24-06-2018 | 17:49 ч.

Боил Банов: Устойчиви модели в мениджмънта на културните институции ще вдигне заплатите с 35% в сектора

Боил Банов: Устойчиви модели в мениджмънта на културните институции ще вдигне заплатите с 35% в сектора


Боил Банов, министър на културата, в разговор с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по „Радио К2" и „Канал 3", заяви позиции по следните теми:


Увеличаването на доходите на работещите в театъра.


„Да видим вървят ли ръка за ръка културата, политиката, пък и парите, г-н Банов, добре дошъл! Заповядайте, веднага да Ви посрещна с въпрос от наш зрител - Христо Мутафчиев (актьор, председател на Съюза на артистите в България - бел. авт.). Председателят на Съюза на артистите ми прати, може би не трябваш да го издавам, може да е било тайна, не мисля, че е таен въпроса, ми прати молба да Ви попитам - предприел ли сте действия по увеличаване доходите на работещите в театъра?", обърна се водещата Илиана Беновска към своя гост. „Той знае много добре, че съм предприел, но иска да го чуят и хората. Предприемаме действия, защото стигаме до един парадокс. През последните няколко години в сценичните изкуства, не само в театъра - и опери, и филхармонии, има интервенция на правителството, положителна, грубо с по 10 милиона всяка година. В крайна сметка работещите в системата не виждат пряко отражение върху заплатите си от тези пари! Някъде се губи нишката - влизат в системата пари, а не достигат до хората, които реално вършат цялата работа. Поредица от мерки сме разработили, между другото съвместно и с Христо и със Съюза на музикалните дейци, с двата големи синдиката, във връзка с това да поощрим нашите директори на културни институти да инвестират в своите служители", отчете Боил Банов.


„Колко пари?", лаконично попита Илиана Беновска. „Тука не говорим за пари, тука говорим за неправилно разпределение! Някой има десет единици повече, отколкото му е бюджета, и от тези десет единици не връща три или четири в своите служители, а десет единици изхарчва по някакви други неща! Говорим за някакви регламенти, за начини, по които да мотивираме директорите", уточни роденият през 1971 г. в гр. София политик.


            „Колко пари са изхарчени по този начин, вместо да бъдат върнати към служителите?", потърси конкретика Илиана Беновска. „Би трябвало в последните няколко години заплатите да са в рамките на 35% по-големи, отколкото са сега в много от институтите! В операта, където академик Карталов, съразмерно на приходите, повдига и заплащането на своите служители и те получават по-адекватни възнаграждения за труда, който извършват. Много институти всяка година регистрират плюсове, печалби, остава им, да кажем, половин милион повече, 800 000 лева повече - от това служителите не виждат нищо, което е неправилна политика!", възмути се синът на актьора Васил Банов.

 

За реформата и мисията на културните институции.


            „Пак отиваме на въпроса, това е изконният въпрос, както за болниците важи - трябва ли да са търговски дружества болниците? Докъде е деликатната граница - културните институции, казвам го обобщено, не само за театрите, да очакваме от тях изцяло самоиздръжка, защото понякога, в цялостната си роля, тези институции имат възпитателна функция, моделираща функция върху обществото? Има някои неща, които трябва да извършват с дългосрочен поглед напред, защото много е лесно да шепнеш на секс телефона: „Понякога ще идвам във съня ти като нечакан и далечен гостенин." (из стихотворението „Прощално" на Никола Вапцаров, посветено на жена му Бойка Вапцарова. Има спор дали тя не е привнесла една дума в оригинала, заменяйки „неискан" с „далечен" - бел. авт.), нали, и да се предизвика страхотен бум в интернет мрежата - какво фолк парче се прави от една класическо стихотворение! Друго е, когато ти правиш тежка пиеса, Брехт, Горки, руска класика, Достоевски или каквото искате, Йонеско... Да върнеш публиката и към този вид театър! Казвам го с ясното съзнание на човек, който е в пазарната икономика!", сподели мнението Илиана Беновска. „Много голяма заблуда е това, което казвате, че те са на самоиздръжка, това далеч не е така!", опонира дипломираният режисьор, завършил специалността Режисура за драматичен театър в НАТФИЗ - „Кръстьо Сарафов.


            „Те не са на самоиздръжка, но се изисква от тях да заработят колко процента?", аргументира се Илиана Беновска. „Изисква се в рамките на нормалното, изисква се навсякъде в Европа! Имаше такива системи, отворени, да кажем една Холандия, която допреди няколко години раздаваше пари за всичко що е култура, независимо от това какви резултати има, независимо от това има ли посетители и така нататък. От две-три години насам там парите са спрени наполовина, брутално, и тази половина, която е останала, се иска някакво самоучастие, иска се някакъв зрител, някакъв посетител, който да бъде показан, защото балансът, дали в политика, дали в изкуство, дали в култура, икономика, балансът е ключовата дума. Не можеш да направиш нещо, което да не се гледа от никой, когато говорим за изкуство!", категоричен беше Боил Банов, който е работил като сценичен работник в театър „Сълза и смях", за да се издържа по време на студентските си години.


Аз не искам да са на 100% издръжка, да са празни! Не съм Ви казала такова нещо, то трябва да се гледа от някой, но има и непопулярни неща!", защити тезата си Илиана Беновска. „Българските театри немалко залагат в своята продукция на изключителни автори", констатира магистърът по Културология от СУ „Св. Климент Охридски.


Пропуснах нещо много важно - трябва да се залага и на българската драматургия, да се инвестира в това!", продължи Илиана Беновска. „Залага се, има специални бонус премии за театри, които поставят за първи път български пиеси. Това е широка тема. В момента нашата система е много балансирана, тя дава възможност за развитие, като под развитие аз далеч не разбирам финансово, то в известна степен не ме интересува! Тези, които правят много пари, жаргонно казано, те не знаят как да ги разходват, тоест не ги разходват балансирано, така щото да повдигат качество!", анализира един от най-успешните театрални режисьори, чиито постановки са се играли в Народен театър - „Иван Вазов", Сатиричния театър, театър „Сълза и смях", Драматично-куклен театър „Иван Димов" - Хасково и други.


За връзката между таланта и комерсиалния успех в културата.


Вие идвате от тези среди, и аз съм режисьор (Илиана Беновска е завършила Режисура в НАТФИЗ, където е била част от класа на професор Филипов - бел. авт.), филмът „Тутси" - помните ли го, с Дъстин Хофман, един смях през сълзи и урок, че - да, може да си много голям, талантлив, звезда в изкуството, но това, някак си, ти пречи! Нали човек е балансиран, както казвате и Вие, но по-големият процент е да си... Ако ти си талантлив и звезда, и така нататъка - няма как да си подавач на пици и да си много икономически ориентиран правилно в мениджмънта!", вметна Илиана Беновска. „Това един от проблемите на нашата система, защото ние си вървим по руската школа, което не е лошо, защото тя е една огромна школа!", солидаризира се бившият директор на Драматично-куклен театър „Иван Димов" - гр. Хасково.


Мениджмънта в културните институции.


            „Близка до нас и е огромна школа!", допълни Илиана Беновска. „Оставете, че е близка до нас! Задава тенденции и развитие в съвременните изкуства и театър и то от много години насам, това не е лошо! Лошото е, че вървим и като мениджъри по тази школа, а там винаги голям режисьор е водил една трупа, с един ресурс след себе си, който няма значение откъде идва, нито има значение къде отива!", каза гросмайсторът от шахматен клуб „Ивис +".


Аз ще Ви кажа - Вие нали сте режисьор също, учили сме Икономика на театъра с Вас, я си спомнете! Много ли Ви беше забавна тази дисциплина?", попита Илиана Беновска. „На мен не ми беше забавна, вероятно и затова сега се занимавам с администриране!", отговори бившият заместник-министър на културата в служебното правителство на Георги Близнашки.


„На мен, без да ми беше забавна, сега се занимавам с икономика на медията, но си спомням тогава, че си представях..., така, и?", сподели Илиана Беновска. „При всички положения имаме там проблем, защото както в руската школа, така и при нас се счита, че театър трябва да бъде воден от режисьор, по възможност голям, по възможност млад, който да налага определени тенденции! Това е, така, грешки на растежа! Времето ще покаже какво трябва да се направи. Ние обмисляме едни сериозни курсове, на които да минат всичките ни мениджъри, чисто икономически курсове, с преподаватели от нашите университети, които да ги подготвят за това как се реагира и какво фактически значи реклама! Трупите са тези, които създават изкуството, но мениджърите са тези, които би трябвало да управляват тези процеси и да дават по-добри възможности!", заяви бившият заместник-министър на културата във второто правителство на Бойко Борисов.

 

За боксовата галавечер в плевенския театър.


В тази връзка да Ви попитам нещо, което щях да прибавя към по-предния си въпрос, не съм много сигурна, кажете ми Вие Вашата истина - трябва ли да се играе боксов мач на театрална сцена (става дума за проведената на 23 юни, 2018 г.  боксова гала вечер на Националната боксова лига в Драматично-куклен театър „Иван Радоев" - гр. Плевен - бел. авт.) ,визирам плевенския театър?", провокира събеседника си Илиана Беновска. „Не мога да преценя. Като го чух, вътрешно ми стана много лошо, ама мигновено! Това е порив, да не кажа чак отвращение, но нещо нечистоплътно!", безапелационен беше актуалният министър на културата.


Извинете ме за сравнението, което ми дойде сетивно - представих си как целият театър замирисва на пот, разбирайте го като образ!", сподели Илиана Беновска. „Пак Ви казвам - естествената реакция на здравомислещия човек не е позитивна, даже обратно! От друга страна - свободата, за която толкова много говорим, е нещо ценно! Аз слушах какво говори директорът - той даваше някакви обяснения, че има хипотеза - тези хора, като влезнат вътре, те не са влизали, пък ще дойдат на нещо друго! Това е наивно обяснение, за пред камерите!", обясни Боил Банов.


Извинете ме, обратната ситуация, аз веднага като режисьор го разиграх - хайде да поставим една постановка в една боксова зала! Познати примери имаме много, имаме много спортни филми! Сега се сещам - „Роки" например и други боксьорски филми. Това може би било по-успешно - да отиде театърът в боксовата зала, отколкото боксовата зала да отиде в театъра!", констатира Илиана Беновска. „Със сигурност аз не бих направил такова нещо! Петнадесет години съм бил директор на театър, получавал съм всякакви предложения, отказвал съм всичко, което не е било свързано с театър или с изкуство и култура! Колегата така е преценил, така е решил, законът му дава това право!", довери културтрегерът.

 

Предстоящото тържествено закриване на българското европредседателство.


„Няколко делови въпроса - предстои закриването, с два концерта в София, на европредседателството. Кое е най-важното като ефект от тези неща?", смени темата на разговора Илиана Беновска. „Концертът, който е тук, най-важното е, че това е едно невероятно произведение на Малер (Симфония № 8 на австрийския композитор Густав Малер, по-известна като „Симфония на хилядата" - бел. авт.). Изборът не е случаен, австрийците са след нас и поемат щафетата. Ще има 11 солисти от Виенската филхармония. Огромно усилие е да се изпълни това произведение, защото по принцип е правено за 1000 души, при нас ще бъдат малко над 300! То е една амбиция, едно желание да покажем европейска идентичност, да покажем самочувствие, да изпълняваме най-висока класа произведения! Закачката с Австрия, с техните солисти е естествена!", отговори министърът.


„Четох, че ще бъде достъпен за хората този концерт, с билети?", внесе допълнителен щрих Илиана Беновска. „Изкуството, особено високото изкуство, към което всички се стремим, то е с билети!", лаконичен беше Боил Банов.

 

Новата локация на Националния институт за недвижимо културно наследство.


„Предстои преместването на Националния институт за недвижимо културно наследство в Министерството на културата! Това не е ли малко non-sens, къде ще го съберат? ", продължи Илиана Беновска. „Има къде, имаме отдолу едни подземия, където навремето е имало ресторанти и такива „глупости", и в тези подземия ще се събере архивът, по начин, по който заслужава институтът, с най-съвременни технологии ще се поддържа, независимо от дигитализациите, които започват!", обеща политикът.


„Ще продължи ли да бъде достъпен? Дигитализация казвате! Доколкото четох - 25 000 културни паметника!", задълбочи темата Илиана Беновска. „Не само ще продължи, но ще бъде много по-достъпен! Повече са даже, 40 000 са! Много са документите, има достатъчно място. Там ще бъде всичко много достъпно - целият първи етаж на министерството сме го отделили за института! Правим го от гледна точка на повече достъпност за гражданите. Знаете, че институтът само предлага на министъра да вземе еди-какво си решение, нормално е да бъдем в една сграда, за да скъсим всякакви срокове и всякакви въпроси помежду ни в пъти! Основен проблем там е - забавени преписки! Част от решението на този проблем е събирането ни в една сграда и аз съм длъжен като министър да го направя!", разясни гостът.


Предстоящият форум в Пловдив - „Реформи в културата".


„Реформи в културата" - среща в Пловдив. Какво очаквате, много стана модерна тази дума - реформите?", продължи в блиц-стил Илиана Беновска. „За реформи в културата на мене не ми се говори! Тя немалко се реформира в тези близо 30 години! Доста хора се и „поупражняваха"! За мене са били важни устойчивите модели и правилно разпределение на парите, което включва много повече пари за проекти. Култура по цял свят се прави чрез проекти!", анализира Боил Банов.


Прозрачността в работата на Министерството на културата.


„Прозрачността в работата на министерството - задавам Ви този въпрос неслучайно - имате идея всички конкурси да се записват?", подхвана нова тема Илиана Беновска. „Те вече се записват, те вече са онлайн - всичко, което правим, е онлайн, тотална прозрачност! Това ми е целта, ако някъде не съм успял, да ми дават хората сигнали! Във всичко търся тотална прозрачност!", отсече министърът.


Вотът на недоверие, иницииран от БСП.


„Скоро да не очакваме вот на недоверие към Вас, и шеговито накрая, но сериозно - ще мине ли вотът на недоверие по темата „Сигурност" на БСП?", попита Илиана Беновска. „Как да кажа... Мисля, че няма да мине...", разколебан беше Боил Банов.


„Имате съмнения, че ще мине?", заинтригува се Илиана Беновска. „Всеки е длъжен да има съмнения, не сме някакви богоизбрани, които сме се родили министри, но основанията не са резонни към този момент! Право е на опозицията, това е нормален механизъм", довери представителят на правителството.


„Добре ли работи този кабинет - да или не?", в заключение попита Илиана Беновска. „За мене работи адекватно, което е много важно!", завърши Боил Банов разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2" и „Канал 3" на 24 юни 2018 година.

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди, Ивелин! Не искаме повече така!

09-11-2024 | 15:46 ч.

Прочети повече

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

Беновска: Борисов, Радев, Пеевски, Костадинов, Доган, Зафиров, Слави, Руди!Ако сте на мястото на Ивелин?

02-11-2024 | 11:52 ч.

Прочети повече