09-12-2018 | 11:26 ч.
Живко Седларски: Не ме интересуват протестите нито във Франция, нито в България
Живко Седларски: Не ме интересуват протестите нито във Франция, нито в България
Живко Седларски, скулптор, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" обсъди следните теми:
Жената като идеал в скулптурите; Кризата в България и заминаването за Франция; Паметна плоча на Христо Ботев; „Розоберачката" в Карлово; Метал и плат
Беновска покани за пръв път в студиото, с негова статуя в ръка, Живко Седларски, който живее и твори във Франция. „Защо сте в България?" бе първият въпрос на водещата към българския скулптор. Той обясни, че е поканен от Академията за модаи проф. Любомир Стойков, за да награждава творците в „Българска модна икона" за 2018 година след 3 дни и ще представи свои скулптори на модели рокли - „работя върху жената, роклята е един атрибут, който я допълва и дори в много от роклите ми има усещане за жена. Жената не е видима. Видима е чрез роклята, която е облякла" разказа Седларски. Беновска се поинтересува кое е подтикнало твореца да изобразява точно по този начин жените и техните рокли, защото жените в днешно време са еманципирани и роклята вече не е най-универсалната дамска дреха. Седларски си пожела дамите да видят неговите творения и да се върнат към красивите рокли, защото смята, че „жената с рокля е много по-стройна и изящна". Българският скулптор сподели за себе си, че е роден в Елхово, живял е до 11-та си година в Сливен, баща му е бил военен и затова семейството му е обикаляло из гарнизоните, завършил е Художествената академия. „Как дете на военен взе, че стана скулптор?" попита водещата. Седларски обясни, че баща му е бил военен, но и художник - началник „Студио на военни художници" до 1994 година. На въпроса на водещата защо сега живее във Франция, българският творец отговори, че е трябвало да продължи да работи като скулптор, защото след 89-та година културата и изкуството са били първите жертви на кризата. „Исках да продължа на моята сцена да се изявявам, там където най-добре мога да говоря" сподели Седларски. Беновска показа на зрителите част от скулптурните композиции на госта си и го попита какво изобразява, защото тя вижда много деликатно око, модерно и стилизирано изразяване и необикновена топлота. Седларски благодари за думите и обясни за едно от творенията си, че изобразява материя в движение - лист стомана нарязан на равни парчета преобразен в нетипична за материала форма. Творецът обясни, че има серия дърветата, която е наречена „Гората на Живко", а дърветата са били поставяни в частни паркове. „Направили сте паметна плоча на Христо Ботев на френски пред Българския културен институт в Париж. Защо го направихте?" попита Беновска. Седларски обясни, че от института са му отправили предложение, а той няма как да откаже такова предизвикателство, въпреки че 2007-8 година е бил вече далеч от академичната рисунка и скулптурата, която е правил, е бил изчистена и стилизирана, с няколко замаха се показва движение. С тази поръчка Седларски сподели, че се е върнал няколко години назад и показа първата си скулптора след завършването си в Академията. Беновска попита дали това е неговият идеал за жена, или конкретен модел е позирал. Творецът обясни, че си е измислил лицето, а то се е променяло всеки ден и се нарича „Розоберачката", но истинското име е „Майката". „Преди години имаше акция да се поставят войнишки паметници и това беше един от тях. Кметството, което ми го поръча, искаше да направя паметник на майката, жената, която чака бащата, сина и вече няма търпение, китката, която е държала високо пред гърдите си, за да посрещне мъжа от фронта, който не се е върнал, е пусната долу, но поне има китка в ръцете" разказа Седларски. В студиото показаха снимка на още една скулптура - „Между Земята и водата" - плаващи острови, между които никнат растения, така че Земята да се зароди. Обсъдиха още един проект - за университетската библиотека в Жената - структура от метал, облечена в плат - контраст между твърдо и меко.
Семейството, Франция и парите
Беновска попита госта си дали има деца и би ли посъветвал българските подрастващи да учат в чужбина. Седларски сподели, че има две деца от жена си, с която са от 38 години семейство. Децата му са завършили във Франция, но работят в България - единият син е адвокат, а другият се занимава с търговия, но пък двете му внучки обичат да рисуват. На въпроса на Беновска с какво се занимава съпругата му, Седларски шеговито отговори, че се занимава с него. „Изкарват ли се пари с Вашата професия?" попита водещата. „Трудно се изкарват. Благодарение на местоположението на ателието ми успявам да издържам семейството си. Имаме собствена голяма къща - това е от скулптурите. Когато тръгвах, Франция я познавах само от книгите. Покрай изпитите си по „История на изкуството" в Академията четох историята на художниците, които са живели и работели в Париж и бях останал с впечатлението, че Франция е страната на изкуството, че там ще намеря моето място. В деня, в който тръгвах, с куфара на вратата по телевизията вървеше един филм - големият Сезар говореше тогава... само успях да чуя думите му - „с изкуството във Франция вече се свърши, то е в Ню Йорк - изкуството се ражда там, където има пари" и аз му казах „късно го каза". Вече имах билетите в джоба си, така че тръгнах".
Протестите във Франция и България; Бъдещето
Беновска пожела в последните минути на разговора да обсъдят паралелите, които се правят между протестите на „Жълтите жилетки" във Франция и тези за цените на горивата в България. Тя попита българския творец, живеещ във Франция, как усеща политиката там - Макрон ще остане ли. Седларски смята, че и двете движения са започнали на една основа, но после са били прибавени много теми и сподели, че разбира от приятелите си какво се случва, защото където и да е политиката не го засяга. Беновска го попита дали гласува. Скулпторът потвърди, че гласува винаги, дори и да е с бял бюлетин. „Ако няма добра политика - няма пари за изкуство, казвате Вие" подчерта Беновска. „Хората дават пари. Те не са политици" каза Седларски и се съгласи с Беновска, че разчита повече на меценатството, колекционери и почитатели на изкуството. Той обясни, че първата книга, която са показали, съдържа само поръчки - от държавни институции и частни лица. „Как ще продължите да се развивате?" попита Беновска. „Ще търся спонсори, без пари изкуство не може да се прави. От мен идеите, но изпълнението трябва да се изплати" отговори Седларски. Водещата подаде здравата, червена българска ябълка на госта си с пожеланието да е все така българин, въпреки че е на чужда земя, както и клубната тениска на предаването „Беновска пита" с въпроса „Защо се посветихте на скулптурата?". „И други ме питат, които познават баща ми - след като той е живописец защо аз избрах скулптурата - явно съм чувствал по-добре обема отколкото цвета. Седларски подари на предаването два свои каталога, а Беновска от своя страна подари на госта си книгата с интервюто ѝ с Ахмед Доган от 1992 година, преиздадена през 2016 година. Творецът попита водещата защо подарява тази книга. Беновска обясни, че заедно с Ахмед Доган са я създали преди доста години и са искали да правят друга, но въпросите и отговорите в нея са все още валидни. Седларски предложи при следващото му участие да обсъдят въпросите и отговорите в книгата.
Така завърши разговорът между Живко Седларски и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 9-ти декември 2018 година.