24-04-2019 | 16:08 ч.
Таня Михайлова: Училището трябва да изгражда креативни личности способни на критично мислене
Таня Михайлова: Училището трябва да изгражда креативни личности способни на критично мислене
Таня Михайлова, заместник-министър на образованието и науката, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Съвместната работа между бизнеса и образованието.
„"Бизнесът и директорите на училища са партньори и гледат в една посока" - това казвате Вие в обобщение на гражданския диалог „Европа в нашия дом". Какво означава това на практика?", попита водещата Клара Маринова. Таня Михайлова отговори, че тези граждански диалози са били проведени във всички области, а в тях са участвали над 7 000 души. Една от важните теми е била за професионалното образование, тя е приоритет не само на правителството, но на се отделя специално внимание и от МОН. Заместник-министърът обясни, че през годините отношенията между пазара на труда и образованието са преминавали през различни стадии на развитие. Имало е и период на противопоставяне, когато между бизнеса и образованието са се разменяли взаимни обвинения. Той обаче категорично е приключил. В момента работи Консултативен съвет по професионално образование и обучение към министъра на образованието и науката. В него участват работодатели, представители на социалните партньори и на професионални гимназии. Там се дава трибуна на всички мнения за развитието на професионалното образование. В този смисъл изключително важна е възможността за развитие на дуалната форма на обучение, както и разработването на списъка със защитени специалности и такива с недостиг на пазара на труда. Тези специалности са в много важни направления, като машиностроене, енергетика, електроника, транспорт, химическа промишленост. В тези паралелки броят на учениците може да бъде по-малък от изискуемия, а има и финансов механизъм, който да дофинансира разликата. „Наистина смятам, че бизнесът трябва да припознае образованието като източник на кадри и всъщност тогава процесът ще бъде вече завършен!", категорична беше Таня Михайлова.
Ролята на училището за изграждане на креативни личности с критично мислене.
„Следващият важен момент се съдържа във Вашето изказване - „Най-същественият момент от диалозите беше разбирането, че образованието е свързано с активното гражданско общество и възможност за развитие на конкурентна среда". Вие казвате - „Нашата цел е да образоваме учениците и те да бъдат конкурентноспособни за всяка една сфера". Дешифрирайте моля този призив!", помоли водещата Клара Маринова. Таня Михайлова обясни, че вече има съвсем нов подход към училището и в него важното е не само придобиването на знания, а и приложимостта на знанията. Става въпрос за развитие на умения и отношения. Учениците трябва да са креативни, да проявяват критична мисъл в определена ситуация. Тези качества след това помагат за личностната реализация на всеки един човек. А хората, които мислят и имат активна позиция всъщност изграждат активното гражданско общество. „Затова ангажиментът ни категорично е нашите ученици да придобият знания и умения, така че да могат да се реализират във всяка среда, в която решат и на всяко място, в което се намират!", категорична беше Таня Михайлова.
Заместник-министърът обясни, че много важно е придобиването на умението за учене. В момента нещата се развиват толкова динамично, че не можем да кажем какви ще бъдат професиите след десетина години, затова е важно учениците да имат уменията, които да им позволят да бъдат адаптивни и гъвкави. Ученето през целия живот не е просто една фраза, а възможност за реализация на всеки един от нас.
Стратегията за възпитателна работа в образователните институции 2019-2030.
„Училището не изземва функциите на семейството при възпитанието според проекта за стратегия за възпитателна работа в образователните институции 2019-2030. Учителите ще възпитават децата на патриотизъм, доброволчество, благотворителност, толерантност. Това са част от 16-те цели, които МОН е заложило в проекта за стратегия. Какво се цели с този документ, какъв е неговият смисъл?", попита водещата Клара Маринова. Таня Михайлова отговори, че възпитанието е елемент от образователния процес в съвременното българско училище. Образователният процес съдържа в себе си обучение, възпитание и социализация. Българското училище никога не е бягало от ангажимента, който има към възпитателната функция. Заместник-министърът обясни, че в тази стратегия за възпитателната работа за пръв път се структурират политиките и мерките, свързани с възпитателната работа в образователните институции. Тук много е важно отношението, формирането на нагласи и ценности, които да позволят след това всеки един ученик да бъде устойчива личност, която да може да се реализира. Така че подходът е към формиране на личностни качества за пълноценно развитие на ученика.
Таня Михайлова подчерта, че в никакъв случай не говорим за час по възпитание, но говорим за часове с възпитание, защото във взаимодействието, в различните дейности, във взаимодействието с родителите могат да се развият тези дейности, които да позволят на децата да бъдат устойчиви личности.
„Как ще приеме обществото тази стратегия, започнахте ли нейното обсъждане?", попита водещата Клара Маринова. Таня Михайлова отговори, че стратегията е изработена от работна група още през миналата година, а за МОН е било много важно как ще се приеме от самата педагогическа колегия. Проведени са много срещи в страната с педагогически специалисти и това, което в момента се представя за обществено обсъждане, е финализиран вариант след предложенията и мненията на педагогически специалисти. „Отчели сме всяко предложение и в момента стратегията е един документ, в който много ясно са посочени отговорностите. Семейството си остава водещо по отношение на възпитанието, но също така взаимодействието между родители и учители в тази насока е изключително важно. Вчера направихме първо обществено обсъждане на което бяха поканени и педагогически специалисти, и представители на неправителствени организации и хора, които имат отношение по темата!", завърши Таня Михайлова разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 24-ти април 2019 година.
Можете да чуете цялото интервю ТУК