12-12-2019 | 22:07 ч.
Автобусните превозвачи: Не заставаме на позиция на президента Радев в критиките му към премиера Борисов с протеста си
Автобусните превозвачи: Не заставаме на позиция на президента Радев в критиките му към премиера Борисов с протеста си
Магдалена Милтенова, председател на Управителния съвет на Конфедерацията на автобусните превозвачи и Ивайло Константинов, председател на националния съюз на автобусните превозвачи отговарят на въпроси на Илиана Беновска на пресконференция от 12-ти декември 2019 г.
Илиана Беновска: За какво протестирате Конфедерацията на автобусните превозвачи? Г-жо Милтенова, г-н Константинов, наблюдавайки вашия бранш, според мен поне от 15 години не сте имали такова разбирателство, каквото постигнахте с министър-председателя Борисов миналата година. Да не би вие да обявявате стачна готовност със срок за приемане на закон до 13-ти януари, за да вземете страната на президента Радев, който снощи остро разкритикува министър-председателя и по този начин да се идентифицирате, че сте срещу Борисов и срещу правителството? Днес сме 12 - декември, 20 остават още горе-долу за работа, парламентът излиза на 20-ти в отпуск и се връща на 6-ти активно, преди това няма да има нито комисия, г-жо Милтенова, нито дявол, а Вие искате да Ви бъде приет законът! Какво ще правите от утре, ще блокирате пътища ли, в какво точно ще се изразява вашата стачка?
Милена Милтенова: Г-жо Беновска, радвам се, че задавате този въпрос. Това не е политическо събитие и по никакъв начин ние не сме обвързани политически нито с ПП ГЕРБ, нито с президента, нито с която и да било друга политическа сила.
Ивайло Константинов: Категорично първо искам да разгранича предстоящия протест от каквито и да е политически ангажименти. Изключително много съжаляваме, че началото му съвпада с поредната препирня по високите етажи. Категорично се разграничаваме от какъвто и да е ангажимент към която и да е политическа сила и обвързаност на предстоящия протест.
Милена Милтенова: Самата Вие казвате, че проблемите, които поставихме през миналата година са същите, които поставяме и днес, което за съжаление говори много лошо за обстановката, в която ние се намираме. Да, факт е, че ние имаме разрешението на министър-председателя нещата да се решат и тук трябва да Ви кажа, че сме в ситуацията - „царят дава, пъдарят не дава". Сама се запознахте със ситуацията, че на 7-ми или 8-ми февруари тази година, не си спомням точно датата, министър-председателят ни покани на среща, прие ни, на тази среща бяха съответно министър Горанов и министър Желязков. И на тази среща бяха поети ангажиментите, които ние сега очакваме да се случат до 13-ти януари. Нали разбирате в каква ситуация се чувстваме, след като ние 10 месеца не сме решили нито един от проблемите, които сме поставили. Какво значение има, че министър-председателят е казал - да, имате зелена светлина, ние подкрепяме вашите искания? Какво значение има, че министър Желязков ни е приел във вчерашния ден, за което му благодарим разбира се за изразената воля и позиция, като към днешна дата нито едно от поставените от нас искания не е решено? И това е факт. И самата Вие го потвърдихте, казвайки, че през миналата година, когато създадохме Конфедерацията на автобусните превозвачи, ние бяхме изправени точно пред тези проблеми. Сега да Ви кажа по отношение на законодателната инициатива защо е 13-ти януари. Ние сме взели решението много преди президентът и премиерът да разговарят снощи по каквато и да било тема. Обявили сме го още на 12-ти ноември, на 12-ти ноември сме изпратили писмото, и мога да Ви го предоставя, на министър-председателя, на министър Горанов, на министъра на вътрешните работи, на министъра на транспорта, с което ги уведомяваме, че нито един от тези проблеми към настоящия момент не е решен и реално срокът, който ние сме дали за изпълнение 13-ти януари е два месеца, считано от 12-ти ноември. Съвсем не е 1 месец от утрешна дата, когато стартираме протестите. За съжаление в този един месец, в който ние уведомихме институциите, че проблемите не се решават и настояваме за тяхното решаване, нищо съществено не се случи и нещата продължават по начина, по който са били и преди това. Това автоматично означава, че поставяме плакатите в знак на протест и всеки един от нашите колеги, даже ако някой не си е получил плакатите, след събитието ще ви дадем плакати на тези, които не сте си получили плакатите за протеста, така че ние обявяваме символичен протест в рамките на един месец, ще бъде мирен протест, но просто ще бъдат поставени плакати на автобусите, за да можем да уведомим обществото и институциите, както и колегата Константинов каза - имаме нужда и от медийна подкрепа, и от обществена подкрепа, и от институционална подкрепа, за да можем да решим тези проблеми. Свидетели бяхме как онзи ден за един ден се вкара НК за разглеждане, защото трябваше да криминализираме боклука. Така че оправданието, че депутатите ще имат малко време за работа, тези проблеми са поставени преди 10 години и 10 години не са решени, така че това по никакъв начин не ни удовлетворява и виждаме, че когато има политическа воля това нещо може да се случи в рамките на една седмица. Така се случи, когато се приемаше емоционално решението за задължителни колани. По същия начин бяхме свидетели, сега пак ще го повторя, криминализирането на боклука, когато се криминализираха и други деяния се случваше в рамките на два дни. Така че ние смятаме, че правителството, ако има политическа воля, има механизма, има възможността този закон да бъде приет. Още повече, че той е минал вече обществено обсъждане, ще мине през МС, в момента тече междуведомственото обсъждане, така че аз не смятам, че не е възможно това да се случи. Ако на депутатите не им е възможно да бъде до 13-ти, значи ще ни кажат - ще бъде до 20-ти и ние сме достатъчно толерантни, за да дадем още една седмица време. Но ако не може да се случи, тогава да, ние ще протестираме и ще спрем, защото ние чакаме вече в продължение на една година този закон да стане факт, от 7-ми февруари чакаме до настоящия момент.
Илиана Беновска: Чисто технологично не може да стане и до 20-ти януари, Вие вероятно, знам, че сте юрист, ако вече се дипломирахте, знаете, че има обсъждане на комисии, първо, второ четене, това са няколко месеца!
Милена Милтенова: Г-жо Беновска, няколко пъти вече сме свидетели на приемане на закона и на промени на закона в рамките на два дни. Така че за какви комисии говорим, ако депутатите искат в рамките на два дни могат да минат и първо, и второ четене!
Илиана Беновска: Г-н Константинов е бил депутат, ще Ви каже, че за два дена не става.
Ивайло Константинов: За два дни са гласувани на първо четене закони, които и на второ продължават, така че въобще не сме толкова наивни. Аз неслучайно няколко пъти споменах - благодарим, благодарим, благодарим! Да, благодарим, г-жо Беновска, не от февруари миналата година, ние за тези проблеми алармираме от повече от 15 години. И това е първото правителство, с което имаме извървени няколко крачки. Значи ние не сме такива идиоти, че да си режем пътя към тези хора, които искат да ни свършат работата. Генералният проблем е различен. Те ще свършат бавно или по-бързо, но генералният проблем е, че ние насреща си имаме 70% сив сектор. Този сив сектор не функционира с емигранти от Бангладеш, този сектор функционира затова, защото има потребление на тази услуга, тоест хората искат да пътуват с нелегален транспорт. Не знам знаят ли, че е нелегален, не знам къде са информирани за опасностите от това, но те искат. Щом искат, този транспорт трябва да бъде регламентиран. Значи, ако Вие присъствате в качеството си на журналист на едно събрание, което всъщност е общо събрание и са всички превозвачи и настъпвайки датата 1-ви октомври започва вече да се сформира инициативата за свикване на извънредно общо събрание, знаете ли защо? Защото на датата 10-ти октомври, ако всички превозвачи спрат, „царо" ще спечели. И всъщност то не бяха, понеже предстоят избори да не се ангажираме политически, защото предстоят някакви други събития да не се ангажираме. Всъщност - „хайде моля ви се колеги дайте още малко да добутаме, още малко да добутаме". Така дойде всъщност датата 12-ти ноември, тогава, когато ние се събрахме на поредното извънредно общо събрание, на което ние всъщност прочетох, че въпреки изминатите няколко стъпки, те по никакъв начин не са облекчили бизнеса, по никакъв начин не са подобрили икономическото състояние на колегите. По никакъв начин тези стъпки не могат да бъдат обяснени нито от г-жа Милтенова, на която й благодаря за дейността, нито от мен, нито от който и да е, председателите на сдружения, които членуват в конфедерацията. На практика хората не са пипнали, не са усетили, не са видели никакво подобрение. Напротив, на всяко ново събрание идват нови списъци с нови нелегални превозвачи по месата. Това е големият проблем. Ние очакваме една обществена дискусия, ако този транспорт има бъдеще, да, сега с този закон ще бъде регламентиран, нека, тогава и ние ще започнем да си купуваме коли и да започваме в 8 местни да возим, няма лошо. Тоест хората го искат, ако го искат, то няма как на мускули да се кара 15 години. Видя се резултатът от мускулите, всяка година намаляват със 100 до 200 хиляди души превозвачите и всяка година се увеличават с 5 - 6 до 10 общините без транспорт. Кого го ползва това? Ние просто искаме да отворим една обществена дискусия. Това е целта. Крещим на цялото общество с тези плакати, които ще дойдат утре. Трябва ни не само правителството, трябвате ни и вие, кажете какво искате, това искаме да чуем. Ако искат с микробуси да ги возим, ще ги возим с микробуси, няма проблем.
Можете да чуете цялото интервю ТУК