19-09-2018 | 12:38 ч.
Галя Захариева: Обмисляме възможността за придобиване на учителска правоспособност след завършено друго висше образование
Галя Захариева: Обмисляме възможността за придобиване на учителска правоспособност след завършено друго висше образование
Галя Захариева, народен представител от ПГ на ГЕРБ, заместник-председател на Комисията по образованието и науката, член на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Началото на учебната година.
„Здравейте, г-жо Захариева! Ще отложа главното събитие на деня, подписаният указ от президента, за да започнем с едно впечатляващо събитие, което всяка година българската общественост отбелязва по достойнство - това е началото на учебната година. Понеже Вие сте заместник-председател на Комисията по образованието и науката - какъв е Вашият коментар, каква е Вашата оценка, какво е Вашето мнение за началото на учебната 2018 - 2019 година?", обърна се водещата Клара Маринова към своята събеседничка. „Всяко начало на учебна година е празнично, много пъстро, еуфорично! Годината стартира успешно. Една голяма част от училищата са ремонтирани, учебниците са доставени. Надявам се, че всички учители са достатъчно мотивирани. Вярвам, че предстои една успешна учебна година за децата и техните учители!", каза родената през 1971 г. в Нова Загора парламентаристка.
Недостигът на учители.
„Има няколко теми, които вълнуват обществото, и това не е тайна нито за Вас, нито за министерството. Да започнем от това, че има още училища, които се ремонтират, не са свършили до първия учебен ден. Петдесетина училища, ако не ме лъже паметта, все още са в ремонт. Друг по-голям проблем, ремонтът ще свърши все в един момент, но големият проблем с недостига на учители - 400 души не достигат, преподаватели за българските училища. Как ще се решат тези проблеми?", попита Клара Маринова. „Ремонтите ще продължат не повече от десет дни и всичко ще влезе в нормален ритъм. Нормално е да има частични забавяния, важното е те да не пречат на учебния процес и да са защитени децата. По отношението на осигуряването с учители - към началото на учебната година всички незаети места са почти заети. Освен правоспособните колеги, в много от училищата се възползват от наши колеги пенсионери, които се чувстват работоспособни. Това е сериозен проблем, редица са мерките, за да може този проблем да се изчисти. Една от тези мерки е увеличаването на възнаграждението, което никак не е достатъчно, разбира се. Много е важно да мотивираме повече млади хора да се реализират в тази сфера - педагогическото образование. Увеличава се приемът в тези професионални направления. Ще се предоставят допълнителни стипендии за обучение в тези направления, в които се придобива педагогическата правоспособност. Сериозно се обмисля да се финансира придобиване на учителска правоспособност и професионална квалификация „учител" след завършено друго висше образование, защото не е тайна, че една част от хората по-късно, а не на 18 години решават, че могат да бъдат учители и вече имат друго висше образование. Би могло да мотивираме хора в по-голяма възраст да се преквалифицират, за да могат да бъдат полезни на системата. За съжаление този проблем няма да се реши за една година!", коментира педагожката, която е завършила специалността Българска филология в Пловдивския университет - „Паисий Хилендарски".
„Вие сама казахте, че увеличаването на доходите на учителските кадри сякаш се явява един стимул, но не е достатъчен. Какво още, според Вас, въздържа младите хора от придобиването на педагогическа специалност и работа в българските училища?", продължи Клара Маринова. „Много важно е за младите хора да имат подкрепата, обществената! Важно е цялото общество да промени отношението и уважението към учителската професия, за да могат младите хора да чувстват подкрепата на общността за това, което те правят! Другото нещо, което е много важно, е да бъде преоценена подготовката на тези кадри във висшите училища, защото младите хора нямат нужда само от теоретична подготовка, те имат нужда от повече практическа подготовка, за да са наясно какво ще им се случва. Има нужда от повече увереност, която те да получат още като студенти. Не е за подценяване и подкрепата, която младите хора трябва да получат, влизайки в училището или в детската градина. Има достатъчно много колеги с опит, които е необходимо да акцентират и да засилят усещането на младите учители, че те са качествени, че те могат и ще се справят. Най-важното е да мотивираме и да намерим онези млади хора, които са готови да общуват с децата, защото тази професия е малко по-различна, тя иска да го усещаш, иска призванието!", анализира Галя Захариева, която започва професионалния си път като учител в Нова Загора.
Учебните програми по литература.
„Като човек от тази система, Вие знаете много добре, че в обществото периодично се появяват теми за дискусия по отношение на програмите за учебния процес, особено в частта - литература. Отново има напрежение, отново се казва - защо Паисий Хилендарски няма да се изучава с „История славянобългарска" и така нататък, и така нататък. Имате ли впечатление от програмите по литература за тази година и защо пак настръхна обществото?", привнеса нов нюанс в разискването на образователната проблематика Клара Маринова. „Към момента няма такива страхове. По региони обсъждат как децата възприемат определени автори и произведения и в коя възраст е най-подходящо да се учи. След толкова много срещи се изчистиха моментите, около които имаше спорове! Аз не смятам, че е голям проблем, че децата в шести клас, примерно, няма да учат „История славянобългарска", защото това произведение е доста сложно като текст. От гледна точка на възрастта на децата - на тях им е много трудно да възприемат текста като литературно произведение. Може би им е по-лесно да го осъзнаят като исторически факт, но като литературно произведение трябва да се изучава в по-голяма възраст, защото децата имат нужда от по-голям запас знания, умения да анализират текста, да боравят с различни литературни похвати и средства, за да могат да осъзнаят произведението. За някои от нещата трябва да се доверим на експертизата на хората, които имат опит в училището", аргументира се депутатката, която е изпълнявала длъжността заместник-кмет, отговарящ за културата, образованието, младежта, спорта, здравеопазването и социалната политика в Нова Загора.
„От Вас разбирам, че не става дума за изключване на „История славянобългарска" от учебния процес, а само за преместване в друг клас, така ли да разбирам?", уточни Клара Маринова. „Ако аз не греша, защото програмите не ги гледаме при нас в събранието и комисията, те са работа на министерството и на изпълнителната власт", заяви учредителката на песенния конкурс „Глас на Нова Загора".
„Да, но Вие трябва да имате мнение по въпроса, защото в социалните мрежи вървят коментари на много голяма част от хората, които боравят с тези социални мрежи, че „История славянобългарска" въобще се изважда от програмата! Аз Ви моля - Вие, като отговорен човек от тази комисия, да проверите случая и да вземете отношение!", със загриженост отправи призив към събеседничката си Клара Маринова. „Добре, на следващото ни включване ще го коментираме", пое ангажимент носителката на награда от Синдиката на българските учители при КНСБ.
Критериите за приемане в първи клас.
„И още нещо - пак проблеми с приема в първи клас! Най-важният критерий - уседналост - отново предизвиква недоволството на родителите, защото при уседналостта две съседни улици в две различни училища трябва да учат, освен това си има традиции в семействата - ако първото дете е завършило едно училище, второто дете неминуемо иска родителите да го запишат в същото училище. Защо този критерий почти е отпаднал, той е на последно място и носи най-малко точки? Изобщо с тези критерии не знам дали ще може да се удовлетвори някога обществото, но пък и много дразнещи факти в тези критерии се съдържат!", смени темата на разговора Клара Маринова. „Когато има ред е по-ясно, трябва да има правила. Тези правила за някои ще бъдат приемливи, за други не, но това са решения на изпълнителната и местната власт. Аз смятам, че има сериозна доза логика. Хората имат нужда от спазване на някаква традиция!", солидаризира се носителката на приза „Личност на годината" в община Нова Загора за 2012 година.
„Да, аз си спомням с огромно вълнение как заведох моя син в училището, в което аз съм учила, как заведохме неговата дъщеря в училището, в което сме учили и двамата, а сега предстои на второто му дете да тръгне в първи клас другата година - него няма да могат да го приемат в същото училище! Някак си се нарушава семейната ни традиция! Трябва да се мисли и по тези въпроси, за да може обществото спокойно да приема решенията, както Вие казахте, на изпълнителната и местната власт", сподели Клара Маринова. „Имате подкрепата от моя страна! Аз уважавам това запазване на традициите, част от семейството става училището! Трябва да намерим най-верния път", каза Галя Захариева.
Кадровите промени в правителството.
„Днес дългоочакваният указ от президента се получи! С това се откри възможността да се приложи процедурата за приемане на оставките на подалите оставка трима министри и избирането на новите трима. Утре ли ще се занимавате с този въпрос?", попита Клара Маринова. „Да, утре първа точка в програмата ни ще бъде гласуване на оставките и съответно на новите предложения за министри. След като указът на президента е факт, ще бъдат подложени на гласуване оставките на тримата министри и новите колеги", потвърди представителката на ГЕРБ.
„Има ли някакви притеснения за това какво Ви чака, защото НФСБ няма да гласува оставките на тримата напускащи министри. Това създава ли някакво притеснение у Вас?", продължи Клара Маринова. „Не мисля, че има притеснение. Нашите министри поеха политическата отговорност по повод тежката трагедия в Своге, показаха, че политиците носят отговорност, макар и за нелични грешки. Не мисля, че тяхната воля ще бъде променена с гласуване в залата. Има постигнат консенсус по отношение на новите кандидатури в коалиционния съвет. Мисля, че няма да има проблеми!", разясни Галя Захариева.
Има ли вътрешни противоречия в ПП ГЕРБ?
„Защо се получи в обществото едно усещане, че точно парламентарната група се опитва да се еманципира и да има свое отношение по такива важни политически въпроси? Визирам двете интервюта на председателя на парламентарната група Цветанов и председателя на Народното събрание Караянчева преди седмица и нещо, в които интервюта те заявиха, че парламентарната група е самостоятелна да взима своите решения. В обществото остана мнението, че Вие не сте на мнението и позицията на правителствените предложения, изразени от самия премиер. Има ли такова нещо? Защо се оставя в обществото впечатлението, че има търкания в парламентарната Ви група и ръководството на партията, и изпълнителната власт?", попита Клара Маринова. „Аз не смятам, че има някакво противопоставяне, напротив! Ние винаги сме подкрепяли решенията на изпълнителната власт, на правителството! Винаги сме намирали начина и диалога, за да изчистим абсолютно всички проблеми, които се появяват. Прекаленото говорене от страна на опозицията за разделяне - създава някакви съмнения у хората. Няма такива неща! Ние уважаваме решението на изпълнителната власт, на премиера, на тримата министри в оставка! Изключително сме удовлетворени от новите предложения!", категорична беше депутатката.
„Не бива да обвинявате обществото за такива съмнения, защото: с Вашия колега Делян Добрев имаше такъв проблем - премиерът му поиска оставката, пък Вие не я гласувахте; след това имаше подадени оставки от министъра на енергетиката - негласувана, от министъра на социалното министерство - също негласувана! Остава се с впечатление, че има някакви разногласия, за което по-скоро във Вас трябва да търсите причината, а не в обществото!", обясни Клара Маринова. „Аз не търся причините в обществото. Хората могат да имат различен усет към нещата. Всички тези случаи, които Вие изброихте, са много по-различни от конкретния казус, тук става въпрос за поемане на политическа отговорност!", завърши Галя Захариева разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 19 септември 2018 година.
Можете да чуете цялото интервю ТУК