07-02-2019 | 20:01 ч.
Зафир Зарков: За София 2019 ще е годината на метрото и модернизацията на градския транспорт
Зафир Зарков: За София 2019 ще е годината на метрото и модернизацията на градския транспорт
Зафир Зарков, председател на транспортната комисия на СОС, ГЕРБ, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Предизвикателството на предстоящите през 2019 г. избори.
„2019 е година на два избора в България - европейски и местни, голямо предизвикателство за вас. Вие ще се кандидатирате ли за общински съветник и какво ще бъде Вашето лично мото?", попита водещата Клара Маринова. Зафир Зарков отговори, че наистина два избора в една година са предизвикателство за политиците и политическата система. „Пред нас стои предизвикателството да продължаваме да работим за развитието на града, да продължаваме да подобряваме условията и начина на живот на столичани!", категоричен бе той.
Приоритетите в бюджета на Столична община.
„Бюджетът го приехте след бурни дебати. Според вас, управляващите, един добър бюджет, според опозицията не е добър бюджет. Какви са вашите аргументи, за да твърдите, че бюджетът е добър?", попита водещата Клара Маринова. Зафир Зарков отговори, че бюджетът е в размер 1,7 милиарда лева и това говори за мащабността на промяната, която се постига. Доказват го и собствените приходи на общината, което показва как тя управлява имуществото си и събира вземанията си. Тези собствени приходи са малко над 700 милиона лева, а само допреди десет години се е събирало близо половин милиард по-малко, което показва резултат от политиката за по-добра събираемост. Важно е да се отбележи, че този резултат се постига без увеличаване на данъците. Инвестиционната програма е в размер на 630 милиона лева. Продължава модернизацията на градския транспорт и на транспортната инфраструктура.
Развитието на транспорта и транспортната инфраструктура.
Зафир Зарков беше категоричен, че за София 2019 ще е годината на метрото и на модернизацията на градския транспорт, което е приоритет през последните няколко години. 320 милиона лева са осигурени за строителството на третия лъч на метрото. Изграждат се 12 километра от третата линия и първите 8 ще бъдат в експлоатация до края на годината. С тази линия ще се получи връзка с ж.п. линията за Перник, което дава известна интермодалност. Общинският съветник подчерта, че метрото е тежък и сложен проект, който обаче води до качествена промяна в града и намаляване на замърсяването. Получаваме доверието на ЕК, който е основен донор, получаваме и похвали за този проект, които се дължат на доброто управление от страна на кмета и „Метрополитен".
Зафир Зарков обясни също така, че ще се инвестират средства и в общинските дружества. Ще бъдат отделени над 130 милиона за нови автобуси и трамваи. През последните години е извършена най-мащабната от десетилетия модернизация на градския транспорт. През 2019 ще се постигне почти цялостно обновяване на градските автобуси. Средната възраст на автобусите ще бъде 6 години. Освен комфорта, това са и спестени вредни емисии, които през последните години са спаднали два пъти и половина.
„Автобусният транспорт си остава един от основните замърсители, какви са перспективите и какво имате намерение да правите?", попита водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че с доставката на новите 82 автобуса средната им възраст става 6 години, което е един от най-добрите показатели в Европа. На практика през последните 10 години от 500 автобуса в града, в момента над 400 отговарят на най-високия екологичен стандарт евро 6. Това е основна мярка от страна на общината за изпълняване на поетите ангажименти за борба с превишените норми на фини прахови частици.
Общинският съветник обясни, че сериозни инвестиции се правят и в електротранспорта. Очакваме доставката на 13 нови трамвая, които ще се включат в обслужването на линия №5. Ще бъдат доставени и 15 електробуса.
„Таксиметровите шофьори искат повишаване на цените, маршрутките доста усложняват трафика в столицата?", постави въпроса водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че заедно с бюджета е била приета и икономическата рамка за транспорта. В него са определени километрите пробег на транспортните оператори, уточнява се и заплащането, което ще бъде към общинските транспортни оператори. За поредна година се увеличават километрите пробег с близо 2 милиона. Това означава 62 милиона километра за транспорта в града тази година. „Факт е, че това до известна степен води до намаляване на смисъла от съществуването на маршрутки в града. Можем да кажем категорично, че маршрутките са със затихващи функции в град София и то благодарение на сериозните инвестиции, които се правят в транспорта, включително метро, наземния транспорт с повишаване на комфорта и естествено основното предизвикателство пред нас - наред с повишаване на качеството с нови превозни средства да работим за това да бъде по-редовен, което гражданите изискват от нас!", завърши Зафир Зарков разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 7-ми февруари 2019 година.
Можете да чуете цялото интервю ТУК