07-02-2018 | 21:33 ч.
Петър Бунев: БДЖ има нужда от повече инвестиции и подготовка на добри кадри
Петър Бунев: БДЖ има нужда от повече инвестиции и подготовка на добри кадри
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ, в разговор с Клара Маринова в ефира на „Радио К2", заяви позиции по следните теми:
Отпуснатите от бюджета средства за погасяване на задължения по втория облигационен заем.
„Днес стана ясно, че правителството одобрява допълнителни плащания от централния бюджет към МТИТС в размер на почти 31 милиона лева. Сумата ще бъде предоставена на „Холдинг БДЖ" ЕАД като възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена до 28 декември 2020 г. Средствата се предоставят на холдинга за погасяване на задължения по втория облигационен заем, сключен през 2007 г. Какво се случва, какво става в холдинга?", попита водещата Клара Маринова. Петър Бунев отговори, че тези задължения по втория облигационен заем са просрочени и в момента холдингът плаща доста високи лихви за просрочие. Така че тази мярка е насочена към премахване на наказателната лихва в размер около 15 милиона лева на година. През миналата година също е имало транш от бюджета, а тези плащания са свързани и с нотификацията от страна на ЕК, че железницата е била недофинансирана до 2007 г.
Повишаването на заплатите в железницата.
„Ще бъдат ли повишени заплатите на всички служители в „БДЖ Пътнически превози" ЕООД и „БДЖ Товарни превози" ЕООД, защото съветът на директорите на „Холдинг БДЖ" ЕАД прие решение за увеличение с 12,5% на трудовите възнаграждения на локомотивния персонал в „БДЖ Пътнически превози" ЕООД. На кого и на какво се дължи това решение и ще се повишат ли заплатите на всички?", попита водещата Клара Маринова. Петър Бунев обясни, че повишението ще бъде за всички служители на железницата. То ще бъде в размер на 10.87%, а машинистите ще получат тези 12,5%. Той заяви, че решението на съвета на директорите е по договореност, която съществува по колективния трудов договор и засяга „БДЖ Пътнически превози" ЕООД и „БДЖ Товарни превози" ЕООД. „Добре беше съветът на директорите да вземе решение за холдинга, тъй като там няма такава договореност. Беше добре да вземат това решение, защото другото е договорено, а за тях няма да има увеличение. Те са и 70 служители само!", заяви още синдикалният лидер.
Исканата от опозицията оставка на шефа на железниците.
„Много остро беше поставен въпросът от опозицията за оставката на шефа на железниците Владимир Владимиров. Вие подкрепяте ли това искане за оставка, или подкрепяте него?", попита водещата Клара Маринова. Петър Бунев отговори, че в момента няма основание за такова искане. Той обясни, че през 2011 г., когато са били в остър конфликт с шефа на железниците, оставката му е искана. Сега обаче не е моментът за това.
Преговорите по колективния трудов договор.
Петър Бунев обясни, че в момента се водят преговори за колективния трудов договор за следващите две години. Преговорите са много интензивни. „Постигате ли съгласие?", попита водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че по част от текстовете е постигнато съгласие. Компромиси се правят и от двете страни.
Основните проблеми в момента пред железниците.
„Миналата седмица големи драми между управляващата партия и опозицията. Какъв е Вашият поглед отвътре?", попита водещата Клара Маринова. Петър Бунев отговори, че за съжаление състоянието на железницата не е никак добро, това се вижда от всички. Положението е неприемливо и за синдиката, но това са реалностите. „Държавата досега не намери възможност да направи инвестиция и да бъде решен въпросът веднъж завинаги. Продължаваме да чакаме благословията да се вземе това решение да се закупи нов подвижен състав, което качествено ще промени услугата на БДЖ!", категоричен бе синдикалният лидер.
„Имате ли намерение да протестирате Вие, като синдикален лидер?", попита водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че в момента няма основания за протести.
„Какво пречи на българските железници и какво им липсва?", попита за финал на разговора водещата Клара Маринова. Събеседникът й отговори, че липсват както инвестиции, така и кадри. „Трябва да се предприемат мерки, да се търсят техникуми, да се сключват договори, да се дават стипендии, да се мине към това дуално обучение, което навремето го имаше. Това е бъдещето, друго спасение няма. Ако сами не си помогнем и не стане привлекателна професията - нямат шанс железниците. Оптимист съм, въпрос на далновидност и да гледаме по-далеч от носа си!", завърши Петър Бунев разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2" от 7 февруари 2018 г.
Можете да чуете цялото интервю ТУК