05-02-2018 | 12:40 ч.
Светлозар Петров: Ако искаме да сме щастливи, трябва да бъдем щастливи на работа
Светлозар Петров: Ако искаме да сме щастливи, трябва да бъдем щастливи на работа
Светлозар Петров, управител на компанията за комплексни HR услуги „Джоб Тайгър", в разговор с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по „Радио К2" и „Канал 3", заяви позиции по следните теми:
Сайтовете за кариерно развитие, като посредник между търсещи и предлагащи работа.
„Сайтът за кариерно развитие се казва „Джоб Тайгър" и Светлозар Петров е тук! Добре дошли! Да почнем от книгите, и Вие носите книга за щастието - „Ти си умен, успешен, но дали си щастлив", Радж Рагунатан, това е много хубаво: „С пожелание за късмет и много щастие" (посвещение, написано от госта в подарената от него книга за водещата Илиана Беновска - бел.авт.)! Вие и Янев донесохте книги за щастието, това е добър знак, добро послание (по-рано, в предаването „Беновска пита", изпълнителният директор на „Българската агенция за инвестиции" Стамен Янев подари на водещата Илиана Беновска книгата на Иво Иванов „Кривата на щастието" - бел. авт.). Заповядайте и ми кажете - как правите хората щастливи, когато си намерят работа, това е един от най-големите проблеми? А как правите и работодателите щастливи, когато пък успеете да им осигурите квалифициран и подходящ персонал?", обърна се водещата Илиана Беновска към своя събеседник. „Ние изкарваме на работа по-голяма част от будното си време, особено в София. Ако искаме да сме щастливи, трябва да намерим начин на работа да бъдем щастливи, добри, кадърни, можещи, амбицирани, мотивирани хора.", сподели роденият през 1969 г. в гр. Сливен предприемач.
„Напоследък са много малко, някак си, като геометрична прогресия намаляват. Казвам Ви го от опит. Всеки конкурс, който уреждаме ние - все по-малко подготвени, все по-малко мотивирани и с все по-голямо желание за повече пари, и за много по-малко работа.", довери личното си становище водещата Илиана Беновска. „ Това, с парите - няма лошо, трябва да се изработят. Никой работодател, дългосрочно, не може да плаща повече отколкото изкарва, ще фалира. Факт е, че не достигат хората на пазара на труда. Шансът на всеки един работодател да намери хората, които му трябват, намалява, поради което трябва да влагаме допълнителни усилия. Обичайният подход е развитието на работодателската марка или Employer Branding („...Имиджът на дадена организация сред работниците и служещите в нея, и сред обществото. Не с какво име се ползват услугите или продуктите, а самата тя, в ролята на работодател..." - дефиниция на Светлозар Петров, публикувана в сайта jobtiger.tv - бел. авт.), както му казват.", поясни строителният инженер, дипломирал се в Университетът по архитектура, строителство и геодезия, със специалност Промишлено и гражданско строителство.
„Да, но това е малко по-висшата философия на работодателя. Човекът, който си търси работа, да го кажем най-простичко, вижда обява при Вас, публикувана, той праща своето CV (curriculum vitae, в превод - животоописание, кратка биография - бел. авт.) и го одобряват или не го одобряват. Вашата дейност къде е тук, като посредник между търсещия и предлагащия?", попита водещата Илиана Беновска. „По отношение на сайта за работа - всъщност ние сме трансмисията. От една страна даваме на работодателя инструменти да си направи обявата хубава, съветваме го така, че да привлече хора, да направи обявата по-красива, но това е част от Employer Branding. Живеем в един визуален свят и вече текстът не е достатъчен, трябва да има и снимки, трябва да има видео.", отговори магистърът от Техническия университет във Виена.
Културата на кандидатите за работа.
„А да пращаш CV със снимка по бански, когато кандидатстваш за репортер? А да пращаш CV на английски, когато кандидатстваш за българско работно място?", провокира водещата Илиана Беновска своя гост с извадка от личния си опит в подбора на персонал. „Такова е имал, такова е дал. Това означава, че имат много сбъркана представа какво прави един репортер. Има страшни чудеса като снимки. За съжаление законът не ни позволява да ги показваме.", коментира Светлозар Петров, започнал кариерата си в България като компютърен специалист в Националната електрическа компания.
„Питам Ви по отношение на културата на кандидатите за работа, защото всичко това минава като поток, като голяма река през Вашия сайт.", уточни водещата Илиана Беновска. „Ние имаме секция, която съветва кандидатите как да постъпват, безплатно. Има много митове и легенди на пазара на труда, много митове и легенди за кандидатстването. Най-сериозната ни работа е, когато един кандидатства, CV-то му да стигне до работодателя и когато работодателят си напише обявата, тя да стигне до максимум хора.", заяви оперативният директор на основания от „Българо-американския инвестиционен фонд" проект „Джоб Тайгър" (2000 - 2005 г.).
Възрастова категоризация на клиентите на сайтовете за кариерно развитие.
„Г-н Петров, няма начин да не сте си задавали въпроса и да нямате изследвания - повече млади ли са тези, които ползват електронния начин на търсене на работа, чрез Вашия сайт или се увеличават вече и хората на средна, пък и защо не на предпенсионна възраст?", попитат водещата Илиана Беновска. „Като цяло, обявите за работа са инструмент, който върши по-добре работа на по-младите хора. Фактът, че хората, с напредването на опита им, когато си търсят работа, много по-често имат кому да кажат. Не става дума за връзки.", анализира изпълняващият длъжността управител на „Джоб Тайгър", след като през 2005 г. служителите на компанията за комплексни HR услуги (human resources - в превод „човешки ресурси" - бел. авт.) придобиват собствеността й от „Българо-американския инвестиционен фонд".
„Е, да де, ама като са по-възрастни, никой не ги иска.", опонира водещата Илиана Беновска. „Това зависи от представите, от квалификацията. Има много показателни случаи, когато някакъв бизнес или професия изчезне и хората трябва да се преквалифицират, да си търсят работа. Това колко бързо ще си намериш работа зависи единствено от желанието ти за доквалификация, за преквалификация. Друго, което съм срещал - по-възрастен човек отива на работа, началникът му млад, и казва: „не може на мене да ми казва какво да правя". Да де, обаче така е избрана йерархията на фирмата.", констатира носителят на приза „Бранд мениджър" за 2006 година.
„Аз съм имала случай - идва по-възрастен и казва: „къде ще обядвам?", при което по-младите го поглеждат и казват: „ние тука не обядваме!". Разбирате ли манталитетното разминаване.", попита водещата Илиана Беновска. „По-опитните, по-възрастните хора са работили дълго, изградили са си „име". Аз работа много отдавна не съм си търсил, и преди да започна в „Джоб Тайгър", просто защото имах „име" и ме канеха на работа.", обясни създателят на форума за студентски стаж и кариера „Национални дни на кариерата".
Обратната връзка между сайтовете за кариерно развитие и клиентите им.
„Доколко успявате да установите обратна връзка за реализацията или нямате това за цел?", попита водещата Илиана Беновска. „Изключително трудно е да накараме работодателите или търсещите работа да дадат обратна връзка. Аз бих се радвал, би било полезно за много неща, но след като е приключил процеса, никой не си прави труда да влезе и да каже „назначен съм" или „назначих този".", отчете членът на настоятелството на Американския университет в България.
„В коя сфера най-много се търсят кадри и каква специалност е най-много желана от търсещите работа? Тоест какво искат работодателите и какво искат кандидатите за работа?", попита водещата Илиана Беновска. „Най-шумно търсят хора IT браншът и аутсорсингът на бизнес процеси. По-нататък - финансисти, счетоводители и в производството. Изключително тежък проблем с производствените предприятия, изключително тежък проблем с инженерите. Почти цялата 2017-та работихме за „Тракия икономическа зона" и за пловдивския регион. Трудно е, сега много се говори за внос на работна ръка. Северозапада, Северна, Централна България, има доста висока безработица. Дали от там ще поканим хора да живеят в Пловдив, вместо да отидат в Испания или ще каним от бесарабските българи, за да дойдат в България - според мене и едното, и другото все лесно стават.", отговори членът на настоятелството на „Фондация на бизнеса за образованието".
„Защо се захванахте с тази посредническа роля между работодатели и търсещи работа?", попита водещата Илиана Беновска, подарявайки на събеседника си клубната тениска на предаването „Беновска пита". „Имах една мечта - да си намеря работа през интернет и накрая почнах аз да търся на хората работа през интернет.", заяви един от създателите на „Клуба на корпоративния дарител".
Водещата Илиана Беновска допълни подаръка си за изтъкнатия бранд мениджър с авторската си книга „Ахмед Доган" и традиционната за журналистката червена ябълка, финализирайки интервюто с думите: „И Ви пожелавам, и на Вас, като на политиците, да сте една негнила българска ябълка в областта, в която работите и да помагате на хората!". „Не знам философски как се тълкува, но ако я изям навреме, няма да изгние.", завърши с чувство за хумор Светлозар Петров разговора си с Илиана Беновска в ефира на „Радио К2" и „Канал 3" на 4 февруари 2018 година.