22-07-2018 | 21:45 ч.

Никола Янков: Концесията на Летище „София” е най-голямата сделка в България от началото на прехода

Никола Янков: Концесията на Летище „София” е най-голямата сделка в България от началото на прехода


София, 20 юли 2018 г.

 

 

Беновска пита Никола Янков, управляващ партньор в Експат Капитал, председател на Съвета на директорите на Експат Асет Мениджмънт.



Илиана Беновска: Правим този запис в петък, 20 юли. Добър ден, г-н Янков! Тази седмица излезе позицията на БСП, която изисква да се спре концесията на Летище „София". Вие бяхте заместник-министър на транспорта и практически концесионирахте летищата „Бургас" и „Варна". Може ли да споделите становище - трябва ли да се спре концесията на Летище „София" и ако трябва - защо, ако не трябва - защо пък не?


Никола Янков: Сделката за концесията на Летище „София" е най-голямата сделка в България за последните може би 20 години или даже от началото на прехода! Това е стратегически проект, който според мен лично трябва да се реализира със сигурност! Трябва да поздравим правителството все пак, че след дълги колебания и няколко опита, с прекъсване, удължаване и спиране на процедурите през последните няколко години, най-накрая се стартира отново съответната процедура. Този път със заявка да се довърши, надявам се! Аргументите на БСП, тези, които поне бяха изказани в Народното събрание тази  седмица, според мен са по-скоро в сферата на опозиционната риторика и по-малко свързани с експертна преценка и с целесъобразност!


Илиана Беновска: Оборете ги експертно.


Никола Янков: Говори се, че държавата има някакъв стратегически интерес да държи контрол върху летищата. Разбира се по-големи и по-силни държави от България имат достатъчно развити летища, оперирани от частни оператори и това по никакъв начин не отслабва контрола на държавата!


Илиана Беновска: Може ли да кажете малко имена на държавите, които са концесионирали своите летища?


Никола Янков: Ние всички пътуваме много. Да започнем от няколко по-известни дестинации като Германия, Великобритания, Франция, Италия, Австрия, Швейцария и така нататък, тоест, Холандия, ако щете - по-развитите държави. Тези, към които се опитваме да се присъединим, да се интегрираме, имат такъв модел на управление на инфраструктурата! Това са частни компании, които оперират, забележете, държавна инфраструктура, тоест това не е приватизация! Собствеността на държавата автоматично се запазва! Тоест има една опозиционна реторика, че едва ли не държавата губи някакъв контрол - нищо не губи държавата, тя си е собственик!


Илиана Беновска: Да, БСП даже твърдят, че държавата ще губи печалба и ще даде един печеливш обект на някой друг да печели от него!   


Никола Янков: Там риториката е, че никога не е добре да се приватизира или концесионира! Ако фирмата печели - да не я продавам, защото печели, ако фирмата губи - сега не е моментът, защото е губеща и така нататъка. Там темата е ясна, но забележете с няколко цифрички - за последните пет години Летище „София е спечелило общо около 21 милиона лева, само 21 милиона лева за пет години  забележете, това се по 4-5 милиона лева!


Илиана Беновска: А колко са разходите, имате ли цифрички?


Никола Янков: Не, това е печалбата след разходите.


Илиана Беновска: След приспадането?


Никола Янков: Да, но в същото време концесионната процедура, както е заложена с параметрите на правителството, предвижда минимум 15 милиона лева концесионно възнаграждение, минимално забележете, плюс процент от приходите всяка година! Така че аргументът, че ще се пропуснат някакви пари и така нататъка, не е състоятелен! Същото не е състоятелно и за инвестициите, което се спомена! През последните пет години държавното Летище „София" инвестирало само 12,5 милиона лева, общо за 5 години, забележете, инвестиции, докато минималните изискуеми, по процедура, инвестиции са около 600 милиона евро, забележете! Освен това, забравихме да посочим, че концесионерът ще трябва да плати 550 милиона лева при подписване на концесионния договор, които, държавното Летище „София", с темпа на печалба, който има в момента, никога няма да ги спечели тези пари, никога няма да ги даде на държавата като дивидент! Така че говорим за една риторика, която може би е интересна за част от населението по принцип, но тя не е експертно правилна!


Илиана Беновска: БСП изразиха и аргументи по отношение на срока на концесията и на евентуалния концесионер. Не знам защо имаше страх - това да не е някоя, цитирам, „турска фирма"!


Никола Янков: Да, освен че има много сериозни квалификационни изисквания този път, в тази процедура има също така изисквания операторът да оперира в радиус от, мисля, че беше - 400 или 500 километра от друго летище около София, с цел да не бъде потенциален конкурент. Това в известен смисъл дисквалифицира директно турските участници. Дали това е направено конкретно заради тях? В интерес на истината - какво лошо ние виждаме в едни турски участници?


Илиана Беновска: А защо се прави такова отстояние между едното и другото летище?


Никола Янков: Логиката е, че ако един оператор е инвестирал достатъчно много пари, примерно френската компания Ванси наскоро концесионира Летище „Белград", което е на 350 километра от София, ако те инвестират огромно количество пари там, те няма да инвестират същото количество пари или повече за развитие на конкурента му - софийското летище. В това има икономическа логика, в тези изисквания, така че това не е само по себе си лошо, но думата Турция явно е мръсна дума в България и продължава да бъде през последните години! От икономическа гледна точка - това не е така!


Илиана Беновска: Добре, нека да не правим квалификации, защото пък знаете, че премиерът Борисов се гордее с това, че е осъществил добри, пълноценни връзки с президента на Турция Ердоган и благодарение на това спря емигрантския поток към Европа, но това е друга тема! Продължете, моля Ви, по параметрите на концесията и аргументите, с които може да оборите възраженията на БСП!


Никола Янков: Единственият начин за развитие на Летище „София" е това да се случи с частни капитали! Този обект, който е лицето на държавата пред света, това всичко го знаем, изглежда в момента по един, меко казано, неподходящ начин и съвсем различно от големите летища в европейските държави, които изброих!


Илиана Беновска: Все пак на фона на старото Летище „София" нека да се похвалим, че имаме по-добро от предишното!


Никола Янков: Е, това беше много старо!


Илиана Беновска: Това беше по времето, когато Вие бяхте и заместник-министър, нали?  


Никола Янков: Точно така! Експлоатацията на новото летище стартира точно в края на мандата на царското правителство, но дори да не се връщаме към това време - просто има нужда от разширяване на това летище. В концесионната процедура в момента е заложено развитието на нов Терминал 3, чисто нов, изграждане на такъв, както и изграждането на втора голяма писта в средносрочен план. Ако държавата трябва да ги направи тези инвестиции - това са стотици милиони евра! Трябва да излязат от нашия джоб с Вас, по-добре да ги даде един частник, концесионен оператор, който да си ги възвърне с експлоатация! Тоест държавата ще си спести тази инвестиция, от една страна, от друга страна, ще вземе едни пари, които са в пъти, подчертавам, десетки пъти повече от това, което в момента взема като печалба от държавното управление!


Илиана Беновска: Един, така, шеговит въпрос - аз съм режисьор по първо образование и снимах един филм, за който ми трябваше терен летище. Нямаше да ходим в чужбина да го снимаме и за да симулираме летище - избрахме един хубав, голям мол. Защо сегашното летище не е привлекателен център за присъствието на стоки, магазини, услуги и така нататък, както е навсякъде по света, виждали сме?


Никола Янков: Това е въпрос на ноу-хау, управленско ноу-хау на летищния оператор. Българска държавна фирма не разполага с такова ноу-хау.


Илиана Беновска: Или може би нямаме достатъчно пътникопоток, който да пазарува?


Никола Янков: Всъщност това не е вярно! За последните пет години пътникопотокът на Летище „София" се е увеличил от 3,5 милиона пътника през 2013 г. до 6,5 милиона пътника през 2017 година. София става интересно международно летище от всяка гледна точка! От икономическа гледна точка там има повече трафик, отколкото във всеки един софийски мол! Въпреки всичко летището не изглежда като софийските молове очевидно, но както казах управлението на търговските площи, изобщо търговската част на експлоатацията на летищните обекти, не е силата част на държавния бизнес!


Илиана Беновска: Да, и тази теза, че държавата не е добър стопанин, тя се повтаря малко в упоение! Може би имат право тези, сигурно и Вие сега гледате вече търпеливо да кажете, че не е добър стопанин държавата, но защо да не е така?


Никола Янков: Държавата има роля в определени сектори. Тя трябва да гарантира сигурността на гражданите, минимални жизнени равнища и други неща, свързани с публична инфраструктура, но от гледна точка на гаранция за безопасност и регулация, бизнес експлоатация на тези активи, е въпрос на частни оператори. Искам да кажа също така нещо, което не се казва от БСП или от опозицията - когато се инвестира в активи на Летище „София", концесионерът ще добавя стойност върху държавния обект. Тоест всичките стотици милиони евра, които се инвестират като инвестиции там, ще са собственост на държавата в момента, в който бъдат направени. Тоест с всеки изминал ден, когато частният оператор инвестира пари в това летище, в неговата инфраструктура, в сградите, в пистите - това са пари подарени на българската държава. Това трябва да се знае! Тази собственост остава българска държавна собственост!


Илиана Беновска: Добре, в крайна сметка кое е най-важното, което трябва да знаем ние гражданите на България по отношение на предимствата на концесията и по отношение на оборване на възраженията на БСП?


Никола Янков: България има нужда от модерно летище, от модерна инфраструктура, транспортна! По принцип начинът това да се случи е като се привлекат големи частни капитали от чужбина, няма друг начин! Това е модерният, правилният начин да се случват нещата. България не може да си позволи милиардите за инвестиции в такива обекти в момента. Те няма да бъдат изхарчени ефективно, няма да бъдат направени по най-добрия начин нещата и най-накрая всички ние пак ще съжаляваме - „защо така стана?". По-добре да привлечем първо класни летищни оператори от чужбина, с доказани обекти, с места, където ние можем да отидем, да видим какво са направили, да видим как се експлоатира това нещо. Аз лично не се съмнявам, че примерно една Германия или Англия, която концесионира своите летища, са по-глупави държави от България! Защо там това да може да става, а тук да не може? Всъщност тези държави са много по-силни като държави и като държавен контрол, отколкото една България в момента!


Илиана Беновска: Трябваше Летище „Пловдив" да бъде концесионирано от китайски инвеститори, единият, от които загина при нещастен случай, но въпреки това до сряда трябваше да се подпише договорът за концесия на Летище „Пловдив". Чуха се аргументи, че това няма да стане, заради внесеното предложение от БСП за промени в Закона за концесиите и вкарването на пристанищата и летищата в забранителния списък. Чисто политически посланието е ясно, но експертно как ще го коментирате?


Никола Янков: Неподписването на договора за Летище „Пловдив" няма нищо общо според мене с предложението на БСП. По-скоро китайската компания направи, до колкото разбрах вчера, едно изявление, че те не могат се справят във времето, което е отделено за подписването на този договор. Тоест те се отказаха практически. Отказът от тяхна страна няма нищо общо с българския фактор според мен!


Илиана Беновска: Тоест трябва да се обяви нова процедура?


Никола Янков: Или да се покани следващият подал документи, доколкото разбирам там има втори участник. Ако Министерството на транспорта реши, че това е целесъобразно, те могат да започнат преговори с него. Разбира се, ако този участник потвърди своя интерес, но алтернативата на такъв подход е обявяване на нова процедура. Летище „Пловдив" между другото е също един от обектите, които имат нужда от големи инвестиции, за да бъде развит като бизнес и държавата няма как да ги направи, освен в частно-публично партньорство.


Илиана Беновска: Може ли да кажете на какви Ваши занимания и дейности се базира експертната Ви оценка в момента, след като вече не сте заместник-министър нито на транспорта, нито на икономиката? В какво качество говорите сега?


Никола Янков: Да, аз съм управляващ съдружник в Експат Капитал, която е най-голямата независима компания за управление на активи в България, но във всеки случай през годините, когато не съм бил част от публичната администрация, съм следял тези процеси. Все пак голяма част от концесионираните транспортни обекти в България бяха част от моя ресор в периода 2003 - 2005 г., включително повече от десет пристанища, двете големи международни летища на Черноморието и така нататъка. Така че това са едни неща, които продължават да ме интересуват и аз следя отблизо процесите, които текат в момента в правителството. Бих казал, че това е един от обектите, всъщност най-големият обект, по-голям от АЕЦ „Белене" като икономически ефект за България, който отдавна трябваше да бъде предложен за една добра сделка със стратегически инвеститор. Вместо да се подкрепя тази инициатива на правителството - виждаме опит да се спекулира, да се дават някакви краткосрочни, публични дивиденти. Това според мене е временно и то ще е краткосрочно, това няма да спре концесията!


Илиана Беновска: Накрая пак шега, понеже бяхте в царското правителство, близко до него беше и ДПС и неговият лидер Ахмед Доган - подарявам Ви една книга, която сме направили с г-н Доган 1992 г., но тя още е валидна! Ще ми бъде много любопитно да чуя Вашата оценка!


Никола Янков: Ще я прочета с интерес! Господин Доган при всички положения трябва да бъде най-малкото четен и към неговите коментари винаги човек трябва да се отнася сериозно, както се оказа!


Илиана Беновска: Да, вътре има много неща и за икономика, независимо че времето е било различно тогава!


Никола Янков: С удоволствие, благодаря Ви!


Илиана Беновска: И понеже сме малко в полеви условия - помогнете ми с една ръка да Ви подаря тениската на предаването „Беновска пита" и да Ви пожелая да знаете винаги отговора на въпроса на гърба, който е „Защо?"!


Никола Янков: Защо трябва да се...


Илиана Беновска: Концесионира Летище „София"?


Никола Янков: Не, в случая - защо трябва да ги правим лесно нещата, като може, както винаги, да ги направим по трудния начин!? Това е за съжаление отговора на Вашия въпрос в момента!


Илиана Беновска: Благодаря Ви! Символична ябълка, знаете, че ни обявиха за нация, пълна, в политиката и в съдебната система, и в други сфери, с гнили ябълки! Един френски посланик, няма да му спомена името... Подарявам Ви я с надежда да бъдете здрави, български, червени ябълки - Вие и Вашата фирма!


Никола Янков: Благодаря Ви, г-жо Беновска! Това е..., оценяваме факта, но ние ще бъдем, въпреки че сме частна структура, всички ние сме активни граждани! Преди всичко следим какво става в публичната администрация, както и Вие. Ще се радваме да поддържаме връзка и да коментираме и за в бъдеще тези теми.


Илиана Беновска: Благодаря Ви! Ще се радвам да се видим и в студиото! С лява ръка, позволете ми! Благодаря Ви за това интервю!


Никола Янков: Благодаря още веднъж!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече