08-07-2011 | 16:51 ч.
Илия Келешев: Кризата в машиностроенето ще продължи и през 2012г.
Илия Келешев: Кризата в машиностроенето ще продължи и през 2012г.
Илия Келешев, председател на Българската браншова камара по машиностроене, бе гост в ефира на „РАДИО К2" и коментира въпроса как се отразява несигурната икономическа обстановка на машиностроителните фирми. Според него има две изведени водещи задачи от Браншовата камара - едната е осигуряване на необходимите квалифицирани кадри, а втората - иновации и внедряване на нови технологии. „Броят на заетите в машиностроенето намаля значително. През 2008г. бяха ангажирани около 134 хил. души. Още в края на 2008г. обаче започна кризата в машиностроенето, в резултат на което 2009г. беше изключително тежка. Експортът в сектора на машиностроенето е около 50%, останалите 50% произвеждат за вътрешността. 2010г. се оказа доста силна за износ, растежът бе 38,5%, по-високо от средното за страната ниво на износа. Имаме сравнително увеличане на броя на заетите в последните две години, но фирмите назначват по-малко хора. До няколко дни ще бъде готов нашият анализ на състоянието на машиностроенето. Да не забравяме, че машиностроенето е единственият сектор от икономиката, който от 1989 до 1999г. имаше ежегоден растеж."
Келешев заяви, че се увеличава производството на фирмите, които изнасят, и в края на 2010г. износът на машиностроителна продукция е бил 95% от равнището на 2008г. Те вече са достигнали доброто равнище от 2008г., докато онази част от машиностроителните фирми, които произвеждат продукция за вътрешния пазар, влязла в криза едва през 2010г. Производството е паднало до 50-51% от равнището през 2008г. и Келешев определи ситуацията като тревожна. „Фирми, които бяха водещи в отделни подсектори и даваха облика на тези браншове, вече ги няма.", допълни той. През миналата година има фалити и те продължават и в момента, каза още той и заяви, че отрасълът се свива заради кризата. „5-10% от фирмите преустановиха дейността си. Тези, които произвеждат за вътрешния пазар, са на равнището на технологичния минимум, съкращенията в персонала са чувствителни, няма достатъчно поръчки и оптимизмът за 2011г. изчезна. Кризата ще продължи през цялата 2011г. Вероятността да постигнем равнището на произведена продукция от 2008г. до края на 2011г. е нереалистична, а най-вероятно кризата ще продължи и през 2012г. Тази част от машиностроенето, която произвеждаше за строителството, е свита до минимум. Това означава, че машиностроенето преструктурира и предмета си на дейност. Става въпрос за дългосрочна рецесия."
Той обясни за слушателите на „РАДИО К2", че все пак има отрасли в машиностроенето като хидравликата, в които има търсене на работна ръка, а проблемът по-скоро е в квалификацията на кадрите. Този въпрос е изключително сериозен, защото изискванията на фирмите са високи и се иска голяма прецизност и умения, която кандидатстващите рядко притежават.