18-07-2018 | 20:25 ч.
Станислав Иванов: Тол системата ще доведе до подобряване на пътната инфраструктура и намаляване на жертвите
Станислав Иванов: Тол системата ще доведе до подобряване на пътната инфраструктура и намаляване на жертвите
Станислав Иванов, народен представител и секретар на ПГ на ГЕРБ, заместник-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, член на Комисията по околната среда и водите, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Въвеждането на Тол система.
„Здравейте, г-н Иванов! Днес една от главните теми, освен животните в Странджа, е и заседанието на регионалната комисия, която прие промените в Закона за пътищата на първо четене. Промените бяха обсъдени от членовете на комисията. Това ми дава основание с Вас, като заместник-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, да си поговорим за тази тол система, за промените, които ще настъпят с нея. Какъв е нейният смисъл, каква е нейната цел?", обърна се водещата Клара Маринова към своя събеседник. „Здравейте, г-жо Маринова! Целта на законопроекта, който е внесен от колегата Ненков, мен и група народни представители, е да се даде рамката, с която ще стартира изграждането на тол система. За леките автомобили до 3,5 тона ще се запази винетката, само че ще стане електронна винетка, с много по-лесен начин за закупуване, за плащане и използване! За автомобилите над 3,5 тона или автобусите ще има тол такса. Таксата ще бъде на база на изминато разстояние. Тъй като в България се плащат около 12 евро за преминаване през цялата страна - ние считаме, че това е изключително малко, защото в съседните нам страни са между 60, 70, 80 евро! По този начин ние ощетяваме бюджета на държавата, а оттам ощетяваме Агенция „Пътна инфраструктура" по отношение поддържането на пътищата, защото те получават досега по 250-260 милиона годишно от винетките. Считаме, че ще може да се получат около 600-700 милиона и тези пари ще отиват директно за поддържане на пътищата! В момента Световната банка ще изготви доклад по отношение на пътищата, които ще се засегнат от тази тол система. Цената на тол системата ще ни бъде дадена от Световната банка. Ще има обществени обсъждания. Ще се вземат най-добрите решения от Министерски съвет. Ние ще дадем само основните насоки. Примерно ще има винетка, която ще се казва „уикенд винетка", което е нещо прекрасно за хората, които използват автомобилите си три-четири пъти в годината, за да отидат някъде на почивка, през останалото време ги използват само в градовете. Защо трябва да плащат едномесечна винетка, седмична винетка всеки път! Заложени са добри идеи в законопроекта! Ако се реализират, ще доведат до подобряване на пътната инфраструктура именно чрез набиране на по-високи средства от транзитно преминаващите автомобили в България!", разкри роденият през 1973 г. политик.
„Какво ще усетят в крайна сметка потребителите? Защо го правите това нещо?", попита Клара Маринова. „Това е европейска директива. Ще доведе до подобряване на пътната инфраструктура и намаляване на жертвите!", отчете магистърът по Публична администрация.
„Предстои във вторник, 13,30 часа, да се проведе заседание на Комисията по регионална политика - гледане на второ четене. Петък ще бъде в пленарна зала?", продължи Клара Маринова. „Този петък ще бъде в пленарна зала на първо четене, след това ще се изчакат предложенията между първо и второ. Колегите ще го разгледат на второ четене в регионална комисия и след това ще го разгледаме на второ четене в зала", заяви Станислав Иванов, който е специализирал „Мениджмънт на метрополитени и железници" в Токио, Япония.
„Има ли шанс до края на сесията да се приеме, или след...?", заинтригува се Клара Маринова. „Мисля, че има шанс. На правна комисия го представих, защото съм съвносител. Там стана въпрос за това, че няма стойности засега и поради тази причина колегите от опозицията се въздържаха да подкрепят законопроекта. Иначе отбелязаха факта, че се говори отдавна за тази тол система, за нейните позитиви. Мисля, че намерихме едно разбиране, нямаше остри реплики отстрана на опозицията. Единствената им забележка беше, че е по-хубаво да се дискутират и самите стойности. Самите стойности ще бъдат решени след представянето на доклада на Световната банка", информира депутатът, замесен в скандала с изнасянето на чувал с бюлетини от зала „Универсиада" през 2011 година.
Войната по пътищата.
„Вие споменахте, че с тол системата могат да се намалят и жертвите по пътищата! Много ми се иска на тази тема да се спрем в следващите минути, защото да Ви кажа откровено, г-н Иванов, дойде ли лято ми настръхва косата! Всяко денонощие даваме жертви! Защо през лятото се увеличават жертвите, макар че пътните условия са по-добри, по-лесно се кара, по-дълъг ден и въпреки всичко жертвите се увеличават?", акцентира Клара Маринова. „Има много повече водачи по шосетата, защото зимата много хора не си използват автомобилите, защото не обичат да карат зимата - поледици, сняг и така нататък. Увеличава се скоростта на придвижване, защото зимата хората внимават къде има лед, сняг, докато през лятото няма такива препятствия и всеки натиска малко безразсъдно педала!", анализира секретарят на парламентарната група на ГЕРБ.
„Тоест съществува субективен фактор?", обобщи Клара Маринова. „Точно така! Не е проблемът в пътищата, автомобилите или каквото и да е! Проблемът сме ние, хората! Ако се държим нормално и отчитаме това, че е по-добре да стигнеш, отколкото да бързаш, да караш пил, с наркотици! Ако тези неща не се случват, ще намалеят жертвите! Защо в съседните нам държави се кара нормално? В момента, в който се влезне в България, се натиска педала на газта! Това е проблемът според мен! Загиналите през тази година са 276. С 15% са по-малко спрямо миналата година! Надявам се, че тази тенденция ще се задържи! Бих се радвал, ако жертвите са нула!", констатира народният избраник.
Закона за пътищата - парламентарни и обществени разисквания.
„Какво още във Вашата комисия върви сега, освен този закон?", в заключение попита Клара Маринова. „Този закон не е разпределен на нашата комисия. Той се гледа от регионално развитие, бюджет и финанси, правна и европейски въпроси. Аз съм готов да се срещна с транспортния бранш, да обсъдим цените, обхвата - всички неща, които ще произлязат от доклада на Световната банка!", завърши Станислав Иванов разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" на 18 юли 2018 година.
Можете да чуете цялото интервю ТУК