07-01-2020 | 22:20 ч.
Превозвачите: Борисов няма да сваляме, оставката на Петя Аврамова искаме
Превозвачите: Борисов няма да сваляме, оставката на Петя Аврамова искаме
Представители на браншовите организации на автомобилните и автобусни превозвачи отговарят на въпроси на Илиана Беновска на пресконференция от 7-ми януари 2020 г. във връзка с обявения от тях протест на 13-ти януари 2020 г.
Илиана Беновска: Беновска, „Радио К2", честита нова година на вас и на колегите! По същество ще се опитам да ви задам няколко въпроса, които може би ще структурират това, което искате. Цената на вашия протест - да бъде свалено правителството на Борисов, да дойде някое друго ли, или искате само оставката на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова? Това единно искане ли е, или само прозвучава индивидуално от някои от вашите тук колеги, които присъстват? Вторият ми въпрос е по отношение на неказаното, не премълчавате ли срамежливо, че всъщност автобусните превозвачи разчитате доста и сте разчитали досега на парите, които се отпускат за социални услуги и които може би не са в този очакван обем и не ги получавате регулярно? Може би колегите не знаят точно за какво става дума, но част от автобусните превозвачи живеят от това, защото това са хем задължения обществени, като корпоративна социална отговорност, ако мога така да се изразя, хем държавата ги финансира. Може ли да кажете например, ако сте правили статистика, аз исках и миналия път преди една година, какъв е размерът на средствата, които се получават за социалните услуги? И не на последно място, искам да приключа с въпросите, какво очаквате, след като правителството на 13-ти декември внесе промяна в Закона за автобусните превози в което точно се третира въпроса за инкриминирането, да бъдат регистрирани на юридически лица, да бъдат регистрирани на еднолични търговци или на физически лица, които са земеделски производители, само тогава лицето ще има право на подобни превоз. Това малко ли е? И за финал, такситата засега срамежливо се включвате, но не желаете ли и вие да постигнете ваша финансова цел, която да увеличи пък таксите за наемане на такси, като по този начин се обезпечи един по-голям приход?
Магдалена Милтенова: Ако ми позволите, г-н Лалов иска думата, но на мен ми се ще да отговоря в обратен ред и след това да дам думата, защото той ще говори по първата тема, която зададохте.
Илиана Беновска: Но първата е отключваща.
Магдалена Милтенова: Добре, след като държите, нека г-н Лалов да отговори.
Красимир Лалов: Мога да Ви кажа, че много хора се опитват да ни пришият към някакъв политически проект. Не знам на кого е удобно това нещо, но мога да Ви кажа, че на тази маса, така като гледам кои седят, са хора с различна политическа окраска и както сме се събрали, ние не сме се събрали да бутаме правителството на Борисов, най-малкото, поради простата причина, ние акцентираме само върху един министър, който не се съобрази с решение на Народното събрание, един министър, който дойде, като ни видя се уплаши и изчезна и човек, който този тежък проблем, ТОЛ-а, не се постара да разбере как е изградена в други страни от ЕС, а предложиха, мога да Ви кажа, че само трасето Ком - Емине не е вписано за облагане с ТОЛ. И нещата, ако не бяха толкова трагични, щяха да бъдат комични.
Илиана Беновска: Как се казва този министър, повторете?
Красимир Лалов: Петя Аврамова, надявам се, че тук няма неграмотни хора. Въпросът опира в това, че ние нямаме никакъв момент за политически искания, искам да ме разберете правилно. Ние просто работим професионално и това кой ще е следващият, който ще поеме това министерство, нас ни касае само дали този човек ще може диалогично да седне, както Вие сте седнали и си говорим, и да си говорим професионално, а не като види с кого трябва да говори тихичко да хване вратата и да го няма. Това е. Така че не бъркайте политиката с нас. Досега не сме направили нито един политически протест, ей Богу, мога да Ви кажа, че 20 години браншовото движение в автомобилния сектор го има в България. Благодаря!
Йордан Арабаджиев: Категорично тук не става въпрос за политически протест. Ние като транспортна гилдия заявяваме нашите искания по отношение на чисто експертни действия. Така че може на някой да му се иска да намери политическа окраска, но категорично не!
Магдалена Милтенова: Сега, ако ми позволите, тъй като започнахме от първи въпрос, ще Ви кажа, че аз като перничанка, не само като превозвач, подкрепям искането за оставката на министър Петя Аврамова. Нашият сектор категорично заявихме, че подкрепяме исканията на колегите по отношение на ТОЛ системата и по отношение на оставката, защото едно ще кажа - МРРБ е отговорно за кризата в Перник, МРРБ ще бъде отговорно и за кризата в транспорта, която ще се случи на 13-ти януари тази година. И това е по отношение на този въпрос, който зададохте. По отношение на субсидиите и компенсациите, смятам, че информацията Ви по отношение на това, че някой се храни и живее от субсидии и компенсации е изключително погрешна. На сайта на МФ всеки един от вас може да отвори в раздел „Публични разходи", държавен и реален сектор и там ще видите, че необходимите средства за субсидиране и компенсиране са недостатъчни и недостигът е коло 24 милиона лева годишно. Тоест не само, че държавата ни подпомага, г-жо Беновска, ами ние подпомагаме държавата всяка година с около 24 милиона лева за сметка на превозвачите и на българските граждани, които не достигат в бюджета. По отношение на субсидиите, които се предоставят - 28 милиона са приблизително за тази година, 19,5 милиона са разпределени в 7 големи града, 5,5 милиона са за 257 града в страната и 2,8 милиона са за слабонаселените места. Ако някой смята, че за тези средства може да управлява и да работи в транспорта - заповядайте, ние ще го назначим на най-висшата ръководна длъжност в едно предприятие, да дойде да го управлява, ако може с тези средства.
Илиана Беновска: Само една забележка, вие не за пръв път поставяте този въпрос за вашата задача и за неизпълнение на финансовите задължения в необходимия размер на държавата, това няма ли сега да прибавите още веднъж и към протеста?
Магдалена Милтенова: Това, което ние сме казали по отношение на протеста още през месец декември е, че според нас има неправилно разпределение на средствата. И тези средства, сама чухте, 19,5 милиона са за най-големите градове, където има най-голям пътникопоток, има нещо сбъркано в начина на разпределение. И ще Ви кажа защо се получава. В последните години по интегрираните програми за развитие на големите градове бяха въведени така наречените интегрирани градски схеми и интегриран транспорт, бяха предоставени изключително много средства за закупуване на автобуси само от страна на общинските предприятия, които общински предприятия в момента генерират изключително високи суми за загуби вследствие на начисляваната амортизация върху новите си активи откъдето те изтеглят всъщност средствата за малките общини. Това е основният проблем и начинът на разпределение, когато се промени най-вероятно, има индикации МФ има своите предложения в тази посока, направили сме предложение в Закона за автомобилните превози, затова е важно той да стане реалност, тъй като в него общините също ще имат задължения да финансират превозите. Тогава смятам, че нещата ще си дойдат там, където им е мястото. По отношение на инкриминирането, категорично не съм съгласна с това, което казвате, че Законът за автомобилните превози предвижда инкриминиране. Законът за движение по пътищата, който ще бъде изменен чрез Закона за автомобилните превози е предвидено тези дълготрайни материални активи, като камиони, автобуси да не бъдат регистрирани на физически лица и така би следвало да бъде. И така е редно, защото в крайна сметка вие не си купувате автобуса, за да си ходите на село със семейството. Автобусът се купува, камионът също, за да се извършва търговска дейност и съответно физическите лица, регистрирайки ги по този начин, укриват своите доходи. Знаете, че когато една фирма натрупа дългове и няма имущество и активи, държавата не може да си вземе вземанията. Така че това, което се прави, е в интерес на държавата и на бюджета, а не в интерес на превозвачите. По отношение на инкриминирането настояваме, в настоящия момент в Народното събрание има внесени две предложения за изменение в НК, така че настояваме през тях да бъде направена промяната и тя да бъде наистина инкриминиране на този вид превози. Благодаря!
Илиана Беновска: Такситата?
Райна Петрова: Искам да отговоря на г-жа Беновска. Вижте, няма да се уморя да повтарям, че хората, които са излезли да изкарват хляба си зад волана, изобщо не се интересуват от политика. Ако погледнем обаче от друга страна, всичко е политика. Ако разбирате, че исканията, които поставяме към политически лица, са политика, тогава добре, но принципно нас това не ни вълнува. Нас ни интересува нашите искания да бъдат изпълнени и да бъдат в справедливата рамка. Благодаря Ви за оценката за срамежливото поведение, но няма да се срамувам да заявя, че ние освен проблема с нерегламентираните превози в таксиметровия бранш имаме много други тежки проблеми. По отношение на таксите, това е сериозен въпрос, който в момента търпи своето развитие. Имаме поставени искания в МТИТС по отношение на първоначалната такса, но това е един момент, който не стои на тази маса в момента, защото всеки един от другите браншове има свои конкретики, които не ни обединяват. Тук сме обединили няколко въпроса, два основно, по които да сме заедно. А това, че ние бихме могли да извоюваме нещо за нашия си бранш, дори и чрез протести, съвсем не го отричам.
Илиана Беновска: Може ли един уточняващ въпрос, имате ли прогнозни стойности колко души няма да бъдат обслужвани, тоест колко обслужвате и ако се спре автобусното обслужване в тези места, колко души няма да бъдат обслужени? И второ, г-н Арабаджиев каза, че ще се наруши снабдяването със стоки, имате ли прогнозни стойности каква щета на икономиката ще се нанесе, говоря за един ден условно да го кажа, колко души няма да бъдат превозени и колко магазина и стоки няма да бъдат реализирани, това е важно?
Магдалена Милтенова: Не сме правили анализ на пътникопотока, но това, което всъщност ще се случи, над 3000 превозни средства със сигурност ще спрат. При всички случаи, дори да приемем, че по 10 човека ще превозим, тода са 30 000 човека, които ще останат без транспорт, да не кажа, че и повече. За един курс говоря. В крайна сметка милиони ще останат необслужени, защото 70 града да спрат в страната, това означава наистина да блокираме транспорта в цялата държава.
Илиана Беновска: Икономическата щета?
Йордан Арабаджиев: Ние също не сме правили икономически анализ каква ще бъде щетата за икономиката, но в крайна сметка знаем каква ще бъде щетата, ако бъде въведена тази система по този начин.
Илиана Беновска: Да, но г-н Петърнейчев каза „за нас", а ние питаме пък за нас!
Йордан Арабаджиев: Тук веднага искам да отбележа, че първо бизнесът ще понесе тази ТОЛ такса, която после ще бъде мултиплицирана като ефект във всички потребители. Мога да Ви кажа, че това, което чувам от МРРБ и експертите от Световната банка как няма да има увеличение с повече от половин стотинка или една стотинка, ние в предишни разговори сме казали, никой не отчита тук, че зърното от полето трябва да достигне до зърнената база с курс празен-пълен, след това това зърно трябва да отиде до мелничния комбинат пак с курс пазен - пълен, от мелничния комбинат да стигне до хлебозавода и след хлебозавода да стигне до крайния потребител. Така че ефектът ще бъде в един момент по-голям от това, което се опитват твърде оптимистично да ни кажат.
Красимир Лалов: Вижте сега, петте браншови организации, подписали тази декларация, са от товарния транспорт, отделно колегите от автобусния имат също декларация. В тези 60 града доста хора няма да бъдат превозени. Ние съзнаваме, че икономиката ще бъде затруднена, затова авансово обявяваме това нещо, за да може големите вериги и други да се запасят с необходимите стоки и да може това да не рефлектира върху обикновените граждани.
Илиана Беновска: За какъв срок?
Красимир Лалов: Както кажа г-жа Милтенова това не зависи от нас. Извинете, но аз ходих в МРРБ като настинал 6-7 срещи и от тези 6-7 срещи едничкото, което беше, мога да Ви го кажа, ние излизахме от голямата зала, вас ви бяха вкарали в малката зала, на вас ви бяха обяснили нещо, което ние пък въобще не го бяхме чули в голямата зала и настъпваха едни съвсем куриозни случаи, но това е друг филм. Въпросът опира, че е крайно време в тази държава ние да започнем да си говорим ясно, точно и откровено. Защото както не можете да си представите в Германия, че някой ще прави нерегламентирани превози на пътници, ей Богу, защото него просто на следващия ден го няма, така и не можете да си представите, че в България това е възможно. Ние, дето сме една брънка на фона на една Германия, да не говорим за Австрия, Унгария, да не говорим, че ТОЛ-а в тези държави се прилага по съвсем друг начин и не е нужно толкова широко да го обясняваме, защото който е пътувал, на него му е ясно. В Унгария по ТОЛ са само 3 магистрали, нищо друго. А при нас Ви казах, че само Ком- Емине не под ТОЛ, защото там има малко зъберчета и не върви. И прав е господинът, който отговаря за превозите на горивата, отначало на нас ни обясняваха, че целият акциз отива за ремонт на пътните съоръжения.
Илиана Беновска: За строителство!
Красимир Лалов: Не, само за пътни съоръжения ставаше въпрос, малко съм по-възрастен от Вас, та си спомням! И въпросът опира до това до кога ще се надлъгваме, защото сега ТОЛ-ът щял да отива за това, след това ТОЛ-ът също няма да отива, както акцизът отиде в бюджета, и ТОЛ-ът ще отиде в бюджета. И на въпроса защо се прилага по този начин ТОЛ-а ни казаха, че по другите пътища, които ще бъдат за транзита, глобите ще отиват в друго министерство и няма да отиват за строеж на магистрали.
Илиана Беновска: Кой го е казал това?
Красимир Лалов: Ами кой, ние си говорим с МРРБ!
Илиана Беновска: Кой?
Красимир Лалов: Там има видни специалисти, в това число и министърът, както каза г-н Петърнейчев. Там има и хора от световната банка, които единствено като съветници и консултанти разбират от строеж на пътища.
Магдалена Милтенова: Г-жо Беновска, не става въпрос за Вас или за нас. Ние с Вас стоим от страната на барикадата, но стоим от едната страна на барикадата, а не от срещуположните, защото ако при нас нещата не вървят, те няма как да вървят за икономиката и за развитието, защото Вие ми кажете как аз да увелича цената на билета и кой ще се качи, защото цените, които са в момента на билетите, са на социалния предел. Ние не можем да увеличим цените, защото това ще означава хората да не пътуват. Едните ще ходят пеша, защото нямат възможности, другите ще пътуват с леките си автомобили, защото ще им изравним цената на социалната услуга с цената на услугата да си пътуват с личния автомобил.
Илиана Беновска: Щетата за вас каква би била, като нямате представа колко души точно, но може би ще помислите да отговорите, ще бъдат възпрепятствани и колко икономиката ще бъде възпрепятствана, щетата за вас каква ще бъде? Вие ще нарушите договори вероятно, юридически процеси?
Представител на автомобилните превозвачи: Бих искал отново да призова, нека да не гледаме щетите, защото така, както го задавате въпроса, той постоянно звучи - щетата за вас, ама няма ли да се облагодетелствате. Пак казвам - не сме нас, не сме вас. Призовавам всички, включете се и мислете заедно с нас в тази посока, защото утре ние двамата с вас като граждани ще се наредим в поредния магазин и ще си купим поредната стока, която ще е увеличена с доста повече, отколкото би трябвало и отколкото е разумно.
Илиана Беновска: Извинявайте, лично не го приемайте, каква ще бъде стихията е въпросът?
Представител на автомобилните превозвачи: Няма значение каква ще бъде щетата от спирането на транспорта и от превоза на пътници, без значение каква ще бъде щетата, щетата вдругиден ще бъде много по-голяма, когато неправомерно всичко ще бъде увеличено и вдигнато. Навсякъде в Европа, когато за пръв път се въвежда ТОЛ системата, първо се прави магистралата, прави се касата, след това се казва какъв продукт ще се продава и аз като превозвач преценявам дали ще ползвам магистралата, тоест ТОЛ системата, или имам алтернативен път отстрани. И ако за мен е удачно ценово и резонно професионално да ползвам магистралата, аз я ползвам. Ако не ми е удачно, минавам по другия път, това го знаете. Обаче тук в България ние нямаме алтернатива, имаме един единствен път, който е обхванат вече на 80% от държавата, тоест аз като превозвач ще трябва да го ползвам, ще трябва да платя несъразмерната такса и Вие и аз утре заедно ще се наредим на касата на поредния магазин и ще плащаме някаква стока, която е увеличена вече.
Илиана Беновска: Вие много добре знаете, че заради вас, превозвачите се спря железопътния превоз на товари, както е в повечето държави.
Представител на автомобилните превозвачи: Това е много странно, аз за първи път чувам, че заради нас е спрян.
Илиана Беновска: Не заради вас, заради превозвачите, това е една от далаверите на прехода.
Представител на автомобилните превозвачи: Това е несериозно!
Илиана Беновска: Е, как да не е сериозно.
Представител на автомобилните превозвачи: Това е несериозно!
Илиана Беновска: Къде в Унгария пътуват по този начин, понеже цитирахте Унгария, по магистралите? Там е железопътен транспортът.
Красимир Лалов: Дайте да не навлизаме в този въпрос, защото Вие навлизате в една дълбока вода, където ще се удавите самата!
Илиана Беновска: Може и да не съм много знаеща, да!
Красимир Лалов: Въпросът опира до нещо друго, колегата искаше просто тихо да Ви обясни, че това е работа на всички нас. Това колко ще ни излезе семейният бюджет и как от семейния бюджет ще трябва да щипнем например 10% заради една глупост. Това искаше да каже колегата, но съжалявам, че трябваше да му се явя говорител.
Илиана Беновска: Ние не воюваме, просто искаме да разберем вашата истина, за да можем да я пресъздадем.
Представител на автомобилните превозвачи: Нашата истина е, сигурно разбирате и прозирате това, че ние сме проводникът, през който всички заедно ще платим неправомерната цена на това, което се предлага. И понеже въпросът не е поставен в този контекст, затова го разсъждаваме.
Магдалена Милтенова: А по отношение само на Вашия въпрос, това дали ние ще спрем на 13-ти януари или ще фалираме на 20-ти февруари няма никакво значение. Така или иначе бизнесът, ако можем да го наречем бизнес автобусният транспорт, е на ръба на фалита. Ако нещо не се промени в системата, за да заработим по правилния начин, ние така или иначе ще преустановим превозите. Виждате примера от Пазарджик вчера, всички колеги се занимавате с проблема там, в момента предстоят промени в областни транспортни схеми на много места, защото ТОЛ системата е поредният натиск, заради който превозвачите масово се отказват от своите договори.
Илиана Беновска: Само кажете още нещо, кой е щабът, който ще ръководи този протест, Вие ли сте ръководителката?
Магдалена Милтенова: Това, което виждате на масата, това е щабът на протеста. Това са лицата, към които можете да отправяте въпросите.
Илиана Беновска: Каква е йерархията?
Магдалена Милтенова: Няма йерархия, всички сме равни, патриархат и матриархат нямаме в случая, въпреки че сме само две дами на масата.
Можете да чуете цялото интервю ТУК