13-02-2019 | 21:56 ч.
Деница Сачева: МОН прави необходимото приемът в училищата и детските градини да е прозрачен и обективен
Деница Сачева: МОН прави необходимото приемът в училищата и детските градини да е прозрачен и обективен
Деница Сачева, заместник-министър на образованието и науката, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Националната програма „IT фирми в училище и учители в IT фирми".
„Наскоро огласихте важна инициатива под мотото „IT фирми в училище и учители в IT фирми", какъв е замисълът, какво предвижда тази инициатива?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че това е една от новите национални програми на МОН, която цели да срещне нуждите на бизнеса с възможностите на образователната система и да подпомогне учителите, които преподават различни технологични предмети. В нея има три модула. Първият модул представлява семинари в училище, които се провеждат от представители на технологични фирми по различни теми, свързани с дигитализацията, например изкуствен интелект, виртуална реалност, блоково програмиране и т.н. Вторият модул е включване на IT специалисти в учебния процес. Това ще става в класовете от първи до десети, като обучението е рамките на 18 учебни часа. Третият модул представлява включване на учители в IT компании. Това е най-иновативният модул, защото за пръв път ще се прави такъв експеримент. Учителите, които преподават технологични предмети в училище, ще имат възможност в рамките на 16 астрономически часа да присъстват на различни семинари за нововъведения на компаниите. При взаимно желание ще се дава възможност на тези учители в рамките на 40 часа да се включват в различни проекти на компаниите.
„Кога ще стартира програмата?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че програмата предстои да бъде одобрена през април и би могла да стартира още тогава, но вероятно ще видим IT специалисти в училищата и учители в IT фирмите от началото на следващата учебна година. Заместник-министърът изрази мнение, че учителите и бизнесът проявяват интерес към тази програма. Всъщност самата програма е разработена с представители на бизнеса и те са с настройката, че самите те биха могли да инвестират допълнително средства при наличие на интерес.
„Кой и как ще финансира тази програма?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че индикативният бюджет е в размер на един милион лева, като за първия модул са предвидени 100 000 лева, за включване на IT специалисти в учебния процес 500 000 лева и за практиките на учители в IT фирми около 400 000 лева. „Това не е най-голямата национална програма, но е програма, която би могла да бъде успешна и полезна за всички, както за учителите, така и за бизнеса и най-вече за учениците, които трябва да получават възможно най-качествени знания и умения!", категорична бе Сачева.
„Откъде Ви хрумна тази идея?", попита водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че няма информация такава програма да се осъществява в други държави. По-скоро идеята е била съвместна между МОН и бизнеса. Бизнесът е проявил желание да стане част от учебния процес, а на специалистите от МОН е хрумнала идеята за възможност на практики на самите учители.
Защитените професии.
„Все повече бизнесът поставя въпроса за професиите, където не достигат кадри, това са основно техническите професии. Кажете ми последното развитие в тази област, какво прави министерството и как ще запълните вакума от такива кадри?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева отговори, че МОН има различни инициативи, те са свързани както с увеличаването на приема в инженерните и свързаните с тях специалности, допълнително финансиране за професионалните училища и ВУЗ-овете, които подготвят такива кадри, осигуряване на безплатно обучение за студенти и допълнителни стипендии за учениците, които учат в тези направления. Според нея резултатите от тази политика са видни и към момента. За миналата година например студентите, които са избрали различни инженерни специалности, са около 5 000, а през настоящата година техният брой е 6 400. Има известно повишаване и на учениците, които избират тези направления.
Образованието като основен приоритет на правителството.
„Вие усещате ли, че образованието е един от приоритетите на ГЕРБ в третия мандат на премиера Борисов?", попита водещата Клара Маринова. Деница Сачева изрази пълната си убеденост, че това е така. Това е видно и от средствата, които се инвестират от държавния бюджет. Само в периода 2017 - 2021 г. ще бъдат инвестирани 1 милиард евро в българското образование. Вече са инвестирани 660 милиона лева за повишаване на заплатите на учителите, предстои да бъдат инвестирани още 700 милиона за обещаното двойно увеличение на възнагражденията. Почти 700 милиона са средствата, които ще бъдат инвестирани за ремонт на образователна инфраструктура в 500 училища в цялата страна. 76 милиона лева са предвидени за новите национални програми. По линия на оперативната програма предстоят три големи системни проекта, единият е насочен към детските градини за 82 милиона лева, другият към средните училища за 130 милиона и за дигитализация на средното образование 105 милиона лева. Това са инвестиции, които на практика ще обхванат 1 милион български ученици и около 60 000 учители, а почти 90 000 педагогически специалисти ще имат увеличено възнаграждение. Дори за настоящата година средната заплата на учителите за пръв път от 20 години е по-висока от средната работна заплата за страната. „Така че със сигурност образованието е може би приоритетът на приоритетите на това правителство!", категорична бе Сачева.
Приемът в детските градини и в първи клас.
„В българското общество настава една истерия по този повод, тази година пак ли ще има сериозни отзиви за записването на децата в детска градина и в първи клас?", попита водещата Клара Маринова. Заместник-министърът отговори, че вероятно отново ще има известни вълнения. МОН обаче прави всичко възможно процесът да бъде обективен и прозрачен. „Мисля, че в голяма степен, особено що се отнася до първи клас, е доста преекспонирано търсенето на конкретни училища и на това да смятаме например, че на територията на София има училища, които драстично се различават по своето качество. Има действително такива училища, които са успели да си изградят добър имидж и можем да кажем, че са по-добри в пиара, което е разбираемо, но мисля, че тази година ще имаме по-малко проблеми, отколкото през миналата!", завърши Деница Сачева разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 13-ти февруари 2019 година.
Можете да чуете цялото интервю ТУК