26-06-2018 | 13:56 ч.
Беновска към Филипов, превозвач: Плашите ли Борисов, че на 4 юли ще организирате национален протест с 3000 камиони?
Беновска към Филипов, превозвач: Плашите ли Борисов, че на 4 юли ще организирате национален протест с 3000 камиони?
Беновска пита учредителите на Камарата на автомобилния транспорт: Ще дадете ли на прокуратурата некоректните превозвачи?
София, 25 юни 2018 г.
Илиана Беновска: До кога е залата заета, имате половин час още само, дотук - нищо конкретно не казвате?
Йордан Арабаджиев: Разбирам Ви, но трябва да кажем някои важни неща!
Илиана Беновска: Казахте вече много неща, от които нищо не разбрахме, може ли да попитаме?
Медия: Беновска чакай малко! Нека г-н Траков да ни каже, да коментира важните проблеми във връзка с новата ситуация - премиерът Барисов е разпоредил изтеглянето на закона и какви мерки Вие ще предприемете в тази връзка?
Илиана Беновска: И аз иска да добавя, като почнахме с въпросите, защото взех думата! Беновска, Радио К2, искам да Ви помоля - половин час говорите патетично, развълнувано, хубаво, правите сте! Нито един факт не чухме! Някакви подставени лица - как се казват, някакъв депутат - произнесете му името! Защо очаквате ние, медиите, да пишем в скоби - те мислят, че е еди-кой си!
Васил Пиронков: Ивайло Константинов.
Илиана Беновска: Ще го кажете на микрофона, за да се чува, излъчваме на живо! Освен това - кои са тези подизпълнители, на кои чуждестранни фирми, как се казват тези чуждестранни фирми и кои изпълняват подизпълнителските функции, и по този начин подбиват пазара? Това защо не го кажете? И не на последно място - защо КРИБ е тука, къде са другите работодатели, само в КРИБ ли има превозвачи?
Ангел Траков: Тъй като виждам, че времето напредна наистина, аз ще се опитам да бъда максимално кратък в моето изложение! Ще изкажа позицията на Съюза на международните превозвачи, тъй като аз съм председател на Управителния съвет на съюза. Бих искал да кажа, че нашият съюз, нашите членове по никакъв начин не подкрепят така организираните днес протести! Ние сме за конструктивен подход, за идеята за камара и за проекта за нейното създаване! Добър или лош - този проект дава началото на една стъпка в посока обединяване на бранш, единен бранш и според нас не трябва да се изпуска тази възможност! Конкретно относно закона - виждам, че...
Илиана Беновска: Имена, цифри, факти - защо са били тука два камиона, три автобуса? Кои са тия, дето организират и представляват протеста? Кои се крият? Кои са немските, френските фирми, на които има подизпълнители? Кои са тия подизпълнители? Как подбиват пазара? Иначе, създавате впечатление за едно общо говорене!
Ангел Траков: Да...
Илиана Беновска: Дайте конкретно!
Ирина Кънева, ПР на БАСАТ: Момент, г-жо Беновска, понеже Вашият въпрос е конкретно към факти, изнесени от друг участник, а тук става дума за нови моменти, които...
Илиана Беновска: Ирина, не ги защитавай, дай им възможност! Ще им дам един безплатен урок - как се правят пресконференции! Казвам го със смях и доброжелателство!
Ирина Кънева: Да, да, добре, добре!
Илиана Беновска: Кажете конкретни неща, ние не ги знаем всичките бакии и не е нужно да ги знаем! Кажете конкретно!
Ирина Кънева, ПР на учредителите на Камарата на автомобилния транспорт: Конкретните предложения по проектозакона, защото за нас, независимо какво е казано, този проект още не е оттеглен и след това ще бъде подробно отговорено на въпроса. Вие решете какво можете да предоставите на г-жа Беновска.
Илиана Беновска: Ама не на г-жа Беновска, ние сме тука сума ти медии!
Медия: Г-н Борисов каза, че ще бъде изтеглен закона. Оттук нататъка Вие какво ще предприемете? Разбираме всички ползи, участвали сме в дискусиите, знаем становищата. Защо подкрепяте, какво ще предприемете конкретно? Благодаря!
Илиян Филипов: Ще отговоря на този въпрос, веднага.
Илиана Беновска: И кои лобита? Кой срещу кого се бори, с имена?
Илиян Филипов: Така, за 4 юли ние ще организираме национален, мащабен протест! Само че не с 8 камиона, които видяхме до хотел „Плиска", а може би ще бъдат над 3000 камионите, които ще изкараме в цялата държава! Да покажем наистина - кой бранш, какъв е този бранш! Относно Вашият въпрос - кои са фирмите, всички автобуси са надписани с имената на фирмите! Така, това са „Юнион-Ивкони", „Етап", „Витоша Експрес" - това, което видях аз. Това са фирмите, които протестират в автобусните превозвачи. Във фирмите за товарен транспорт - има две фирми, които аз през живота си не съм ги чувал и бяха общо с 8 превозни средства! Относно Вашият въпрос - кой е депутатът, всички знаем кой е депутатът - Ивайло Константинов. Ивайло Константинов е човекът, който стои с тези протести! Видяхме автобусите и микробусите в момента до хотел „Плиска", така че това е човекът! Ако имате други въпроси - задайте ги.
Илиана Беновска: Да, питах кои са фирмите, чуждите фирми - френски, немски, спомена и г-н Иванов, и кои са подизпълнителите на тези фирми? Кой разбива българския пазар? Нали това Ви беше - че се отнема на българският пазар, възможност?
Илиян Филипов: Значи информацията... Окей!
Евгений Иванов: Немският „Юбер" се казва „Фиксбус"...
Ангел Траков: „Фликсбус".
Евгений Иванов: „Фликсбус" - C Nord GMBH, подизпълнител - ят- да познаем кой е?
Илиана Беновска: Име, име?
Евгений Иванов: „Юнион Ивкони"!
Илиана Беновска: Е, хубаво!
Евгений Иванов: Ами, не е хубаво, защото Макрон атакува целият транспортен сектор в България, и правилно! Значи, ако аз съм на негово място, и е застрашен интересът на френския превозвач - аз ще направя същото! При една с03,0бнг аморегулация - ние ще изпразним басейна и ще видим кой плува с бан3456к7чѝю10й
ки и кой без бански, и тия без бански ще ги извадим, защото европейската регулация удря всички, а не само тези, които са без бански! От това ги е страх, че няма да могат да продължат да подбиват!
Илиана Беновска: Обяснете какви щетите на пазара от подизпълнителите?
Евгений Иванов: Законът „Макрон", това е щетата!
Илиана Беновска: Не, не - Ивайло Константинов...
Евгений Иванов: Това е щетата - удря всички? Значи, ние сме на път да закрием целият транспортен сектор, ако това стане факт, и тази камара ще бъде гласът, който защитава интереса на българския превозвач в Брюксел, няма да е подизпълнителят изобщо!
Илиана Беновска: Кажете на какви цени превозва този Ивайло Константинов, като подизпълнител?
Евгений Иванов: На цените на „Юбер", немският!
Илиана Беновска: Колко?
Евгений Иванов: Два-три пъти по-ниски от нормалните!
Илиана Беновска: Ами защо не го казвате?
Евгений Иванов: Казваме го, ето! Затова атакуват! На един друг, Петко Ангелов му е забранено, той е осъден във Франция да вози, защо, по същата причина! Това е все едно да имате лиценз за радио и някой друг без лиценз да ходи да прави същото, без да плаща задълженията към държава и общество!
Илиана Беновска: Дайте го на прокуратурата!
Евгений Иванова: Ще ги дадем, да, да, да, категорично, и обществените поръчки, и задълженията към НАП! Не може да дължиш 4 милиона и да продължаваш да печелиш обществени поръчки, ето за тази корупция говорим, която бъдещата камара...
Илиана Беновска: Защо не сте ги дали досега на прокурор?
Евгений Иванов: Ами започваме! До вчера те бяха за камара, и тази камара се предполагаше, че ще изкорени точно вид корупция! И когато вече започнаха да рушат постигнатото, вече естествено следващите стъпки ще бъдат първо истинския протест, не със 20 автобусчета! Вие знаете и евро колко са тези, стандарта на тези, които са пред „Александър Невски"? Между евро - 0 и евро - 2!
Илиана Беновска: Какво е това?
Евгений Иванов: Ами това е стандарта на пушека, който излиза от ауспуха. Тоест автобуси от миналия век! А тези, които са истинските са евро - 6, защото няма евро - 7 все още!
Илиана Беновска: И кой е контролният орган, ДАИ?
Евгений Иванов: Тука са само евро - 6!
Илиана Беновска: ДАИ ли е контролният орган за това?
Евгений Иванов: Естествено, да!
Илиана Беновска: Дайте ги на ДАИ!
Евгений Иванов: Ще ги дадем, но това почва сега! Досега мислехме, че ще се разберем и че ще има закон, правила, които всички да спазват, и няма да има корупция! Когато бранша сам се регулира - естествено, че няма да има корупция
Илиана Беновска: Няма саморегулация!
Медия: Имам още един уточняващ въпрос. Тъй като казахте, че тези, които днес протестираха, рекетират държавата, рекетират обществото, рекетират парламента и са лобисти - как според Вас, с какво те са рекетирали премиерът, че той е готов да ги изслуша и иска изтегляне на закона?
Христо Христов: Христо Христов съм, председател на Комитета по транспорта и логистика към КРИБ, собственик на една от транспортните компании в България. Вие чухте емоционалния тон на г-н Пиронков, и той не без основание е такъв! Просто днес пред нас е фактът от една уникална манипулация и от един безпрецедентен рекет както към изпълнителната власт, така и към законодателната, така и към цялата общественост, включително и към Вас като потребители на нашите услуги! Всичкото това е от четири компании инициатори и още четири сподвижници от техния кръг. Г-жа Беновска поиска някакви цифри, ще Ви кажа, че те представляват 0,05 стотни от процента от всички компании с лицензирана дейност! Превозните средства, които днеска те са изкарали са не повече от 0,01 стотна от процента от всички транспортни средства, които са в лицензите! Представете си какво би станало, ако останалите 99,99%, а ние всъщност нямаме друг избор, освен да ги изкараме по някакъв начин, защото пред нас нещата са - или да продължим да бъдем транспортни фирми в Европа и България, или да ни няма утре! Така че ние нямаме избор на 4 юли! А с какви средства и доводи те са използвали, и премиерът е казал подобно нещо - ние не можем да знаем, защото не сме присъствали там, но имайки предвид възможностите и качествата на хората, които коментирахме и съответните неща, които са последици от качеството на техния бизнес, аз нямам съмнение, че те са използвали такива аргументи, манипулативни, за да могат да убедят премиера. Аз предполагам, че премиерът ще поиска да се запознае с аргументите на другата страна, да разбере за какво става въпрос и да прецени своята оценка. В крайна сметка на законодателя му е работата да прецени този закон дали да го има, как точно да бъде установен, и това което искаме всъщност - този закон да бъде подложен на това обществено обсъждане и с нормални аргументи да бъде приет изцяло или частично, или дори отхвърлен, ние ще приемем това, което законодателят прецени, но не и по такъв начин, с такъв уличен натиск, с истински рекет в днешно време - цялата наша общественост да бъде рекетирана от... разбрахте от какви хора! Като член на КРИБ и като председател на комитета - мога да потвърдя думите на Евгений Иванов, че всички тези компании, включително и Ивайло Константинов и Петко Ангелов, подкрепяха тази камара, подписвали са се под документи, с единственото условие, че Ивайло Константинов спомена, че би искал да има в тора камара - само за автобусните превозвачи, или да има част от закона, която да дава гаранции, че ще има достатъчна представителност на автобусните превозвачи в Управителния съвет, които ние сме приемали, че това е нормално и беше ред именно законодателят да го направи като факт.
Илиана Беновска: Към въпроса на Диляна, само да добавя, извинявайте, че Ви прекъсвам! Всъщност тя подчерта няколко пъти, че Борисов спира този закон. Той даже направи изявление, че е хубаво може би да има отделни камари - на автобусните превозвачи и на товарните, как да ги нарека, не съм професионалист. Но Вие сега плашите ли Борисов, че на 4 юли, ти да видиш - ще излязат, ако тука са излезли 8 и е нула цяло и не знам си колко процента, ние сега като излезем 99,99 - и ще видиш какво ще стане в България!
Илиян Филипов: Ако следите правилно нещата - ние още на транспортната комисия миналата седмица заявихме, че ако се оттегли законопроекта! Искам да подчертая, че този законопроект е качен на сайта за обществено обсъждане! Няма такъв прецедент в момента в държавата - нещо, което още не е влезнало в пленарна зала, а той е качен на сайта за обсъждане, някой да излиза и да казва: „Ние не искаме такъв закон!". Защо не си дадат предложенията по този закон за промени? Затова казват колегите: „Това е политически рекет!". Само искам да подчертая - всички тези хора правиха два пъти среща с лидерката на БСП Корнелия Нинова, затова казваме, че тук в момента всичко се измести в политически план, което ние не желаем да влизаме там, искаме да защитим бизнеса, искаме този бранш да е обединен! Не ме интересуват политически сили! Когато има браншова камара - няма да ни интересува кой е на власт, точно това целим! А протест ще има! Оттеглили се законопроекта - на 4 юли ще има сериозен национален мащабен, подчертавам, протест!
Медия: А този протест с какви конкретни искания ще бъде - да се върне закона за разглеждане, или след като сега, доколкото разбирам, е изтеглен, за какво ще настоявате?
Илиян Филипов: Точно така - искаме законът да се върне за разглеждане!
Йордан Арабаджиев: Понеже не сме информирани какво точно е казал премиерът, аз искам да отделя внимание. Законодателна инициатива, според Конституцията на България, имат народните представители и Министерски съвет. Законопроектът е внесен от група вносители, група депутати. Ако те пожелаят да го изтеглят - ние казваме, че на нас няма да ни остане друг полезен ход, защото, както казахме, това е безпрецедентен рекет, те заплашиха, че ще палят автобуси, ще протестират всеки ден - само и само да се изтегли закона! Защо няма диалог, защо няма последователност? Ние не сме съгласни с това и това... Между другото - част от хората, които протестират, дълго време, когато дискутирахме закона „Макрон", те не бяха съгласни изцяло с целия мобилен пакет! Ние през цялото време бяхме наясно, че трябва да има диалог, че трябва да има аргументи. На масата трябва да има аргументи, за да може другата страна да се защити! В момента чрез, според нас, политическо заиграване се търси ефект за разделение на бранша! Г-н Столарски като лично засегнат - да му дам думата и на него.
Илиана Беновска: Само да Ви кажа, че един от вносителите, Станислав Иванов, беше в Министерски съвет на тази среща, на онези лица, които Вие не харесвате и не одобрявате като професионалисти! Така че правете си сметката - кой ще изтегли закона!
Медия: Защо не отидохте на срещата?
Илиана Беновска: А, да, защо наистина?
Илиян Филипов: Никой не ни покани! Ние разбрахме за срещата десет минутки преди да започне пресконференцията, долу! И то разбрахме от „Фокус", извинявам се, че ще цитирам медията, но казвам откъде разбрахме! Само искам да кажа, че на миналата транспортна комисия, която беше на 14-ти, ние разбрахме в 11:00 часа, че ще има обществено обсъждане на закона, и в 11:00 часа тръгнахме да се събираме, да отиваме да изкажем подкрепа към този закон. Подмолно и тихо, се направи тази организация! Били са в парламента колегите, от парламента са отишли в транспортната комисия и ние разбрахме, пак Ви казвам, в 11:00 часа, за същия ден, че ще има обсъждане на закона за камарата!
Илиана Беновска: Само една реплика, г-н Столарски! Добре де, като така подмолно и тихо се върши, кои са тия, които са толкова силни, подмолни и тихи? Вие казахте преди малко, че са Ви казвали: „Обядвах с Цветанов, обядвах с ..." не знам какво си - и Вие какво се плашите от това?
Васил Пиронков: Аз съм тука, защото не се плаша от това! А другите колеги, които са в сдружението, те точно така са манипулирани, голямата част, извън тези чети-пет човека! Но, г-жа Беновска, исках да Ви отговоря на въпроса, който зададохте и колегите не отговориха - какви ще бъдат ползите и минусите от влизането на Пакет №2, който все още, по закона „Макрон", не е влезнал и кои са подизпълнителите на „Фликсбус"? Ще Ви отговоря следното - либерализация в транспорта е направена още, когато е Законът за обществените поръчки и когато в него се визира - как да се провеждат процедурите по маршрутните разписания. Относно това - защо всички фирми са провели тези процедури, инвестирали са, теглили са кредити, ще ви кажа най-големия минус - в момента има 69 населени места без никакъв обществен транспорт, защото той не е рентабилен, и когато се прави една обществена поръчка се комбинират печеливша линия с пет непечеливши. Ще ви дам един пример, тръгвайки - Хасково, Свиленград, Пловдив, примерно, има линии, които са спечелени от един превозвач с една добра линия и пет селски района, които са абсолютно губещи!
Илиана Беновска: Обяснете го, това не го разбираме? Кой е печелившия и кои са губещите?
Васил Пиронков: Ще говоря бавничко, за да ме разберете. Печелившият ще бъде фирмата, която е подизпълнител на „Фликсбус", а губещи ще бъде населението, защото тази линия ще спре с един автобус, а останалите пет населени места ще останат без никакъв транспорт, и от 69 ще станат 350 - населените места без никакъв транспорт! Ето това е социалната политика, която трябва да провежда българското правителство и ние се борим!
Илиана Беновска: Това защо не го кажете на Борисов, а го казвате тука на нас?
Йордан Арабаджиев: Благодаря Ви! Г-н Столарски!
Миролюб Столарски: Аз се явявам като лично засегнат, и може би най-голямата „помия" беше върху мене! И аз съм, да знаете, „милионерът", който, като създаде тази камара, не знам откъде г-жа Нинова ми изкара, че ще изкарам 17 милиона! Явно, че г-жа Нинова не чете това й дават или не чете това, което коментира! Там никъде не се говори, че членският внос е 1000 лева, 10000 или 15000, както тя го каза! Вие всички сте имали нещо общо с учредяване на някакво сдружение - уставът решава какъв ще бъде членският внос. Уставът се създава по това, което е проектозакона - от всички превозвачи, които имат лиценз. Това е нещото, което ги притесни най-много тези, които са против, тъй като те искаха да бъдат с пълномощни определени хора, да дойдат с 10-15 пълномощни, 20, 50 пълномощни! Точно това ги притесни, че на учредяването на тази камара няма да има пълномощни, а всеки лично ще се яви да си каже мнението! Г-жа Беновска, да говорим с факти! Ето Ви договори, подписани с Ивайло Константинов - „Ивкони" с „Фликсбус". Кои са „Фликсбус", ще Ви кажа - „Фликсбус" в момента владее 80% от пазара в Германия. Вече немската държава започва да взима крути мерки, но вече постфактум! Цена, при която „Фликсбус" влизаше, в сравнение Ви казвам, Мюнхен - Нюрнберг, когато влизаше да се бори с конкуренцията, беше 8 евро, сега е 29 евро, така работи „Фликсбус"! В момента подизпълнител на „Фликсбус" вози София - Букурещ, в интернет, когато пускаха линията, цената на билета беше 1 евро, това е „Фликсбус"! В момента линията Виена - Бургас, втори подизпълнител е „Ивкони"! Линията, която е в процес на разрешително, Варна - Букурещ - първи подизпълнител е „Ивкони"! Фирмите, които най-много протестират, които каква ли не „помия" извадиха върху мене, заради това: „че искам да си реша проблемите с конкуренцията".Да, искам да има правила, едни правила, които да има за всички. Не, примерно, конкурса да спечелиш за 6 лева, София - Пловдив, а да возиш на 14 лева! Не да спечелиш линии с нови автобуси, а да караш със стари автобуси! Коя е фирмата, която, в Софийска община проверете, спечели 33 пакета с нови автобуси и колко автобуси са внесени, как пътува тази линия?
Илиана Беновска: И коя е, коя е?
Миролюб Столарски: „Ивкони" е тази!
Илиана Беновска: Казвайте, няма да Ви отрежем!
Миролюб Столарски: Ами аз го казвам! Повече от това как да го кажа? „Витоша Експрес" спечели линията София - Пловдив, с цена 6,80 билетчето! В момента вози на 14 лева, като има допълнителна такса, в която пише: билет - 6,80, такса „Обслужване" - 7,20! Ето срещу такива трябва да има камара! Най-много се притесняват от другото, защото в тази камара основното е, че ще има един професионален кодекс и такива хора, с тоя професионален кодекс, те ще бъдат извън борда! В какво ли не ме обвиниха, в лобизъм! Да, аз казвам - лобизъм има! Лобизмът е в това, че да има правила, моля Ви - подчертай те го, да има правила в този бизнес! Да има равнопоставеност с фирмата, която има един автобус и фирмата, която има 300 автобуса - това е лобизмът! Ако Вие сте против такъв лобизъм, значи различни отношения имаме!
Илиана Беновска: Само да попитам...
Йордан Арабаджиев: Благодаря Ви! Нека и други медии да задават въпроси!
Илиана Беновска: Ако имат, ще зададат! Искам да попитам г-н Столарски - какво незаконно има в тия цени на билетчетата и таксата „Обслужване", ако има нещо незаконно, пак да попитам - защо не сте ги дали на прокуратурата? И второ - не бяхте ли Вие един от основните печеливши в Столична община навремето, Вашите автобуси, Благодаря!
Миролюб Столарски: Значи, пак вадите неща, които не са така и никой не ги прочете!
Илиана Беновска: Кажете ги.
Миролюб Столарски: Ако се върнем в историята - прочетете го този запис, където мен ме обвиняват непрекъснато в това нещо, да видите, че единственият, който е на тази среща, казва: „Аз съм вложил 10 милиона и няма да се договарям с никой от Вас, и станах, и излезнах от тази среща! Вие защо мислите, че като обявиха тази срещи и се дава на три прокуратури - нищо не дойде при мен, да кажат - ти къде си се договарял! Мислите ли, че тогава, ако имаше някакво нарушение, щяха да ме оставят аз да возя? Второто - какво значи печеливш? Някой от Вас да се возил в автобусите на „Карат" в София, да има нещо, което да е нередовно?
Йордан Арабаджиев: Благодаря Ви! Други има ли?
Илиана Беновска: Какви са цените?
Йордан Арабаджиев: Ако обичате, имахте там...
Миролюб Столарски: За цените после ще Ви обясня.
Йордан Арабаджиев: Кой искаше да зададе въпрос?
Илиана Беновска: Миииии.....Никой не иска, отговорете ми за цените.
Миролюб Столарски: Тогава да Ви отговоря за цените. Вие участие за конкурс, примерно за някакво предаване Ваше, и казвате - телевизията ще пусне това предаване, няколко медии се явявате, телевизията казва - най-ниската цена, който даде, той ще бъде печелившия. Явява се фирмата „Х" и казва - аз печеля на най-ниската цена, всички други отпадат от конкурса, независимо, че имат по-добра техника! Само че идва момента, когато това предаване трябва да се пусне и Вие казвате - да, това предаване ще бъде за 5 лева, ама ще трябва да доплатите още 10 лева за това, че ние сме дошли тука и Ви обръщаме внимание! Ето това е разликата в цените!
Илиана Беновска: Питах дали ще ги давате на прокуратурата, ако това е незаконно?
Миролюб Столарски: Абсолютно навсякъде съм пуснал отговорите - и от прокуратура, и от всякъде казват: „Това е в компетентността на заместник-кмета на транспорта"! Това е положението!
Ирина Кънева: Благодаря много на участниците, благодаря на г-жа Беновска, че зададе въпроси от името на другите колеги!
Илиана Беновска: Има защо...
Ирина Кънева: Наистина има ли други? Благодаря, моля! А има ли други въпроси, колеги или да преминем към интервютата с камерите?
Йордан Арабаджиев: Ами, само тук, освен... Ако няма други въпроси, ние ясно заявихме какви са нашите следващи стъпки! Ако няма среща с премиера, на 4 юли ние ще излизаме на протест! Благодаря!