11-02-2018 | 22:11 ч.
Владимир Владимиров: Ще подам иск срещу БСП и медийните клеветници
Владимир Владимиров: Ще подам иск срещу БСП и медийните клеветници
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг Български държавни железници" ЕАД, в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" заяви позиции по следните теми:
Защо БСП притопля темата за БДЖ?; Задължения на БДЖ от 2002 година насам; Увеличаването на заплатите в БДЖ; Нотификация от Брюксел за 220 милиона
Беновска посрещна Владимир Владимиров с червената, здрава, българска ябълка с пожеланието да работи в интерес на България и да се разбере защо БСП отвреме навреме „притопля" темата за БДЖ. Владимиров обясни, че по-скоро очаква да получат подкрепа за реформите, които са тежки, но вече се наблюдават резултатите. Според него БСП се интересуват по такъв начин от темата, заради вече наличните резултати или защото имат интерес към големите сделки предстоящи в БДЖ. Изпълнителният директор на БДЖ представи графика със задълженията на компанията от 2002 до 2018 година. Той обясни, че от началото на период започва покачване на задлъжнялостта - 197 милиона лева, а през 2009 година достигат връхната си точка - 850 милиона лева. Беновска попита кой е управлявал 2008 година и каза, че първото правителство на Борисов поема властта през 2009 година. 2008 година е управлявала Тройната коалиция, а в края на 2009 година Владимиров е влязъл в дружеството и реформите са започнали през 2010 година. Изпълнителният директор обясни, че са поели дружеството от г-н Монов и оттогава са започнали тежките реформи - освен милионите задължения, дружеството е било на загуба с 48 милиона и не било сигурно, че изобщо могат да се изплатят лихвите по задълженията. Друг сериозен проблем пред дружеството е била невъзможността за изплащане на възнагражденията. Владимиров обясни, че от периода на поемане през 2009 година, задълженията и загубите намаляват, а през 2018 ще бъдат 359 милиона лева, но от тях - 196 милиона подлежат на реално плащане и те ще са остатъчната задлъжнялост, а с останалите средства ще се увеличи капиталът на дружеството. Беновска обобщи, че за 10 години дружеството е намалило задлъжнялостта си с 4 пъти, но попита дали всичко това не е „козметика" - увеличаване заплатите на служителите, след скандалните разследвания. Владимиров отговори,че увеличаването се планира с месеци в миналото и се изговаря със страните - 11 процента увеличение за всички служители на БДЖ, а на локомотивните машинисти с малко повече. Той обясни, че причината възнагражденията да са ниски е заради тежките реформи и през тези 10 години от БДЖ са излезли 670 милиона лева. По негови думи, ако те са останали в железниците и не са били използвани за погасяване на задълженията, влаковете са щели да изглеждат по съвсем различен начин. Беновска припомни, че държавата ще отпусне заем на дружеството. Изпълнителния директор на БДЖ уточни, че са получили нотификация от Брюксел, че след реформите държавата може да се намеси, за да погаси задълженията, които железницата не е успяла да погаси със собствени средства. Това е втората нотификация, с която се потвърждава успешността на реформата и се потвърждава, че държавата ще помогне. Размерът на нотификацията е 220 милиона лева, а следващата седмица ще получат 31 милиона, с които ще се намалят задълженията към облигационерите по втория облигационен заем. Владимиров продължи с това, че в края на март месец ще се погасят още 31 милиона към друга банкова институция и накрая ще остане само 1 банкова институция.
Концесията на Летище София да се прехвърли за оздравяване на БДЖ; Закупуване на нови мотриси; Онлайн платформа за закупуване на билети и изграждане на високоскоростни трасета; Превоз на тежкотоварни камиони в БДЖ
Беновска припомни, че Московски има една „мечта" и тя е концесията на Летище София, която не се случва поради различни причини, да бъде насочена след нотификация на ЕК към оздравяване на БДЖ. Водещата попита каква друга оздравителна програма имат за БДЖ. Владимиров отговори, че продължават да разчитат, че концесията ще се случи, но най-важното е да се закупят нови мотрисни влакове след погасяване на всички задължения. Той обясни, че подготовката тече от 6-7 месеца, а през лятото са били поканени представители от УНСС, ТУ, ВТУ, както и БДН и НКЖИ, които съвместно са изработили концепция какви мотрисни влакове трябва да се закупят през следващите години, за да добият европейски вид пътническите превози в страната. Владимиров обясни, че това ще се осъществи по закона за обществените поръчки и паралелно с концепцията за мотрисите са изготвили клиентски профил - какви удобства трябва да имат влаковете. Очаква се докладът да бъде приет следващата седмица. В момента тече и подготовката за техническата спецификация за новите мотриси. Всичко това в края на април ще доведе до стартиране на процедура за инвестиция между 350-400 милиона лева. Владимиров обясни, че на първия етап ще бъдат закупени 41 локомотива, а общият план е за 82 мотрисни влака. Първата инвестиция се очаква в рамките на 10 години, в които да се изплатят влаковете, които ще пристигнат в България 2 години след спечелването на процедурата и подписването на договора. Беновска попита дали въвеждането на онлайн платформа за закупуване на билети не изпреварва събитията. Владимиров каза, че този проект е отнел много време и в 50 гари вече я има тази възможност. Той изрази надеждата си всички процедури да съвпаднат - погасяване, закупуване на влакове и въвеждане на онлайн системата. Беновска попита това ли е единственият път за постигане на финансова и дори - морална стабилност, защото железният транспорт е най-социалният и най-разпространеният в много държави, които са технически високо развити. Владимиров отговори, че железопътният транспорт е доста удобен, а в момента се изграждат трасета за високи скорости, което ще позволява на хората от средната класа да се качат „до Бургас и да си свършат работата". Беновска попита защо са спрели да превозват ТИР-ове и големи камиони, които от една страна биха плащали добре, а от друга това е екологично, а и ще се намалят ПТП-та по пътищата. Владимиров обясни, че не са престанали да го правят, но трябва да има бизнес интерес за страните, които превозват тези товари, защото засега интересът е малък и не могат да се направят необходимите инвестиции, за да направят този бизнес рентабилен. Беновска попита дали няма възможност да се договорят с министъра на регионалното развитие, въпреки че има интерес да печели от ТОЛ таксите, но пък трябва да се мисли екологично и да се минимализират произшествията. Изпълнителният директор на БДЖ отново подчерта, че всички страни трябва да имат бизнес интерес и освен това има проблем, че Сърбия още не е член на ЕС - скоростите са ниски и има много формални и бюрократични процедури, които пречат на бизнеса. Освен това България не е сред най-ключовите дестинации.
Защо БСП атакува със стари факти?; Има ли футболисти в БДЖ, приятелски назначения и фирми?; Счупените столове на машинистите; Проверка на прокуратурата
Беновска попита защо БСП атакува със стари факти, при положение, че при управлението на БСП задлъжнялостта е най-голяма - 840 милиона, а при управлението на ГЕРБ - стъпаловидно спада. Владимиров обясни, че очаква тяхната подкрепа, защото са ръководството на БДЖ е спасило дружеството от фалит - 2009 година дружеството е било в технически фалит. Директорът на БДЖ смята, че няма извличане на политически дивиденти в този случаи, защото железницата е на целия български народ и няма цвят и е редно проектът да бъде подкрепен. Беновска попита за т.нар. „футболисти" и дали ги държат на държавна служба и половин работен ден; има ли приятелски назначения, които да наблюдават „тайнствени" неща, без да се огласява какво; некачествени ли са ремонтите от избраните фирми и има ли наистина счупени столове на машинистите. Владимиров отговори, че наистина има счупени столове, но в България няма заводи, които произвеждат части за локомотиви или да ги ремонтират. Той обясни, че се самоорганизират и в рамките на месец и половина ще бъдат закупени, макар че той не е виждал такива столове, но 150 стола ще бъдат готови до месец април. Това се готви още преди да се появят скандалните снимки. Относно „футболистите", Владимиров обясни, че няма такова нещо - някои служители на БДЖ в свободното си време играят футбол и това го има във всички държави. Той потвърди, че има футболен отбор, но не и футболисти, защото нивото е аматьорско, а такива хора, които само играят футбол и не идват на работа - няма. Владимиров изрази надеждата си, че проверката на прокуратурата ще го потвърди. Беновска попита какво се случва с нея. Владимиров обясни, че цялата информация е предоставена на прокурорския орган и съдействат с всичко възможно. Относно „приятелските фирми", Владимиров обясни, че е директор на холдинга, а ремонти се извършват в двете дъщерни дружества и то големи и няма как да има представа кои са всичките фирми, които ги извършват, а специално за т.нар. „приятелска" Владимиров обясни, че е малка фирма, която се занимава с ремонти на локомотиви. Относно другите фирми - той подчерта, че при обявяване на обществената поръчка се явяват тези, които могат да отговорят на изискванията и няма как да отговори на другите фирми дали лицензиите им са отнети неправомерно.
Вътрешни служителите на БДЖ и техните „разкрития"
Беновска попита Владимиров дали, след всички тези политически атаки и проверката на прокуратурата, е мислил да подаде оплакване срещу политическата партия и медиите, ако се чувства в правотата си. Изпълнителният директор на БДЖ отговори, че ще поискат разследване, за да се разбере как са събрани тези материали, има ли незаконно записване, как е обработвана информацията и дали е истинска, и какви са мотивите на хората, които подават оплакванията, защото това са двама души, които трябва да се занимават с контрол върху тези неща и да докладват на своите ръководители, а не да правят записи и да предават на определена телевизия. Владимиров обясни, че ще изкачат проверката на прокуратурата, вътрешната проверка за дейността на тези двама служители вече е приключила и показва, че има редица нарушения - записване на разговори и последващото им сглобяване. Гостът каза, че са на правата страна и това не е за първи път, а работата на ръководството на БДЖ няма да спре.
Беновска подари на Владимиров книгата с интервюто си с Ахмед Доган, а от своя страна изпълнителният директор на БДЖ подари на предаването книга за Българските железници и техните строители още от самото начало.
Така завърши разговорът между Владимир Владимиров и Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2" на 11-ти февруари 2018 година.