16-09-2018 | 15:14 ч.

Ивайло Константинов: КАП ще предложи промени във всички закони за сигурността на хората на пътя

Ивайло Константинов: КАП ще предложи промени във всички закони за сигурността на хората на пътя


Ивайло Константинов, Конфедерация на автобусните превозвачи, в разговор с Илиана Беновска в предаването "Беновска пита" по „Радио К2" и „Канал 3", коментира актуалните политически теми:


Учредяването на КАП.

   „Преди около два месеца ми бяхте на гости заедно с Ваши колеги и донякъде бих казала опоненти в превозваческата сфера и коментирахме тяхната идея да се създаде камара на автомобилните превозвачи. Вие тогава казахте, че трябва да се създаде конфедерация на автобусните превозвачи и го направихте през миналата седмица. Чувам сега, че сте щели да искате среща с министър-председателя в понеделник?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че дилемата никога не е била как да се нарича обединението - камара, конфедерация или нещо друго. Имало е противоречия по отношение на концепцията за това обединение. Той и колегите му са твърдели, че са готови за обединение и то съвсем скоро да се случи. Това не е нечия самоцел, а е необходимо с оглед бъдещето на бранша и огромните проблеми, които стоят пред пътническите превозвачи и които предстои да се решат занапред. Що се отнасят до срещата с премиера, Ивайло Константинов отговори, че такава все още не е насрочена, но ще бъде поискана в понеделник. На тази среща ще бъдат обсъдени комплекс от мерки, които ще допринесат за по-високата сигурност на пътя.

   Водещата отбеляза, че силно се надява Конфедерацията на автобусните превозвачи да се превърне в едно ядро на законови промени и действия в тази област и припомни, че на пресконференцията през миналата седмица са обявили, че до 30 дни ще излязат с концепция, която да обхване всички проблеми, може би не само на превозвачите, но и на движението по пътищата през отделни закони. Събеседникът й го потвърди и заяви категорично, че няма как да се решат проблемите с действия на парче, както се е правело досега. „Винаги една мярка би следвало да бъде част от комплекс и в това отношение една от основните причини за сериозните пропуски по отношение на спазването на законодателството това е последователността при въвеждането на правила и контрола!", категоричен бе представителят на Конфедерацията на автобусните превозвачи.


Двойният стандарт в автомобилните превози и непознаването на нормативната уредба.

    Ивайло Константинов заяви, че има масово непознаване на нормативната уредба засягаща пътническите превози в страната. „Кой трябва да я познава - ние гражданите или вие, които извършвате тези превози? И трето - контролните органи?", попита водещата Илиана Беновска. Гостът й отговори, че за съжаление никой не ги познава, дори професионално-компетентните лица в административните органи. Константинов обясни, че в петък парламентът е приел закон, който задължава всички автобуси да имат колани и заяви: „Всъщност в петък в парламента се гласува градските автобуси след една година да бъдат оборудвани с колани!". Водещата припомни, че всъщност се е приело, че при превози до 30 километра не е необходимо да има колани. Гостът й обясни, че това се отнася до специализирания превоз, а специализиран провез съгласно терминологията на Наредба №2 на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията е този превоз, който реализира работнически или ученически превоз. Тоест до 30 километра превозите, които обслужват работници или ученици могат да бъдат без колани, а всички останали трябва да имат.

   „Вие също сте родител, ще Ви кажа, че като возим децата си трябва да имаме седалки и колани в колите си, а в същото време можем да ги пуснем в специализирания ученически транспорт без подобни съоръжения!", отбеляза водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че в законодателството в момента има огромни бели петна. Тоест има закони за 10% от фирмите в бранша, които закони трябва да ги спазват напълно. Тези фирми са в полезрението на обществото и журналистите ги отразяват.

   Ивайло Константинов обясни, че има три основни типа превоз според нашето законодателство, което е синхронизирано с европейското. Единият е случайния превоз, който обслужва някаква група хора, които са сформирани на някакъв принцип и подписват договор с превозвача. Следва да се издаде редовен платежен документ, да се уведоми автомобилна администрация за извършването на този превоз и да се реализира, като тук попадат най-големия дал превози - трансферните. Вторият тип са специализираните превози, това са превозите на ученици и работници. Третият тип превози са превозите по транспортни схеми. В тях има три подгрупи. Една от тях е обществен превоз по редовни автобусни линии от общинските транспортни схеми. Това са така наречените градски линии. Вторият подтип са превозите от областна транспортна схема - между две точки в една и съща област. Третият подтип са превози между две точки от различни области или превози по републиканската транспортна схема. Общо превозите по трите типа схеми - общинска, републиканска и областна - са не повече от 20% от всички реализирани пътувания в страната. „И какво правим сега, всички тези журналисти, включително и Вие предполагам, виждат едни автобуси на едни марки, които са обществено популярни, гледат тези 20% от транспорта на България и казват - това е транспортът в България! Но никой не може да сметне, че има едни други 80%, голяма част от които никой и по никакъв начин не контролира или се прави, че не ги контролира, които си правят общо взето каквото си искат!", категоричен бе Ивайло Константинов.

   „Но защо има двоен стандарт? Нещо прикрива ли се?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че според него нищо не се прикрива. Той изрази личното си мнение, че професионалното ръководство в МТИТС, което извършва оперативната дейност в превозите, не трябва по никакъв начин да бъде политически ориентирано. Там има тясна експертност, която има голямо значение за това какво се случва.

    „Да разбирам ли, че Вие, тъй като в момента сме в дефицит на кандидатура за министър на транспорта, че Конфедерацията на автобусните превозвачи ще направите свое предложение за министър?", попита водещата Илиана Беновска. Събеседникът й отговори: „Стига някой да ни попита с удоволствие ще направим такова предложение!". Той продължи, че министърът винаги е политическо лице, но ръководителите на отдели трябва да бъдат експерти, които да възприемат всяка рационална идея.

   Ивайло Константинов обясни, че има няколко плоскости, по които върви транспортът в България. Едната е тази, която е под медиен контрол, втората е голямата част от бранша, тези 80% за които е станало дума по-рано в разговора, които не са под никакъв контрол. Третата част от бранша е под контрола на законодателството, но дотам, докъдето стига ресурсът на нормативно уредените законодателни органи.


Какво е решението на проблемите?

   „Как ще направите разбираем този глобален недостатък и как ще бъде решен? Ще търсите съмишленик в лицето на министър-председателя разбирам, но той не е „вълшебникът от Ос" да маха непрекъснато пръчката навсякъде! Има ли в Народното събрание нагласа да се работи в някаква консултативна група, която да прегледа всичките закони един по един и чисто професионално да ги усъвършенства?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори, че когато е бил народен представител е присъствал на една среща с бранша на която е казал, че от страната на народен представител много трудно би могъл да бъде полезен на бранша, защото каквото и да се направи ще се изтълкува като лобизъм. Като представител на бранша обаче може да прави предложения, чиято рационалност ще се види в съвсем кратки срокове. Става дума за много на пръв поглед дребни неща, които ще покрият всички тези бели петна. Според него тези бели петна не са заради нечия инициатива или непознаване, те не са дори заради немарливост. Причината е, че инициативите никога не биват довършвани докрай. „Тогава, когато няма една последователност по отношение приемане на предложенията, на логиката им, когато не се чува гласа на бранша, тогава обикновено се случват неща на инат!

   „Може ли да се каже, че Конфедерацията на автобусните превозвачи и лично Вие Ивайло Константинов си поставяте отговорната задача да осветлите цялата законова база и системно да се опитате да ревизирате всички недоизкусурени или двусмислени членове на отделните закони, защото не е изяснено пред обществото, че това са няколко закона, които действат паралелно?", попита водещата Илиана Беновска. Ивайло Константинов отговори категорично да. „Ние имаме пълната готовност да предложим съвсем конкретни текстове в няколко закона, които не само да решат проблема, а и да поставят обществения превоз на пътници на съвсем друго ниво - и по-сигурно, надявам се и по-евтино!", категоричен бе той. Водещата още веднъж потвърди, че „Канал 3" и „Радио К2" поемат инициативата да бъдат медийни партньори в изясняването и изработването на необходимата законова база.


Подаръкът към водещата.

   Ивайло Константинов подари на водещата книгата „Вярващият мозък". На въпроса защо той отговори, че това всъщност кореспондира много с работата на журналистите. „Това е едно от любимите ми четива. Научно доказва авторът защо не трябва да вярваме на митове, а на действителността!", завърши Ивайло Константинов разговора си с Илиана Беновска в предаването "Беновска пита" по „Радио К2" и „Канал 3" на 16 септември 2018 година.

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече