13-01-2019 | 19:57 ч.
Новаков, Кючюк, Арабаджиев: На българските международни шофьори не се плаща под масата
Новаков, Кючюк, Арабаджиев: На българските международни шофьори не се плаща под масата
Андрей Новаков, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП, Илхан Кючюк, евродепутат от ДПС/АЛДЕ и Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на СМП, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Гласуването на пакета „Макрон" в ЕП.
„Доволни ли сте? Критикуваха Ви едни, че не сте постигнали, други пък ви хвалеха, че много сте постигнали. Разумната преценка сякаш е, че трябва всички да сме доволни, че с неприемането на два от трите доклада фактически май ще се възпрепятства обсъждането на пакета „Макрон" в този ЕП и отлагането във времето може да ни даде шансове?", попита водещата Илиана Беновска. Андрей Новаков отговори, че по-скоро трябва да сме положително настроени, а той самият е доволен от факта, че сме блокирали 2/3 от пакета, тъй като шансът да прокараме нещо, което е изцяло в български интерес, не е бил особено висок при конфигурацията в сегашния ЕП. „Така че едната от стратегическите цели беше да постигнем толкова, че и най-лошото да не мине. С оглед на това, че се намираме в заключителната фаза на този парламент отлагането му с едно или две заседания почти сигурно означава отлагането му с неопределено време напред, защото аз считам, че занапред може да имаме и повече лостове за влияние върху този пакет. Не забравяйте, че на ЕК също изтича мандата през есента, така че нова ЕК, с нови приоритети, нов парламент, различни мнозинства, където да се потърси решение и да не се залита в крайности, така както в момента има колеги, които настояват да се случи!", категоричен беше евродепутатът от ГЕРБ и ЕНП.
„Г-н Кючюк, как вие от различните политически семейства, тук нямаме представител на БСП по различни причини, няма да ги обяснявам, но споменаха в лични разговори, че сте били обединени всички семейства в името на националните интереси на България, как успяхте?", попита водещата Илиана Беновска. Илхан Кючюк отговори, че подобно обединение е имало не само в ЕП, но и в България. Именно така и трябва да бъде, защото гражданите не искат да гледат преследване на краткосрочни политически дивиденти и взаимни обиди, когато става дума за подобен проблем. „Това е и смисълът на политиката, защото този разговор, който го водим с колегите, не е за това каква политика искаме да имаме - лява, дясна или либерална, а за това да запазим един български бизнес, който е конкурентоспособен, който дава хляб на над 150 000 български граждани, ангажирани в сектора, плюс съпътстващи дейности и техните семейства. Говорим за един бизнес, който дава голяма добавена стойност на БВП от 17% и затова с моите колеги направихме всичко възможно и тактически, и стратегически тези два доклада да не бъдат приети. Искаше ни се да има цялостна победа, но стратегията ни на отлагане и отхвърляне към този момент работи!", обясни евродепутатът от ДПС и АЛДЕ.
Ще се кандидатира ли Андрей Новаков отново за евродепутат от ГЕРБ?
„Ще запазите ли този успешен шаблон, аз бих казала матрица, защото шаблон звучи като нещо, което обезличава, за следващия ЕП? Ще бъдете ли Вие кандидат за ЕП?", попита водещата Илиана Беновска. Андрей Новаков отговори, че в ГЕРБ си има много стриктна процедура. „Дайте кратката версия, искате ли да бъдете?", продължи водещата. Гостът й отговори, че първо трябва да се види оценката на ръководството на партия и на хората и чак тогава да се говори. „Ако получа номинация, тогава ще разсъждавам как ще подходя за нея!", категоричен бе той. На 20 януари предстои първото заседание на щаба в разширен формат, предстоят номинации в цяла България.
Ще се кандидатира ли Илхан Кючюк отново за евродепутат?
„Ще се върнете ли в ЕП и в следващия мандат?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори: „Кратък отговор - ако получа номинации по реда и правилата при гласуване на Централен съвет на ДПС, аз ще бъда отговорен към тези номинации! Аз ще бъда отговорен към тези номинации, защото евродепутатите на ДПС са част от организационната работа на партията".
Поведението на БСП и обвиненията им към правителството, че не си е свършило работата.
„Казахте, г-н Кючюк, че е имало обединение и в България, но БСП не изневери на себе си да каже, г-н Новаков, към Вас специално, че правителството не си било свършило работата, та се наложило да се правят протести и т.н., между другото тук сред вас трябваше да бъде и министърът на транспорта, но министър-председателят спешно го прати в Брюксел да се срещне с председателя на ЕП Антонио Таяни. И двамата искам да Ви чуя, г-н Новаков сигурно ще защитите правителството, но г-н Кючюк може и да не го защити?", попита водещата Илиана Беновска. Андрей Новаков отговори, че в ЕП е работил много интензивно заедно с Петър Курумбашев и Ангел Джамбазки и те заслужават похвала за това, че са се отдали на каузата. Той продължи, че изказванията на Корнелия Нинова от деня преди гласуването не са изненадващи и те изобщо не са помогнали. Той все пак подчерта, че в ЕП е бил разбит шаблона и са показали как трябва да се действа в такива ситуации занапред. „Имали сме много пререкания, ще имаме от утре пак, но когато има да се свърши нещо важно за България, тогава тези неща остават настрани, сядаме и започваме да работим заедно!", категоричен бе евродепутатът.
„Г-н Кючюк, изненадан ли сте от проявата на БСП тук в България?", попита водещата Илиана Беновска. Илхан Кючюк отговори, че добрият резултат предполага анализ на това къде са били допуснати грешки, както и да се отчетат правилните стъпки. Той беше категоричен, че конкретната работа трябва да продължи по политически и дипломатически път. Крайната цел е това досие да не влезе в сегашния ЕП. „Не за друго, не защото ние сме непотребни като български представители в ЕП, а защото се вижда ясно, че два пъти в ресорната комисия по транспорта и веднъж в пленарна зала това досие не намира политически консенсус. Ясно е, че не му е времето сега, трябва да се види по-късно!", категоричен бе той. Според евродепутата от друга страна е трябвало държавата да отчете, че идва австрийско председателство и техните предложения ще са по-рестриктивни към България. Причината за това е, че Австрия се намира географски в центъра на Европа, а България в периферията. От тук следва да си направим два извода. Единият е, че по такива въпроси от по-рано трябва да се захващаме на работа. „Тоест Вие потвърждавате ли думите на Нинова, че правителството не се е справило?", попита водещата Илиана Беновска. Гостът й отговори, че не би искал да коментира думите на един или други политик, за него и политическата сила, която представлява, е важно да си направи изводите. Той продължи, че за всички е ясно, че това няма да бъде първият случай на протекционизъм от група държави.
Получават ли българските шофьори заплащане под масата?
„Г-н Арабаджиев, не Ви оставих за десерт, защото трябваше все пак да чуем политическата рамка, още веднъж Ви благодаря за тези протестни подаръци, които са много знакови, „Канал 3" беше през цялото време на мястото на събитието и излъчваше директно, „Радио К2" също излъчваше директно, трябва да Ви кажа, че цяла България гледаше и слушаше това, което се случваше. Няма да Ви питам дали сте доволен от политиците, защото целият светите и греете и сте получили СМП подкрепа, искам обаче да Ви попитам един деликатен въпрос - верни ли са упреците, че работещите в този сектор не са достатъчно осигурени, осигуряват се на минималната работна заплата, част от възнагражденията им са в сивата икономика под формата на осигурителен доход и т.н.?", попита водещата Илиана Беновска. Йордан Арабаджиев отговори, че от няколко дни това е нова тема, може би защото синдикатите са подкрепили превозвачите.
„Подкрепиха ви всички, и синдикати, и правителство, и политици от всякакъв цвят, и хора, и медиите. За пръв път такова единодушие. Дано да успеете да запазите това уважение и за в бъдеще!", подчерта водещата. Събеседникът й отговори, че това наистина е безпрецедентно и ще се опитат да го запазят. Той обясни, че в България има минимални осигурителни прагове за всяка една професия. Арабаджиев категорично заяви, че на международните шофьори не се плаща под масата. „Минах директно на този въпрос, защото изведнъж излиза, че от целия народ е бил подкрепен един бранш, който не работи по правилата на икономиката!", обясни водещата Илиана Беновска. Арабаджиев още веднъж подчерта, че работодателите в сектора спазват правилата. Всеки работодател обаче сам избира модела, който да прилага - дали да сключва договор в долната част на осигурителната скала с шофьора и висок процент от заплащането да идва от командировъчни или това да става по друг начин. „Но категорично заявявам, че нашите превозвачи спазват законодателството и осигуряват в съответствие със законите!", категоричен бе изпълнителният директор на Съюза на превозвачите.
„Готов ли сте, ако НАП ви направи една проверка на всички превозвачи в СМП?", попита водещата Илиана Беновска. Гостът й отговори, че такава проверка е имало преди година и половина. Не е имало никакви санкционирани превозвачи в тази посока.
„И вторият упрек, това, което споменахте преди малко, но не го доизяснихте докрай, за компенсиране на възнагражденията чрез командировъчни или друг нюанс към този упрек, че не изплащате достатъчни по размер командировъчни на шофьорите?", продължи с въпросите си водещата Илиана Беновска. Йордан Арабаджиев отговори, че почти всички български транспортни фирми, които оперират на европейския пазар, плащат двоен размер на командировъчните. Това е така, защото иначе няма как да се доближат до заплащането, което има в немски, френски или австрийски фирми. По тази причина българските шофьори получават заплати, сходни с тези на западноевропейските им колеги. „Съотносимо със съответните държави, в които се намират по ниво или съотносимо с нивото в България?", попита водещата. Гостът й отговори, че заплащането е съотносимо с държавите, в които работят. Той беше категоричен, че ако българските шофьори получаваха ниско заплащане, те щяха да отидат да работят в немски или френски фирми, защото има огромен недостиг на шофьори.
„Аз бих се изразила по-неделикатно - има желание за кражба на шофьори, това не го произнасям аз първа и за първи път!", заяви водещата Илиана Беновска. Йордан Арабаджиев отговори, че именно това е подтекстът на целия пакет „Макрон". Водещата пожела успех на превозвачите и подчерта, че могат да разчитат изцяло на медийното съдействие на „Канал 3" и „Радио К2".
Подаръците.
В началото на предаването Йордан Арабаджиев подари на водещата Илиана Беновска един от българските флагове, който е участвал в протеста на превозвачите в Брюксел на 10-ти януари, един от плакатите против Европа на две скорости, както и жилетка. Водещата го постави на видно място в студиото.
Илиана Беновска подари на Андрей Новаков и Илхан Кючюк тениски на предаването и каза, че в следващото им гостуване ще ги попита защо искат да продължат да бъдат евродепутати. Тя им подари и ябълки с пожеланието да бъдат „здрави български червени ябълки в европейската политика", а на Илхан Кючюк и книгата с интервюто й с Ахмед Доган от 2992 г. Евродепутатът от ДПС й подари книгата „Една цел - България", съдържаща послания на Симеон Сакскобургготски с предговор на Ахмед Доган. „Той казва - „Трудно е да се гради демокрация без демократи", аз съм Ви написал едно пожелание, което е в същия дух - „На Илиана Беновска с пожелание за демокрация в комуникацията и комуникация, която помага на демокрацията". Не знам колко е оригинално, но се надявам, че намирате смисъл в него!", завърши Илхан Кючюк разговора си с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 13-ти януари 2019 г.