ра готовност за протест. Тя помоли събеседниците й да кажат прогнозните стойности, които са обявили и след срещата с Бойко Борисов, а след това ще стане дума и за ползите от това, че министър-председателят се е съгласил да даде 3 месеца отсрочка. Водещата помоли гостите да кажат по няколко думи за себе си и кого представляват.
Магдалена Милтенова заяви, че е председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи и представлява автобусните превозвачи, които са членове. Тя поправи Беновска, че за 3ти път е срещата с премиера Борисов - февруари миналата година, когато са отменили протестите, май месец, когато са били в стачна готовност за ТОЛ системата и сега е третият път. Тя се надява да са 3 пъти за щастие и късмет, а Беновска каза: „Веднъж стомна за вода, два пъти стомна за вода, а третия път нали знаете?" Г-жа Милтенова отговори: „Зависи от премиера. Топката е в тяхното поле." и добави, че са постигнали нужното, за да преустановят протестните действия и да не нанасят каквито и да било щети на гражданите. Беновска я помоли да каже и едно изречение за себе си. Магдалена Милтенова каза, че освен председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи е и управител на транспортна фирма и се занимава с транспорт от 20 години. Първото й образование е театрална педагогика, за което водещата й стисна ръката, защото на нея първото образование е режисура. Г-жа Милтенова е придобила квалификация в УНСС юрист с ограничена правоспособност, а в момента финализира магистратурата си по право.
Беновска подари клубната тениска на Райна Петрова и отбеляза, че тя скоро се е позиционирала в този протестиращ кръг като председател на УС на Национален таксиметров синдикат. Райна Петрова е адвокат по професия и отбеляза, че синдиката, на който тя е председател се е позиционирал почти 2 години в общественото пространство. Те се стараят да представят все повече таксиметрови водачи и да градят доверие. Тя се надява успехът, който им предстои да постигнат, да помогне. Водещата отбеляза, че те имат и други цели - повишаване на началната такса на такситата, за което ще стане дума след малко.
Йордан Арабаджиев каза, че животът му е свързан с транспорта, той е инженер по транспорт. Бил е учител в Механотехникума в Пловдив, за което Беновска го поздрави. Занимавал се е и с администрация, а от повече от 5 години е председател на Съюза на международните превозвачи. Той няма фирма за превоз и отбеляза, че това е едно от условията, за да си председател в този Съюз, за да няма конфликт на интереси.
Беновска ги попита какво са искали те, в какво е отстъпило правителството и каква е задачата на парламента. Магдалена Милтенова заяви, че основните проблеми, които са поставили е нерегламентирания превоз на пътници, начина за разпределение на средствата за субсидии и компенсации, липсата на европейско финансиране, законодателните инициативи и единен орган за контрол, който към момента липсва и при извършване на проверка на пътя се ангажират няколко институции. Тя отбеляза, че тези искания са били приети от премиера и са били поети ангажименти. „Това са проблеми, които унищожават транспортния сектор от 10 години и повече", каза г-жа Милтенова. Според нея самия факт, че за пореден път те се представят пред правителството, означава, че то вече трябва да е узряло, че трябва да има национална стратегия за развитие на транспорта, както и политика, която да осигури възможност за работа в сектора.
Беновска попита „Узряло ли е правителството, нямате ли стратегия за транспорта?" проф. Олег Асенов. Той заяви, че такава стратегия има и тя е ясно начертана в редица дейности. По отношение на нерегламентираните пътувания, те многократно са разговаряли как самата ТОЛ система може да подпомогне с проследяване на маршрутите на движението на превозни средства по определени направления, както и честотата на движение. Така тази информация може да бъде база за контрол и пресичане на опитите, които ги има като практика в обществото. „Виждаме добавена стойност в ТОЛ системата в много сектори", каза проф. Асенов.
Водещата се обърна към Халил Летифов и го попита каква е парламентарната готовност да посрещнат законодателните инициативи, част от които вече са формулирани като предложения от страна на Министерски съвет, а друга част може би ще бъде внесена допълнително, за да бъдат удовлетворени превозвачите и таксиметровите шофьори, но също така и гражданския интерес, правата на свободно придвижване, снабдяването с ток и услуги, ходенето на училище и работа да бъдат обезпечени от бъдещи недоволства, които могат да прераснат в заплаха на протест. Г-н Летифов отбеляза, че въпросът е обхванал всички гледни точки и започна от готовността на парламента. Той заяви, че е внесено в НС изменение на Закона за автомобилните превози, разпределено е и предстоящата седмица ще се гледа в Комисията по транспорт. Предложените промени ще повлияят на доста закони - Закона за автомобилните превози, за движение по пътищата и др. Това е на първо четене и са частични промените, които са в посока решаване на поставените задачи на превозвачите. Халил Летифов отбеляза, че тези проблеми са многопластови и ще се решават в годините с идеята да бъде спазен обществения интерес. Той даде пример за искането за увеличаване на първоначалната такса на такситата. Според него те имат това право, но първо въпросът трябва да мине през обсъждане, защото част от таксиметровите шофьори в малките населени места подлагат на съмнение това, което се предлага. Беновска го каза по-ясно: в малките населени места един курс може да се равнява на стартовата цена. Г-н Летифов се надява на диалог по темите, да се спази обществения интерес и да се намери решение в рамките на закона. За него са много проблемите в транспортния бранш и като един от тях той отбеляза въпроса за субсидирането или за подпомагането на превозите. „Това е една болна тема. Ние предложихме една по-висока субсидия, която не беше приета, но въпреки това увеличение на подпомагането има.", каза Халил Летифов. Беновска попита г-жа Милтенова колко е справедливо. Според статистиката, която тя има към края на 2019 година, субсидията е около 28 млн., от които 19 млн. се разпределят за 7 големи града в страната, но 17 млн. от тях са за 4 града в страната - София, Пловдив, Варна, Бургас. Водещата я попита къде е по-голямата нужда от този транспорт. Магдалена Милтенова заяви, че там, където има най-много пътникопоток, се получават най-големи загубии там отиват най-много средства от субсидиите и компенсациите, а всички останали места остават недофинансирани. Според изчисленията, останалите средства, около 5,5 млн., се делят между 151 общини, което грубо се получава по 50 хил. на община. Г-жа Милтенова обаче отбеляза, че има населени места, където се получава по 360 лева субсидия за година. Тя каза, че начинът на разпределяне на тези средства трябва да бъде преразгледан и отбеляза като проблем, че няма дофинансиране от общините. Беновска я попита какво са се споразумели с Борисов по тази тема, а тя обясни, че са коментирали, че в спешен порядък трябва да бъде променена наредбата за субсидиите и компенсациите, защото има неща в нея, които да се доработят по отношение на документацията и отчетността. Стана ясно, че по темата ще работят с Министерство на финансите, което има конкретни предложения, които са подадени към Министерство на транспорта и ще започнат да ги обсъждат в работните групи още следващата седмица. „Философията е правилно разпределение - там, където има по-малко пътникопоток, да се предоставят повече средства, а не както е в момента.", заяви тя. За Халил Летифов няма спор по това, защото извън градовете София, Пловдив, Варна и Бургас остават около 70% от общините, които са с нарушен транспортен график. Там парите са по-малко и те влизат в графата отдалечени и слабо населени или високопланински райони, където транспорта струва повече, но обезлюдяването лишава от транспорт, а някои общини въобще няма транспорт. Затова от негова страна има разбиране, че в тези случаи трябва да се обърне повече внимание и приоритетно да се субсидират. Халил Летифов заяви, че по тази тема нямат противоречие с автобусните превозвачи. Г-жа Милтенова се включи и обясни, че 110 са общините, които остават без субсидиране от държавата, т.е. там няма транспорт, който да подлежи на субсидиране. За нерегламентираните превози г-н Летифов каза, че са голям бич и трябва да се води ефективна борба, а инкриминирането ще се подложи на сериозен обществен дебат и критика. Беновска отбеляза, че имат само 3 месеца и превозвачите ще чакат до 1ви юли. Той очаква инкриминирането предвид промените в АПК и НПК да бъде подложено на сериозни критики и затова диалогът трябва да бъде търсен по юридически път. Магдалена Милтенова заяви, че няма да чакат толкова дълго за инкриминирането, защото чакат вече 10-15 години. Беновска попита дали обявяват нов протест, но тя отрече и обяви, че ще настояват в спешен порядък това да влезе в обществено обсъждане, а именно искат на 15ти януари, когато депутатите се върнат на работа. Г-жа Милтенова поясни, че в момента в Комисията по транспорт има внесено предложение, което е за промяна в Наказателния кодекс и към което може да се сложи това. Халил Летифов отбеляза, че това е на първо четене и е много различно от това, което ще се приеме на второ четене и трябва да видят как ще минат дебатите. Магдалена Милтенова каза, че споделеното пътуване не попада в инкриминирането на нерегламентирания превоз, защото то не генерира приходи. Под ударите на закона ще попаднат дейностите, които се извършват регулярно, генерират приходи и са реално стопанско престъпление.
Беновска попита г-н Арабаджиев какво са постигнали при разговора с министър-председателя Борисов, министъра на регионалното развитие Петя Аврамова и зам. министъра Николай Нанков, финансовия министър Владислав Горанов и проф. Асенов. Той заяви, че са постигнали разбиране, а водещата го помоли да говори по мъжки. Йордан Арабаджиев каза, че е имало нарушен диалог от МРРБ. Водещата припомни, с техния протест са искали и оставката на Петя Аврамова и попита дали продължават тези искания. Събеседникът й издаде част от разговора с премиера, от което се е почувствал неудобно. Борисов е попитал „Кога е имало липса на диалог между нас?" и Арабаджиев призна, че той винаги ги е приемал, когато е имало сериозен проблем. Превозвачите са били разочаровани, че еднолично те са говорили за едни параметри на ТОЛ системата и обхвата. На въпрос с кого са говорили, стана ясно, че до последно са комуникирали с Николай Нанков, който е бил оторизиран, както и с проф. Асенов, но без да се стигне до консенсус тарифата е била публикувана за обществено обсъждане. Водещата попита дали продължават да искат оставката на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова, което са заявили и на въпрос на Беновска по време на пресконференция. Стана ясно, че превозвачите вече не я искат, защото са постигнали тяхната основна цел - да имат реалистичен обхват и реалистични цени. Те считат, че при тези тарифи ще има събираемост, каквато очаква МРРБ и МФ.
Беновска попита г-н Арабаджиев как така си мисли, че като предвидените 450 млн. приходи от ТОЛ системата се намалят таксите почти три пъти ще се постигне всичко и дали това означава, че ще се правят повече курсове. Той заяви, че един превозвач няма как да остане на пазара ако прави по-малко от 8000 км на месец. Проф. Асенов каза, че при такова разстояние един превозвач трябва да плати 800 лева при договорената с правителството цена. Това е таксата за най-високата екологична категория, а 20 стотинки е горната граница. Водещата посъветва да не спорят за първостепенните и второстепенните пътища, защото и второстепенните пътища в някои населени райони играят активна роля. Г-н Арабаджиев отбеляза, че когато са започнали да говорят за обхвата са стъпили на европейския опит и никъде в Европа няма обхват като този, който е бил предложен. Обхватът на ТОЛ системите е между 1 и 7%, а в България при намаления обхват ще бъде 19%. Беновска каза, че никъде в Европа няма колите само да плащат, а автобусите и камионите да не плащат. Той заяви, че те никога не са казвали, че няма да плащат. Беновска попита проф. Асенов какво са били предвидили в техните сметки за тези 450 млн. и стана ясно, че предвиденото е било с 40% повече, т.е. на 8000 км, таксата е щяла да бъде 1120 лв. Водещата попита как тогава ще се върже сметката, а г-жа Милтенова обясни, че в момента превозвачите плащат 1300 лева годишно, а ще започнат да плащат по 800 лева на месец или около 9000лв на година. Беновска зададе въпрос за това колко магистрали са се построили и колко продължават да се строят, а събеседничката й заяви че за товарните камиони много от участъците са забранени за придвижване и техните пътища са основно 1ви клас и магистрали. На коментар на водещата колко катастрофи се предизвикват и през колко малки населени места минават тези пътища, г-жа Милтенова заяви, че именно затова са затворени за камиони. Тя добави, че увеличението на таксите по пътищата е в пъти от 1300 на година до 10 хиляди, а Беновска каза, че така се променя светът и се правят инвестиции за магистрали и други пътища. Според г-н Арабаджиев този дебат предстои, защото камионите са възприемани като най-лошите, а водещата се съгласи и като шофьор каза, че те често излизат от най-дясната лента, по която имат право да се движат и отиват в средната, а даже и в лявата и се изпреварват сами себе си. Той заяви, че тук е ролята на Пътната агенция да сложи много знаци, но Беновска смята, че отговорността е на превозвачите да вменят на техните шофьори да спазват дисциплината на пътя. Арабаджиев даде пример с новия участък на магистралата в Сърбия, за който плащат всички. Беновска го попита каква база има за сравнение между Сърбия и България, а той отново даде пример с Турция, където също плащат всички, дори и камионът да плаща в пъти повече от автомобила, това е тенденцията - да има алтернативни маршрути.
За проф. Асенов най-важното от срещата при премиера е това, че е имало 2 позиции и 2 можела за оценка на приходите: 1 консервативен, който защитава държавата и 1 оптимистичен и реалистичен, който са защитавали превозвачите. Накрая е станало ясно, че приходите за годината ще бъдат такива, каквито и двете страни желаят да бъдат. Той отбеляза, че превозвачите са застанали мъжки с думите си, че тези приходи са постижими, но методиките на правителството са консервативни и не оценяват реалната практика. Беновска отбеляза, че това, за което в момента говори на юридически език се нарича бъдещи несигурни събития и попита как са скрепили споразумението и дали ако прогнозите за 450 млн. не се осъществят, ще им ги простят с лека ръка. Проф. Асенов отговори, че 3 месеца ще правят тест на системата в реална търговска експлоатация, от тях ще станат ясни икономическите резултати, които те очакват да са 40-60 млн. на месец. В тази връзка Беновска каза, че е виждала много стиснати ръце и изпълнени задължения и много дебели договори, подписани от двете страни, които са неизпълнени. Тя обобщи, че на 3тия месец ще направят икономическо изследване дали финансовите очаквания се оправдават. Проф. Асенов заяви, че приходите от ТОЛ системата са прозрачни и държавата има право по закон да променя тарифи и покритие на мрежата.
Беновска попита всички събеседници какво би станало, ако не се постигнат очакваните приходи, ако те са под 180 млн общо за 3те мсеца или ако са над тази сума. Гостите избухнаха в спор по тази тема в студиото. Стана ясно, че ако очакванията на правителството са 450 млн. лв. за 1 година, това означава 37 млн. на месец. Ако не се изпълнят, проф. Асенов уточни, че се влиза в диалог. Водещата попита представителя на парламента Халил Летифов ако тези 37 млн. не се изпълнят. Той припомни важна тема от последната работна седмица на 2018 година, когато народни представители са вкарали в НС да се прави закона, да променят внедряването на електронните винетки. Тогава тази тема са я направили на принципа „пробра - грешка" и грешката след това е докарала същата тази криза. „В момента отново работим на принципа „проба-грешка", отново липсват разчетите и анализите и ние ги коментираме при вас, за да намерим какво се получава", заяви г-н Летифов. Тяхната позиция във връзка със срещата на премиера с превозвачите е да има държавнически подход, да се намери допирната точка, всички да знаят какво очакват, да има щадящ и преходен вариант, който да се знае предварително, а не да се поставя под условие сигурността на държавата след 3 месеца, защото не са изпълнени едни очаквания от едната и от другата страна.
Беновска попита гостите си дали я подкрепят в това, което иска да предложи - не е ли редно след тази среща с Борисов да оформят някакъв вид документално споразумение, защото трябва да има взаимна отговорност, защото иначе изглежда, че министър-председателят е бил поразен от дамските хубости на г-жа Милтенова, казано на шега, и е отстъпил. Магдалена Милтенова отговори, че ако направят такова споразумение, в което да се включат и поетите ангажименти от правителството, това би било най-прекрасното нещо, което браншът очаква. На въпрос защо не го предлагат тогава, тя обясни, че това би означавало да предложим думата на премиера на съмнение. Водещата заяви, че не става дума за такова нещо и даде пример с женитбата, при която се очаква и мъжа да се подпише, а не само неговата дума. Г-жа Милтенова уточни, че когато са уточнили тарифите за автобусите, е имало сериозен проблем по отношение на тарифите за товарните превози, е било прието становището, че ако на 1ви юни тези средства не са събрани, тогава вече наистина ще се знае колко са необходимите средства и тогава тарифите ще бъдат увеличени спрямо нуждите.
Водещата попита: „Ще подпишете ли едно документално споразумение за това какви са взаимните очаквания за тези 3 месеца тестови период?" Магдалена Милтенова отговори, че от нейна страна няма никакъв проблем, а проф. Асенов каза, че ако има такава инициатива от превозвачите, ще бъде разгледана. Г-н Арабаджиев заяви, че превозвачите не определят цената, а държавата. Беновска предложи да го изготвят заедно, защото сега ще започнат да си прехвърлят топката и няма да има такова споразумение. Тя отбеляза, че не казва да го подпише премиерът, а председателя на комисията, но г-жа Милтенова попита кой ще подпише останалите искания, които имат. Беновска каза, че това могат да бъдат съответните оторизирани министри. Магдалена Милтенова зададе въпрос как да накарат г-н Летифов от името на Комисията по транспорт да разпише споразумение, че ще приеме инкриминирането. Водещата попита защо се измъкват, а г-н Арабаджиев обясни, че са се подписали под тарифите, които са приели и там е пишело, че ако е необходимо след 1ви юни се извършва актуализация. Той опроверга и впечатлението, което остава, че от март месец те няма да плащат, а само ще се тества системата, а напротив - ще плащат. Беновска помоли да не се подценява зрителя и попита г-жа Петрова как мисли, че ще постигнат повишаване на началните цени на такситата. „Трудно ще ги постигнем, обаче всичко, което искаме да направим, е да обясним на хората защо това трябва да стане и защо трябва да стане така. Готови сме да го направим. Имаме форум, на който може това да се случи и работата ни не е спирала и няма да спре.", каза тя. Тъй като е за първи път гост на предаването, Беновска й предложи инициатива, която да осъществят - „Беновска пита", Канал 3, Радио К2 и синдикалното сдружение, на което е председател, да направят обяснителна поредица и да обяснят техните искания. Водещата направи същото предложение и към г-жа Милтенова, г-н Арабаджиев и проф. Асенов, които се съгласиха. Беновска им подари клубната тениска на предаването и книгата с интервюто й с Ахмед Доган, а гостите й от своя страна й подариха книги. Водещата благодари и на Халил Летифов е намерил време във ваканцията на депутатите за тази важна тема. Така завърши разговорът между проф. Огнян Асенов, Халил Летифов, Магдалена Милтенова, Йордан Арабаджиев и Райна Петрова в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 12 януари 2020 година.