23-10-2017 | 10:46 ч.
Николина Ангелкова: Дали съм „отличничка” могат да кажат Борисов и хората, аз си върша работата
Николина Ангелкова: Дали съм „отличничка” могат да кажат Борисов и хората, аз си върша работата
Николина Ангелкова, министър на туризма, в разговор с Илиана Беновска в предаването "Беновска пита" по Радио К2 и Канал 3, заяви позиции по следните теми:
Подаръците.
Николина Ангелкова подари на водещата книгата „България - Древната земя на траките", която е била издадена във връзка с организирания миналата година конгрес за древните цивилизации. Второто издание предстои да бъде организирано следващата година. Акцентът ще бъде повече върху икономическите показатели, които туризмът носи във всяка една икономика.
Водещата на свой ред подари на своя гост книгата, съдържаща интервюто й с почетния лидер на ДПС Ахмед Доган с думите: „Това е едно много мъдро четиво, което ще Ви донесе отговори дори и във Вашия ресор!". Тя подари на министъра на туризма и клубната тениска на предаването и я попита защо е влязла в политиката. Николина Ангелкова отговори: „Защото смятам, че в политиката можем заедно, особено ние, като ПП ГЕРБ, да се направят много промени, така че да доведат до по-голямо благосъстояние на хората. Смятам, че с екипната работа, която ние умеем, ще успеем да постигнем целите, политиката дава инструменти за това!". На забележката на водещата, че БСП много атакува ГЕРБ, министърът на туризма отговори, че това е работа на опозицията и те търсят своето място.
Водещата по традиция подари на своя гост и здрава българска червена ябълка с пожеланието тя да остане здрава и да не претърпи ерозия като портрета на Дориан Грей.
Мъжки ресор ли е туризмът?
Николина Ангелкова обясни, че туризмът е много хоризонтален ресор и успехът му зависи и от работата на всички останали министри. Тя благодари на своите колеги и на премиера, че поставят много високо туризма в своите цели.
„Не е ли мъжки ресор туризмът?", попита водещата Илиана Беновска. Министърът на туризма отговори, че трудно можем да делим ресорите на мъжки и женски. По-важно е кой как си върши работата и каква организация на времето прави. „Не е важно какво говорим, а какво постигаме и резултатите да бъдат наистина такива, че хората да могат да ги оценят, а това става с много работа!", категорична бе Николина Ангелкова.
Министърът на туризма обясни, че министерството съществува самостоятелно едва от три години и много се радва, че в този кратък период има устойчив ръст и се очаква такъв и в следващата година.
Работата с коалиционните партньори.
„Как работите с вашите коалиционни партньори и конкретно с Валери Симеонов, който лятото дръзко реши да сложи ред в сектора?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че работят много добре. Разбира се не може да няма никакви противоречия, важното е проблемите да се решават в диалог.
Намирането на баланса между интересите на частния бизнес и местните общности.
„Къде е златното сечение в туризма между това да се развличаш без да пречиш на другите, това да осъществиш своята представа за развлечение и почивка, която в някои случаи включва и шумни заведения, музика, песни, танци, много алкохол, наркотици и друг вид по-фриволни забавления?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че е наистина трудно да се намери правилното сечение и балансът между интересите на частния бизнес и местните общности е много труден, ако няма диалог и не се коментират всички проблеми заедно.
Николина Ангелкова беше категорична, че балансът ще се търси в разговори, защото в спора се ражда истината. „Много е важно масата да бъде толкова голяма и кръгла, че да събере всички заинтересовани страни!", добави тя. Министърът на туризма продължи, че страната ни дава условия за всички видове туризъм и е много важно да си изясним какъв туризъм искаме да развиваме. Според нея България е позната в момента като една от най-добрите дестинации по отношение на съотношението цена-качество. Това не означава, че сме евтина дестинация, напротив, в последните години се търсят предимно 4 и 5 звездни хотели. Има информация от туроператорите, че 5 звездните хотели вече са пълни за следващото лято. Фактът, че те самите искат да вложат собствени стредства в изграждането на 5 звездни хотели показва, че те вярват в тази дестинация.
Приходите от туризъм.
Николина Ангелкова обясни, че само за юни, юли и август има приходи от 3,7 милиарда, което е ръст от 8% в сравнение с миналото лято. Тя продължи, че прогнозата е била за ръст над 10% на приходите, защото все повече у нас започват да идват платежоспособни туристи. Министърът на туризма обясни, че ние не можем да станем дестинация единствено за луксозен туризъм, затова трябва да е ясно в кой район на България какво може да се развива и всеки, който иска да инвестира в сектора, да е запознат.
Контролът върху предлаганите в хотелите храни и напитки.
„Напоследък има една здравословна тенденция да се преминава не само към вегетарианство, но и към пълно веганство. Смятате ли, че в България вече идват такива хора, защото има и много българи такива тук? Смятате ли, че трябва да има силен контрол например с какво масло се правят нещата, с какви продукти, с какъв срок на годност, какво съдържат? Защото този ол инклузив отваря вратите за голямо течение!", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че контролът наистина трябва да е много завишен и МТ залага точно на това. Промените в Закона за туризма предвиждат създаването на специално звено за контрол.
„Ще има ли такива „летящи бригади", които да влязат и да видят дали алкохолът е менте, какви продукти се използват?", продължи водещата. Министърът на туризма отговори, че ще има, а и през това лято е имало групи, които са проверявали, макар и не толкова фокусирано. Тя продължи, че работят съвместно с Агенцията по безопасност на храните. Преди началото на всеки сезон се правят срещи с контролните органи, за да могат силите да бъдат разпределени правилно.
„А имате ли бюджет да ги мотивирате с ниво на заплатите, защото отсрещната страна, която би искала да продава алкохол менте или продукти с некачествено съдържание може да си ги купи лесно?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че бюджетът тепърва ще бъде определен. Тя продължи, че като качество всичко се контролира от Агенцията по безопасност на храните, вземат се проби.
Актуализацията на стратегията за устойчиво развитие на туризма 2030.
„Досега ние говорим за доктрината на туризма, но искам да Ви задам един въпрос, който е от общото към частното. Ние нямаме национална доктрина в България, ако не знаете, ще Ви съобщя, че даже Албания има национална доктрина. Знаете, че се правят прогнози - „България 2020" и т.н., но всичко това е лишено от философия, от структура на надграждане. Това са планове за определени периоди, но не носят гръбнака на един отрасъл и всеки, който дойде като министър или правителство, започва сякаш отначало. Това е във всяка област. Тук Вие сте си поставили една амбициозна задача. Имате ли намерение да изготвите една национална стратегия за туризма?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че това вече е направено. Това се е случило през юни 2014, но е лишена от план за действие и конкретика. „Стратегията сама по себе си без план не работи, както и планът сам по себе си без стратегия, която да поставя по-дългосрочни цели. Затова и стартирахме това упражнение с актуализацията на стратегията за устойчиво развитие на туризма 2030 с идеята от една страна да обхванем текущите промени и действия, така и в дългосрочен плана всички стратегии, планове, действия, които са заложени както от ЕС, така и от Световната организация по туризъм!", обясни Николина Ангелкова. Тя продължи, че тази актуализация е обвързана с конкретен план за действие, като са поставени както срокове, така и отговорни институции.
Кампаниите за популяризиране на България като туристическа дестинация.
„Какви кампании планирате и за стимулация на вътрешния туризъм, и на международния прилив към нас? На какви таргет групи ще наблягате?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че са започнали две основни кампании. Едната е за насърчаване на вътрешния туризъм в сътрудничество с всички национални медии. Разчита се България да се популяризира като предпочитана дестинация не само за чужденците, но и за нас българите. Водещата отбеляза, че със семейството й много обичат да пътуват в България и може да каже, че малко хора познават страната ни в действителност. Министърът на туризма се съгласи и добави, че може би само 1% или 2% познава изцяло България.
Николина Ангелкова обясни, че за да се стимулират повече българи в неактивните сезони да посещават местата за настаняване в България стартира и специална кампания „неочаквана ваканция", с която на сайта neochakvanavakancia.bg всеки, който е реализирал нощувки в неактивния сезон, може да бъде изтеглен в томбола и да спечели една неочаквана ваканция.
„Нали няма да изпращате пак картички? Хубаво ли беше това с картичките?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че кампанията с картичките е била приета много добре и без да сме дали и един лев за пръв път сме влезли във всички световни медии с тази кампания. Тя добави, че идеята е измислена от целия й екип.
„Защо не ми пратихте на мен картичка, че съм била тази година на българското черноморие?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че изпращането е било на случаен принцип, защото отпечатаните картички са били много по-малко от броя на туристите.
„А гласовете, че не Ви е на нивото, че Вие сте министър, пък да пращате на някакви туристи картички, има ли такова високомерие?", продължи с въпросите си по темата водещата. Министърът на туризма отговори: „Не ме интересува това високомерие, за мен е важен личния жест, който ние правим към всеки един, без да делим туристите откъде са, за какво са дошли!". Тя добави, че това е жест на уважение и благодарност към тези, които са посетили страната ни и не очаква отговор. Ще се следи и дали тези туристи ще се върнат отново в България. Ще се прави такава статистика.
Инвестиционната карта в туризма.
„Преди малко казахте нещо много важно, за корелацията между държавата, общините и частния сектор в туризма. Споменахте инфраструктурата. Каква е инвестиционната карта, която сте поставили пред себе си и каква е реалната възможност да я реализирате?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че инвестиционната карта е стартирала преди около две години, но се е оказало, че проектът е малко по-дълъг за реализация от нейните очаквания. Желанието е било да има много по-точна обратна връзка от общините. Изготвянето на тази инвестиционна карта изцяло зависи от това какви проекти и с каква готовност подават общините, защото целта на картата е да промотира онези проекти в сектор туризъм, които биха могли да бъдат реализирани с помощта на публично-частно партньорство. Тук не става въпрос само за големите общини, но и за малките. Пилотно са включени 30 общини, картата е готова и предстои да бъде представена на широката публика.
„А какво ще бъде процентното съотношение собствени инвестиции от страната на общината, от страна на държавата, от страна на частния сектор?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че целта е например общината да предостави терен, а финансовите средства да са изцяло от страна на инвеститора. Могат да бъдат привлечени и чуждестранни инвеститори, както големите вериги, така и инвестиционните фондове. Разговорите обаче са на прекалено ранен етап, за да се съобщава нещо конкретно.
Как се отчитат статистически потоците туристи?
„Един въпрос, който често се третира не съвсем чистоплътно от критикарите, било на вашата партия ГЕРБ или на коалицията, която управлява, това е как се отчитат статистически потоците туристи?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че НСИ е официална държавна институция. Световната организация по туризъм към ООН е изключително добре призната международна организация. Методиката на „Евростат" е еднаква за всички държави членки на ЕС.
Министърът на туризма обясни, че за турист се смята всяко лице, което има престой минимум 24 часа в страната и е дошло не за да търси политическо или друго убежище. Тя продължи, че има едно противоречие, от една страна на бранша, който казва, че иска да развива конгресен или медицински туризъм, а от друга страна твърди, че тези хора не трябва да се броят за туристи. А всъщност ясно са написани правилата кои хора се считат за туристи.
„Като туристи ли ще отчетем сега притока на небългарски граждани, които ще дойдат по време на европредседателството?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че ако реализират нощувки, те ще бъдат отчетени като бизнес туристи. „А политическия туризъм бизнес туризъм ли е?", продължи водещата. Министърът на туризма отговори, че наистина е интересна съпоставката, но и нея и колегите й ги отчитат като бизнес туристи когато посещават Брюксел.
Инициативите на Министерството на туризма по време на европредседателството.
Николина Ангелкова обясни, че по време на европредседателството искат заедно с министър Павлова и министър Банов да популяризират страната като популярна туристическа дестинация. Заложена е среща на високо ниво, неформална, на министрите на туризма. Предвидена е и специална конференция за дигитализацията в туризма. Ще се състои и среща на страните членки на Организацията за черноморско икономическо сътрудничество. Ние председателстваме работната група по туризъм и тази среща ще се осъществи във Варна. „Председателството наистина е огромен шанс и възможност да представим страната и да покажем богатството, което тя има - културата, историята, традициите!", категорична бе Николина Ангелкова.
По какви критерии Министерството на туризма раздава своите ежегодни награди?
„Какво залагате, освен да наградите, каква е скритата цел?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че основната цел всъщност е да бъдат отбелязани усилията, които всеки един, който работи в сектора, полага. Категориите са 16 и те са разделени както между общините, така и между частния сектор и журналистите. Специална комисия селектира предложенията, които всеки един подава по критериите, които са заложени в методиката. 5 ноември е крайният срок за подаване на предложения. Сайтът е tourismawаrds.bg.
Тя ли е „отличничката" на Бойко Борисов?
„Вие „отличничката" ли сте на Бойко Борисов?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че това може да каже само премиерът. Тя продължи, че се чувства много добре и за нея е важно да си върши работата. Оценките се дават от хората и от премиера.
Зимният туризъм.
Николина Ангелкова заяви, че прогнозите са за от 5% до 10% ръст. През изминалия зимен сезон над 1,4 милиона туристи са посетили страната само за периода декември - март. Това е ръст около 19,6%. Основно се очакват туристи от нашите съседи. Очаква се голям ръст и от Великобритания.
„И какво ще ги правим, като нямаме лифтове да ги возим по ски пистите?", попита водещата Илиана Беновска. Николина Ангелкова отговори, че този проблем наистина съществува. Тя обаче благодари на колегите си от работната група за планински туризъм, които са намерили конструктивно решение, което да намери своето отражение в промените на Закона за туризма така че да бъде улеснено изграждането на ски писти, лифтове, влекове, които обаче да са изцяло съобразени с изискванията на българското и европейското законодателство в областта на околната среда. Министерството на туризма винаги е подкрепяло изграждането на нови съоръжения, които максимално да щадят околната среда, спазвайки всички изисквания на законодателството. „От една страна да се опази околната среда, от друга страна да се даде възможност на хората за достъп до планината чрез най-зеления вид транспорт, какъвто са лифтовете и влековете!", завърши Николина Ангелкова разговора си с Илиана Беновска в предаването „Беновска пита" по „Канал 3" и „Радио К2 на 22 октомври 2017 г.