02-12-2018 | 10:41 ч.
Беновска: „Яденето в НХГ ще ви дрънчи като консервена кутия!“
Банов: “Горд съм с познания по изкуство и да застана срещу вълната!”
Боил Банов, министър на културата, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Пърформансът на Ода Жон в Националната художествена галерия.
„Аз съм веган, но ще Ви захапя по начина, по който вероятно гостите в Националната художествена галерия са захапвали на масата месата, които са им били сервирани на този така наречен „пърформанс". Вече говорихте по тази тема, но тя няма да Ви остави, тя ще се влачи след Вас още дълго време като консервена кутия, вързана на връвчица!", започна разговора водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че не би определил събитието като „така наречен пърформанс", а то си е пърформанс, представяне, част от изложба. То е синхронизирано с тезите и идеите на художничката. „Между другото хората общо взето не са яли. Вероятно, подозирам, не мога да говоря от името на художника, но вероятно това е била целта - да бъдат стреснати! Дали тази форма на представяне е формата, която аз харесвам, е отделен въпрос. Но това е част от изкуството!", обясни министърът на културата.
„А дали са раздали, г-н Банов, много хора нямат какво да ядат, дали ако не са го изяли това месо, така нареченото „женско тяло на малтретирана жена", което трябва да ги наведе на мъдри мисли да не малтретират жените, дали са го раздали на бедните, или са го изхвърлили?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че няма представа дали това се е случило, но категорично може да каже, че както в журналистиката свободното слово, така и свободното изкуство не могат да бъдат малтретирани и унижавани, камо ли забранявани.
„Никой, нито аз в конкретния случай, предполагам и други критици не искат да забраняват свободното слово!", отбеляза водещата Илиана Беновска. Министърът на културата отговори, че що се отнася до нея е така, но трябва да се отбележи, че е имало немалко гласове дори за уволнение на директора на Националната художествена галерия, което фактически е забрана за това да бъдеш различен.
Водещата попита своя събеседник дали си мие ръцете. Той отговори, че ги мие. Беновска продължи, че може би това е форма на хигиеничност в изкуството. Според нея не става дума за забрана, но трябва да има някаква хигиена докъде може да се стигне. „Вие знаете като режисьор, че можеш да съблечеш по различен начин едно голо човешко тяло на сцената. Можеш да го направиш цинично и да предизвикаш долни алюзии, можеш да го направиш и поетично и да предизвикаш философски размисли!", заяви водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че можеш да го направиш в зависимост от това колко си добър, но самият творец не може да прецени колко е добър. „Творецът в каквато и да е сфера на изкуството твори, защото има някакъв вътрешен порив. Ако той може да си даде сметка за това колко е добър и под това ниво значи няма да творя, а над това ниво ще творя - то вече не би било творец, то би било както е наречено в литературата графоман! Истинският творец има своите пориви. Понякога те се харесват страшно много на хората, понякога се харесват страшно много след 50 години. Понякога мигновено биват отричани и след това пак се харесват на хората, а понякога никога не се харесват! Духовната потенция не може да бъде определена - под това ниво няма да го правя, над това ниво ще го правя!", заяви министърът на културата.
„Така е, но Вие сте наясно, че в общество, в което ние вече се сливаме, при нас без филтър нахлуват какви ли не информации, изображения, клипове, филми, пиеси и така нататък, които на по-ниско грамотното, с извинение, или с по-малко задръжки население влияят по различен начин и водят до погрешни преценки, да не кажа и до последващи действия, свързани с агресия и ще спра дотук. Давате ли си сметка, че изкуството има и възпитателна роля, без да Ви звучи дидактично, Вие трябва да го знаете!", продължи водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че идеологията в изкуството е много опасно нещо, а поставеният от водещата въпрос води натам. „Това е идеология в изкуството, да се каже - това би било опасно за по-малограмотните слоеве! По този въпрос социализмът работеше и казваше - във филмите ще правите това, защото даже естетически да ви разберат, по-малограмотните няма и ще се объркат!", категоричен бе той. „Не ми извращавайте думите, много добре ме разбрахте! Когато едно дете е възпитавано - не кради, не убивай, спазвай определени мерки и едно, което майка му е проститутка извън България, а баща му е пияница или изобщо го няма, то се самовъзпитава, как да разберем къде е правилната мярка?", попита водещата. Гостът й отговори, че изкуството, както и образованието не се занимават с „къде са майка ти и баща ти". Те се опитват да дадат основа, да градят светове и да поощряват развитието на духа. В образованието обаче това има своята дидактичност и е ограничено до известна степен. Изкуството е свобода.
„Вашите деца не сте ли правили в различните възрасти подбор на това какво да четат, гледат, слушат?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори, че този подбор може да го направи всеки, а що се отнася до въпросният пърформанс - той също не е направен за всеки, не всеки е бил и поканен. Поканени са били 100 конкретни личности, приятели на Ода Жон. Тя поставя пред тях нещо, което те не очакват, по този начин тя сюрпризира най-близките си хора.
„А защо не ги покани тя в Лувъра например, да ги покани там да ядат?", попита водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че в Лувъра са ставали много „по-страшни" неща. Министърът на културата обясни, че например в момента под арката в Лувъра има пърформанс, който според неговата лична оценка наистина е с много лошо качество. „Значи Вие си позволявате да имате право на оценка там, пък ние нямаме право тук, така ли?", попита водещата Илиана Беновска. Гостът й отговори, че има лична оценка за всяко едно произведение, включително и за пърформанса на Ода Жон, но в случая в качеството си на министър на културата не иска да коментира тази своя оценка. „Представяте ли си, ако аз сега нямах необходимото самочувствие, нямах необходимите познания върху това що е изкуство и що е свобода в изкуството и бях се хвърлил по потока и бях казал - „този директор да се маха"? Разбира се то е договорено при преден директор, а не при него, договорите са подписани преди една година, но кой ли в нашето общество го интересува? Трябва да има виновен. „Тази директорка е виновна сега, трябва да я уволним!" Представяте ли си да я бях уволнил, представяте ли си какво означава това за всички останали галерии, театри, опери, филхармонии, които се опитват да търсят, които приемат артисти, които имат своите търсения и те не винаги са в рамките на стандартите, не винаги са в рамките на консерватизма в изкуството. За тях това би означавало - „Не, не, не! Ама вашето е много нестандартно, ама вашето е много различно! Ако се приеме зле, те ще ме уволнят!". Така не се прави! И аз съм страшно горд, че имам някакви познания по изкуство и мога да си позволя да застана срещу вълната!", категоричен бе министърът на културата.
„За колко пари става дума? За колко е откупено това право да прави пърформанс в галерията?", попита водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че не знае. „Колко е платено от френска страна на българската галерия?", продължи водещата. Събеседникът й отговори, че доколкото знае няма плащане, а начинът, по който работи галерията е да сключва договори да идват временни изложби, които си плащат застраховки, плащат си куратори, а ние отдаваме площ. „Ние сме лесни!", отбеляза водещата Илиана Беновка. Боил Банов отговори: „Не, не сме лесни! Да докараш художник, който обикаля цяла Европа, не е никак лесно в България, защото на хората между другото не им е много интересно да идват тук!". Той още веднъж подчерта, че на големите европейски художници не им е много интересно да идват в България и попита водещата защо според нея това е така. Тя отговори, че много малка аудитория проявява интерес към изобразителното изкуство у нас.
Боил Банов разказа, че в Художествената галерия е бил излъчен филм за Ода Жон, който преди две години е бил показан на „Берлинале" с много сериозен успех и у нас също е имало голям интерес. Интересът към изложбата също е голям.
„Ще ми позволите ли, без да ми се сърдите, и много благодаря за творческото търпение и разбиране, спорът върви добре, не Ви ли прилича малко този разговор, това явление и цялата обществена реакция на това, че може би Истанбулската конвенция е приемлива за определени държави, а за България не?", попита водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че това не означава, че не трябва да се води дебат за това. Той продължи, че е имало въпроси от типа не е ли могло въпросният пърформанс да отиде в някоя по-малка галерия. Според него това няма как да стане, защото те нямат самочувствие да поканят такъв художник. „Ако някой може да зададе тон, че в изкуството има нещо различно от това, което се прави масово тук, това могат да бъдат националните галерии, националните театри!", категоричен бе министърът на културата.
Плановете за съвместни проекти с различни световни музеи и културни центрове.
„Как вървят Вашите преговори за съвместна работа с големите световни музеи?", попита водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори: „Много добре вървят, освен ако не ги върне тази безумна тема, която се образува тук. Защото с директора на „Ермитаж" говорим за размени освен на траки, съкровища, меча на Кубрат, говорим и за съвременно изкуство. И той ми казва - вижте, ние не се познаваме, познаваме се в миналото, от 30 години ние не се познаваме, не знаем съвременните ни художници какво правят!".
„Има ли отзвук навън този скандал?", попита водещата Илиана Беновска. Боил Банов отговори, че се надява да няма. Той продължи, че се водят преговори и с Лувъра, планира се един „остров на изкуствата". Става въпрос за остров „Св. св. Кирик и Юлита" край Созопол, който целият е изпълнен с паметници на културата. Там ще бъде направен и център за подводна археология.
Министърът на културата разказа и за съвместния проект с центъра за съвременно изкуство „Помпиду". В София ще бъде направена интерактивна библиотека, където по всички въпроси на културата и изкуствата всеки ще може да ползва достъпа до световните библиотеки. С музея „Гети" в САЩ се подготвя споразумение до 2023 г. за различни възможности за взаимодействие. „Няма да спрем дотам. България ще се превърне, тя има всички основания, след като беше председателството на Европа тук, след като догодина е уникалното обстоятелство да има град на културата на Европа - Пловдив, България ще се превърне в център на изкуствата и ще предлага своето изкуство и навън и това не е самоцел, това е естествено развитие!", категоричен бе Боил Банов. „Понеже с Вас нямаме съвместна инициатива, която да изпълним заедно, такъв е обичаят на предаването „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" и съответната страна аз Ви предлагам да направим една такава съвместна инициатива. Съгласна съм с Вас, че трудно ще се събере аудитория за всички тези проекти, за които говорим. Трябва да го направим по съответния хем атрактивен, хем съдържателен начин!", предложи водещата в края на предаването „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 2-ри декември 2018. Боил Банов прие нейното предложение.