21-01-2019 | 20:43 ч.
Беновска: НСТПГ искате да сваляте правителството на Борисов ли?
Беновска: НСТПГ искате да сваляте правителството на Борисов ли?
Ръководството на Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива /НСТПГ/ отговаря на въпроси на Илиана Беновска на пресконференция в БТА от 21 януари.
Илиана Беновска: Да ви благодаря за снощното гостуване и за колегите само да поясня, че времето ни беше малко, защото дойдохте като извънредни гости. Ще имаме и друг път време, сега имам въпроси по същество. Най-важният въпрос всъщност е наистина кои сте вие. Аз ви помолих за малко данни, вие ми споменахте тук част от тях. В това, което ми пратихте, написахте, че имате 1000 работни места. Ако сте в такава мощна стачна готовност как си представяте с 1000 човека и превозни средства да блокирате граници, пътищата и т.н.? Това го казвам като прелюдия към самия въпрос. Напоследък се роят протести под различен предтекст, но всички ние журналистите търсим в тях контекста на евроизборите и на местните избори. Искате сваляне на това правителство ли, заемате някаква политическа страна ли, или някаква бизнес страна? И вторият ми въпрос по икономиката - Валентин Златев, наистина един от най-мощните представители на вашия бранш спомена за този нерегламентиран внос и износ и даже обвини Кирил Домусчиев, че през пристанище Бургас се извършва нерегламентиран внос. Веднага Домусчиев му отговори, че Златев разпространява фейкнюз, но този спор очевидно ще продължи. Вие станахте в петък членове на КРИБ, не знам дали колегите знаят. Това защо го направихте, още повече, че вашето сдружение е основано някъде през май 2018 г.? Подозира се, че вие вземате страната на другата рафинерия, вие споменахте, че има само една рафинерия, има „Инса Ойл", нова рафинерия, подозира се, че зад вас стои собственикът на тази рафинерия? Изчистете тези въпроси, не ги задавам провокативно, защото това е важно!
Симо Симов: Аз много ти благодаря за тези въпроси! Ще започна отзад напред. Колкото до това дали са внесени през пристанища на Кирил Домусчиев 54 танкера изпълнителният директор на КРИБ даде отговор. Не мога да бъда адвокат на Кирил Домусчиев и не това ни е събрало в една организация. Станахме членове на КРИБ не защото някой ни е продиктувал тази идея, а защото КРИБ застана зад нас. Днес ставаме членове на Индустриалния капитал. Това са двете организации, които ни подкрепиха, Индустриалния капитал от самото начало, а КРИБ ни подкрепи сериозно едва когато в медиите ние показахме при предишната пресконференция това, което се случва със закона.
Колкото до протестите искам да Ви кажа, че не сме политически обвързани, нямаме никаква политическа нагласа, приемаме помощ от всеки, който ни подаде ръка. Тук е мястото да кажа, че Валери Симеонов остана последователен от начало до край, като на самото заседание на комисията по контрабандата и сивия сектор той много сериозно ни защити, което показва една последователност, но нямаме наши членове да са негови симпатизанти, просто той застана на страната на справедливостта. Нямаме намерение да сваляме правителството, в никакъв случай! Не работим против него и днес искаме да кажем, че сме му благодарни, защото то прие нашето предложение за диалог. Благодаря на Емил Караниколов, който ни покани преди две седмици в Министерството на икономиката и пръв ни съобщи новината, че правителството ще вземе такова решение да спре закона с шест месеца и че ще ни даде възможност да участваме в една работна комисия. Не се олицетворяваме с нито една партийна сила. Опитахме се обаче през изминалата една година да направим контакт с всеки един от тях, бяхме във всяка една централа. Приеха ни всички с изключение на БСП. Всички ни приеха, всички ни изслушаха, всички кимаха с глава и даваха някакви обещания. Реално до резултата се стигна след онази пресконференция и след като мощно ни подкрепи КРИБ. Не зная какви са били другите катализатори на процеса, но това са мотивите. Аз лично съм се опитвал да осъществя контакт със собственика на „Инса Ойл", категорично ми отказа. Категорично ми отказа! Знаете, че през март месец миналата година той направи едно изявление и излезе от Петролната и газова асоциация в знак на протест срещу закона, който те инициираха. Действително голяма част от членовете на нашето сдружение работят с горива на „Инса Ойл, но искам да Ви кажа, че много голяма част работят и с горива на „Лукойл". Така че няма никаква интрига в цялата работа, интригата е чисто икономическа. Само там, където ни се спира възможността да не можем да упражняваме бизнеса и пълната измама, че този закон ще спре сивата икономика. В никакъв случай! Този закон не е полезен и за потребителите. Искам да Ви кажа, че през лятото инициирахме една подписка от граждани и жалби бяха пуснати от наши служители и такива от нас, които няма да могат да си покриват кредитите до омбудсмана Мая Манолова. Мисля, че шест месеца стояхме пред омбудсманството. Заоблихме стълбището да се качваме нагоре надолу да я убедим. Днес искам да й благодаря, че ни повярва и най-важните членове от закона са обжалвани в КС, за което й благодаря. Което пък днес ни дава едно предимство при писането на следващия закон, защото ако на тези членове им бъде даден ход от КС и се реши, че те са противоконституционни, те не могат да останат в бъдещия текст. Блаодаря!
Илиана Беновска: Само едно уточнение колеги, извинявайте, снощи Ви попитах кога ще сезирате главния прокурор Цацаров по задачката, по която искате и ние да ви бъдем партньори, защото ако разчитаме само на медийното въздействие и съдействие няма да се стигне до ефективно разплитане на този износ до тези държави, които са производителки на нефтени продукти. И не на последно място, ако искате промяна в различни закони, които споменахте, обърнали ли сте се към председателя на правната комисия в Народното събрание Данаил Кирилов, за да може наистина да се задейства този процес?
Иван Кашилски: Въпрос на време е да информираме главния прокурор. Мисля, че до края на седмицата ще направим това нещо. Също така като председател на НСТПГ да заявя, че ние подкрепяме правителството и му благодарим за действията, които ще върнат този закон в пленарна зала да бъде отложен с шест месеца за доработването му. Този закон за шест месеца се доказа, че е меко казано нескопосан. Вие виждате, че сериозни работодателски организации, като КРИБ и АИКБ се обявиха,че този закон няма да вкара пари в бюджета. В същото време ще бъдем изхвърлени и от пазара. Този закон е вреден и за потребителите. Така че за този закон някой трябва да си понесе политическата отговорност, а ние мислим, че тази политическа отговорност трябва да я понесе вносителят на този закон - народният представител Емил Димитров!
Илиана Беновска: А за закона за статистическата тайна, това, което питах за Данаил Кирилов?
Симо Симов: Това е много сериозно, за закона за статистическата тайна наистина трябва да сезираме главния прокурор, г-н Кирилов, това е нещо много сериозно. Успяхме да се натъкнем на това едва сега в хода на борбата ни, успяха да го открият нашите адвокати. Всъщност сме го описали в жалбата си до ЕК това нещо, че съществува в България. Всъщност ние сме едно сдружение наистина много младо с амбицията обаче да останем трайно на пазара, защото този бизнес е много динамичен и винаги ще има „за" и „против" как да се упражнява в икономиката ни. Искаме активно да участваме във всяка една промяна, затова сме твърдо решение, че ще останем активни на пазара и ще продължим да работим. Основната ни цел сега е да спрем закона, да започнем да работим върху него. Ако става въпрос ние не сме доволни и от член 176, точка В, това го няма никъде в ЕС някъде да гарантираш бъдещи вземания. Има си закон за ДДС, в който всяка фирма се разчита по ДДС. Тук ни карат нашето ДДС да сме си го внесли авансово някъде в НАП, че ако закъснеем НАП да може да си го щипне. Същото трябва да бъде и за търговеца, който е в курортите, и за търговеца на цигари, за търговеца на захар и захарни изделия, за търговеца на алкохол. Тях не ги карат да внасят авансово ДДС, само нас ни карат, а това го няма. Ние имаме отговор на ЕК, че това подлежи на промяна и българското правителство е приканено да унифицира законодателството си с европейското, но до момента не е направено. В бъдеще ние ще атакуваме този закон, но засега това не ни е приоритет.
Димитър Хаджидимитров: Здравейте и от мен. Само малко помощ да Ви дадем със сметките за този един милиард, който г-н Златев спомена. Много удобно например в годините 2015 и 2016, в които те споменават тази статистика за милиард ощетяване на бюджета. В интерес на истината в годините 2015 и 2016 не само в нашия бранш, но във всички браншове краденето на ДДС в страната беше като национален спорт. Дори таксиметровите шофьори, които едва ли не ползват нашите горива, и те започнаха да продават по-евтино гориво. Но благодарение на министъра на финансите всички тези източвания на ДДС и частично на акциз мога да кажа, че бяха спряни на 98%- 99%. За което му благодарим много. Ние сме против този член в закона за ДДС, но наистина свърши огромна работа специално в нашия бранш за събираемостта на ДДС. Както каза и колегата в държавата от акциз и ДДС на литър влизат между един лев и лев и десет стотинки, което означава, че на един камион са около 30 000 лева. Което означава, че ако работим 365 дни в годината за този един милиард това са средно дневно 100 камиона. Няма събота, няма неделя, няма празници, няма почивни дни. Това са три милиона литра на ден, при положение, че потреблението в България е шест милиона г-н Златев иска да ни обясни и да ни накара да повярваме, че 50% от потреблението в България е контрабанда, което малко или много за мен звучи абсурдно! При положение, че в България има над 30 акцизни склада, като повече от половината са на „Лукойл" или под контрола на „Лукойл" и всички тези складове са под контрола на Агенция „Митници" и всякакви други структури, това означава, че 50% от складовете продават контрабандно гориво. Това е абсолютно невъзможно! Няма такава техническа възможност в България да се продават три милиона литра контрабанда на ден! Безумие! Да, може би е имало някаква сива икономика в миналото през последните две години е коренно различно. Ако се извади статистика от Министерството на финансите ще видите, че събираемостта на акциз и ДДС е два пъти повече в сравнение с 2015 и 2016. Благодаря!
Илиана Беновска: Ако няма други въпроси може ли пак да питам? Марешки създаде бензиностанции преди изборите за президент и започна кампания да продава по-евтино гориво, което може би правеше преди това и във Варна, нямам поглед. Ако някой знае, аз лично не разбрах от неговите обяснения, как постига той тази цена? Вие във вашия анализ правили ли сте оценка?
Димитър Хаджидимитров: Благодаря за въпроса! Ще Ви обясня следното, всеки един обект има оперативни разходи. Това са разходи за заплати, за ток, за счетоводство, в зависимост от продажбите между 3 и 5 стотинки на литър. Г-н Марешки работи през 3 стотинки марж, което колкото и елементарно да го сметнем означава, е той работи само за неговите разходи. Реално мисля, че 80% от обектите му са под наем, той има максимум 2 или 3 собствени обекта, не знам дали е ползвал кредит, не ми е и работа, но бизнесът на г-н Марешки е в сферата на фармацията, не в сферата на горивата. Този бизнес той може би го използва с рекламна цел.
Илиана Беновска: Тоест фармацията издържа неговия горивен бизнес?
Димитър Хаджидимитров: Най-вероятно, защото във фармацията има много нерегламентирани сделки, които са извършвани. Аз не мога да се бъркам, както се казва нерегламентирани износи към трети страни, може би покрива печалби по този начин, не знам!
Илиана Беновска: Той и там продава по-евтини лекарства, отколкото са в другите аптеки!
Димитър Хаджидимитров: Направете сметка, че в една аптека има 500 или 5000 продукта, от които 200 продава евтино, другите си ги продава на съвсем нормална цена.
Илиана Беновска: Да де, но това е заместник-председател на Народното събрание и председател на партия, а вие се бунтувате срещу Златев, а ето един ваш колега, който рамо до рамо на пазара ...
Димитър Хаджидимитров: Който никога не ни е подкрепял, извинявам се!
Илиана Беновска: Да де, хубаво, но ви подбива цената, а вие мълчите!
Димитър Хаджидимитров: Ние колкото и да сме били недоволни в тази ситуация няма какво да направим, защото реално ние пуснахме няколко жалби между другото съвместно с големите компании и „господин аптекарят" беше глобен между другото с доста сериозна сума. Но това не му пречи да следва същата стратегия, макар че в последната година да кажем, че не работи вече на 3 стотинки, а работи на 5, което пак генерира някаква печалба, но много малка. Ако трябва да се избиват инвестиции и така нататък, това е абсолютно невъзможно! Минимумът, при който трябва да се работи в нашия бранш е поне 5% марж, за да имаме възможност да избиваме инвестиции, кредити, заплати, абсолютно всичко! Минимумът е поне 5%!
Илиана Беновска: Ама вие в това Народно събрание искате да ви се гласува закона, но пак не стана ясно вие знаете ли по линия на анализа, защото нападате Златев, а не Марешки, откъде взема той това гориво, държи ли го в данъчни складове? Може би това е нерегламентиран внос?
Димитър Хаджидимитров: Господин Марешки допреди една година работеше с една русенска компания, която вече не е на пазара, не знам по каква причина, нямам информация. В момента работи с една от най-големите български частни компании, няма да казвам имена, базирана в София.
Илиана Беновска: Не е „Лукойл"?
Димитър Хаджидимитров: Не е „Лукойл", но работи с горива на „Лукойл", специално дизелът е основно от „Лукойл". През последната една година може би 90% от продажбите на дизел в нашата страна са произведени в „Лукойл", това мога да го гарантирам 1000%. Статистика има, може да се види, може би след около месец и половина ще излезе, може да се провери. 90% от продажбата на дизел в България са производство на „Лукойл" България.
Илиана Беновска: И какво от това?
Димитър Хаджидимитров: Само те ли имат право да продават? Няма лошо, но не може да се атакува малкия разпространител, който дори също купува от тях. Няма лошо, но да не ни взимат пазара, това е идеята. Окей, г-н Златев каза - зад нас са големи компании, международни, с традиции. Да, няма лошо, те инвестират, но тези компании си изнасят печалбите навън, а ние, нашите деца учат в България и си харчим парите в България. Нали говорим за повишаване на вътрешното потребление. Тези компании едва ли ще го направят, тези компании казват - да угоим телето, да го издоим и хайде под ножа!
Илиана Беновска: Между другото вие имате възможност да решите и този въпрос за износа на печалбите, защото това, защото това не е само с бензиностанциите, това е и с банките, и с хранителните вериги, ще поставите ли този нюанс пак на дневен ред?
Димитър Хаджидимитров: Какво да Ви кажа, това е малко по-сложен въпрос, ние сме малка асоциация, която се е концентрирала върху собствените си проблеми.
Илиана Беновска: Малка, голяма, но потърпевш е фискът!
Димитър Хаджидимитров: Една от причините да станем членове на КРИБ е точно тази да се запознаем малко по-подробно с всички тези неща, които са нерегламентирани, не са окей за държавата, за да можем да подкрепим тези инициативи.
Илиана Беновска: Ама това е в основата, вие протестирате срещу „Лукойл", къде е печалбата на „Лукойл"?
Димитър Хаджидимитров: Не казваме, че протестираме само срещу „Лукойл"!
Илиана Беновска: Добре, цялата газова асоциация, къде са им печалбите?
Димитър Хаджидимитров: „Лукойл" през последните 20 години не са внесли един лев печалба. Те се явяват не данъкоплатци, а колектори. Колектор е човек, който събира пари от някой и ги дава на някой друг. Защото няма как, реално данъкоплатецът сме ние, които плащаме на „Лукойл" акциза и ДДС-то и те просто го събират и го внасят в държавата. Което е много интересно между другото. Това е факт и не знам защо е така, „Лукойл" плаща между 150 и 160 милиона акциз на месец в държавата. Знаете ли колко им е банковата гаранция? 30 милиона! Аз няма да коментирам колко внасям, но да речем, че ми е 1,5 пъти обезпечено на това, което внасям всеки месец. Много удобно! Да речем тяхната банкова гаранция трябва да бъде над 200 милиона. А тяхната е 30, факт!
Георги Паничерски: Искам да обърна едно внимание и като допълнение към колегата, на едно изказване на тогава действащ вицепремиер, г-н Валери Симеонов по БНТ официално заяви същото нещо, което каза и колегата. „Лукойл" се водят едни от най-големите данъкоплатци, но те събират акциз и ДДС и го внасят, а данък печалба, това го каза лично вицепремиерът Валери Сименонов, „Лукойл" не е внасял данък печалба от 15-20 години. И аз се питам и се чудя къде са НАП, къде са самосезиращите се органи като прокуратура и така нататък.
Димитър Хаджидимитров: Може ли компания да работи 20 години без печалба? Аз лично не мога! Мога да изкарам една, максимум две и ставам и си тръгвам, нормално! И пак да кажа за противопоставянето на големите компании, ние не сме зад никой, ние пазаруваме и от едните, и от другите, но няма да ставаме адвокати, както каза г-н Симов. Всеки има право да пазарува оттам, откъдето му е изгодно, но ние искаме да се запазят правилата на играта такива, че да бъдат еднакви за всеки. Ти си голям, бъди си голям, плащай си като голям, ние сме малки, но да работим като малки и да си плащаме като малки. Това е идеята, просто да ни има на пазара.
Илиана Беновска: Между другото вие виждали ли сте годишните отчети в търговския регистър на „Лукойл"?
Димитър Хаджидимитров: Не се публикуват.
Илиана Беновска: А защо?
Димитър Хаджидимитров: Нямам представа. Нашите, на всички тук на тази маса са публикувани официално.
Илиана Беновска: Тогава откъде знаете, че нямат печалба?
Димитър Хаджидимитров: Това е статистика, която сме получили от бившия вицепремиер Валери Симеонов.
Илиана Беновска: Писмено?
Димитър Хаджидимитров: Писмено!
Илиана Беновска: Че колко години не са плащали?
Димитър Хаджидимитров: 20. Откакто са на пазара в България!
Илиана Беновска: Писмено, не волеизявление на Валери Симеонов?
Георги Паничерски: В изявление на БНТ.
Илиана Беновска: Питам има ли документ?
Георги Паничерски: Нямаме такъв документ ние.
Иван Кашилски: Нямаме, но разчитаме, тогава той беше вицепремиер, ако не може да се разчита на думите на един вицепремиер? И още повече в цял свят малкият и средният бизнес са гръбнакът на всяка една икономика. Защо в България малкият и средният бизнес се мачка и подмина и не знам вече какво?
Можете да чуете цялото интервю ТУК